Hardlopen als ontspanning en met beperking

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

Hardlopen als ontspanning en met beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 10:43

Zal ik wel.......zal ik niet.......een topic openen?

Ik lees wel eens mee met het grote hardloop topic.
Maar daar zijn meest lange duur en wedstrijdlopers.
Ik hoor daar niet thuis :o

Even over mijzelf.
Ik ben 49 jr. Heb een ziekte genaamd HME/MO. Ik ben al vaak geopereerd aan voornamelijk
mijn rechterbeen.
Ik heb erg veel pijn en om een lang verhaal niet te lang te laten worden....leer maar leven met de pijn.

Nu heb ik daar jaren aan toegegeven. Kon niet anders. Maar ik wilde niet verder wegzakken.
Wat kan ik doen om mijn been sterker te krijgen?
Hardlopen???? Oeh dat doet vast veel pijn, en ik ben best al een beetje oud :o

Toch ben ik op een dag begonnen. Heel sneeky in een steegje waar bomen staan. 50 hele meters een beetje hard gelopen. Niemand kon mij zien :+ Pfff dat deed pijn. Niet alleen mijn benen, maar ook mijn buik, mijn borsten..alles deed pijn. Alles bewoog ongecontroleerd alle kanten op.
Ik kwam tot het besef dat het wel ernstig gesteld was met mijn lichaam en vooral mijn conditie.

Die week ben ik drie keer een heel klein stukje gaan hardlopen.
Heb goede schoenen aangeschaft en, heel belangrijk een goede BH.
Het ging steeds een een stukje beter. en ik durfde een kleine stukje te lopen buiten de bomen.

Inmiddels ben ik in week 11 en wow heb vandaag ongeveer 3 km gelopen in 20 minuten. Ik ben zo supertrots :) Ik heb hardloopkleding, dat loopt echt veel fijner dan mijn spijkerbroek en polo.
En iedereen mag mij nu zien lopen!

Ik hoop dat ik een inspiratie kan zijn voor iedereen die dat wil.
En ik hoop dat jullie je ervaringen wil delen in dit topic.

Misschien kunnen we elkaar motiveren en tips geven.

mirriezz

Re: Hardlopen als ontspanning en met beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:06

Mag ik hier dan even postten dat je zeker heel trots op jezelf mag zijn! Als ik je verhaal lees, ben ik ook heel trots op je ;) Als "gewoon" mens is beginnen met hardlopen al lastig. Knap dat je zo volhoud!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:20

TS, allereerst complimenten voor jou. +:)+
Je mag zeker trots op jezelf zijn, vind het heel knap van je.

Ik heb geen beperking, maar ben ook op latere leeftijd begonnen met hardlopen. Wel met zwakke enkels (heb beide benen gebroken, 4 operaties gehad), maar dat valt in het niet bij jouw ziekte.

Herken het begin ook, heel stiekem in het bos een paar minuutjes hardlopen, en als ik iemand tegen kwam snel de andere kant op lopen. Inmiddels loop ik twee keer per week een half uur. Afstand weet ik niet, gaat het me ook niet om. Wilde wat meer conditie opbouwen en dat is gelukt. :)

Ik ben twee weken geleden door mijn enkel gezwikt waardoor ik anderhalve week niet kon hardlopen. Vorige week weer begonnen (nu op harde ondergrond, niet meer in het bos) en ik kon zonder moeite weer een half uur volhouden. Gelukkig maar, want ben nu snipverkouden, dus even uitzieken en dan gaan we er weer voor. ;)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:27

Wauw TS, je mag echt supertrots zijn :) Kom gerust meepraten in het hardlooptopic, iedereen is ooit begonnen met enkele minuten :) En er zijn zat mensen die geen wedstrijden lopen hoor :D

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 14:26

Ah wat een lieve reacties <3

pinto, zwakke enkels is erg vervelend. Ga je er vaak door?
Loop je een half uur hard of wandel je ook tussendoor?

Ik wandel wel een paar minuutjes hoor, maar kan steeds langere afstanden hardlopen.
Helaas geen mooie hardloopomgeving hier. Eén rechte weg. Twee verschillende kanten zeg maar.
Maar leuk om de weg iedere keer een stukje verder te gaan.

Trijnie, bedankt :) ik wil graag meepraten, maar moet even een drempel over denk ik.

mirriezz, bedankt. Ik had zelf ook nooit verwacht het te kunnen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:20

Kainda, ik ben nu een halfjaartje aan het hardlopen. Ik ervaar juist steun vanuit het hardlooptopic. Alle vragen zijn welkom, hoe dom je ze zelf ook vind.

En voor iedereen die een doel bereikt is er een dik compliment, welk doel het ook is. Zo was ik super trots op mijn eerste run van 3km en was ik extra gemotiveerd omdat mensen die marathons lopen mij dat complimentje gaven.

Ik hoop dat je de drempel over durft, je bent zeker welkom!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:29

Een half uur aan een stuk hardlopen kan ik wel volhouden (zonder wandelen). Maar ben ook begonnen met stukjes hardlopen en stukjes wandelen. Zo moet je het ook opbouwen, uiteindelijk hou je de hardloopstukjes steeds langer vol.
Ik ben trouwens gaan hardlopen met Evi, vond het wel prettig om niet na te hoeven denken en alleen te luisteren. :D

Het zwikken valt mee, maar als ik teveel in onbalans loop raken mijn pezen geirriteerd, dus helaas geen rennen door het bos meer. We hebben gelukkig nog een kiezelweg door het bos, die loop ik dan maar op en neer. Kan ik in ieder geval de honden loslaten, want dat vond ik ook een leuke motivering om te gaan hardlopen. Krijgen zij ook hun beweging... ;)

Mirriez, ik was ook bang dat het hardlooptopic te fanatiek zou zijn voor mij, zal toch eens gaan meelezen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:42

Wat onwijs goed van je! Leuk om te lezen :) heel veel succes!