Hoe de stap zetten om af te vallen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Hoe de stap zetten om af te vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 12:05

Hoi iedereen,

Ik maak dit topic omdat het iets is waar ik al best lang mee zit; mijn gewicht.. het is wel een gevoelig en persoonlijk onderwerp, dus het liefst houd daar rekening mee in je reactie.

Ik weet niet precies hoe het komt, ik heb nooit echt super gezond gegeten, maar ik ben sinds vorig jaar ruim 10 kilo aangekomen. Ik merk dat kleding die ik vorige zomer nog ruim paste, nu niet meer pas. En dat mijn gezicht er anders uitziet, mijn armen en benen.. ik voel me er erg ongelukkig over..

Op zich vind ik dat ik zelf heel erg veranderd ben qua persoonlijkheid, opener ben en meer durf te zeggen, dat heeft zich dus verbeterd. Maar ik heb altijd het idee in mijn achterhoofd dat ik mijn lichaam niet mooi vind, en dat ik niet lekker in mijn vel zit.. ik voel me niet mezelf op de manier hoe ik er nu uitzie.

Waarschijnlijk heb ik niet een extreem overgewicht, maar ik ben wel minstens 10 kilo te zwaar voor mijn lengte.

Nu heb ik wel eens geprobeerd om af te vallen. Maar dat resulteert bij mij alleen maar in stress om eten, en een lichaam dat niet meewerkt. Ben een paar maanden terug eens begonnen aan hardlopen, maar ik kreeg alleen maar last van eenzelfde spier, waardoor ik op de helft niet verder kon lopen. De motivatie was er, ik wilde graag, maar de pijn kwam steeds terug waardoor ik op den duur maar gestopt ben. Daarnaast is mijn grootste struikelblok, het eten.

Mijn eetpatroon bestaat vrijwel aan weinig groente, weinig fruit en veel vettig eten. Snoep en chocola laat ik wel links liggen, maar vlees/kaas/warm eten vind ik erg lekker. Ik heb meestal de angst dat als ik niet meer mag eten wat ik lekker vind, dat ik me dan niet vrolijk voel. Of dat ik me gestrest voel doordat ik telkens moet bedenken wat wel en niet gezond is. Eigenlijk weet ik het ook helemaal niet zo goed, wat het beste is om te eten.. op dit moment is mijn etenspatroon vooral vette broodjes en verder weinig/geen tussendoortjes.

Verder sport ik wel, maar dat is slechts 1x per week, badminton. Ik merk al een langere tijd dat ik minder goed ben geworden in badminton, omdat ik het tempo niet meer bij kan houden. Ik word snel moe en zet dan maar bij de pakken neer. Dat vind ik jammer, want vorig jaar heb ik zelfs nog in de competitie gespeeld, was op een goede weg en heel fanatiek bezig.. nu is het plezier in deze sport ook minder geworden..

Ik heb wel eens gedacht aan een diëtiste, iemand die mij op de goede weg kan helpen, omdat ik zelf geen raad weet hoe de stap te zetten, hoe mijn levensstijl te veranderen en welke sport ik moet gaan doen.. Maar zoiets is voor mij niet betaalbaar helaas.

Misschien is er nog wel iets om te vermelden, ik ben sinds vorig jaar aan de prikpil begonnen. Ik heb wel eens verhalen gelezen dat mensen hierdoor erg zijn aangekomen, maar ik weet niet zeker of ik dit moet geloven. Wil het ook daar niet op af schuiven.

Wie kan mij een advies geven, wat ik het beste kan doen?

Evelijn

Re: Hoe de stap zetten om af te vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:10

Tja.. eigenlijk weet je prima waar je probleem ligt... je eet nauwelijks groente en fruit en veel vettig eten. Je hoeft echt niet meteen alle kaas en vlees te laten staan om gezonder te eten, en warm eten is ook niet het probleem.. maar iets evenwichter zou vast al helpen.
Zou gewoon gaan bijhouden wat je nu wel eet... dus opschrijven... en ook bewust weekmenu maken en dan bij de boodschappen dat halen en niet lekkere extraatjes.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:13

Een dietist wordt volgens mij een aantal keer per jaar vergoed. Misschien de moeite waard om eens op te zoeken? Zij kan je misschien wel helpen met het samenstellen van een goed voedingspatroon, wat je daarna zelf kan voorzetten.

Ik zal ook gaan bijhouden wat je binnenkrijgt. Dit kan ook met een app, Myfitnesspall (gewoon gratis in de app store) hier kan je al je eten op invoeren en krijg je een overzichtje wat je qua voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik denk dat je als je dat een weekje doet, je wel ziet waar het 'fout' gaat.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:16

Is er een reden waarom je weinig groente/ fruit eet? Vind je het niet lekker of kost het koken teveel tijd?

Ik volg je topic even :) Ik kamp een beetje met hetzelfde probleem. Al heb ik mijn eetgewoontes kunnen veranderen en gaat het wel beter (Oké, afbouwen van medicijnen speelt ook een positieve rol op m'n gewicht) . Zelf kamp ik dan weer met frisdrank misbruik..
Laatst bijgewerkt door Fehu op 13-09-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:17

Wat ik uit je openingspost lees is dat je bang bent voor stress en je ongelukkig voelen, en daardoor niet meer durft te beginnen met gezonder eten en afvallen. Maar afvallen is geen kwestie van alles of niks.
Het is niet zo dat je nooit meer vettig eten mag als je wil afvallen, of dat je nooit meer iets lekkers mag, of nooit meer kaas of hele kleine porties warm eten. Het is niet zo dat je alleen nog maar groenten en fruit mag eten en verder niks, of dat je 100% van de tijd alles moet controleren.
Probeer een beetje balans te vinden. Eet iets kleinere porties. Eet niet alleen maar vettig eten, maar wissel dat af met gezond eten. Wissel een ongezond tussendoortje om voor een gezonder tussendoortje. Alle kleine beetjes helpen, en als je uitvind welk gezond eten je heel lekker vind (je smaak past zich ook aan) word het wat makkelijker.

Dus praat jezelf niet de put in. Je kan het heus, en het hoeft niet in 1x perfect te gaan. Je moet ergens beginnen en iets doen, al is het iets kleins, is al een stuk beter dan doorgaan op een weg waarvan je weet dat die niet goed voor je is :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-15 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:17

Goed dat jezelf al bewust bent van je slechte gewoontes! Woon je al op kamers of nog thuis? Wat het beste werkt is geen ongezonde dingen in huis te halen en veel fruit en groente. En als je echt trek hebt tussendoor een crackertje met slankie smeerkaas. Als je zin hebt in iets zout een handje noten of augurken. Dieeten helpt vaak niet voor de langere termijn. En wat ook handig is is de app van voedingscentrum. Daar kun je eet patroon op invullen!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 12:21

Gewoon_Sam schreef:
Is er een reden waarom je weinig groente/ fruit eet? Vind je het niet lekker of kost het koken teveel tijd?

Niet echt een duidelijke reden, ik vind het niet heel vies maar eet het gewoon niet vaak. We hebben niet altijd heel veel fruit in huis dus daar kan het ook aan liggen. Qua groente weet ik vaak niet wat ik ermee kan. We hebben soms wel wat sla, en tomaat oid, maar ja ik weet niet goed hoe je dat in een lekkere/vullende maaltijd kunt verwerken. Verder hebben we veel groente in pot, maar heb gehoord dat dat ook niet erg gezond is..

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 12:23

Ik woon nog thuis. Dat vind ik zelf soms wel jammer, mijn moeder haalt niet altijd de gezondste dingen in huis. En dan is er dus wel eens een tekort aan belangrijke voedingsmiddelen. Ik denk dat als ik op kamers zou gaan, wel ander eten in huis zou halen, maar ik ga pas over een paar jaar.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 12:24

Alvast bedankt voor de tips iedereen, ik ga denk ik eens zo'n app downloaden.

Heeft iemand ook tips wat betreft sporten? Ik denk dat sporten namelijk ook belangrijk is. Moet alleen nog iets vinden (niet hardlopen) wat je meerdere keren per week kunt doen, en wat gewoon vanuit huis kan (dus geen sportschool oid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:30

Fietsen?
Kan gewoon vanuit huis, en is een beweging waarbij je niet heel snel blessures oploopt. En verder zou ik eens met je ouders in overleg gaan. Zij zien heus ook in dat je zwaarder word, en willen er met boodschappen doen vast rekening mee houden dat er ook fruit en verse groenten in huis zijn :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 12:32

Haha, als er 1 ding is wat ik echt niet leuk vind, is het fietsen :+ Maar ja, ik begrijp het wel idd :P Fietsen is wel gezond. Misschien eens kijken of er leuke routes zijn.. route naar school is natuurlijk heel saai en elke dag hetzelfde

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:33

Fietsen, wandelen of thuis een workout voor de tv/pc. Youtube staat er vol mee. Je hebt bijvoorbeeld Jillian Michaels (30 day shred is een goede om te beginnnen). Heb je alleen een matje en gewichten nodig.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:37

Qua gezonde, vullende en bovenal lekkere maaltijden maken, heb ik heel veel gehad aan het boek 15 minuten meals van Jamie Olivier (ik hou van die man _/-\o_ ). Die maaltijden houden zelfs mij een avondje gevuld en ik ben van huis uit een grote eter en daarnaast ben ik gek op koken. Een combi met zowel positieve als negatieve kanten. :+
Als ik dan toch trek krijg of gewoon voor de lekker, neem ik lekker wat nootjes of trakteer ik mezelf op een blokje mooie kaas. Maar dat is eigenlijk maar sporadisch.
Fruit blijft iets wat ik lastig vind, ik ben zo geen fruit eter! Wat ik wel lekker vind is om gedroogd fruit aannje maaltijd toe te voegen.. Krijg ik toch nog iets binnen denk ik dan maar.

Wat trouwens best leuk is om te doen is zo'n kettlebell workout. Je schaft 2 van dingen aan (action heeft ze wel eens), evt. fitness handschoenen, zoek een workout op in jouw klasse op you tube en gaan met die banaan

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:38

Groente in pot is trouwens prima... natuurlijk is vers beter... maar iets als rode bietjes of rode kool uit pot is echt niet meteen een groot probleem ofzo... iig beter dan een zak chips ;)
Als je nog thuis woont dan is het wel lastiger... misschien voorstellen dat jij één dag in de week boodschappen doet en kookt.
Qua sporten... misschien eens via youtube iets zoeken... er zijn heel veel fitness, yoga, etc. kanalen.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:42

Gewoon lekker gaan wandelen, een rondje van een uur/anderhalf is net zo effectief als hardlopen alleen beter voor gewrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:48

Misschien een brutale vraag, maar hoe oud ben je, en hoe is je verhouding lengte/gewicht?

Groente en fruit eten is iets wat je jezelf moet aanwennen. Ik pakte ook altijd een zak chips of een reep chocola als ik thuis kwam, nu pak ik een appel of een stuk seizoensfruit. Het is even lekker als je zoete trek hebt, maar dan 100x lager in calorieen.

Ik denk dat jouw 'probleem' grotendeels is op te lossen met het aanpassen van je lifestyle. Nee zeggen tegen lekkere dingen, wat meer bewegen (en dat hoeft echt niet van 0 naar vijf keer per week twee uur in de sportschool te zijn, lekker een stuk wandelen doet ook genoeg voor je). Omdat het hier om tien kilo gaat zou ik zeggen dat je gewoon moet zorgen dat je beter in je vel zit, en je niet moet focussen op je weegschaal. Ga gezonder eten en bewegen, dan voel je je automatisch zo veel beter. En dan over een tijdje merk je dat je kleding ineens een stuk losser zit, dan stap je weer eens op de weegschaal en dan ben je helemaal happy :)

Overigens is groente in pot niet de beste keuze.. Als je voor niet-vers wilt gaan zou ik persoonlijk diepvries groente aanraden. Omdat het vers wordt ingevroren worden er een stuk meer van de vitamines en mineralen opgeslagen die bij voeding uit blik of pot vaak verloren gaan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:52

Probeer niet teveel tegelijk te veranderen, dat is erg moeilijk.
Kies één slechte eetgewoonte uit en probeer die te veranderen. Dat kan bijvoorbeeld zijn 2 stuks fruit en twee ons groente eten. En probeer dan 1x per week erbij te gaan sporten, je zou bijvoorbeeld kunnen gaan wandelen (stevig doorlopen), een workout volgen van youtube.

Als dat na een paar weken goed gaat, dan kun je nog een eetgewoonte aanpassen en nog een dag erbij sporten. Zo raak je langzaam gewent aan een ander leefpatroon. Het radicaal omgooien van al mijn gewoontes werkt iig voor mij niet. Het gaat misschien niet heel snel, maar is hopelijk wel een blijvende verandering,

Waar je ook kritisch naar zou kunnen kijken is wat je drinkt. Ongemerkt kun je door fris/vruchtensappen e.d. veel calorieën binnen krijgen. Zelf probeer ik water te drinken (dat is sowieso verstandig als je af wilt vallen), thee en koffie, verder niet.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:54

mindful schreef:
ken je deze manier van gezond eten?
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 7793,d.d2s

hier zijn al zeer veel mensen gewicht door kwijt geraakt.
Je vindt alles in de supermarkt, het kan met vet bereidt worden, is snel klaar en gezond

Zo te lezen is dit allemaal vega en zo min mogelijk bewerkt. Dat is erg lastig als je thuis woont en je moet rekening houden met ander mensen. Daarbuiten is het heel moeilijk om je voedingspatroon zo radicaal om te gooien als je daar niet aan gewend bent. Ik zou het persoonlijk niet aanraden. 10 kilo is goed te overbruggen, maar met het radicaal omgooien van je patroon is het erg makkelijk om terug te vallen als je een mindere dag hebt, en dan ben je binnen no time ook weer terug bij af.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:56

Ik worstel zelf ook erg met mijn gewicht, ben al veel kwijt maar zit nu vast. Wat mij helpt, zelfs nu het even niet zo goed lukt is het doel wat ik voor ogen heb, blijven zien.
Dus bij elke keer dat ik iets wil waarvan ik weet dat het niet goed voor me is, bedenk ik me het volgende,

Wil ik dit korte momentje opofferen voor een kort momentje met een fijn vol gevoel, of wil over een tijdje ik 's ochtends opstaan, in de spiegel kijken en denken, goodmorning sunshine wat gaan we vandaag weer eens ondernemen? Oftewel me continu fijn voelen.
Als je doel groter is dan je korte geluksmomentjes, dan kan het je helpen om de juiste keuzes te maken.

Gaat het dan vanaf nu helemaal goed, nope, maar zolang het vaker goed gaat dan mis, dan val je af!

Zit iets je tegen, zoals je spier met het hardlopen, zoek dan een alternatief. Er zijn meerdere wegen naar een gezond gewicht. Heb vertrouwen en zet em op!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:00

IsaCalixa schreef:
Haha, als er 1 ding is wat ik echt niet leuk vind, is het fietsen :+ Maar ja, ik begrijp het wel idd :P Fietsen is wel gezond. Misschien eens kijken of er leuke routes zijn.. route naar school is natuurlijk heel saai en elke dag hetzelfde

Rij eens een paadje om, neem je camera mee en wie weet wat voor unieke fotomomenten je ontdekt.

Wie weet kom je onderweg ook wel een dikke bramenstruik tegen om wat lekker gratis fruit van te snoepen. :9

Leren koken is leuk en ook erg verstandig als voorbereiding op zelfstandig wonen, maar dan moet je moeder wel meewerken. Apart voor jezelf beginnen geeft vaak frictie en dat eet niet prettig.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 13:00

Bedankt voor alle tips :)

Ik denk dat het probleem met fruit hem zit in het feit dat ik juist geen zoetekauw ben :P Maar ik houd juist van zoute dingen. Maar ik ga het proberen, heb in ieder geval op het werk al wel een banaantrommel mee elke dag :+

Wandelen zou idd kunnen, ik heb een hond en daar wandel ik wel regelmatig mee. Alleen het is zo vervelend dat ik 's avonds vaak moe ben van het werk. Ik loop 40 uur per week stage en ben na een dag werken ''geestelijk''; dan echt moe. Dan moet ik me er echt toe zetten om nog met de hond te wandelen, haha :P

Ik heb jouw vraag even per pb beantwoord, Emmaa__

Ik ga denk ik eens kijken naar zoiets als yoga, dat klinkt wel leuk :D

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:02

Juist als je geestelijk moe bent kan het lekker zijn om even te bewegen. :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 13:02

MissDD schreef:
Ik worstel zelf ook erg met mijn gewicht, ben al veel kwijt maar zit nu vast. Wat mij helpt, zelfs nu het even niet zo goed lukt is het doel wat ik voor ogen heb, blijven zien.
Dus bij elke keer dat ik iets wil waarvan ik weet dat het niet goed voor me is, bedenk ik me het volgende,

Wil ik dit korte momentje opofferen voor een kort momentje met een fijn vol gevoel, of wil over een tijdje ik 's ochtends opstaan, in de spiegel kijken en denken, goodmorning sunshine wat gaan we vandaag weer eens ondernemen? Oftewel me continu fijn voelen.
Als je doel groter is dan je korte geluksmomentjes, dan kan het je helpen om de juiste keuzes te maken.

Gaat het dan vanaf nu helemaal goed, nope, maar zolang het vaker goed gaat dan mis, dan val je af!

Zit iets je tegen, zoals je spier met het hardlopen, zoek dan een alternatief. Er zijn meerdere wegen naar een gezond gewicht. Heb vertrouwen en zet em op!

Dankjewel, dat is een best inspirerend bericht :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:04

Emmaa_ schreef:
mindful schreef:
ken je deze manier van gezond eten?
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 7793,d.d2s

hier zijn al zeer veel mensen gewicht door kwijt geraakt.
Je vindt alles in de supermarkt, het kan met vet bereidt worden, is snel klaar en gezond

Zo te lezen is dit allemaal vega en zo min mogelijk bewerkt. Dat is erg lastig als je thuis woont en je moet rekening houden met ander mensen. Daarbuiten is het heel moeilijk om je voedingspatroon zo radicaal om te gooien als je daar niet aan gewend bent. Ik zou het persoonlijk niet aanraden. 10 kilo is goed te overbruggen, maar met het radicaal omgooien van je patroon is het erg makkelijk om terug te vallen als je een mindere dag hebt, en dan ben je binnen no time ook weer terug bij af.

je hebt een punt dat het wat moeilijker is als je met anderen moet rekening houden maar het is niet helemaal vegetarisch, er zijn héél veel vleesgerechten van haar ook.
Ze legt uit wat je mag combineren met elkaar en wat niet, het gaat over 'gezonder gaan eten' en is helemaal geen dieet.
Als je nu bv vegetariër bent van het hele gezin ga je toch ook jezelf geen vlees voorschotelen?
Het is een andere logische denkwijze en je mag eten zoveel je wil...ik ga ermee starten om enkele kilo's kwijt te geraken.
Pascale heeft een zwaarlijvige vrouw kunnen helpen en ze was op 2 jaar, 50 kg kwijt, had al diverse diëten gevolgd en niets hielp. Als je wat wil bereiken moet er toch steeds een minimale inspanning gedaan worden hé...als je erdoor beter gaat voelen lijkt het mij ook beter vol te houden.