keelontsteking

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

keelontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 07:17

Tja, dat betreft heb ik wel pech...
Sinds gisteren ineens keelpijn.
En niet gewoon keelpijn die met keelsnoepjes, dropjes of thee met honing te verlichten is.
Ik heb ongeveer om het halfjaar wel een keelontsteking.
Maar niks komt in de buurt met hoe ellendig die nu is.
Het zit alleen links in de keel, het voelt alsof er non stop een mes wordt omgedraaid. Slikken is haast niet te doen. Thee/water krijg ik met veel moeite weg, eten begin ik niet eens aan.
Slijm krijg ik niet weggeslikt.
Heb ook een beetje het gevoel benauwder te zijn.
Uiteraard krijg ik zoiets in het weekend, en niet gewoon op een doordeweekse dag zodat ik naar de huisarts kan bellen.

Zijn er nog bokkers met tips hoe vandaag en komende nacht door te komen?
Heb afgelopen nacht geen oog dicht gedaan door de pijn, en zou het wel prettig vinden om een paar uur te kunnen slapen.

Siggislief

Re: keelontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:24

Heb je honing in huis?
Neem daar een theelepel van en zuig het op tot het op is :)
Het ontsmet ook meteen een beetje...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:24

Slijm niet weg kunnen slikken is een triage criteria om vandaag nog gezien te worden door een arts.
Dus de huisartsenpost bellen en een afspraak maken.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:39

En slijm niet door slikken, zou het dan in iets in spugen...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 07:50

Eachinaforce druppels onverdund innemen kan ook de keel nog wel eens verlichten (en helpt indirect de weerstand ook ;-) )

Maar echt zo extreem is een belletje om te overleggen met de huisartsenpost ook geen schande. Succes!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 07:55

Wendy_Komen schreef:
Slijm niet weg kunnen slikken is een triage criteria om vandaag nog gezien te worden door een arts.
Dus de huisartsenpost bellen en een afspraak maken.

Wat is een triage criteria? :o?

Honing heb ik in huis, los ik op in thee, gewoon een hap honing vind ik verschrikkelijk. :o

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:33

Triage criteria is het mooie woord om te beoordelen hoeveel haast er bij je klachten geboden is.

Neem een flinke neut van de sterkste alcohol die je hebt. Zal gigantisch pijn doen maar het ''desinfecteert' de boel flink. Heb je niks in huis even langs de super en liefste iets tussen de 40-50% halen.
Doe dit een keer of 3 per dag en waarschijnlijk zal je keelpijn voor een groot deel verdwijnen.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:54

Weet je zeker dat het om een keelpijn gaat? Ik heb een hele poos met keelpijn rond gelopen maar bleek uiteindelijk pfeiffer te zijn! Dat was zooo vreselijk, slikken was niet mogelijk en allemaal gezwellen in nek/keel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:57

Ik zou toch de huisartsen post even bellen, als je niet kunt/wilt eten en bijna niet drinken en je slijm niet weggeslikt krijgt is het geen lichte keelontsteking. In het ergste geval zeggen ze neem honing en thee. Maar kan best zijn dat ze je willen zien.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:29

Ik weet niet of je in een omgeving woont waar de drogist gewoon open is? Anders even naar een dienstdoende apotheek in de buurt.

- Fluimucil lost slijm op en maakt dat je makkelijker kan slikken, minder hoest waardoor je het niet nog meer irriteert.
- Tragitol verlicht de pijn.
- Waterijsjes sabbelen, de kou verminderd de zwelling en suiker verzacht de keel.

Kan je echt niet meer ademhalen of in bed liggen doordat het slijm je keel verstopt, dan even de HAP bellen. :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:34

Voorheen nam ik altijd trachitol, maar dat gaf maar zo-zo verlichting.
Toevallig heb ik een paar weken terug keelpastilles van Leidapharm ontdekt met chloorhexidine erin.
Deze werkt ontsmettend in de keel, en merkte echt dat mijn pijn snel afnam.. _/-\o_

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:41

Inderdaad trachitol of een flink glas congac.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 09:42

Ik bel straks even de huisartsenpost.
Tragitol doet bij mij helaas niks.
ook met lichte keelpijn niet.

Hoesten overigens niet echt last van.
alleen nu begint keel te kriebelen omdat zo'n droge mond/keel heb.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:43

De mensen die alcohol aanraden: je lichaam (lever/nieren) is al druk bezig om een virus te verwijderen. Het is niet verstandig je lichaam dan nog extra te belasten met alcohol, dit vertraagd alleen maar het opruimproces waar je lichaam mee bezig is.

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:46

Heel erg goor , maar gorgelen met zout water!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:47

Maar als het geen virus is maar een bacterie werkt het prima. En het is natuurlijk niet de bedoeling om de hele fles leeg te drinken. Alhoewel dat gegarandeerd helpt. Van je keel heb je dan echt geen last. Denk dat je dan even helemaal nergen geen last meer van hebt :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:50

_Nelleke_ schreef:
De mensen die alcohol aanraden: je lichaam (lever/nieren) is al druk bezig om een virus te verwijderen. Het is niet verstandig je lichaam dan nog extra te belasten met alcohol, dit vertraagd alleen maar het opruimproces waar je lichaam mee bezig is.

Je moet ook gorgelen en dan weer uitspugen, werkt idd wel heel erg goed bij erge keelpijn :j

Het probleem bij keelontstekingen is dat ze 95% van de keren viraal zijn en de huisarts er dus niets aan kan doen. Het enige wat je kan doen is middeltjes nemen om de pijn te verzachten en de keel te smeren.
Probeer continue te blijven slikken, gebruik géén zuivelproducten deze zorgen alleen voor meer slijm. Fluimicil is leuk aangeraden, maar die lost slijm op in de longen en werkt niet tegen keelpijn/slijm.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:52

Zeker dat je geen angina/amandelontsteking hebt? Dat geeft veel meer pijn dan een keelontsteking. Indien je dit vaak hebt kunnen je amandelen operatief verwijdert worden.
Als je moeilijk kunt ademen moet je echt naar een huisarts.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 11:42

Seltje schreef:
Zeker dat je geen angina/amandelontsteking hebt? Dat geeft veel meer pijn dan een keelontsteking. Indien je dit vaak hebt kunnen je amandelen operatief verwijdert worden.
Als je moeilijk kunt ademen moet je echt naar een huisarts.

Zou idd kunnen dat dat ontstoken is, maar dat kan ik niet zien.
Heb geen zware problemen met ademhalen, alleen gevoel links keel dicht wordt geknepen en daar door wat benauwd.
Straks de huisartsenpost even bellen om te informeren wat slim is

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:22

Jetteke4 schreef:
Heel erg goor , maar gorgelen met zout water!

of zuigen op zoute drop.... dat is wat lekkerder :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:31

Inderdaad waterijsjes,
Salie thee reinigt,
En het is pijnlijk maar ik ga altijd met mijn tandenborstel een paar keer goed over die plek heen. Het doet zeer en ik moet er van kokhalzen maar het verligt wel, je neemt bacteriën mee en slijm haal je weg. Ik ben nu met van mijn keel ontsteking af.
En als het niet te houden os toch een kuurtje AB aanvragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:44

Balen, dat je zo vaak keelontsteking hebt!

En paar lange termijn tips: stap naar een natuurgeneeskundige die verstand heeft van darmflora. Vraag om de Glutamine kuur (daar zou je in principe morgen mee kunnen beginnen: het gaat over herstel van beschadigd slijmvlies. Rekensom: je gewicht in kilo's maal 0,7. deel dit getal door 3. Bijvoorbeeld 70x0,7 is 49. Gedeeld door 3 is laten we zeggen 16. Neem dan telkens twee uur na de maaltijd en een half uur voor de volgende maaltijd 16 gram L-Glutamine.)

Verder graag darmflora preparaten die er op gericht zijn om sIgA (met de I van Immuniteit) te verhogen, bij bijvoorbeeld de pro.symbioflor serie.

Beterschap! !

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:57

Ik gorgel met Superol, dat deed mijn vader altjjd en ik walgde ervan want het stonk maar het is echt een paardenmiddel! Is alleen nog via Bik drogisterij te krijgen maar is wereldspul!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:59

Paar druppeltjes tea tree olie in je mond, 2 tot 3x per dag. Keelonsteking zo over! En bij beginnende keelpijn kan je het vaak helemaal meteen onderdrukken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:02

Renske_W schreef:
Ik bel straks even de huisartsenpost.
Tragitol doet bij mij helaas niks.
ook met lichte keelpijn niet.

Hoesten overigens niet echt last van.
alleen nu begint keel te kriebelen omdat zo'n droge mond/keel heb.

Trachitol niet? Daar zit lidocaïne in. Hele fijne pijnstiller.

Goed stomen om je neus vrij te houden. Bij neusverstopping eventueel enkele dagen neusspray en 2 paracetamol en goed bijslapen.