Verkouden: 's nachts veel hoesten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Verkouden: 's nachts veel hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 13:45

De "r" zit in de maand en dat betekend verkouden natuurlijk. :Y) Geen probleem, veel HTK-middeltjes om het te verzachten en uitzieken maar.
Alleen de editie van 2015 heeft bedacht dat ik 's nachts dermate veel moet hoesten waardoor ik gewoonweg niet in slaap kan komen en regelmatig zelfs vocht opgeef. -O- Mijn keel is erg rauw en ik heb flink last van mijn borst onderhand. Zowel rechtop slapen als plat op de rug/buik en de zijde geven geen verlichting. Dito met een heel arsenaal aan HTK-middeltjes wat ik al heb geprobeerd. Terwijl het overdag wel redelijk gaat en ik het met veel gember/honing/citroen-thee onder de knie houdt.

Wie o wie heeft er de gouden tip? Anders moet ik maandag toch maar wederom even bellen met de huisarts.

Marie111

Re: Verkouden: 's nachts veel hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:57

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 13:59

Als het van het weekend niet betert zal ik maandag inderdaad even bellen. Nu eerst maar wat vinden zodat ik de aankomende twee nachten toch nog wat kan slapen. Ik drijf mijn huisgenoten en vriend wat tot waanzin geloof ik. := Ze stelden al voor om mij KO te slaan, dan kon ik ook niet meer hoesten. :')

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:01

Ik heb zelfs spierpijn in mijn gehele buik/borst van het hoesten :') dus ik herken het helaas.
Wat bij mij toch wel wilt helpen zijn van die droge -kriebelkeel pilletjes (weet even de naam niet meer, maar kleine verpakking te koop bij drogist en supermarkt). Bij de laatste verkoudheid opgegaan en denk eraan om ze weer te halen. Weet niet of ze daadwerkelijk helpen, het placebo effect helpt al enigszins. Omdat je tijdens het slapen gaan gefrustreerd raakt ga je er meer op letten en kan je niet slapen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 14:05

Je bedoelt die van Daro? Of die met die groene verpakking (kom even niet op de naam)?
Daro heb ik geprobeerd, maar die werken maar een uurtje of 2 en zoveel mag je er niet van innemen.
Dat laatste is inderdaad ook zo ja.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:34

Hoestsiroop met een middel erin wat je hoestprikkel dempt, werkt bij mij binnen een kwartier en gewoon bij de drogist te krijgen! En de siroop verzacht je keel ok wat in tegenstelling tot pillen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 14:37

Ik heb Bisolvon en thijmsiroop geprobeerd. Het maak het slijm goed los maar dekt helaas niet de nacht en om nu om het half uurtje een lepel te nemen. := Welk merk heb jij?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:43

Dat zijn ook slijmoplossende producten en geen hoestprikkel dempende, je moet iets hebben met noscapine of codeine erin. Ik heb gewoon huismerk van de drogist met noscapine.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 14:44

Dank, ik ga zo bij de Etos kijken. :j

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:04

Ik bedoel die groene verpakking inderdaad :) kleine pilletjes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:10

Natterman bronchium extra sterk is mijn vriend bij dergelijke hoest. Zit wat codeine in.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:11

Dank. _O_ Genoteerd, ga zo naar de winkel!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:19

hoestprikkel onderdrukken als er sprake is van vocht in de longen is niet verstandig..

hoestprikkel onderdrukkende middelen zijn bedoelt om een nare droge prikkelhoest te onderdrukken..
dat is een circel namelijk.. iets heeft je luchtwegen geirriteerd, door het hoesten irriteren je luchtwegen en moet je weer hoesten..

bij vocht in je luchtwegen gaan het om een effectieve hoestprikkel, je lichaam probeert van het vocht af te komen.. het kan zijn dat je veel vocht hebt, of vastzittend slijm.. maar beiden moet er wel uit, daarom niet de hoestprikkel daar onderdrukken, maar de 'smerende' middeltjes gebruiken die de rauwheid (die dus een extra hoest veroorzaken door irritatie) verzachten..

verder naar de huisarts, want als je extra moet hoesten s nachts, dan denk ik al gauw aan bronchitus of een luchtweg infectie.. als je die negeert kun je, moet ik helaas uit eigen ervaring vertellen, longontsteking ontwikkelen.

ik heb zelf vaak in het voor en najaar bronchitus (begon nu vast in augustus en ben er bijna af).
zolang er geen rauwheid is waardoor ik extra hoest, en zolang er niets zo vast gaat zitten dat ik bijna stik in een hoestaanval, laat ik het uitwoeden.. kan het lichaam het niet zelf af, dan naar de HA voor medicijnen..

een combinatie van codeine gebruik en slijmoplossers kan wel, (overdag slijmoplossend, s avonds codeine), maar dan zou ik toch echt naar de huisarts gaan.. als je s nachts de hoestprikkel onderdrukt zit je smorgens extra stevig vast, als je een infectie hebt dan krijgt de boel dus flink de tijd om zich goed vast te zetten of rotzooi te schoppen in je luchtwegen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:22

Ik heb veel slijm inderdaad (komt ook regelmatig wat los), dus jij raad aan om het juist alleen maar te smeren en niet te onderdrukken? Normaal laat ik het ook op zijn beloop gaan inderdaad, maar nu lig ik 's nachts wakker en dat is niet fraai. Ik wil sowieso maandag even de huisarts bellen. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:23

Of ze geeft vocht op vanuit de maag door het hoesten, ik kokhals vrij snel als ik hoest omdat het dan een niet productieve hoestprikkel is vanuit een vicieuze cirkel (hoesten, keel geïrriteerd, nog meer hoesten, keel nog meer geïrriteerd: slijm vanuit de keek irritatie dan ipv de longen en gewoon snot natuurlijk := )

Waarom overleg je niet met een apotheek die nu nog open is?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-09-15 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:24

ik zou vooral smeren, want dat slijm moet er wel uit...
Dus slijmoplossers, dropjes, honing alles wat de boel verzacht
en maandag inderdaad even naar de HA want je moet wel snachts kunnen slapen..

in het voorjaar ben ik overigens midden op zondagochtend om 7.00 naar de huisartsenpost gevlucht.. want ik liep zo hard te blaffen dat ik letterlijk erdoor over mijn nek ging en zelfs daarna hoorde ik het nog reutelen.. bleek longontsteking te zijn geworden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:28

vuurneon, hier is alleen een spoedapotheek open in het weekend en dat vind ik dan weer een beetje overdreven. :)

Ik heb veel slijm vanuit de luchtwegen, maar door het "diepe" hoesten ook vanuit mijn maag omdat mijn buik dan helemaal samentrekt.

Ik waak wel voor een longontsteking, daarom maandag wederom even bellen. Ben al eerder geweest deze week en heb toen wel codeine gekregen maar daar hoest ik gezellig door heen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:31

Je kan gewoon bellen voor advies :) Is niets overdreven aan hoor!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:32

Is ook weer zo ja. :j *gaat bellen*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 17:57

Ik moest maar bij de drogisterij middelen halen die de slijm losmaken, inderdaad niet de hoest onderdrukken. Maandag wel naar de huisarts.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:14

vuurneon schreef:
Natterman bronchium extra sterk is mijn vriend bij dergelijke hoest. Zit wat codeine in.

:j Is hier nu ook favoriet. Met een pammetje erbij slaapt het meestal wel.
Herken het probleem volledig, zit al vanaf woensdag zo te blaffen dat zelfs mijn kat aan mijn identiteit begint te twijfelen. Maar als ik het zo lees lijkt het me toch handiger om maandag even bij de HA langs te gaan als het voor die tijd niet vanzelf over is. Voor bronchitis ben ik wel bevattelijk en dat reutelen klinkt niet gezellig (zeker niet met een fikse koorts erbij).
Ik neem aan dat de hele dag buiten lopen op een paardenevenement al helemaal niet verstandig is? :=
(had al afgezegd, maar ik twijfel nog zo ontzettend omdat ik er zo'n zin in had)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:39

magda_90 schreef:
Ik moest maar bij de drogisterij middelen halen die de slijm losmaken, inderdaad niet de hoest onderdrukken. Maandag wel naar de huisarts.

Goed dat je even info hebt ingewonnen :) ook daarvoor zijn ze bereikbaar!
Beterschap!!! En sterkte voor je huisgenoten :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 20:37

Het stomme is dat ik van de week al naar huis ben gestuurd (bij de huisarts) met je hebt een voorste luchtweginfectie en slik maar codeine en ziek maar uit. Nu imiteer ik nog steeds een verkouden zeehond. :=
Bedankt voor het meedenken en de beterschap. :+:

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:46

overdag lekker hoesten en voor de nacht daro hoestprikkel dempende capsules van de apotheek.
Prima dat dat slijm eruit moet maar als je niet slaapt ga je van vermoeidheid weer hoesten, slaap je nog minder etcetcetc

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:53

Heel erg die hoest! Bij de dokter vragen ze ook of je slijm ophoest, zo ja dan krijg je geen codeïne maar slijmoplosser ivm kans op longontsteking. Hier goede ervaring met Bisolvon als slijmoplosser. Succes voor vannacht TS!