Okee, ik had verwacht dat hier een centraal topic voor zou zijn. Maar ik zag hem niet. Zit ik toch verkeerd, geef me maar een kick.
Eerst iets over mezelf... Een jaar of 4 geleden was ik een maatje 44/46. Dat vond ik iets te veel van het goede. Dus ben ik veel gaan bewegen. Wandelen en paardrijden. Want dat vond ik leuk. 2,5 jaar geleden zat ik op een mooie maat 40. En daar was ik behoorlijk gelukkig mee en ik kon het prima volhouden. Wandelen en rijden zijn een soort verslaving geworden. Dus dan is het helemaal goed te doen.
Een kleine 1,5 jaar geleden heb ik m'n enkel gebroken. Operatie gehad en 6 maanden op krukken. Ik ben heeel streng voor mezelf geweest en maar iets aangekomen. Wel flink minder spieren gekregen, dat was jammer. Echter nu zijn we een flink stuk verder in de tijd... En ja wandelen gaat me niet zo makkelijk meer af. De enkel heeft een vervelende bewegingsbeperking en daardoor kost het allemaal net te veel moeite. Daarnaast kamp ik steeds weer met overbelaste pezen. Wandelen is okee voor m'n lijf. Maar het geeft niet meer de voldoening die het me zou moeten geven. En ondertussen zit ik ook wel op het punt dat ik iets wil... Maar dat zodra m'n voeten in het spel komen het vaak gewoon niet gaat. (Te moe, te stijf, te pijnlijk... vul zelf maar aan)
Dus de vraag... Ik zoek een leuke sport voor mezelf. Geen groepsactiviteiten (ik zie te veel mensen op de dag, het moet echt iets voor mij alleen zijn). Weinig enkelbelasting. Bij voorkeur iets wat goed is voor de spieren en tegen de vetjes. Verslavingspercentage moet hoog zijn, zeker om het vol te gaan houden. Het mag iets zijn waarbij ik dingen moet aanschaffen dat is meer okee.
Zwemmen (eigenlijk alles met water) ivm oorpijn valt af.
Fitness! Ik had er voorheen echt een hekel aan, maar het is zo lekker! Wel met een op jou gericht trainingsschema!
Anoniem
Geplaatst: 11-09-15 23:38
Lukt fietsen je ook niet meer goed? Gewichtheffen oid een idee? Klinkt misschien gek, maar jezelf tot het uiterste drijven en de spierpijn daarna kunnen ontzettend verslavend zijn Al eens gedacht aan roeien?
Anoniem
Geplaatst: 11-09-15 23:38
Ik moet denken aan Bodypump, volgens mij moet je dat, met hulp van video's op Youtube ook thuis kunnen doen. Ik vind het zwaar verslavend mag het alleen nu nog niet ivm herstel na operatie.
Fietsen een optie? Want zwemmen was ivm geen enkelbelasting eerste wat in mij opkwam. Is de oorpijn trouwens niet op te lossen met speciale oordoppen? Ik heb een tijd lang ivm buisje in oor ook met speciale 1x gebruiken oordopjes (soort vette wol?) gezwommen (moest diploma halen).
Handboogschieten. Individuele sport, ook met blessures (tenzij aan schouders/rug) veelal goed te doen. En verslavend…. vereist focus, perfecte techniek, veel training, en leuk is dat je direct resultaat ziet (de pijlen zit in het geel… of niet) en er zijn heeeel veel vormen mogelijk zijn. Van hypermoderne compoundboog tot historische longbow. Starten op de 10 meter en dan blij zijn als je consequent 8-en schiet… Tot heerlijk buiten op de 50 meter baan pijlen wegtikken.
'T gaat niet direct om gewichtsverlies, maar geestelijke balans en daarmee lichamelijke balans is wel belangrijk. Ook heel goed tegen 'kipfilets' onder de armen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 11-09-15 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Veulen84
Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-15 23:51
Zo snel al zoveel reacties
Loez: Ik heb elke week fysio en daar zit ook een stukje fitness in. Maar dat vind ik vreselijk saai
Eeef: Fietsen kan, maar zodra het gewricht moe wordt eigenlijk niet meer. Dan kan ik wel compenseren met m'n andere been. Maar ik ben bang dat ik dat niet ga volhouden om die reden.
Roeien is best een goed idee. Eens kijken of dat ergens kan zonder club en gedoe.
Jans: Daar ga ik eens naar kijken.
Gianti: Dat zie ik mezelf nou niet echt doen
Tamary: ik zwom vroeger met oordoppen en een neusknijper. Dan ging het wel goed. Maar regelmatig dat ik toch nog oorpijn (en daarna de navolgende hoofdpijn) had. Heb ook geen super goede herinneringen aan zwemmen.
Elanor: Ik moest eerst even heel hard lachen. Maar eigenlijk is het nog niet eens zo gek. Wel rustgevend denk ik. Zet hem op me lijstje
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 11-09-15 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 11-09-15 23:51
Is skeeleren/skaten ook een idee? Aangezien je enkel in skeelers of skates redelijk gefixeerd zitten
Anders kijken naar roeien of kayakken, en het kwam zonet plots in mij op.. een fitnesshoepel! Moet ook goed werken
Waarom vraag je de fysio niet voor advies voor een sport?
moonfish13
Geplaatst: 11-09-15 23:53
Aquafitness, geen 80+ maar gewoon pittige les. Gezellig ook nog.
Veulen84
Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-15 00:00
vuurneon schreef:
Waarom vraag je de fysio niet voor advies voor een sport?
We hebben het er regelmatig over. Maar samen komen we alleen op halve sporten. Zeker omdat ik echt iets wil zonder al dat gezeur met mensen. (Sorry). Een paar uur zonder is een absolute must.
Ik weet vrij goed wat wel en niet kan. Dus wil ik gewoon eens wat dingen zien en proberen. Iets moet er toch wel pakken.
Anne: Dat heb ik laatst gedaan. Mega lol mee gehad, maar ik zie mezelf dat niet doen. Zomer en winter 2/3x per week. Dat is gedoemd te mislukken.
Air: op het lijstje, hoewel dat vrij lastig is denk ik
Marije: dat zou ik dan niet helemaal kunnen. De voorwaartse beweging van me enkel is te beperkt. Dat betekend dus dat de meeste oefeningen waarbij je door je knieen moet en je enkel meer dan 90 graden gebogen is gaat afvallen.
Ik zeg Paaldansen/fitness. Kan gewoon thuis in de kamer. Genoeg youtubefilms met tutorials. Voet hoeft niet belast te worden. En je hoeft er echt niet maat 0 voor te zijn. En het is goed voor alle spiergroepen en de lenigheid. Waarschuwing wel, je moet wel tegen een beetje pijn kunnen want voelen doe je deze sport zeker.
senna21
Geplaatst: 12-09-15 00:49
Niet direct een sport in de gangbare definitie, maar een goede manier om weer vriendjes te worden met je lijf is Chi gong. Goed voor body en mind en niet blessuregevoelig.
MisticRider
Geplaatst: 12-09-15 08:00
Lekker zwemmen, heerlijk! Aquarobics is ook super grappig en gezond. Ideaal bij moeilijke gewrichten.
Yoga, power yoga, is wel in een groepsles maar heel individueel.
Kettlebel training, je zou eerst een lessenblok kunnen volgen voor de techniek en daarna zelf aan de slag.
Skeeleren en dan niet de gewone maar langlauf skeelers.Die schoenen zijn hoog dacht ik en omsluiten je enkel gewricht
Jennyj01
Geplaatst: 12-09-15 08:21
Ik doe hot Yoga zelf heb ik een ernstige knie blessure gehad met blijvende schade. Door de yoga ga je je lichaam beter gebruiken en men is altijd weer verbaast wat ik toch weer kan met m'n knie. Bij de lessen zijn eigenlijk een heleboel mensen die ergens wel iets hebben wat niet goed (meer) werkt. Eventueel zijn er aangepaste houdingen. Is het verslavend? Absoluut! Als je het een tijdje doet merk je dat je dat je zoveel meer kunt en dat je nooit uitgeleerd bent.