Wie wil er van zijn X-benen af?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Wie wil er van zijn X-benen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:04

Zoals de titel al zegt: Wie wil er nog meer van zijn x-benen af?

Ik wist tot kort geleden niet dat ik x benen had. Ik zit sinds 2 weken op Jumping (op zo'n trampoline) en zag toen in een keer dat ik dus niet normaal met mijn benen omhoog kan springen maar dat mijn knieën zo scheel zijn als wat (valgus stand van de knieën) :+ Nu kwam ik op stage en daar zijn een van mijn collega's ook al dat ik x-benen had (ik ben een 4e jaars fysiotherapeute).
Zo raar dat mij dit nog nooit eerder is opgevallen :')

Ik heb vanavond gelijk maar even een training voor mezelf bedacht om mijn stabiliteit te verbeteren en mijn abductoren te trainen (spieren die het been opzij bewegen).

Zijn er meer mensen met x-benen die hier af willen en hier samen met mij doorheen willen gaan of al door zijn gegaan?

Butterfly

Re: Wie wil er van zijn X-benen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:06

Ik volg iig even, ik heb het ook en ik wil wel graag rechte benen :P

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:07

Leuk! Ben je ook al aan het trainen geweest? :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:10

Helaas komt een verkeerde beenstand zelden voort uit spierproblematiek, maar komt het vaak voort uit een verkeerde stand van de heupen, femur of knieën. Dus wil je er echt vanaf dan zul je al aan botten moeten gaan zagen...

Spieren trainen kan zeker helpen om klachten voortkomend uit een verkeerde beenstand te compenseren, maar de recht zal het niet worden.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:11

De grote meerderheid van vrouwen op planeet aarde heeft zowat X-benen hoor, voel je niet vreemd.
Ik heb zelf ook X-benen, nog nooit gedacht dat ik oefeningen kon doen om het minder te maken, vertel daar zeker meer over.

Ik dacht vroeger dat paardrijden mijn benen rechter zou maken, omdat dat zogezegd O-benen geeft... :p

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:12

Tja, of ik echt X-benen heb weet ik niet, maar krom zijn ze in ieder geval wel. Ik volg :D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:12

Vorig jaar zei ook iemand tegen mij dat ik x benen heb. Ik heb het maar gewoon geaccepteerd. :Y)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:16

Je hebt x benen en je hebt x benen :P

Maaikemuis: ik denk dat jij de Q-angle bedoelt? In welke hoek het femur ten opzichte van de tibia/fibula staat? Dat is inderdaad wel genetisch bepaald! Nu heb ik niet erg brede heupen en ben ik gewoon een wankel konijn dus daar moet wel eens wat aan gedaan worden haha :+

Als je je afvraagt of je ze hebt moet je eens gaan squatten en kijken wat je knieën doen of even bij jezelf nagaan of je knieën wel netjes boven je enkels blijven als je aan het fietsen bent bijvoorbeeld. Met lopen heb ik er geen last van of in stand, ik heb echt stabiliteit probleem

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:17

Ik heb semi-x, semi-o benen :') m'n benen hebben een x vorm, maar met m'n enkels tegen elkaar zit er zo'n 2-3 cm ruimte tussen m'n knieën :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:19

Ik loop zo scheef dat het feit dat ik niet omval respect af dwingt.:j

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:32

sevenofnine schreef:
De grote meerderheid van vrouwen op planeet aarde heeft zowat X-benen hoor, voel je niet vreemd.
Ik heb zelf ook X-benen, nog nooit gedacht dat ik oefeningen kon doen om het minder te maken, vertel daar zeker meer over.

Ik dacht vroeger dat paardrijden mijn benen rechter zou maken, omdat dat zogezegd O-benen geeft... :p

Dit! :D :') dat dacht ik ook whaha

MarlindeRooz schreef:

Bij deze: _/-\o_

Overigens heb ik nooit getraind om mijn benen rechter te krijgen, om de simpele reden dat ik nog niet had bedacht dat dat een beetje zou kunnen helpen :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:50

Nou als het gewoon weg aan je botten ligt helpt het niet echt, maar als het dus een stabiliteit probleem is kun je het wel degelijk een beetje beter maken! :D

De oefeningen die ik nu doen zijn het buigen van mijn knieën in stand met mijn voeten op heupbreedte en daarbij let ik heel goed op dat mijn knie precies boven mijn enkel blijft (voelt erg gek in je enkels en voeten en mijn heupen voel ik ook gelijk haha)

Verder doe ik in zij lig de schaar om mijn abductoren beter te maken en doe ik ondiepe squats om mijn quadriceps wat sterker te maken.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:51

MarlindeRooz schreef:

hahahaha

Bij deze: _/-\o_ *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* _/-\o_

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:55

Ik zou er wel vanaf willen maar volgens de chirurg zijn het dan 4 operaties + 4 keer revalideren :')
Dat gaat mij wat te ver, aangezien ik er vrijwel geen last van heb met steunzolen :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:04

Als kind had ik ook x benen. Daar kreeg ik een orthese voor om mee te slapen. Dat lag erg vervelend en ik luisterde of mijn moeder de trap af was en dan gooide ik dat ding snel af. Overdag steunzolen in de schoenen waardoor je alleen maar suffe schoenen kon kiezen. Beetje hippe pasten die zolen niet in. Elk jaar controle bij de kinderarts maar weinig vooruitgang haha. Niet raar natuurlijk maar kon echt niet slapen als een mummie. En toen werd ik 9.... na 6 jaar kwam er een droom uit. Ik kreeg een pony. Daar reed ik minstens 1x per dag op. Na een paar maanden moest ik weer naar de kinderarts. De beugel hoefde niet meer om en ik kreeg complimenten dat ik hem zo goed gedragen had. Ze zijn nog steeds mooi recht.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:03

^Anne_GTI, ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik dat verhaaltje kopieer en aan mijn ouders laat zien. Ik heb meermaals mijn *blijkbaar juiste* theorie gegeven dat een eigen paard mijn X-benen zou verbeteren, zijn ze nooit op in gegaan. Ik ben dan nu wel 23, hopelijk krijg ik nog wat uit dat schuldgevoel. :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 15:15

Hahaha jullie zijn echt erg :') _/-\o_

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:20

Ik heb ook x-benen, maar niet niet overdreven erg. Een tijd lang heb ik het echt heeel lelijk gevonden, maar nu vind ik het eigenlijk wel oke, zolang ik er maar geen fysieke lasten van krijg :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:27

Het schijnt dus dat je hier op latere leeftijd artrose (slijtage) van kan krijgen :Y) maargoed... ik vind het verder ook wel prima haha

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:19

Haha, hier nog iemand met X-benen! _/-\o_ Met name mijn rechterknie staat veel naar binnen, hierdoor ook al een keer patella luxatie gehad, en nog steeds neigt m'n knieschijf er regelmatig naar om naar de buitenkant te knikken! :j
Heb zelf een trampoline in de tuin staan, en dan zie ik inderdaad ook van mezelf dat ik echt niet normaal veel met m'n knieën naar binnen sta te springen :o

Revalidatie gehad bij de fysio, die toen ook tijdens oefeningen extra oplette dat ik m'n knieën niet te veel naar binnen liet staan. Nog steeds erg lastig hoor :7

Loop zelf stage op de poli orthopedie (opleiding doktersassistente), daar zie je veel vrouwen met x-benen ! Heb inmiddels ook een brace gekregen die ervoor moet zorgen dat m'n knieschijf recht en netjes in het midden blijft staan haha :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:41

Ik rijd nog steeds preventief. Stel je voor dat ze terug komen :+

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:49

Esther43 schreef:
Het schijnt dus dat je hier op latere leeftijd artrose (slijtage) van kan krijgen :Y) maargoed... ik vind het verder ook wel prima haha

Zet een 50 jarige op foto en je vindt wel ergens artrose... :Y)

Waar je doet is goed, de spiergroepen die je traint. Maar vergeet de exorotatoren/extensoren van de heup niet. Die hebben ook een belangrijk aandeel in de stand van de knieën.
Voor in je werk later; ook bij patellofemorale klachten zijn de abductoren en exorotatoren/extensoren heup dé spieren om te trainen!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:38

Die pak ik ook mee met de gesloten schaar. Geen idee hoe die echt heet maar bedoel het exoroteren van het been met heup en knie in flexie :) Ik train nu een meisje met patella luxatie en daar pakken we inderdaad de abductoren en exoratoren ook bij mee.