Pijn in heup

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Pijn in heup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 19:33

Hoi bokkers!

Ik wou graag even mijn verhaal doen en jullie mening horen; ik ben niet het type dat snel naar de dokter gaat dus vandaar dat ik dit even als optie 2 neem.

Sinds de middelbare school (ik ben nu 20) heb ik behoorlijk last van mijn heupen. Tijdens het bewegen, zitten, liggen en tijdens kou. Ook voelen ze vaak stijf aan en moet ik na een tijd zitten even op gang komen.
Ik loop nu al sinds dit jaar bij een fysio maar dat heeft mij nog niet erg geholpen; de podoloog wel. Ik had een beetje lengte verschil en dat is nu sinds 3 weken aangepast dus daar kan ik nog weinig over zeggen. Maar wat is dit?! Het klinkt een beetje als artose maar ik heb niet elke dag (meer) last. Maar wel met kou en veel bewegen en lang zitten.

Wat moet ik hiermee? De fysio vond rontgen fotos niet nodig. Maar ik twijfel zelf een beetje maar wil niet voor niks naar de arts. Iemand met dezelfde ervaring? Of weet wat het wel kan zijn?
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 13-09-15 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vergissing van TS aangepast

Marie111

Re: Pijn in heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:39

Je hebt al 4 jaar last? Dan ga je toch naar een arts?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:05

Ik vind het eerlijk gezegd klinken als artrose.

Mogelijk ontstaan door bekkenscheefstand en ongelukige belasting. (Beenlengteverschil komt meestal voor bij breuken in de groeischijven van het bot, of bij zaken als polio. Verder is het vriwel altijd een kwestie van een scheef of gewrongen bekken, ontstaan door een val of een keer verkeerd tillen. )
En uiteraard een test om te kijken of kop en kom netjes in elkaar staan.

(Bij mij is dat vanwege de artrose niet altijd het geval. Ik ga inmiddels in een specifieke houding staan, en spring dan loodrecht 3 centimeter op en landt "boem" - het doet geen zeer, en de pijn is weg.

Oma heeft in nogal wat gewrichten artrose, op mijn leeftijd is het een kwestie van stabiel houden (opbouw van kraakbeen gaat nauwelijks meer als je 54 bent, gaat uitstekend als je 20 bent).
Wat helpt bij de fysio is ultrakort geluid. Massage doet vrijwel niets.

Geen paniek: dat kan uitstekend herstellen op jouw leeftijd, maar dan moet je het wel weten en de juiste dingen doen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:09

Dit klinkt meer als overbelasting door scheefstand.
Ik raad je aan om naar een goede osteopaat te gaan.Die kijkt niet alleen naar je bekken maar je hele gestel.Alles staat met elkaar in verbinding

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 18:27

@marie ja eigenlijk wel maar de fysio raadde het nog af.

@janneke; nou dat vond ik dus ook! Maar de fysio vond mijn heupen nog heel beweeglijk en dat is met artrose niet het geval toch?(mijn bekken staan inderdaad scheef)

@gillbo dat ga ik even onthouden!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:36

Tja, op gegeven moment zijn gewrichten met artrose idd minder bewegelijk, maar dat komt pas later. "Beginstijfheid" is/ kan op zich een vroeg teken van artrose zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:37

Ik volg even, mijn ene been is iets langer dan de ander waardoor ik dus ook scheve bekken heb en vaak pijn in mijn heup heb.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:41

Orthopeed kan toch verder kijken voor je?
Ik krijg via mn orthopeed mri naar aanleiding van rontgen.
Neem aan dat artrose gewoon te zien is met foto's oid?
Beterschap iig

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 18:46

Janneke; oke duidelijk! Ik ga het donderdag weer even bespreken met mijn fysio om toch een arts te raadplegen.

Cinniz: ik loop bij een fysio en zij zegt het niet nodig te vinden om naar een arts te gaan; zij denkt dat we het met sporten kunnen oplossen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:49

Wat heeft de orthopeed gedaan wat geholpen heeft? Gewrichtsinjectie?
En ik begrijp je verhaal niet helemaal want als je al onder behandeling van een orthopeed bent hoef je toch niet naar een andere arts.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 18:51

oh gut! Ik heb het verkeerd getypt! Ik had orthopeed in mijn hoofd maar het is podoloog :') sorry!! Heb al even een mod gePBt om het te veranderen

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:53

Je loopt er al 4 jaar mee!
Daarom ben ik dus na 16 maanden eindelijk maar een keer naar mn ha gegaan en heb gezegd fysio prima maar wil weten wat er mis is zodat ik doel gericht bij de fysio aan de slag kan.
Gelukkig heb ik dat gezegd want waars heb ik dus een scheur in mn heupkom.

Maar je bent bij de ortopeed geweest toch?
Of begrijp ik je verkeerd?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 18:55

Ja ik denk ook dat ik even wat harder moet zijn in zeggen wat ik écht wil.

Ja ik had het verkeerd in mijn hoofd! Orthopeed moet podoloog zijn.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:04

Oke vandaar.
Zou toch even langs je ha gaan als je het al zo lang hebt.
Zie nu bij mezelf loop er al zo lang mee en als het dat blijkt te zijn is het er niet beter op geworden.
Al was ik na 11 maanden al een keer bij de ha geweest en werd me toen ook afgedaan met fysio.
En nu was ik mn eigen ha iig voor ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:35

Danique schreef:
Ik volg even, mijn ene been is iets langer dan de ander waardoor ik dus ook scheve bekken heb en vaak pijn in mijn heup heb.

"Gewoon" recht laten zetten! !
Bekkenscheefstand is in principe constant, en als je er nu ""al"" last van hebt, is het tijd om aan te pakken.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 19:42

Janneke2 schreef:
Danique schreef:

"Gewoon" recht laten zetten! !
Bekkenscheefstand is in principe constant, en als je er nu ""al"" last van hebt, is het tijd om aan te pakken.

Ik heb dus hetzelfde maar wat is dan de bedoeling zegmaar? Ik loop dus bij een podoloog en heb een verhoging in mijn ene zool. Kunnen ze daar wel nog wat mee? Heb namelijk geen andere opties gehoord van mijn fysio.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:43

Artrose is op jou leeftijd gelukkig niet het meest waarschijnlijke maar als je al zo lang klachten hebt is het wel verstandig om een verwijzing naar de orthopeed te vragen. Er kunnen zoveel problemen in een heup zijn dat onderzoek wel handig is dat weet de fysio ook wat er behandeld/getraind moet worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:52

Klopt.

For some reason or the other zijn er bepaalde behandelingen die niet "aanslaan" in de reguliere geneeskunde. (Bewezen methoden, uitgebreid wetenschappelijk getest: 'nee - blind'.)

Er zijn verschillende methoden: orthomanueel / sickesz; chiropraxie, osteopathie - en er zijn fysio's die 'manueel therapeut' zijn. Google is erg nuttig.
Als je bekken weer recht staat, heb je geen zooltjes voor hakverhoging meer nodig (misschien wel 'omdat je tenen naar binnen willen', platvoeten - dat kan). Bij een recht bekken worden je beide heupkoppen en -kommen netjes, zoals ze bedoeld, gebouwd zijn belast en dan hoor je of geen of pas op een omaatjesleeftijd artrose te krijgen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:57

En een andere fysio zoeken want deze laat je wel heel lang aanmodderen.
Hypermobiel ben je niet?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 19:58

Gillbo schreef:
En een andere fysio zoeken want deze laat je wel heel lang aanmodderen.
Hypermobiel ben je niet?

Ja ben ik wel!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:01

Er bestaan speciaal revalidatie programma's voor mensen met hypermobiliteit en die daar pijn klachten of beperkingen voor hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:46

Hoe gaan ze dat 'gewoon' recht zetten dan? Doet de huisarts dat, moet ik naar de huisarts? Ik was er namelijk laatst voor iets anders maar heb dit wel aangekaart. Ze hebben gekeken maar zeiden dat mijn 'lichaam het zelf al corrigeert' of zoiets... Werd dus niks aan gedaan.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 22:10

Gillbo schreef:
Er bestaan speciaal revalidatie programma's voor mensen met hypermobiliteit en die daar pijn klachten of beperkingen voor hebben

Ah dat wist ik niet! Ik ga het donderdag eerst weer voorleggen bij de fysio en daarna kan ik wel weer even verder kijken van hoe en wat :)
Ik heb sowieso het reumafonds opgezocht en daar staat hypermobiliteit syndroom ook bij. Ik lees inderdaad wel veel over sporten alsnog; voelt als een probleem aangezien bewegen ook soms zeer doet.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:12

Hypermobiliteit?
Heb ik zelf ook, en mijn heupen en rug zijn toch wel de punten waar ik het meeste pijn heb.

Als ik heel lang in een positie sta of zit, gaat het enorm veel pijn doen.

Ik moet bijvoorbeeld recht staan, omdat ik anders te veel belast;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:16

Juist als je hypermobiel bent is sporten belangrijk maar wel heel erg met beleid omdat je de boel snel overbelast.
Een goede fysio kan je daar bij helpen om een geschikt bewegingsprogramma samen te stellen