Conditie tips / blessure

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ludique96

Conditie tips / blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 20:49

Hoi Bokkers,

Afgelopen zondag wilde ik gaan hardlopen, maar tijdens het hardlopen ben ik flink door mijn enkel gegaan, waardoor ik ook languit op de grond lag. Ik baalde ontzettend, omdat ik 13 december mee wilt doen aan de bruggenloop in Rotterdam 15km.

Nu is het zo dat ik erg last heb van mijn enkel, waardoor ik ongeveer 6 weken niet kan gaan hardlopen. Maar ik wil niet dat mijn conditie achteruit gaat en hardlopen of een sport waar ik mijn enkel mee zwaar belast kan ik niet doen. Wat kan ik doen om mijn conditie op pijl te houden en ook kan verbeteren zonder belasting van mijn enkel. Want ik wil toch graag meedoen aan de bruggenloop van 15 km.

Ik zelf liep ongeveer 6/8 km. Ik was dus aan het trainen voor die afstand.

Wie heeft er tips. Ook hoe ik misschien lichte oefeningen kan doen zodat mijn enkelbanden verstevigen.

Bedankt!

Little_Gift

Re: Conditie tips / blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 00:23

Zwemmen?
Echt conditiegericht zwemmen als in baantjes trekken tegen een bepaalde tijd en dat opvoeren?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 01:12

Spinnen? Weet niet of t erf belastend is voor je enkel maar goed...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:05

Jawel hoor, spinning is zwaar voor je ligamenten ! Ik doe 6 dagen op 7 aan spinning (telkens minstens een uur) en je enkels zien daar zwaar van af.
Ok, met speciale spinningschoenen minder dan met gewone sportschoenen maar nog steeds is het heftig hoor!

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:35

Zwemmen met een zere enkel os lastig ahha. zelf geprobeerd . maar mislukt.
Wandelen als dat gaat, ander fietsen. Dat was het enigste bij mij wat ginf. Afstappen en opstappen was wel een ramp.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:54

zwemmen kan prima, moet je je enkele even een beetje ondersteunen met tape.

dit is puur omdat de waterdruk de enkel iets buigt wat pijnlijk kan zijn..

bij zwemmen zelf belast je je enkel absoluut het minst van alle sporten..
als je met je voeten wappert tijdens het zwemmen dan doe je iets fout ;).

borstcrawl en ademhalingscontrole daarbij.. heeft een positieve uitwerking op je conditie + je longinhoud en zuurstof gebruik..

dus bijvoorbeeld.. 100 meter 1:2, 100 meter 1:3, 100m 1:4, 50 meter 1:5, 50 m 1:6, 50m 1:7, 50m 1:8, 4x 25 meter 0:x (zonder ademhalen). afhankelijk of je de afstand kunt overbruggen eventueel 1x ademhalen.. En daarna weer terug afbouwen.. dan heb je 1100 meter afgelegd in totaal wat een mooie basis oefening is voor een volle training als je daaromheen ruim in en uitzwemt.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:16

Hahaha . als jij gaat trappelen en of je voetenstand goed doet bij de rugslag/schoolslag kan het behoorlijk pijn doen!
Bij mijn blessure altans.
Dus niet helemaal waar wat je zegt!
Heb het zelf geprobeerd dacht wel even les te kunnen geven met nodige voorbeelden. Ging dus niet. Door het water lopen deed zeer.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:23

Je moet ook niet trappelen bij met je voeten (ook niet bij rugcrawl).. bij rugslag en schoolslag (dus een schoolslag beweging met je benen) heb je meer druk erop. ;)

daarom tape zodat je onder de druk van de slag, je enkel niet teveel buigt/ de druk verdeeld.

door het water heen lopen zou ik ook niet aanraden proest.. dat belast veel meer dan gewoon op het droge wandelen.. immers dan heb je de weerstand van het water + dat je je voet nog steeds afwikkeld zoals op het land.

was vroeger zo'n brokkepiloot die om de haverklap door mijn enkel ging (blauw, paars, groen, zwartig.. alle kleuren wel gehad), paar dagen pootje omhoog en dan toch gewoon weer trainen, geen probleem volgens de arts als ik maar geen pogingen zou ondernemen om mijn starts of keerpunten extra te oefenen tot ik weer behoorlijk liep.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:40

Nou euh Bonny sorry maar als jij lesgever bent en zelf maar zo kinderachtig kan reageren, dan belooft dat niet veel voor het niveau van de lessen lijkt mij... trouwens, een goede lesgever zou moeten weten hoe deftig te zwemmen zonder getrappel lijkt mij !

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 00:31

Dankjewel voor de tips. Zwemmen dacht ik ook aan. Of inderdaad op een lichte stand fietsen.

Conditie opbouwen wil toch proberen de 15 km. Hardlopen gaat helaas nog niet.