Control freak en perfectionistisch, wat een drama

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Control freak en perfectionistisch, wat een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:15

Ik wil extreem de controle houden en raak helemaal van de kaart bij veranderingen die vrij veel impact hebben op mijn leven. Kan dan niet stoppen met huilen en zoek me suf naar manieren om de situaties onder controle te houden. Ik stoot niet alleen hierdoor mensen van me af, maar juist ook al in het voorstadium. Ik probeer echt over alles controle te houden, mensen om me heen worden er gek van. Dat gaat niet alleen om grote veranderingen, maar ook de dop op de tandenpasta draaien, de manier waarop de wc wordt gepoetst, de manier waarop mensen om me heen zich gedragen, de was doen, mijn dieren verzorgen als ik er niet ben etc etc.
Maar ik kan er niks aan doen.

Daar komen eigenlijk nog twee 'gebreken' bij. Ik ben perfectionistisch en heb een ontzettend groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Kortom, mensen die met mij leven hebben het zwaar, heel zwaar. Niet alleen hen maak ik het zwaar. Ik maak het mezelf zo moeilijk. Ik slaap slecht door al het gepieker, stoot mensen van me af en kan geen enkel moment genieten van mijn leven.

Er zijn ongetwijfeld Bokkers die hiermee kampen, of partners hebben die hiermee kampen.
Ik ben echt specifiek opzoek naar handvatten om de controle lost te kunnen laten en te kunnen genieten. Help?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:36

De eerste stap is realisatie, en daar ben jij nu al goed mee bezig. Dus die is al gezet :)

Ik ben ook perfectionistisch en heb ook een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ook controle houden klinkt mij heel erg bekent. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo 1-2-3 tot een oplossing voor je kan komen. Ik zelf ontwikkelde een paniekstoornis met als grootste lichamelijke klacht overgeven (= controle kwijtraken). Manmanman wat ben ik daar lang van streek door geweest.

Uiteindelijk ben ik in therapie gegaan. Niet alleen voor de paniekstoornis maar ook omdat ik zo al in angst leefde. Angst om te falen, om niet goed genoeg te zijn, om te worden beoordeeld. Door met gelijkgestemden in contact te komen ben ik langzaam dingen beter gaan loslaten, gelukkig.

Ik denk ook dat de oplossing vanuit jezelf moet komen. Jij hebt nu door dat je mensen hier mee afstoot, en je eigen leven zo zwaar maakt. Ik denk dat jij ook degene moet zijn die zegt dat het nu afgelopen is, en je niet dood gaat als jij even geen controle hebt (en zelfs dat is relatief, jij hebt altijd een keuze om iets te doen of te laten!). Misschien kan je klein beginnen bij iemand die je vertrouwd? Een vriend/vriendin of partner?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:44

Dank voor je bericht en excuus voor de late reactie. Op dit moment begeef ik me in een situatie waarover ik geen controle heb. Werk gaat niet, ik huil veel en andere mensen worden geloof ik niet blij van me.
Als ik hierover praat met een vriendin, wat moet ik dan zeggen? Hoe kan ik controle loslaten? Hoe kan ik gelukkig worden en zaken loslaten?

Heel soms word ik gewoon misselijk en moet ik overgeven omdat ik zo bang ben de controle los te laten. Dit belemmert me zo. :(

Dammie

Re: Control freak en perfectionistisch, wat een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:50

Meid, zoek professionele hulp. Stop met aanmodderen.
Wees lief voor jezelf, je kan dit veranderen, maar niet in één keer en niet in je uppie. :(:)