Buikpijn, wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Taifoen

Buikpijn, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 19:14

Hoi allemaal,
Halverwege juli kreeg ik in een nacht flink last van mijn buik, volgende ochtend naar ha gegaan, bloed laten prikken en urine afgegeven. Mijn CRP was wat aan de hoge kant maar verder was het bloed en urine goed. In de loop van de dag werd het erger, 's avonds bij de ha koorts en door gestuurd naar de eerste hulp. Daar is de chirurg langs gekomen en uiteindelijk besloten een echo te maken aangezien ze aan mijn blinde darm dachten en na een nieuwe keer bloed prikken CRP erg verhoogd was. Echo was goed alleen wat opgezette klieren, de volgende dag moest ik terug komen.
De dag daarna weinig buikpijn meer dus mochten het aankijken. Alles wel nog misselijk op het moment dat ik iets at. Daarna begon het de goede kant opgegaan ookal heb ik hierna nooit meer honger gehad.
1,5 week begon het weer met buikpijn dus opnieuw naar de huisarts gegaan. Weer bloed en urine gedaan en deze keer ook ontlasting. Alles weer normaal. De reumatoloog wilde mij testen op ziekte van Crohn, dus dat gedaan. De ontstekingswaarde was iets verhoogd maar dit kan ook door medicatie komen (reuma).
Nu heb ik donderdag een bel
afspraak met mijn reumatoloog maar ben benieuwd of iemand dit mee gemaakt heeft of weet wat het eventueel kan zijn?

Dus in het kort: hele erge buikpijn, geen honger, misselijk na eten (yogurth eten gaat wel redelijk goed)

Alvast bedankt voor het lezen :)

Janneke2

Re: Buikpijn, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:13

Hoi Tanja,
Heel prozaïsch: is je maag zuur genoeg?

Als je durft, zou je het volgende proefje kunnen doen:
neem een glas melk en een borrelglaasje appelazijn.

Voor het eten begin je met een klein slokje appelazijn. Doet dat pijn, "blus" je met melk.
Als het wat oplucht, of als je er honger van krijgt, gewoon eten met standaard een klein glaasje appelazijn, waar je af en toe aan nipt.

En je zou met de reumatoloog of apotheker kunnen overleggen: bij veel pijnstillers wordt standaard "maagbescherming" gegeven, dat was voor mij destijds redenom geen reguliere medicatie te slikken, maar wellicht dat die keuze voor jou niet aan de orde is.
Maar maagbeschermers zijn in de praktijk geen beschermers (= extra slijmlaag kweken, zodat je geen beschadigingen oploopt door reumamedicatie), de meesten ont-zuren vooral, waardoor je minder beschermd bent tegen infecties en de pepsine (...de eiwit afbrekers, het eigenlijke verteringswerk van je maag...) minder goed werkt.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:20

Pancreatitis. Oftewel alvleesklieronsteking?
Eerste waar ik aan denk naar aanleiding van je klachten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:23

Ik heb dus net een darmoperatie achter de rug. Ik had last van diverticulitis. Deze zie je pas met een scan na het drinken van een (barium) papje??
Als mijn darm niet vervelend was was t prima, niets geen last. Deed hij vervelend sloeg ik dubbel van de pijn. Vooral loslaat pijn. Ik had geen koorts of iets, alleen vreselijke buikpijn. Gewoon trek in eten.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 21:40

Janneke2 schreef:
Hoi Tanja,

Voor het eten begin je met een klein slokje appelazijn. Doet dat pijn, "blus" je met melk.
Als het wat oplucht, of als je er honger van krijgt, gewoon eten met standaard een klein glaasje appelazijn, waar je af en toe aan nipt.

En je zou met de reumatoloog of apotheker kunnen overleggen: bij veel pijnstillers wordt standaard "maagbescherming" gegeven, dat was voor mij destijds redenom geen reguliere medicatie te slikken, maar wellicht dat die keuze voor jou niet aan de orde is.
Maar maagbeschermers zijn in de praktijk geen beschermers (= extra slijmlaag kweken, zodat je geen beschadigingen oploopt door reumamedicatie), de meesten ont-zuren vooral, waardoor je minder beschermd bent tegen infecties en de pepsine (...de eiwit afbrekers, het eigenlijke verteringswerk van je maag...) minder goed werkt.

Heb dat op dit moment niet in huis, maar zal het van de week even halen en proberen. Maar als je last hebt van de appelazijn is je maagzuur niet goed of wat haal je precies uit deze test? :)
Ik slik inderdaad maagbeschermers, omeprazol, bij mijn medicatie. We hebben eindelijk mijn reuma voor een deel onder controle, dus ik ga het er niet op gokken om dit niet meer te nemen.

poown schreef:
Pancreatitis. Oftewel alvleesklieronsteking?
Eerste waar ik aan denk naar aanleiding van je klachten.

Ze dachten dat dit het niet was, maar opnieuw bloedprikken om dit te testen kan nooit kwaad denk ik

pipo schreef:
Ik heb dus net een darmoperatie achter de rug. Ik had last van diverticulitis. Deze zie je pas met een scan na het drinken van een (barium) papje??
Als mijn darm niet vervelend was was t prima, niets geen last. Deed hij vervelend sloeg ik dubbel van de pijn. Vooral loslaat pijn. Ik had geen koorts of iets, alleen vreselijke buikpijn. Gewoon trek in eten.

Ik denk niet dat dit is aangezien ik nooit meer eetlust heb gehad, zie er zelfs tegen op om te eten. Heb dagen lagen op 1 broodje geleefd omdat ik anders niet meer kon staan van de misselijkheid bewijs van spreken. Loslaat pijn had ik op het begin heel erg maar afgelopen keer bij de ha niet meer

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:50

TanjaxBas schreef:
Janneke2 schreef:
Hoi Tanja,

Heb dat op dit moment niet in huis, maar zal het van de week even halen en proberen. Maar als je last hebt van de appelazijn is je maagzuur niet goed of wat haal je precies uit deze test? :)
Ik slik inderdaad maagbeschermers, omeprazol, bij mijn medicatie. We hebben eindelijk mijn reuma voor een deel onder controle, dus ik ga het er niet op gokken om dit niet meer te nemen.

Even technisch: je maag hoort zuur te zijn, pH 4, zodat het pepsine kan werken.
Als je een maagbloeding hebt, is het een zegen om de pH te verhogen (richting 7) - dat is wat omeprazol in principe doet.
Daarnaast wordt omeprazol gebruikt naast bepaalde medicijnen, die schadelijk voor je maag kunnen zijn.

Gesteld, dat je een maagzweer hebt en een slokje azijn neemt, dan doet dat zeer. Acuut blussen met melk is dan de korte termijn oplossing - en de slijmlaag sterker maken de lange termijn oplossing. (En denkbaar hebben je huidige klachten dan te maken met een verhouding van "te weinig bescherming tegenover relatief te scherpe reumamedicatie".)

Gesteld, dat de appelazijn opluchting geeft, dan was je maag niet zuur genoeg, door relatief te veel ont-zuurders. ("En slaakt je maag een zucht van verlichting, dat ze eindelijk haar werk weer kan doen".)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 23:07

Janneke2, hoe maak je je maagslijmvlies dan sterker? Is hier ook een zwakke plek ivm eerdere maagslijmvliesontsteking.
Overigens veroorzaakt door de bacterie helicobacter, misschien even googelen TS? Klachten kwamen overeen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:56

Een van de manieren is L-Glutamine. Ik heb poeder in mijn keukenkastje staan en iedere keer dat ik "een gat" heb ergens in mijn spijsverteringskanaal: elke ochtend, middag en avond een half uur voor het eten ('nuchter', 2 uur na de vorige hap) een fikse maatlepel. Kan bij bloedend tandvlees, zere maag, noem maar op.

Verder het advies om zodra dit kan (en niet eerder! !) lichte koolsoorten te roerbakken, spitskool enzo.

Verder zijn er een aantal zaken goed voor je maag: variërend van honing, zoethoutpoeder, gember, curcuma en alle kruiden van de muntfamilie tot aardappelen en sap van witte kool.
Verder graag voedsel dat rijk is aan onder andere de vitamines A (...bèta caroteen. ..) en B complex: die zorgen voor slijmvliezen in het algemeen, aangevuld met het stofje sIgA ( met de I van Immuniteit ) dat idealiter door de darmflora wordt aangemaakt.

En de makke van heliobacter pylori is, dat dei inmiddels juist weer met een te weinig zure maag wordt geassocieerd.
Verder zijn er inmiddels middelen in de handel om je mondflora optimaal te maken; wellicht komen er binnenkort ook middelen om de bacteriën in de zure maag te helpen, zodat HP geen plaats meer krijgt.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 22:46

Voor de gene die het interessant vindt om te weten: heb vandaag mijn reumatoloog gesproken en moet toch opnieuw langs de chirurg. Ze denkt dat het misschien toch mijn blinde darm kan zijn aangezien deze onderdrukt wordt door medicatie en het op de echo niet altijd duidelijk is.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:23

TS; hebben ze op basis van bloedonderzoek gezegd dat het geen Crohn is? Als je echt veel buikpijn hebt en koorts dan lijkt het mij dat er ergens een ontsteking zit. Ik heb zelf de ziekte van Crohn en bij mij is ontstekingsactiviteit bijna nooit in het bloed terug te zien. Daarvoor moeten dan echt andere onderzoeken gedaan worden. Heb je wel goede eetlust? Controleer je regelmatig je gewicht of merk je dat je afvalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:51

Ik heb een zelfde soort buikpijn gehad, het werd bij mij steeds erger, tot ik moest overgeven en dan werd het weer even minder. Een paar minuten later begon het weer licht, en werd het weer steeds erger. Uiteindelijk bleek het bij mij een ontsteking in mijn maagwand/maagvlies te zijn, met diclofenac zetpillen en maagbeschermers is het uiteindelijk vanzelf over gegaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:18

Sterkte, Emma!

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 18:56

Voel je je wel al weer beter Emma?

Maandag heb ik een afspraak bij de chirurg, ze willen een CT-scan gaan maken dus ben benieuwd wat er uit komt.

Wietsje92; Ik heb inderdaad bloed laten prikken en ze hebben volgensmij (?) het eiwitgehalte in ontlasting getest en die was iets verhoogd maar dit komt waarschijnlijk door de diclofenac. Het is nu even afwachten wat er maandag uit de CT-scan komt. Ik word elke 6 weken gemeten/gewogen bij de reumatoloog. Ik ben in 2 weken tijd 5 kilo afgevallen alleen nu blijf ik hangen rond het zelfde gewicht gelukkig

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:21

Ja dat kan, ze kunnen inderdaad een bepaalde test uitvoeren waarmee het ontstekingsgehalte in ontlasting gemeten kan worden.

Als je veel buikpijn blijft houden zou ik er toch op aandringen voor onderzoeken om eventuele darmziektes uit te sluiten. Ik hoop voor je dat de CT scan kan verklaren waar de buikpijn vandaan komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:56

Het is bij mij al een tijdje geleden dus het gaat ondertussen gewoon weer prima! Was nog een paar dagen gevoelig, maar zo lang ik niks geks at ging het prima.