Cysten op de eierstokken. Kunnen eitjes slecht worden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Cysten op de eierstokken. Kunnen eitjes slecht worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 01:52

Ja, rare vraag ik weet het. Ja! Ik moet hiermee uiteindelijk naar de huisarts. Nee, dit ga ik nu nog niet doen. Ik woon namelijk (tijdelijk?) in het buitenland en vertrouw de zorg hier niet zo. Bovendien zijn er maar weinig artsen die hier Engels spreken en is mijn kennis van de taal hier helaas nog minimaal. Ik wacht dus liever even. Mijn ervaring is namelijk vaak dat dit periodes zijn en dat het uiteindelijk weer beter gaat. Toch wil ik graag weten of mensen hier ervaring mee hebben :)

Goed.

Wat het geval is. Ik weet sinds een jaar dat ik problemen heb met mijn eierstok(ken). Ik heb cysten op mijn eierstok(ken) in zo'n extreme mate dat de gynaecoloog vermoed dat het onmogelijk is voor mij ooit kinderen te krijgen. De eitjes zullen namelijk waarschijnlijk nooit mijn baarmoeder kunnen bereiken en zal dit wel lukken, dan is de kans erg groot dat ze op het verkeerde moment aan komen. Mijn eerste reactie was een opluchting gezien ik geen kinderwens is en het zo wel lekker makkelijk is natuurlijk ;) Vragen over wanneer ik aan kinderen wil gaan denken kan ik simpelweg beantwoorden met; "die kan ik waarschijnlijk niet krijgen". Nu ben ik pas 22. De enige reden waarom we hier achter zijn gekomen is omdat ze een inwendige echo hebben gemaakt na het plaatsen van mijn spiraaltje ter controle. Ik heb altijd extreem veel pijn gehad bij mijn eisprong en de cysten verklaren dit. Er is namelijk gewoon simpelweg geen ruimte in mijn eileiders om de normale weg naar mijn baarmoeder te volgen. Bovendien konden ze maar een eierstok vinden. Ze zijn zeker 20 minuten op zoek geweest, maar een tweede was niet te vinden (tot grote frustratie van de gynaecoloog).

Nu heb ik sinds zo'n twee weken af en toe extreme pijn aan mijn buik. Van tijd tot tijd word ik koortsig en weet ik niet wat te doen van de pijn richting vooral mijn linkerheup. Ik word misselijk van de pijn en het warm-koud gevoel tot ik bijna moet overgeven. Wanneer ik zo'n "pijnstoot" heb trek ik ook lijkbleek weg. Na een paar uur trekt dit meestal weer bij. Nu heb ik die pijnen al sinds mijn 14e. Dit komt waarschijnlijk door de cysten waar de eitjes zich doorheen proberen te wurmen. Echter maak ik me zorgen om de koorts die ik er bij krijg. Helaas kan ik hier weinig over vinden op het internet en nu vraag ik me dus af: Mocht de uitgang volledig geblokkeerd zijn door de cysten, is het dan mogelijk dat de eitjes "slecht" worden?

Ik weet dat dit een vraag is voor de huisarts, maar zoals ik in het begin aan geef vertrouw ik de doctoren hier niet -O- Misschien kunnen jullie me geruststellen of toch pushen om een arts hier op te zoeken. Want als dit nog extremer word weet ik echt niet meer wat te doen. Dank jullie wel voor het lezen van dit verhaal :)

Ik hoop dat iemand zijn/haar ervaring wil delen!

Murthul

Re: Cysten op de eierstokken. Kunnen eitjes slecht worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 02:05

Klinkt als pcos? In dat geval is kinderen krijgen (soms met hormoonbehandeling) zeker mogelijk.

Cystes waar eitjes zich doorheen wurmen zal niwt gebeuren hoor, denk eerder dat er wellicht een cyste vrij groot is geworden. Als de pijn aanhoud even langs de gyn om te checken. Als zo'n cyste echt heel groot word kan dat gevaarlijk zijn, krijg je risico op eierstokverdraaiing enzo. Maar over het algemeen komt dat niet zover. :)

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:20

Ook ik heb hier last van wij zijn nu bezig met ivf icsi. Vorig jaar had ik er erg grote cyste die er operatief uit moest. Hierbij waren ze bang dat mijn eierstok hing kantelen dus voor de operatie zeiden ze als ik ineens erge klachten kreeg moest ik bellen dus houd dit goed in de gaten.

Edit je kunt ook erg ziek worden van de geknapte cyste. Dan moet je ook langs een dokter gaan hoor. Zou er niet te lang mee wachten desnoods naar je zorgverzekering bellen of er een Nederlandse arts in jou buurt zit!

Cemlys

Re: Cysten op de eierstokken. Kunnen eitjes slecht worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 07:31

Is het niet mogelijk om via een ziekenhuis onderzoek te krijgen? Dat is algemeen iets beter als de plaatselijke huisarts. Zeker de koortsigheid zou mij zorgen baren. Toch maar even naar laten kijken.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 08:22

Bedankt voor jullie berichten! Hormoonbehandelingen zijn voor mij wegens persoonlijke overwegingen geen optie. Ik sta namelijk niet open voor ivf etc.

Helaas is het bij mij niet zo dat ik een cyste heb. Mijn gehele eierstok zit vol met tenminste 5 cysten, maar waarschijnlijk meer. Ik kijk het allemaal nog even aan. Volgende maand komt mijn verloofde en ik zou het fijn vinden al hij met mij mee zou gaan naar de arts. Ben destijds bij de gynaecoloog toch een beetje overdonderd. Ik ben erg blij met jullie reacties! Als meer mensen ervaringen hebben dan zou ik het fijn vinden als mensen ze willen delen :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:17

Hier ook pcos en dus allemaal cystes.

En toch natuurlijk zwanger geworden tegen alle wereldwonderen in.

Mochten de klachten te erg worden dan zullen ze de ergste cystes kunnen verwijderen.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:43

Cubone schreef:
Bedankt voor jullie berichten! Hormoonbehandelingen zijn voor mij wegens persoonlijke overwegingen geen optie. Ik sta namelijk niet open voor ivf etc.

Helaas is het bij mij niet zo dat ik een cyste heb. Mijn gehele eierstok zit vol met tenminste 5 cysten, maar waarschijnlijk meer. Ik kijk het allemaal nog even aan. Volgende maand komt mijn verloofde en ik zou het fijn vinden al hij met mij mee zou gaan naar de arts. Ben destijds bij de gynaecoloog toch een beetje overdonderd. Ik ben erg blij met jullie reacties! Als meer mensen ervaringen hebben dan zou ik het fijn vinden als mensen ze willen delen :)

Ik heb er op moment ook meerdere daarom moet. Je het goed in de gaten houden want hoe meer hoe zwaarder je eierstok en als die kantelt ben je verder van huis en ook als er 1 knapt kan je een infectie krijgen dus als het erger word of hoge koorts ga dan wel heen.