olanzapine

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

olanzapine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 15:23

Wat is nou de oplossing om geen last te hebben van je gewicht. Aankomen doe je toch wel maar het gaat zo hard terwijl ik maar de laagste dosis slik. Ik word er gestoord van. Ik zal het wel weer aankaarten bij een pschyater maar daar krijg ik ook geen antwoord waar ik wat mee kan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:37

Valentijn5 schreef:
Wat is nou de oplossing om geen last te hebben van je gewicht. Aankomen doe je toch wel maar het gaat zo hard terwijl ik maar de laagste dosis slik. Ik word er gestoord van. Ik zal het wel weer aankaarten bij een pschyater maar daar krijg ik ook geen antwoord waar ik wat mee kan.

Er zijn ook Anti-psychotica waar je minder van aankomt. Je zou je psychiater daar naar kunnen vragen.

Maar je kan zelf ook al wat doen. Van olanzepine zelf wordt je niet dikker van maar het zorgt wel dat je hongergevoel wordt aangewakkerd.
Wat je moet doen is heel bewust de calorieën tellen die je eet.(of je honger gevoel kun je nu niet vertrouwen) en niet meer eten dan dat aantal calorieën.

Probeer zoveel mogelijk groente en zo min mogelijk snelle calorieën eten.

chevax

Re: olanzapine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:40

Niet toegeven aan het gevoel van willen eten na inname olanzapine. Als je er niet aan toegeeft, gaat de drang ook weer weg na een tijdje. Je lichaam stelt zich daarop in.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 15:42

Daar ben ik me al bewust van dat ik op de calorieën moet letten. Alleen maar water drinken en groente of fruit wordt ik ook niet vrolijker van omdat het afvallen heel moeizaam gaat. Zal het maar meer motiveren hoef ik me ook niet te ergeren en verdwijnen de klachten vanzelf.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 15:43

chevax schreef:
Niet toegeven aan het gevoel van willen eten na inname olanzapine. Als je er niet aan toegeeft, gaat de drang ook weer weg na een tijdje. Je lichaam stelt zich daarop in.

Niet eten kan toch niet. Je kan het wel een paar keer negeren maar niet de hele dag.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:45

Valentijn5 schreef:
Daar ben ik me al bewust van dat ik op de calorieën moet letten. Alleen maar water drinken en groente of fruit wordt ik ook niet vrolijker van omdat het afvallen heel moeizaam gaat. Zal het maar meer motiveren hoef ik me ook niet te ergeren en verdwijnen de klachten vanzelf.

Snap ik. Is ook heel moeilijk. :j

Olanzepine doet met name de trek in zoetigheid toenemen.
Probeer dat heel bewust niet te kopen.

Ga opzoek naar minder calorierijke voedingsmiddelen die je wel lekker vind.

Bedenk ook,..je hoeft niet in 3 weken af te vallen. Heel langzaam is ook prima.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 15:47

Ik heb ook gehoord van een huisarts dat ik vezels zou kunnen gaan eten. Die zijn ook in een zakje te koop kan je dat bij de apotheek krijgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:47

Valentijn5 schreef:
chevax schreef:

Niet eten kan toch niet. Je kan het wel een paar keer negeren maar niet de hele dag.

Nee dat gaat zeker niet.

Schrijf op wat je eet.
Neem er zo'n lijstje van weight Watchers bij. Daar staan ook gezondere alternatieve tussen.

Maak voor jezelf dag menu's waarop je ook een snoep(met mate)momentje inlast.
Zorg voor een goed en gevarieerd ontbijt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:49

Valentijn5 schreef:
Ik heb ook gehoord van een huisarts dat ik vezels zou kunnen gaan eten. Die zijn ook in een zakje te koop kan je dat bij de apotheek krijgen.

Jazeker. Dat geeft een verzadigt gevoel. Het duurt dan langer voordat je weer honger krijgt.

Die zitten met name in Groente en fruit, volkoren producten en dergelijke.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:50

Valentijn5 schreef:

Aan het woord "motiveren" heb ik een hekel: het is vaak een eufemisme voor 'druk zetten', en extra druk helpt zelden.

Stap naar een goede diëtist, want het is een kwestie van "gebalanceerd" eten. Hoe nuttig groente en fruit ook zijn, hoe zeer water drinken kan helpen: je lichaam heeft vetten nodig, oa om vitamines op te nemen en hormonen aan te maken - en in beperkte mate ook koolhydraten.

En idd kritisch met je arts overleggen: is AP echt nodig? (Op zich is het oordeel aan jou en de arts, - niet aan bokkers, - maar de opvatting dat iemand maar beter levenslang AP kan slikken is achterhaald. )

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 15:51

Je voelt jezelf soms ontzettend voor l*l staan als je voor dit soort dingen naar een psychiater moet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:52

Nee, niet eten is niet de bedoeling, dat lijkt me logisch. Maar je kunt wel zelf bepalen wat en hoeveel je eet, zelfs met die medicatie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:55

Valentijn5 schreef:
Je voelt jezelf soms ontzettend voor l*l staan als je voor dit soort dingen naar een psychiater moet.

Als jij met vragen zit over je medicatie gewoon gaan. Hij heeft er voor geleerd en weet waarom je deze medicijnen krijgt en hoe lang je ze nodig hebt.

Maar ook wat te doen bij bijwerkingen. Misschien kan hij een goede diëtiste aanraden.
Olanzepine is echt berucht om deze bijwerking en er zijn hele dieetprogramma's om mensen niet te zwaar te laten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:09

Valentijn5 schreef:

Ach welnee. Die heeft er niet voor niets voor doorgeleerd.
Vaak is het niet de medicatie waar je door aankomt, maar een verandering in je eetpatroon. Door de medicatie kun je meer van een bepaald stofje aanmaken waardoor je "ik heb wel/geen honger"-stofje :D een beetje van slag raakt. Gevolg is dat je meer gaat eten zonder dat je het doorhebt. Dat hoeft niet eens te gaan over meer maaltijden/tussendoortjes, maar ook grotere hoeveelheden. Ik heb juist het omgekeerde, ik heb eigenlijk vrijwel geen honger. Ik krijg dat seintje af en toe gewoon niet. Dus ik moet ook echt opletten dat ik goed eet :)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:52

Ik heb ook ongeveer een jaar olanzapine gebruikt. Ik kwam hier echt niet van aan, maar mijn eetpatroon was dat jaar ook elke dag hetzelfde, zelfde hoeveelheden etc.

Waarvoor gebruik je het als ik vragen mag? Mag ook via pb hoor, gebruik je het omdat je psychoses hebt of voor onrust?
Ikzelf gebruikte het tegen onrustige gedachtes en druk in mn lijf zijn. Ik heb nu sinds een half jaar abilify, heb op de hoogste dosering gezeten maar ondertussen weer de laagste dosering. Mijn psychiater heeft mij adh van een grafiek lateb zien dat je van abilify het minste aankomt tot zelfs niks. Ik ben er zelfs 6 kg mee kwijt geraakt, welke ik aangekomen was door seroquel zonder verandering van eetpatroon.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 17:02

Ik heb nu net een pot met vezels gekocht bij de drogist en die kan je innemen met water, vruchtensap of met yoghurt helaas moeten er niet teveel suikers inzitten dus dan wordt het maar met yoghurt of water. Ik zat ook weer bijna op mijn streefgewicht maar daar is nu niks meer van over. Nu moet ik weer 20 kilo afvallen om het te bereiken.