Rug gebroken, 12 weken korset. Iemand tips/ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldith

Rug gebroken, 12 weken korset. Iemand tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 13:53

Hallo allemaal,

In de vakantie heb ik door een heel stom ongelukje mijn rug gebroken. Om precies te zijn een compressiefractuur van T12, de laatste borstwervel. De behandeling bestaat uit 12 weken korset en zoveel mogelijk plat op bed liggen, en daarna korset afbouwen en revalideren.
De eerste 6 weken hebben we inmiddels gehad, maar het valt me nog niet mee om eerlijk te zijn. De pijn is nog continu aanwezig en de verveling slaat aardig toe. 8)7

Zijn er Bokkers die hier ervaring mee hebben? Wanneer was de pijn echt afgenomen? Wat kan ik verwachten qua revalidatie? Orthopeed heeft daar nog niks over gezegd eigenlijk, alleen maar dat ik nog met minimaal 3 maanden revalidatie rekening moet houden. En nog belangrijker... wanneer zaten jullie weer te paard? Orthopeed zei dat ik daar minimaal een jaar niet eens over na mag denken, hoe was dat bij jullie?

Alvast bedankt!! :)

kiki1976

Re: Rug gebroken, 12 weken korset. Iemand tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:58

Niet omdat ik mijn rug had gebroken maar vanwege 2 rugoperatie's moest ik ook 3 maanden in een gipscorset.
Hoe ik ze ben doorgekomen, tja weinig keuze hahaha.
Ik kreeg wel 3x per week fysio met oefeningen om in ieder geval de rest een beetje soepel te houden.
Verder heb ik heel veel boeken gelezen in die tijd. Hadden een bed beneden in de kamer staan.

Pfff en dan de tijd dat het corset weer af mag gaan bouwen, jeetje wat ben je wel slap geworden. Maar ook dat hebben we met fysio weer opgebouwd.
Na driekwart jaar nadat ik zonder corset kon zat ik voor het eerst weer op een paard.
Maar vond het 3x niks, kreeg al snel weer uitval naar m'n benen. Maar na anderhalf jaar kon ik weer een beetje normaal rijden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:06

Ik heb ook drie maanden in een gipsen corset gezeten. Niets aan. Je kunt gewoon echt niet veel. Lezen, tv kijken, internet. Ik ging bij de manege naar lessen kijken. Verder is het al lang geleden dus ik weet het niet meer precies.

Wist wel dat ik heel blij was dat het gipsen corset er eindelijk af was. Ik dacht dat ik dan weer alles kon doen. Nou niet dus. Je bent hartstikke slap. Ik was ook nog eens kilo's aangekomen.(had ook 8 weken plat moeten liggen in het ziekenhuis voordat ik het corset kreeg en deed niets en at wel gewoon door. Had echt niet in de gaten dat ik zo snel aankwam want ik lag dus alleen maar in bed ) Dus mijn gewone broeken pastte niet.

Zat vrij snel weer op een paard. Gewoon om er weer eens op te zitten. Paard werd vastgehouden. Maar dat was het ook niet. Heeft allemaal best lang geduurd..

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 14:18

Bedankt voor jullie reacties! :)

Er is inderdaad heel weinig aan, lang leve Bokt en Netflix haha. Moet er wel bij zeggen dat ik geen gipskorset heb maar een brace, die gelukkig met douchen wel af mag. Ik merk nu al dat er van mijn spieren niks overblijft, had al krachtverlies in mijn rechterbeen maar dat gaat nu ook hard achteruit. Fysio mocht van de orthopeed pas na de 12 weken korset, maar ga toch eens vragen of er misschien oefeningen zijn die ik met mijn benen kan en mag doen om verdere achteruitgang te voorkomen.

Dat aankomen ben ik ook bang voor, scheelt dat ik (door de medicatie denk ik) weinig trek heb en eet dus ook niet veel. Bezoek neemt alleen wel bijna standaard chocola mee, dat is wel tricky. :P
De mentale klap vind ik ook nogal pittig, van een druk en sociaal leven naar de hele dag een beetje nutteloos op m'n bed liggen te...liggen. Ben net met een nieuwe opleiding begonnen dus hoop dat dat voor wat afleiding zorgt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:08

Ik kon hem ook afdoen, gelukkig wel. Had er niet aan moeten denken om zolang niet te mogen douchen... brrrr
Nou ja douchen, ik had wel strenge regels meegekregen. Ik moest zitten, armen op schoot, rug recht houden en de rest laten doen hahaha. Maar hey ik mocht douchen haha.

Aangekomen was ik toen ook, iets van 9 kg of zo.......
In mijn geval mocht fysio gelukkig wel, al heb ik hem toen wel eens vervloekt hoor haha.
Bij mij hebben ze bij de eerste operatie via de rug zijde plaatjes en schroeven geplaatst, en na 5 dgn via de buikzijde een cage geplaatst welke was opgevuld met bot uit m'n bekkenkam.

Ja dat niks doen en thuis liggen te niksen vond ik ook heel erg. Ik had toen ook nog 2 kids rondlopen van 4 en 8 jaar, 2 honden en dus ook een heel huishouden. Alles moest door andere gedaan worden. Pffff zelfs m'n sokken aantrekken lukte niet.
Gelukkig was mijn moeder hier 2 dgn in de week (woonde toen best ver bij ons vandaan) die kwam helpen. Maar die is wat makkelijker. Die gaf me een pan en aardappels of zo. Hup aan de eettafel zitten en schillen maar. Ook kleine dingen van de was om op te vouwen. Voelde je je toch nog een klein beetje nuttig.

Wel ben ik me in die periode wel heel vaak tegen gekomen. Mijn moeder had in diezelfde tijd een huis gekocht hier in de buurt, en moest regelmatig erop uit om spullen uit te zoeken als bv een keuken. Dus ik ging dan nog wel eens mee. Of de mee de kids uit school halen. Maar soms toch allemaal net ff te gek. Liep altijd uit en net ff anders haha.

Nu ben ik 6 jaar verder en vind mijn grenzen soms nog steeds moeilijk. En ben al snel van "niet zeuren en doorgaan" tja en dat moet ik dan later wel weer bezuren.
Mede omdat ik het de ene keer wel kan en de andere keer niet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:52

Zelfde ervaring ook al weer zeven jaar geleden. Dus corset en rug gebroken. Ben helaas te vroeg aan het werk gegaan. Daardoor is rug ingezakt en ben ik pijn blijven houden. Dus kijk uit met te vroeg te veel willen doen!

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 17:02

Grenzen aangeven is lastig vind ik, de pijn komt meestal later en dan is het al te laat eigenlijk. :\
Wat ontzettend balen Slimmerik dat je pijn bent blijven houden, is er aan die inzakking niks meer te doen?

Orthopeed is nogal vaag over de eventuele gevolgen op de lange termijn, dat vind ik vervelend. Snap dat ze niet in de toekomst kunnen kijken, maar die onzekerheid is ook niks.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:15

Ik heb drie jaar geleden mijn T12, T11 en L1 gebroken. Ik had heel veel pijn en heb nog steeds elke dag rugpijn. Ik zit ook nog steeds niet te paard, heb wel wat gereden in tussentijd, maar ik hoop binnenkort gauw weer te beginnen. Mentaal vond ik het nóg zwaarder. Had het gevoel dat niemand me begreep en dat ik aan het klagen was. Ik lag ook 24/7 te malen "wat als, wat als, wat als" (ik was achterover geklapt met een paard en er onder gekomen). Ik heb ook 12 weken platgelegen (heb je wel een ziekenhuis bed? Je kan gratis een aantal hulpmiddelen krijgen als je dit fijner vindt. Dit mag je 6 maanden gebruiken. Bij Vegro kan je dit bestellen). Verder, inderdaad lekker veel series en films kijken! Dat je orthopeed niet veel kan zeggen is logisch, het is ernstig letsel. Ik moet de 22e naar het ziekenhuis en pas dan zal het bij mij afgerond worden en kunnen ze zeggen van hoe en wat. En het is inmiddels 3 jaar geleden en ben al heel wat onderzoeken en revalidatieprocessen verder.

Veel sterkte, ik had destijds ook een topic geopend en heb er veel steun aan gehad omdat ik daar gewoon lekker alles neer kon kladden en mijn frustraties e.d. kwijt kon. En het was mooi tijdverdrijf. Neem je op vaste tijdstippen pijnstillers? Je moet de pijn voor zijn, ik nam altijd alles op vaste tijdstippen.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 18:54

Jeetje Nynke1, drie wervels stuk is heftig en dat je er nog steeds last van hebt helemaal. :(:) Is daar niks meer aan te doen?

We hebben een ziekenhuisbed in de woonkamer, en ik heb krukken voor in huis. Tevens hebben we een leenrolstoel voor als we eens weggaan of om even een frisse neus te halen. Pijnstillers neem ik inderdaad op vaste tijdstippen, dit hebben ze me ook aangeraden in het ziekenhuis. Het enige wat echt helpt zijn de morfinetabletten, maar daar word ik heel waus van :# Dus dat is niet echt ideaal, haha. Vind het wel prettig om hier even m'n ei kwijt te kunnen. Heb nog wel een lange weg te gaan als ik jullie verhalen zo lees.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:25

Whoehahaha herkenbaar van die morfine. Ik had 5x daags morfine en daarnaast nog diclo en paracetamol. Toen ik van de medicijnen af was, langzaam afgebouwd, las ik gesprekken terug en dacht echt wauw oke :'). Zat totaal geen zinsopbouw in, spelfouten en sommige dingen dacht ik echt van uhhh wat bedoelde ik hier mee?! :+

Aan mijn rug kunnen ze niks meer doen (denk ik) maar ga de 22e naar een onafhankelijke orthopeed in een ander ziekenhuis, dus ben heel benieuwd hoe dat gaat en wat er uit komt. Ik heb 9 maanden gerevalideerd in een speciaal centrum met een verwarmd bad e.d. maar na 9 maanden was ik er echt helemaal klaar mee. Kreeg steeds meer tegenzin dus ben toen in overleg met mijn begeleider gestopt, die zag ook dat er weinig vooruitgang meer was.

En inderdaad als je even je ei kwijt moet kan je dat mooi hier doen. Toen ik in het ziekenhuis lag, lag er nog iemand van mijn leeftijd die ook door een ongeluk met een paard haar rug had gebroken. Dat was wel erg fijn, omdat we elkaar snapten waar andere mensen dachten; ach kom op. We zijn goed bevriend geworden en hebben in die tijd veel steun aan elkaar gehad.

Neem wel de tijd en luister vooral goed naar je lijf. Als iets niet goed voelt, gewoon niet doen. Ik was heel erg het vertrouwen in mijn eigen lichaam kwijt en was heel erg bang. Mijn moeder heeft mij al die tijd verzorgd, gedoucht, aan- en uit gekleed etc. Heb je genoeg hulp in huis?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:30

Ik heb t11 gebroken gehad en ook een brace. Ik was na 1,5 week alweer aan het werk(katoorbaan). Foutje van degene op zaal. Die zei dat het mocht. Toen ik op controle kwam kreeg ik op mijn donder. Ik mocht 6 weken lang 3 uur per dag werken en daarna een half uur per week uitbouwen. Het gebeurde in april en in september werkte ik weer fulltime en begon ik weer met paardrijden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:41

Ik ben bang dat de pijn bij mij ook nooit meer weggaat, maar er is in de regel wel mee te leven.
Maar soms, ja dan kan ik wel huilen en weet gewoon niet waar ik het zoeken moet.

In het ziekenhuis waar ik geopereerd ben, kreeg je geen andere pijnstilling dan naproxen en paracetamol. Terwijl ik van andere hoorde dat ze standaard al morfine kregen, zo'n zelfbedien pomp, maar allemaal in een ander ziekenhuis geopereerd.

Ik had dan wel niet mijn rug gebroken, maar bij mij waren de haakjes die aan je wervels zitten om ze op hun plek te houden afgebroken. Hoe het gebeurt is weer niemand zeker, omdat de orthopeet zei dat zei dat je dit soort letsel alleen kan oplopen met een groot/zwaar verkeersongeval.
Sorry maar die heb ik nooit gehad. Ik zei wel dat ik wel eens flink van een paard gekletterd was, maar dat kon volgens hem nooit zoveel impact hebben.
Maar goed, hierdoor er veel te lang mee doorgelopen (mede eigenwijs geweest) waren mijn wervels voor ca 40% van elkaar afgegleden en eentje naar links weggedraaid. Uiteindelijk uitval gekregen in mijn linkerbeen.
Dus toen was opereren of uiteindelijk in een rolstoel belanden. Tja dan is de keuze niet zo moeilijk en binnen een maand lag ik al op de ok.

_rosalinda_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:06

Pfff dat zal wel schrikken geweest zijn. Ik heb afgelopen Januari en mijn rug gebroken, ook T12, de wereld was op 2 plekken gebroken en voor 40% ingezakt, ze noemde het een compressie breuk, de 2 breuken zijn genezen maar inzakken blijft voor altijd. Ik heb 3 dagen in ziekenhuis gelegen en heb voor 8 weken een gips cornet gehad en ook op bed liggen. (Succes nog want dat zijn lang lange dagen weet er alles van) toen cornet eraf ging mocht ik fysio therapie, allemaal verschillende oefeningen die ik strikt gedaan heb elke dag. Heb veel spierpijn gehad, ik dacht dan maar ik ben sterker aan het worden want zet me spieren aan het werk. Na 5 maanden kon ik bijna alles weer ( ook paardrijden ) het enigste wat nog lastig / niet zonder pijn te doen was was men schoenen aan doen, is nu 7 maanden geleden en kan nu pijnloos mijn schoenen aan doen, dus ben eigenlijk bijna weer zoals ieder ander mens. Wel moet ik opletten met hoe tillen, als ik verkeerd til wordt ik gelijk "gestraft". Pijn heb ik eigenlijk niet veel gehad in me rug, had eerste 3 weken wel zware pijnstillers maar daarna afgebouwd en ging heel goed.
In het ziekenhuis zeiden ze dat 9 maanden zou duren voor ik weer beetje oude ben, nu 7 maanden geleden en voel me al ver de oude gelukkig.

Maar doe inderdaad niks te snel en luister goed na fysio, en vooral doe de oefeningen die ze geven precies zoveel en zovaak als ze zeggen.

Ik wens jou nog heel veel sterkte deze lang tijd door te komen, maar het gaat lukken wat is nu tenslotte 12 weken op een mensen leven he!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:14

Ik wens je veel sterkte. Voor de verveling kun je misschien gaan kleuren.
Kleuren voor volwassenen is nu helemaal in.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:15

Ik heb door een val van mijn paard de L1 gebroken. Van mijn stuitje tot die wervel was alles zwaar gekneusd. De L1 was ook een compressie breuk. Ik heb 6 weken complete bedrust moeten houden. Daarna afbouwen en fysio met idd een brace. Fysio was vooral om spieren op te bouwen. Na 3 maanden kreeg ik van de arts al groen licht om weer op paard te gaan zitten. Zolang als paard netjes en fijn liep was er niks aan de hand een kleine misstap deed wel behoorlijk zeer in mijn rug. Lang stil staan is pijnlijk, de spieren moeten de kapotte wervel overnemen dus hoe meer ik mijn rompspieren train hoe minder last ik heb. Als ik een tijdje niet of minder kan rijden merk ik ook dat ik weer meer last van mijn rug krijg.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:21

Ik las de titel en dacht dat kan et maar 1 zijn!
Hihi Beterschap nicht!
Bente en ik komen wel eens even op zieken bezoek! :*

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:30

Ik ben 2 maanden geleden van mijn paard afgevallen.
Na een maand zijn ze er in het ziekenhuis achter gekomen dat ik een gebroken wervel heb en vier zwaar beschadigde (hierbij is mijn ruggenmerg beschadigd).
Zit in precies hetzelfde schuitje als jou ik heb nu aantal weken mijn korset om. Verveel mij gruwlijk en kan ook alleen maar liggen zitten en een beetje lopen. De pijn is heel wisselend heb wel een voortdurende pijn maar het ergste is dat het soms helemaal uitstraalt naar mijn benen. Dat kan komen door bepaalde zenuwen.
Ik volg dit topic even.

Aankomende dinsdag heb ik een CT-scan en dan hoor ik eindelijk meer over hoe het nu verder gaat en of het langzaam aan het genezen is.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:05

Ik had bovenin één wervel gebroken en onderin dus een compressiefractuur waarbij vier wervels op elkaar zijn geschoven. Heeft alles bij elkaar denk ik een jaar geduurd voor ik weer 'alles' kon.

Ik heb nog steeds iedere dag last van mijn rug. En heb pijnstillers voor de echt slechte dagen. Als mijn rug verder zou inzakken of verschuiven dan kunnen ze mijn rug vastzetten met pinnen. Maar dan wordt je enorm beperkt in je beweging en gelukkig is dat dus (nog) niet ter sprake.

Ik heb wel mijn paard verkocht vijf jaar geleden. Na het rijden echt zo veel last dat ik steeds minder ging rijden. Dus daarmee ben ik gestopt. Wil eigenlijk toch wel weer een keer rijden want dat mis ik toch wel. Maar moet wel een veilig paard zijn. Vallen is echt niet goed voor mijn rug. Voor niemand. Maar voor mij zeker niet. En die angst blijf ik toch hebben en houdt me tegen om op te stappen.

Fijn dat je geen gipsen corset hebt. Die had ik dus wel. Als die na drie maanden af mag...nou...dat ruikt niet echt fleurig zal ik je zeggen...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:15

In september gebroken wervels, maar laag, lendenen.
Ik heb maar 6 weken in een brace gelopen en heb eigenlijk gelukkig geen pijn gehad. Daar kan ik je niet niet bij helpen.

Omdat je zolang in een corset heb gezeten gaan ze bij de fysio zorgen dat je spieren in de romp weer aan het werk gaan want die hebben al die tijd vrij gehad.
Ook oefeningen om de bewegelijkheid terug te krijgen omdat alles flink stijf wordt van het corset.

Mijn fysio raadde eind december aan weer te gaan rijden omdat dit ook goed was voor mijn spieren en kon helpen bij de revalidatie. Chirurg in het ziekenhuis wilde dat ik een jaar niet meer ging rijden maar kon dit niet onderbouwen anders dan dat mensen die van hun paard afvallen vaak vervelende blessures er aanover hielden. Ik heb daar dus niet naar geluisterd en ben eind dec weer gaan rijden,wel met bodyprotector.

Ik heb er gelukkig nu nooit meer last van, ondanks dat er twee wervels zijn ingezakt. BP ligt inmiddels wel op zolder omdat ik het niet fijn vond rijden :o .

Sterkte met de revalidatie!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:59

Ja, hier ook eentje die kan meepraten van lang (iets meer dan 8 weken) plat te bed liggen! Ik heb mid oktober vorig jaar mijn ruggewervel gebroken toen ik van mijn paard gevallen ben. De tijd doodde ik door veel te lezen, fotootjes te bekijken en vanalles en nog wat op te zoeken op internet. Ik was wel erg blij met het gezelschap van mijn huisdieren want mijn man was soms lang van huis weg en dan duren de dagen toch wel erg lang. Begin juli ben ik gehuwd en ik was blij dat ik niet bijgekomen was! Maar door de pijnstillers had ik geen honger en de pijn trok precies ook af hoor.
Inmiddels zijn we augustus en ik ben nog steeds niet aan het werk, heb nog steeds behoorlijk veel last. Zitten is echt moeilijk en ik heb helaas een uitsluitend zittend beroep. Maar lang staan of wandelen gaan evenmin hoor. Ook neem ik nog steeds pijnstillers. Nu moet ik wel zeggen dat men achteraf nog een hernia gevonden heeft en ik een bekken/lage ruginstabiliteit heb met de nodige "kwaaltjes". Nooit gedacht dat het zoooo lang zou duren. Tsja ....

Wèl, en dat klinkt alvast wat hoopvoller, zit ik terug op mijn paarden. Op aanraden van mijn fysio, huisarts en specialist mocht ik dat na 6 maanden weer heel rustig opbouwen. Van het rijden op zich, normale bewegingen toch want struikelt er eentje of springt die opzij is het een ander verhaal, ondervind ik geen last. Rijd ik echter wat langer of moet ik wat meer been gebruiken, kan ik amper lopen nadat ik afgestapt ben.
Psychologisch vond ik het bijzonder moeilijk terug te rijden. Ik ben niet meer van de jongste, mijn tijd plat te bed was erg confronterend en dat maakte dat wat eens zo vertrouwd en vanzelfsprekend was, dit nu nog steeds niet is. Toch wilde ik terug rijden, maar er is wel degelijk iets veranderd. Misschien komt het oude gevoel terug, misschien ook niet? Maar ik maak tenminste weer wat deel uit van waar het hier in mijn gezin rond draait: rond paarden.

Wil je graag je hartje luchten of heb je vragen, stuur me gerust een PB hoor. Ik heb aardig geworsteld, soms nog steeds, dus ik kan je ervaringen misschien delen.
Veel sterkte verder :(:)

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 12:16

Bedankt voor jullie reacties! Veel ruggenleed hier zeg :(:)

@Nynke1 Ik hoop dat die orthopeed nog wat voor je kan betekenen! Kwaad kan het in ieder geval zeker niet om er iemand anders naar te laten kijken.
Ik vind vooral het douchen zonder brace eng, het voelt dan heel instabiel. Kijk ook best wel op tegen het afbouwen van de brace, het vertrouwen in je eigen lijf is weg. Ik woon net samen met mijn vriend, die nu ook een soort van mantelzorger is. Denk dat we na deze maanden de ultieme relatietest wel hebben gehad. :Y) Als m'n vriend bijvoorbeeld een hele dag weg is ben ik meestal bij m'n ouders, daar staat ook een bed in de woonkamer voor me klaar. :)

@Sure_lee Jeetje, na 1,5 week weer aan het werk? :wow: Hoe lang heb jij de brace nog moeten dragen? Heeft toch wel een halfjaar geduurd voordat je alles weer kon dus?

@Riannex_ Na een maand er pas achter gekomen? Als je met een lotgenoot wilt praten, m'n PB box staat open! Die zenuwpijn is killing inderdaad, vreselijk. Moet je de brace nog lang dragen?
Hopelijk brengt de CT scan goed nieuws! Ga voor je duimen in ieder geval!

@Heike Wat een verhaal zeg... Wat erg dat je je paard er om hebt moeten verkopen. -O- Je angst is wel begrijpelijk, als er wel wat gebeurt ben je nog verder van huis...
Vastzetten met pinnen had mijn orthopeed het ook over, nadeel daarvan was de flexibiliteit die je dan inlevert inderdaad. Ook geen ideale oplossing -O-

@ingvdh Fijn te lezen dat je er geen last meer van hebt en weer op het paard zit! Aan die succesverhalen probeer ik me vast te houden, haha.

@Lukasje Ik ben ook heel blij met onze lieve kat die de hele dag bij me op bed ligt, toch wat gezelschap als vriendlief de hele dag weg is. Wat kan een dag dan lang duren zeg. |o
Vervelend dat je nog steeds last hebt... -O- Heb zelf ook al jaren een hernia en baal ervan dat dit er nu bijgekomen is. Vind het knap dat je weer rijdt! Bedankt voor je aanbod, als je er zelf behoefte aan hebt mag je mij ook altijd PB'en!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, heb in mijn directe omgeving weinig lotgenoten en het is fijn om wat ervaringen te lezen. Hebben jullie zelf een fysio benaderd of heeft het ziekenhuis daarbij geadviseerd?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:19

Ik heb hem 6 weken voltijds om gehad en daarna afgebouwd. Ja dat klopt dat ik pas na een half jaar echt weer alles kon.Vooral het lopen heb ik echt langzaam om moeten bouwen. Van stukje in de tuin naar rondje om het huis en zo verder.
Heb ook ontzettend veel fysiotherapie gehad en toen alles genezen was ben ik ook gekraakt want er zat weinig meer lekker op z'n plek.

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:13

Ik wil graag meepraten met jullie. Vind het "fijn" om te weten dat ik niet de enigste ben met rugproblemen. Ik heb vorig jaar maart een ongeluk gehad met mijn paard. Hierbij een lendewervel verbrijzeld. Inmiddels gaat het redelijk goed met me, en ja, ik zit weer op een paard. Ook al kan ik het maar 20 minuten volhouden.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 16:35

Sure_lee, hoe lang duurde dat afbouwen bij jou? Elke dag een paar uurtjes zonder en dat steeds verder uitbouwen ofzo? Voor het ongeluk ging ik regelmatig naar een manueel therapeut, dat kan dus wel weer straks? Lijkt me ergens wel eng eigenlijk. :Y)

Edith, tuurlijk mag je meepraten. Dat is ook niet niks zeg... :(:) Heeft het lang geduurd voordat je weer wat mobiel was? Als je wilt PB'en mag dat ook altijd!

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:16

Ik heb vandaag mijn CT scan gehad. Er zijn achteraf gezien toch 3 wervels gebroken. Ik baal onzettend dat ze er allemaal zo laat achter zijn gekomen. Ik moet nu nog 3 maanden mijn korset. En dan nog 1 maand revalidatie. Dus dan zit ik ook op een half jaar niet paardrijden en werken. Heb er nu gelukkig al 9 weken opzitten. Volgende maand worder er weer foto's gemaakt van mn rug.