vitamine D tekort, zo moe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

vitamine D tekort, zo moe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 13:39

Al tijden voel ik me erg moe, ik heb spierpijn, krampen en last van mijn gewrichten.
Enige tijd geleden hiermee naar de dokter gegaan, bloed laten prikken en enige wat hieruit kwam was een vit D waarde van 45 ipv 50 wat de ondergrens is. Nu slik ik al een paar maanden vit D3 bij maar helaas nog geen enkel resultaat. Heb regelmatig dat ik mijn werkdag van 8 uur maar nauwelijks kan volhouden. Begin te denken dat dit niet enkel aan de vit D kan liggen, iemand ervaring hoe je je voelt met deze waarde?

D_Desteny

Re: vitamine D tekort, zo moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:41

Vitamine D tekort in combinatie met magnesium tekort?

Dat had ik en ik was ook heel moe ik had super snel spierpijn en vaak kramp in mijn kuiten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:42

Heb je je bloed al weer laten onderzoeken of je tekort weg is? :)

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:43

Ik heb ook last van vreselijke vermoeidheid.
2 jaar geleden kwamen we erachter dat mijn schildklier te langzaam werkt, hier krijg ik medicijnen voor maar ik merk weinig verschil (wel betere concentratie).

Ik slik vitamine B en Magnesium, dan heb ik het idee dat het iets beter gaat maar ook niet fantastisch.

Ik heb vorige week bloed geprikt, ik ben benieuwd...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:43

Dat is voor iedereen verschillend (hoe je je voelt wanneer je een tekort hebt). Maar hoe hoog is de dosering vitamine D die je slikt? Ik moest namelijk een verhoogde dosering slikken en ik sta nu op een "onderhoudsdosering". Wellicht kan je nog een keer bloed laten prikken en kijken of je waardes nu wel goed zijn? Zo niet, dan kunnen ze je ook in 1x een hele hoge dosering geven. Want je wordt inderdaad doodmoe van een tekort.

Zit je verder wel goed in je vel, of kan het zijn dat je oververmoeid/overwerkt bent?

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:46

haai, ik heb ook vorig jaar vitamine D tekort gehad. Ik weet niet precies de waardes maar het was zo laag dat ik een dubbele dosis voor geschreven heb gekregen. Het merk is Divisun en dan 800 mg, die kreeg ik vergoed omdat het een hogere dosis is. Bij die vitd tekort had ik ook b12 te weing, hebben ze daar ook op getest bij jou?

Maar ook ik had veel spierpijn, vaak onverklaarbaar, zo erg dat ik aan fibromyalgie dacht. Nu na stootkuren vitaminen d en b12 gaat het een stuk beter.

Je zou ook B12 kunnen gaan slikken, maar dan de smelttabletten(reformzaak) want die helpen vaak beter dan gewone pillen, die neem je vaak niet op.

En aandringen bij je huisarts dat hij je even door de mangel haalt als het niet beter word.

Bij vragen kan je me altijd pben ;)

Succes meis

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:49

M'n vriend had het ook en krijg het in vloeibare vorm (voor onder de tong). Veel hogere dosering!
Zijn waarde is daarna wel weer genoeg gestegen!

Vitamine B12 te kort zou ook heel goed daarbij kunnen!
(als dat zo is, ga je het waarschijnlijk met tabletten niet redden, maar zou je voor injecties moeten gaan)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 13:52

Ik heb pillen van 400 mg per dag. B12 was binnen de normaalwaardes, is ook getest. Nog een keer bloedprikken doe ik niet zomaar aangezien ik panisch voor naalden ben en dus naar een special ziekenhuis ga (flink eind rijden en hele dag vrij moeten nemen van het werk). Dokter adviseerde weer te laten prikken als de kuur ten einde was en moet nog een paar maanden. Maar dacht het verschil met de onderwaarde is niet zo groot dus lijkt mij niet dat ik daar zo'n last van moet hebben toch?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:56

De onderwaarde is al heel laag, dus daar kun je heel goed last van hebben!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 14:01

ok huisarts deed alsof er niet echt wat aan de hand was, tis dat ik er zelf voor belde anders had ik niet eens medicijnen ervoor gehad. Heb het nu een paar maanden aan gekeken, maar kan echt maar net m'n werk volhouden. Slik ook veel pijnstillers en dat wil ik eigenlijk ook niet meer.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 02-09-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:01

Ik heb dit ook gehad en kreeg van de huisarts een vloeibare vitamine D kuur. Daarna nog 6 maanden pillen moeten slikken. Dit heeft erg geholpen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 14:02

Hoe hoog was jou waarde Tuhan?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:08

mystery1980 schreef:
ok huisarts deed alsof er niet echt wat aan de hand was, tis dat ik er zelf voor belde anders had ik niet eens medicijnen ervoor gehad. Heb het nu een paar maanden aan gekeken, maar kan echt maar net m'n werk volhouden. Slik ook veel pijnstillers en dat wil ik eigenlijk ook niet meer.

-O- huisartsen...... Bij m'n vriend nét zo!! Het is dat zijn bedrijfsarts er boos over werd en aangaf of je huisarts schrijft het voor, anders krijg je het van mij...
Die onderwaarde is er niet voor niets :(

Veel klachten komen door D te kort.
M'n vriend heeft ook reumatische klachten. Kreeg daar uiteindelijk een duur medicijn voor. Nu hij aan de D kuur begonnen was zit hij al op de helft van de dosering van het dure medicijn!
Problemen van/met D / B12 te kort worden door heel veel artsen niet serieus genomen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:10

Mijn waarde was 20.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 14:17

pfff, das wel heel laag.
Ik heb ook geen idee waardoor vit D tekort veroorzaakt wordt, ben genoeg buiten en eet gezond.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:25

Vaak is een stootkuur nodig om vitamine op peil te ktijgen en is de onderhoudsdosering daarbij niet voldoende. Dus nu even uitzitten tot volgende bloedonderzoek en als het dan niet gestegen is vragen om een stootkuur :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:28

Ik heb toentertijd een stootkuur gehad om mijn Vitamine D terug op peil te krijgen. Nu slik ik iedere dag (tenzij ik niets intensiefs hoef te doen) vitamine D tabletjes en dan gaat het goed. Zonder die pilletjes ben ik ook heel moe.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:34

Maar is een waarde van 45 aan vit D dan werkelijk zo laag dat je er zo moe van kunt zijn ? Bij een waarde van 20 zoals Tuhan heeft/had kan ik me dat voorstellen, maar bij een waarde net onder de ondergrens ??? Wie weet daar meer over ?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:40

mystery1980 schreef:
pfff, das wel heel laag.
Ik heb ook geen idee waardoor vit D tekort veroorzaakt wordt, ben genoeg buiten en eet gezond.

Ik heb het midden in de zomer gekregen en bleek het gewoon niet goed op te nemen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:42

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:47

Ik was alleen niet vreselijk moe, maar had ook haaruitval en heel snel spierpijn en krampen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:52

Ik slik inmiddels al 4 weken die vitamine D troep :+ Eerst 2x pw een ampul 2 weken en daarna elke dag een pil..

Ik voel me nog steeds redelijk moe :+ Ik had overigens ook een hele lage waarde en moet verplicht elke dag minimaal een half uur tot een uur buiten lopen met blote polsen, zonder iets op mijn hoofd.

Als mijn kuur afgelopen is mag ik nog een keer bloedprikken.

Hier overigens ook geen idee hoe het komt, ben elke dag sowieso buiten met mijn dochter. Maar kan wel zeggen dat ik nu iets verschil merk maar nog niet dusdanig dat ik niet meer zo in slaap val overdag.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:55

Maris schreef:
Maar is een waarde van 45 aan vit D dan werkelijk zo laag dat je er zo moe van kunt zijn ? Bij een waarde van 20 zoals Tuhan heeft/had kan ik me dat voorstellen, maar bij een waarde net onder de ondergrens ??? Wie weet daar meer over ?

Ja dat kan.
Omdat ieder lijf anders kan reageren op tekorten.
De ene huisarts zegt dan ook dat 45 de onderwaarde is, de andere 60 en weer een andere 80.
En in België schijnen ze weer sowieso een hogere onderwaarde te hanteren.

Bij mij is vorig jaar een vitamine D en B12 tekort ontdekt tezamen met fibromyalgie.
Heb toen een stootkuur voor B12 gehad en zet nu zelf maandelijks een injectie voor de B12 en heb maandelijks een ampul met vloeibare substantie voor de vitamine D.
Klachten zijn daarmee een stuk verminderd.

Omdat ik sinds een aantal weken toch weer verhoogde klachten heb vandaag naar de assistentie van de huisarts gegaan om opnieuw bloedonderzoek te vragen. (Inderdaad, sneller moe, heel snel en veel spierpijn en ontzettende spierkrampen)
Wellicht dat de onderhoudsdosis die ik gehad heb toch niet voldoende blijkt te zijn.
Echter geeft bloedonderzoek nadat je iets gehad hebt altijd een vertekend beeld. Moet nog navragen hoelang je niets ingenomen moet hebben wil je een reëel beeld kunnen krijgen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:17

Ik neem mijn vit. D na mijn lunch omdat ik dan het meeste heb gegeten. Maar schijnt dat je het met iets vettigs moet nemen. Maar gezien ik ook aan gezonde voeding moet denken vind ik dat lastig. Ontbijt met havermout, lunch met crackers meestal met smeerkaas en avondeten doe ik vooral met groenten en soms vlees (kipfilet, biefstuk). Tussendoor eet ik fruit of roggebrood met ei en soms wat cashewnootjes.