Vitamine D wordt niet opgenomen.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nanda

Vitamine D wordt niet opgenomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 21:16

Bij onze dochter is bij bloedonderzoek naar voren gekomen dat ze een vitamine D tekort heeft. Ze had een Waarde van 30. De minimumwaarde volgens de labwaarden is 50 maar de wereld gezondheidsraad vindt deze waarde van 50 achterhaalt en adviseert minimaal een waarde van 80.

Van de huisarts heeft ze vitamine D3 pillen gekregen. Na twee maanden is er weer bloed geprikt. Helaas was de waarde nog maar weinig gestegen. Hij was nu 38. En dat midden in de zomer!. De huisarts heeft nu de dosis verdubbelt.

Onze dochter is erg vermoeid en heeft last van haar spieren. Naast een vitaminetekort heeft ze last van allerlei allergieen, Astma en heeft ze een schildklierprobleem.

De vitaminepillen worden voor het advondeten ingenomen.

Hoe kan de opname van Vitamine D worden verbeterd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:18

Vitamines A,D,E en K zijn vetoplosbaar. Zit er dus genoeg (liefst dierlijk) vet in het dieet? En liefst nog in de maaltijd waarbij ze de vit. D slikt.

Boheme

Re: Vitamine D wordt niet opgenomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:20

Waarom heeft ze geen ampullen gekregen? Mijn vitamine D was 12 en met tabletten werd het niet hoger, nu na een half jaar ampullen is hij 54. Nog niet hoog maar kom er wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:32

Wat voor schildklierproblemen heeft je dochter.is er al verder onderzoek naar gedaan?
Op zich horen de spierproblemen, de tekorten daar wel bij, extra vitamine D helpt inderdaad ook nog weer tegen longproblemen, zo krijg je wel een cirkeltje met haar klachten. :j

Wat wel word aangeraden is om magnesium te slikken bij vitamine d omdat dit de opname zou bevorderen.
Is er ook naar andere waardes in het bloed gekeken?

Zou eventueel kijken naar iemand met zat verstand van alle vitamines bij elkaar die kan helpen om te kijken wat er mis is

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:36

Eventueel ook eens het calcium gehalte laten checken. D3 en Calcium werken samen namelijk. Als het ene er niet is kan het lichaam met het andere weer weinig.. Hier was het probleem opgelost toen het Calcium probleem weg was..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:37

Ik heb ook een stootkuur gehad net vit D en na een aantal weken toen dat op was overgegaan op pillen. Ik ben ook schildklierpatient en die klachten kunnen inderdaad ook daar vandaan komen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 22:07

Onze dochter heeft de ziekte van Graves ( snelwerkende schildklier). Haar TSH was vorige week 0,9. Haar T4 was 16. Dus dat zijn mooie waarden. Ze wordt behandeld met strumazol en Thyrax

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 22:09

Haar vitamine B12 is ook gecontroleerd. Die was boven de 300. Dus die was goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:11

Vit D wordt beter opgenomen met vet.
Bijv avond eten.
Vaak geven reguliere artsen ook calcium/d3 preparaten.

Wat krijg ze nu voor IU dagelijks aan vitamine D? Ik ken deze waarden ook in de zomer. Gelukkig laatste jaren in de 50 in de zomer.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:13

Stukje eigen ervaring. Ik had een waarde van 0.31. Supplementen kon ik niet goed tegen. 3 maanden lang iedere week 2 x 4 min (milde) zonnebank gedaan. Zonder supplement. Waarde steeg naar 0.67! Dus ... Hoeveel komt je dochter echt met haar huid in de zon? Dat vraag ik me dan af.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 22:16

Onze dochter is 9 jaar, weegt 32 kilo en heeft nu 2 maanden 10 ug geslikt. Sinds vandaag krijgt ze 20 ug. Sinds vandaag doe ik inderdaad ook een schepje magnesiumlactaat in haar yoghurt.

Ze slikt de vitaminepil voor de warme maaltijd waar altijd vlees bij zit.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 22:18

het is net 6 weken vakantie gespeeld en heeft echt elke dag flink buiten gespeeld. bewust ook niet te veel zonnecreme gebruikt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:28

vitamine D heeft calcium en vitamine C nodig om goed opgenomen te worden.
De schildklierwerking is met de medicatie nu goed?Schildklierproblemen geven ook vaak een tekort van vitamine D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:29

Ziekte van Graves heb ik ook gehad,vandaar dat ik de symptomen herkende.
Heeft ze ook de bijbehorende oogklachten?
Is echt een vervelende ziekte met nogal wat bijverschijnselen, zeker een hogere dosering met vitamines en flink meer eten kan inderdaad wel helpen.
Zou even afwachten of de hogere dosering vitamine D helpt
Eventueel kijk je op het schildklierforum voor tips :j

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:36

Vraag aan je huisarts of ze een oplaaddosis mag krijgen met 2x per week 1 ampul D-cura 25000 IE, 4 weken lang en daarna 2-3 maanden divisun 800 Mg. Zo laden wij het vitamine D tekort bij onze patiënten op.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 07:13

Ts ik doe zelf een buitensport en ben minimaal 8 uur per week buiten daarmee. Toch hielp (heel bescheiden) zonnebanken het naar normale levels te brengen. Als je wel een vitamine d supplement neemt en het wordt weinig hoger dan zou ik eerst dat proberen in combinatie met een gewone dosering d3. Ik zou het dan juist niet in een nog hogere dosering zoeken, je weet dan toch al dat er iets niet helemaal goed gaat in de omzetting of de opname? Vit d is een vetoplosbare vitamine. Daar wil je ook niet veel te veel van hebben. Je lichaam kan het moeilijk kwijtraken daardoor. Ik werd helemaal niet goed van d supplement en dan duurt het dus ff voor dat weer goed is.

Ik kreeg er een hoge bloeddruk en hartkloppingen van. Ja ik weet dat dat bijna nooit voorkomt (aan de andere kant er zijn misschien wel meer mensen die dat hebben en niet weten dat het door andere pillen komt). Nb mijn schildklier is ook een beetje van de leg af en toe kan zijn dat dat er iets mee te maken heeft. Maar dit werkte voor mij in elk geval.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:22

Niet religieus smeren met zonnebrandcrème. Minstens 15 minuten per dag rond 12-1u met blote armen en benen, zonder zonnebrandcrème, de zon in.
Minstens 2x per week zalm of haring.

Goed trouwens dat ze de waarden omhoog hebben geschroeft! Mijn D was 29 aan het begin van de zwangerschap, na een zomer les geven in de buitenbak :+ en dat vond de verloskundige wel prima. Ben toch maar even vitamine D bij gaan slikken. Binnenkort maar weer eens prikken dan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:42

Ik ben ook bekend met schildklierproblemen. Mijn vit D was ook te laag. Maar ik krijg een kuur met vloeibare vit D. Dit omdat volgens mijn arts de pillen niet voldoende werken en de drank beter opgenomen wordt. Ik had eerst wekelijks een spuitje vit D in mijn mond, en nu maandelijks.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:48

Uv is heel belangrijk om vitamine D op te nemen dus inderdaad lekker onder de zonnebank of flink buiten in de zon!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:51

Licht therapie?? :j

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:54

Kan het geen ziekte van Lyme zijn?