Help, ik heb een stoma.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Help, ik heb een stoma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:27

Ik heb al jaren een spastische darm, fybro en een hart die zo nu en dan een opknap beurt nodig heeft.
Mijn eierstokken plus bijbehorende kippehok is ook al verwijderd en nu sinds vorige week donderdag dus een stoma op de dikke darm. Ik had diverticulitis en veel en vaak ontstekingen die dus weer niet goed zijn voor mijn mechanische aortaklep.
Ik ben een echt vluggertje dus :+

Uiteraard hoop ik dat het weer terug gedraaid kan worden, maar oh wat baal ik.
Hoe doen anderen dat? Hoelang duurt t voordat ik weer wat kan op paarden gebied??

Mijn pech is dat ik verrekte weinig info heb gehad. Woensdag as moet ik voor controle komen en heb al het 1 en ander opgeschreven. Maar wil graag meer weten. Zo vind ik de zakjes (ik noem ze handtasjes) erg lang. Degene die ik kan legen komen tot in mijn lies. Niet funny..
Hoe doen jullie dat met rijden??
Ik weet dat ik nog niet echt een goed inzicht heb, het is immers maar net gebeurt. Maar vind een volle zak dus vreselijk zwaar.

Mijn vraag is dus tips, ervaringen enzo. Mag uiteraard in een pbtje hoor als je wel wil reageren, maar niet open en bloot wil zeggen dat je een poepzakje heb. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:30

Hele goede vriend van mij heeft een stoma en helaas is de herstel operatie niet gelukt waardoor hij dus een stoma blijft houden. Hij heeft veel aan de vereniging stomaatjes :) en draag speciaal ondergoed zodat de stoma zak dichter bij het lichaam zit; voelt minder vervelend bij oa sporten.

Ik kan je aanraden hier te kijken:

https://www.stomaatje.nl
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 31-08-15 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:30

Er is een forum.
Mijn zusje heeft ook veel darm problemen en een stoma.

Gisteren had ze daar nog een leuk dagje uit van.
Ik ga het even voor je navragen!

Ik denk dat dit het forum is:
https://www.stomaatje.nl/

Als ik meer hoor plaats ik het.

Linnie050

Re: Help, ik heb een stoma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:35

Oh de link is boven mij ook al geplaatst zie ik! <3

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:36

Ik had idd stomaatje al gevonden. ( nog niet aangemeld)
Een lieve zuster in het ziekenhuis had me al gewaarschuwd om eerst volledige acceptatie te hebben met de stoma voor er een herstel operatie gedaan word. Om de rede die jouw vriend nu dus heeft.

annedv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:36

Mijn moeder heeft sinds kort een stoma, zij gebruikt bij het sporten zakjes die kleiner zijn waardoor ze niet in de weg zitten. Ze doet dan niet aan paardrijden dus weet niet of het daar ook beter is, maar deze zakjes zijn iig een stuk kleiner dan de normale. Ik zou hiervoor informeren bij de stoma verpleegkunde voor een proefsetje

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:37

Op fb heb je een besloten groep voor alleen mensen die een stoma hebben.
stoma jong groep.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:39

Wat erg naar voor je! Heel veel sterkte :(:) .

In Belgie heb je de "www.stomaclub.be", daar kan je wat meer info vinden.
En, op de site "www.designyourstoma.nl" vind je allerlei stomahoesjes. Misschien vind je daar iets wat het probleem van het te lange zakje kan oplossen?

Trouwens vind ik het erg ongepast dat je zo summier geinformeerd bent. Een stoma is toch erg ingrijpend!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:44

Als jij je wat beter gaat voelen, is het ook iets makkelijker om je stoma te accepteren. Het heeft het leven van die vriend echt zo veranderd! Hij voelt zich weer mens. En ja, het maakt geluid en helaas heeft hij er ook wel eens ongelukjes mee maar t weegt niet op tegen wat hij gewonnen heeft. Neem er echt de tijd voor, voor je acceptatie. Het is best ingrijpend :(:)

Hebben ze in het ziekenhuis niets gezegd over wanneer je weer actiever mag en kan zijn bij de paarden?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:47

Er is veel mis gegaan, maar dat is achteraf. Zo heb ik geen echt gesprek gehad voor de opname. Ook was de plaatsbepaling nog niet gedaan voordat ik naar beneden gereden werd voor de operatie. (zelf moeten vragen of het nog zou gebeuren) Daarna wel een doos zakjes gekregen. Maar die kan ik niet lgen.. dus veel hulp nodig in het begin. Dus maar grotere wel leegbare zakjes besteld (uiteraard bij de verkeerde leverancier) ohh dat is dus afgelopen 2 weken. 20 aug ben ik geopereerd, vandaag een week thuis. Had niet eens het nr van de stomaverpleegkundige. Nou dan weet je wel dat je soms even gek word. Maar goed. Is gebeurd en wil dus graag meer weten over hoe en wat.
Die op fb is voor jongere tot 40 jaar... ik ben al "oud" bina 46 haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:49

Vind ik nog optimistisch dat ze iemand van 39 jongere noemen nog :')

Kun je niet morgen bellen voor een gesprek met een stoma verpleegkundige?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:49

moet 6 weken rustig aan doen. niet tillen ed. 2 weken niet fietsen. dat sort dingen. Het gaat me dan ook echt om de praktische zaken zoals een kleiner zakje. Het hobbelt niet zo fijn als die dichtvouwclip in je lies prikt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:50

die heb ik woensdag.. maar wil dan ook een beetje beslagen ten ijs komen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:52

Wat slecht pipo!

Je wilt toch bv ook weten waar op je buik de stoma komt.
En wat er allemaal gaat gebeuren....

Het is echt logisch dat je in het begin hulp nodig hebt met legen.
En je zult ook best eens lekkage krijgen.
Dus tip met plakken enz is erg belangrijk.

Probeer zoveel mogelijk verschillende zakjes te krijgen kan je kijken wat jij makkelijk vind en wat bij jou past!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:53

Mijn moeder heeft sinds twee maanden nu ook een stoma.
Ben meegeweest met de afspraken bij de stoma verpleegkundige en die heeft ons wel ontzettend goed van informatie voorzien vind ik! In het begin vonden we t nog wat eng maar na de uitleg was dat al stukken minder.
Ze heeft int begin idd ook die langere zakken gehad die je kunt legen en nu de zakjes die je door de wc kunt spoelen als ze vol zijn.
Ondergoed valt er eigenlijk overheen dus ze heeft geen last dat t zwaar hangt ofzo.
Mams rijdt geen paard maar is wel in de tweede week dat ze m had meegeweest met n ritje paard en wagen. Ging eigenlijk prima dus denk dat je na een aantal weekjes wanneer de wond goed genezen is heus wel weer kan plaatsnemen op een paardenrug! Maja. De ene persoon zal ook weer sneller herstellen dan de ander dus hoe lang dat nog duurt is moeilijk te zeggen.
Zou je niet nog eens een afspraak kunnen maken met een stoma verpleegkundige voor een informatie gesprek? Dan trekken ze er wat langer voor uit misschien dan enkel een controleafspraak.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:54

Ik zal eens vragen wat voor zakjes mijn zusje heeft.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:55

Kijk dat is een goede tip. Dank.

Nu doe ik smorgens na de koffie (en bijbehorende rommel die het opwekt) een iets kleiner zakje (zit geen leegsysteem aan) plakken. en die verwissel ik tusse door nog eens eventueel en savonds voor een zak die ik kan legen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:59

Ik men ook.. dus dat kan ook als het rijden niet zo handy is nog.
Ik ga er van uit dat woensdag heel veel recht gezet gaat worden. Maar omdat je dus een leek bent is het fijn om tips te krijgen van mensen die er al wel iets in thuis zijn.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:03

Ik weet niet waar je je materiaal van krijgt, zelf had ik in het verleden goede ervaringen met http://www.mediqcombicare.nl voor stoma materiaal.
Daar kunnen ze ook goed helpen met uitleg en tips. Er is zoveel keuze in opvangmateriaal!
Andere goede leverancier is http://www.hooglandmedical.nl, heb ik mijn katheterisatie spullen van.
Heb zelf 2 tijdelijke stoma's gehad en kon daar in principe alles mee. Ging er ook gewoon mee zwemmen bv alleen ben je wel enigszins afhankelijk van het herstel van de buikwand met tillen e.d.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:04

Er bestaat ook een systeem om te spoelen, daarna ben je een paar dagen "zak"loos en heb je een dopje. lijkt me makkelijker ivm paardrijden

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 20:23

MarijeR schreef:
Ik weet niet waar je je materiaal van krijgt, zelf had ik in het verleden goede ervaringen met http://www.mediqcombicare.nl voor stoma materiaal.
Daar kunnen ze ook goed helpen met uitleg en tips. Er is zoveel keuze in opvangmateriaal!
Andere goede leverancier is http://www.hooglandmedical.nl, heb ik mijn katheterisatie spullen van.
Heb zelf 2 tijdelijke stoma's gehad en kon daar in principe alles mee. Ging er ook gewoon mee zwemmen bv alleen ben je wel enigszins afhankelijk van het herstel van de buikwand met tillen e.d.

haha Marije, ik zou nog s op bezoek komen.. blijk je net zo'n kneus te zijn als ik.. ;) Wist ik niet. Ik moet bij hoogland bestellen, maar heb nog geen account. denk dat ik ze maar bel met proefverpakkingen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 20:25

Spoelen lijkt me niets. Denk dat je dan weer krampen heb. Begin er net vanaf te komen :+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:12

pipo schreef:
MarijeR schreef:

haha Marije, ik zou nog s op bezoek komen.. blijk je net zo'n kneus te zijn als ik.. ;) Wist ik niet. Ik moet bij hoogland bestellen, maar heb nog geen account. denk dat ik ze maar bel met proefverpakkingen.

Als je bij het Refaja bent, ben je als het goed is al aangemeld bij Hoogland en dan kunnen ze telefonisch goed helpen!

(en ja, ik ben ook een kneus :D )

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 00:12

pipo schreef:
Spoelen lijkt me niets. Denk dat je dan weer krampen heb. Begin er net vanaf te komen :+

Voordat ons mam de stoma kreeg moest ze eerst een tijdje proberen of t ook op te lossen was met spoelen. Hierdoor had ze juist geen krampen!
Weet niet hoe het gaat met het darmspoelen wanneer de stoma er al op zit maar neem aan dat dat ongeveer soortgelijk is.
Iig het bespreken waard hoor. Je kunt het altijd proberen wanneer je stoma helemaal genezen is.
Dan kun je er idd een dop op doen of een kleiner zakje.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 02:21

Ik heb je een pb gestuurd.