Galblaas verwijderen, iemand ervaringen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Galblaas verwijderen, iemand ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 20:59

Hallo,

Naar aanleiding van dit topic: [MWS] En daar lig je dan op het ziekenhuis. vroeg ik mij af of er bokkers zijn die ervaring hebben met het verwijderen van de galblaas.

Hoelang na de operatie moest je nog in het ziekenhuis blijven en hoelang duurde het voordat je weer aan het werk kon?

Was er na de operatie nog veel pijn of viel dat juist allemaal wel mee?

De arts deed ontzettend luchtig over deze operatie alsof het een controle bij de tandarts is. Ik lees alleen op internet ook andere dingen..
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 30-08-15 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:06

Ik mocht dezelfde dag nog naar huis, had alleen mega last van het gas wat ze ingespoten hadden maar met een zetpil diclofenac was het zo weg. Ik kan alles eten en heb nergens meer last van, ik vond het erg meevallen. De eerste dagen moest ik rustig aan doen en ben na bijna twee weken weer aan het werk gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:07

Ik bleef nacht , dag erna naar huis en week later weer aan het werk

Schouderpijn erna was wel irritant

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:09

Mijn galblaas is verwijderd. Het is een routine operatie en je knap vaak heel snel weer op. Je mag vaak de volgende dag of de dag erna weer naar huis. Je hebt wat spierpijn in je buik, dat wel. Mijn vriend heeft het ook gehad en hij was na een week weer aan het werk.
Bij mijzelf ging het allemaal niet zo goed. Ik kreeg flinke complicaties, heb bijna twee weken in het ziekenhuis gelegen en daarna nog zes weken in de ziektewet. Alleen dit is een uitzondering.
We hebben beide eigenlijk geen last met eten, wel een beetje opletten met vet eten.

Blue_Eyes

Re: Galblaas verwijderen, iemand ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:27

Staat al veel over op bokt. Zoekfunctie even gebruiken?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 21:41

Blue_Eyes schreef:
Staat al veel over op bokt. Zoekfunctie even gebruiken?

Genoeg over de galblaas, maar niet de vragen die ik heb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:42

En als, het niet strikt noodzakelijk is: svp galstenen er uit en de blaas laten zitten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 21:44

Dat doen ze helaas niet meer, het is of alles laten zitten of alles eruit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:49

Petrichor schreef:
Hoelang na de operatie moest je nog in het ziekenhuis blijven en hoelang duurde het voordat je weer aan het werk kon?

Was er na de operatie nog veel pijn of viel dat juist allemaal wel mee?

De arts deed ontzettend luchtig over deze operatie alsof het een controle bij de tandarts is. Ik lees alleen op internet ook andere dingen..

Kee dan...

Ik kon de volgende dag naar huis en ben twee weken later weer aan het werk gegaan (ik had mazzel, werd een week voor de herfstvakantie geopereerd dus ik had wat extra ruimte).
Na de operatie was ik opgelucht qua hoeveelheid pijn, want er is weinig zo erg als de pijn van galstenen. Ik heb nog wel een poosje last gehad van een wat stekend gevoel onder mijn ribben, omdat alles zijn plek weer moest vinden.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:53

Petrichor schreef:

Ik ben operatie-assistent en ik heb echt nog nooit gezien dat ze alleen de stenen eruit gehaald hebben..
In principe is het idd een routine-ingreep die zo klaar kan zijn. Bij patiënten die last van ontstekingen van de galblaas hebben gehad kan het wel wat lastiger zijn om hem eruit te krijgen en kan het iets langer duren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:54

Petrichor schreef:

...wat een barbaren.
Enfin, ik heb de optie 'galstenen er uit' gekozen. Het was me even wat, maar het is wel het beste van twee werelden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:55

enny schreef:
Ik ben operatie-assistent en ik heb echt nog nooit gezien dat ze alleen de stenen eruit gehaald hebben..
In principe is het idd een routine-ingreep die zo klaar kan zijn. Bij patiënten die last van ontstekingen van de galblaas hebben gehad kan het wel wat lastiger zijn om hem eruit te krijgen en kan het iets langer duren.

Vroeger had je idd de vergruizer, maar dat schijnt afgeschaft te zijn.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:07

Bij mij ging alles goed en makkelijk.
Een nacht in het zkh gebleven.
Kon diezelfde avond in het zkh meteen gewoon zalm en aardappeltjes eten. Twee weken rustig aan doen en toen alles weer opgepakt. Kan nog steeds alles eten.
Inderdaad na afloop een beetje pijn van het opblazen voor de operatie. Maar staat niet in verhouding tot de pijn van een galstenenaanval.

Veel sterkte voor jou met de operatie!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 22:11

Heb je van dat lucht wat ze inblazen geen blijvende schade zichtbaar of onzichtbaar? En zijn de littekens een beetje minimaal?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:20

Nee, de lucht die ze inblazen kan hoogstens je schouderzenuw wat irriteren, maar dat gaat over. En na een paar dagen is het wel en wordt je buik ook minder opgeblazen. Bij mij is het ergste litteken dat je ziet, een recht streepje van 2,5 cm net onder mijn ribbenboog. de twee stipjes zie je al bijna niet meer en die laatste zit in mijn navel, dus tja. Het litteken van mijn CTS-operatie aan mijn hand is opvallender, zeg maar :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:50

Vorig jaar maart is mijn galblaas verwijderd. Bleek helemaal vol te zitten met steentjes en stond op knappen. Ze waren er net op tijd bij hoorde ik achteraf....

Ik had veel pijn en een morfinepomp.......ben dus 3 nachten in het ZH geweest...was helemaal high :')

Ik ben geen pieperd. Maar had enorm veel schouderpijn en een litteken trok zo erg dat ik niet goed rechtop kon zitten. Nadat de hechtingen eruit gehaald waren was het getrek in mijn buik gelukkig weg.

Twee weken later ben ik halve dagen gaan werken en goed twee weken daarop weer fulltime. Stallen uitmesten en rijden heb ik 6 weken niet gedaan en ben weer begonnen op basis van geen pijn meer.

Mis de galsteenaanvallen niet, maar heb wel continue diaree eraan over gehouden :o
Lang leve de Questran :+
Toevallig meer Bokkers? :o

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:03

Volgende dag naar huis en paar dagen later begon mijn nieuwe schooldag. Geen onwijze last gehad. Ik was 17 toen hij verwijderd werd

Mijn littekens zijn ook minimaal
Laatst bijgewerkt door JustJoyce op 30-08-15 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:04

Kaatje77 , ik heb altijd hele lastige darmen gehad en heb ze nog . Maar constant diarree nee niet bepaald , lijkt me enorm lastig

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 07:45

Ik heb ook een paar kleine sneetjes die je nu al bijna niet meer ziet.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 07:48

Mijn moeder en zus hebben hem allebei moeten laten verwijderen. Mijn moeder heeft een week in het ziekenhuis gelegen erna, maar die had echt een enorme galaanval en is ook met ambu afgevoerd geworden toen. Ook heeft ze een tijdje last gehad met vet eten maar heeft daarna altijd alles kunnen eten zonder problemen, soms wel wat last van ontlasting.

Mijn zus kon de zelfde dag weer naar huis(geplande operatie nav galaanvallen). Heeft in principe nergens last van, kan alleen vet eten(uit de frituurpan) bijna niet meer verdragen. Maar dat vindt ze zelf niet erg :')

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 08:05

Best veel mensen nog die er last van hebben. Ik heb de galblaas nog zitten, met stenen erin. Cadeautje van de zwangerschap 9 jaar geleden. De aanvallen waren slechts 1 of 2 keer per jaar en nog te doen. Helaas het laatste jaar komen ze frequenter. Ik lees dus graag even mee naar de ervaringen omdat ik vermoed dat ik ook maar beter eens een afspraak maak met de HA. Zie er tegen op om zolang niet mobiel te zijn. Is met kinderen en pony toch lastig.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 08:18

mijn ervaring was niet zo positief,na de operatie had ik heftige koliekaanval,de verpleger zei dat het niet kon omdat me galblaas eruit was en ik me dus niet moest aanstellen,dus ik zo goed en zo kwaad als het kon me best gedaan om niet te schreeuwen van de heftige krampen. werd steeds misselijker en de verpleging was druk met elkaar aan het praten toen ik om een spuugbakje vroeg moest ik dan ook ff wachten,wat niet lukte en toen ik gifgroen gal kotste op het bed omdat ik geen bakje kreeg hadden ze door dat ik toch niet deed alsof. bleek een galweg lekkage te hebben ,was niet goed afgesloten na verwijderen en heb maanden lang daarna nog ernstige pijn gehad ,kan nu wel vrijwel alles alles maar soms wel lichte kramp onder me ribben en schouderblad bij wat te vet eten.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 08:28

Bij is het alweer een poosje geleden, maar ik heb er behoorlijk last van gehad.

Heel erg napijn gehad. Ze wilde me eigenlijk einde van de dag naar huis sturen, maar ik had nog zo'n last dat ik echt mijn bed niet uit kon/wilde. Toen een nachtje gebleven en dag erop met veel pijn en moeite met de auto naar huis (uurtje rijden).

Ook ik had erg last van mijn schouder. En vooral last van mijn buikspieren. Ik weet niet meer precies hoe lang ik thuisgebleven ben, maar weet nog wel dat het langer was als gemiddeld. Heb denk ik ook een week of 6 niet gereden en daarna nog best een poos last van mijn buikspieren gehouden na het rijden.

Littekens vallen mee. De twee stipjes zie je amper meer. Die bij mijn navel wel, die is eigenlijk niet echt mooi geworden. Zit net boven mijn navel dus goed zichtbaar, maar ach he, zo blij dat ik die aanvallen niet meer heb! :D

Ook ik heb last van diarree en kan absoluut niet meer zonder Questran (en een maagbeschermer er bij). Maar wat een ramp om die zakjes te krijgen bij de apotheek zeg! Continue op en lange levertijd. Het is even wennen om het poeder op te drinken (ik doe het met sap van Roosvicee 50/50, die spoelt fijn weg) maar zorgt er wel voor dat mijn stoelgang ok is.

Kortom: blij dat ik van de pijn van de galblaas af ben, maar de operatie en last er na is mij erg tegengevallen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:44

Charmaine is herken veel in je post.
Questran is inderdaad een hel. Drink het in 1 slok op met water. Glas water erachteraan en dan gaat het goed. :o

mileintje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:49

Hier galblaas ook al een tijdje kwijt en helaas ook snel last van diarree etc... veel klachten erbij gekregen nadat de galblaas is verwijderd