Hoe kom je van nachtmerries af?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hoe kom je van nachtmerries af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 22:11

Hallo allemaal,

Al heel lang heb ik regelmatig heftige nachtmerries.Ik kan niet uit de droom komen en als ik er eenmaal uit kom wordt ik min of meer hyperventilerend wakker en moet ik echt weer even rustig proberen te ademen en bewust worden dat het niet echt is. Vaak maak ik mn vriend dan ook wakker om te weten dat ik nog in de normale wereld zit :')

Zoals vannacht toen droomde ik dat als ik mn vriend in de spiegel zag ik er 2 van hem zag waarvan een niet hemzelf was. Mn ouders kwamen langs en ik zei ze dat r iets niet klopte in huis. Ze liepen naar de poort en zagen tekens op de schuur van de buren, tekens om geesten buiten de deur te houden. Snachts toen ik in mn droom sliep hoorde ik wat bij mn nacht kastje en mn vriend stapte uit bed en liep mijn kant op. Bij de deur werd hij echter aan zijn arm mee getrokken naar de trap en toen hij de trap af liep verscheen er een tekst op zijn rug. Toen werd ik in paniek wakker.

Ik droom wel altijd wat anders, maar wel altijd heel heftig. Hierdoor heb ik het idee dat ik soms ook moe wakker word

Kaus

Re: Hoe kom je van nachtmerries af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:30

Ik droom vaak ook verschrikkelijk. Kan mijn dromen altijd tot in de detail beschrijven en 9/10 keer waren het geen fijne dromen en regelmatig een echte nachtmerrie.

Ik gebruik nu Rock Rose druppels van Bach Bloesem en dat helpt heel goed bij mij! Ik heb nog maar zelden vervelende dromen en herinner mijn dromen soms zelfs niet eens. Echt een aanrader!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 22:35

Kaus schreef:
Ik droom vaak ook verschrikkelijk. Kan mijn dromen altijd tot in de detail beschrijven en 9/10 keer waren het geen fijne dromen en regelmatig een echte nachtmerrie.

Ik gebruik nu Rock Rose druppels van Bach Bloesem en dat helpt heel goed bij mij! Ik heb nog maar zelden vervelende dromen en herinner mijn dromen soms zelfs niet eens. Echt een aanrader!

Wat is de werking daarvan? Ik ben eigenlijk echt anti medicatie, hoe erg ik ook soms hoofdpijn heb ik neem er nooit iets tegen.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:38

Oh jeetje wat balen zeg, ik heb het als kind eens gehad en toen we een dromenvanger ophingen ging het allemaal beter, ik geloofde dat het zou werken dus toen heeft het ook gewerkt :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:40

Is geheel natuurlijk. Zijn druppeltjes van een plant.
Het is een homeopathisch middel en kan geen kwaad.

Hier kun je de werking voor deze specifieke soort lezen (er zijn namelijk wel 100 verschillende soorten Bach Bloesems) http://www.38bachbloesems.nl/rockrose.html

Edit: ik ben zelf ook anti medicatie, slaappillen en pijnstillers al helemaal, maar dit helpt echt goed bij mij!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:50

soms is heftig dromen een gevolg van te warm slapen..
wat je kunt proberen is om de ruimte goed te ventileren voor je gaat slapen, of als het even kan het raam open te houden (in de winter zelfs op een kiertje)..

lauw warm douchen en koel afdouchen zodat je lekker fris het bed ingaat kan woelen en daardoor warm inslapen ook voorkomen.. hoe 'koeler' je slaapt, hoe minder heftig je dan droomt.. Wil niet zeggen dat je dan niet droomt of niet naar droomt, maar het is wel minder intens en belastend.. koel in bed zorgt ook voor vlotter inslapen (niet koud afdouchen, want dan gaat je lichaam eerst weer aan het werk om je weer op temperatuur te krijgen.. maar bijvoorbeeld van 37 naar 35 graden en dan nog even een paar minuutjes op 25-30 graden afdouchen)

en altijd mentale cooldown voordat je gaat slapen.. dus niet van druk naar bed.. maar bijvoorbeeld nog even een half uurtje lezen (geen spannend boek of boek dat je voor het eerst leest, want dat is juist weer inspannend.. maar gewoon toiletlectuur of iets dat je al kent) of een rustig tv programma kijken (zonder oplopende spanningsboog).. als je hersenen nog overuren draaien als je hoofd het kussen raakt, dan duurt het lang voordat je slaapt, maar je slaap is zeker ook onrustiger.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:54

Kaus schreef:

Hier kun je de werking voor deze specifieke soort lezen (er zijn namelijk wel 100 verschillende soorten Bach Bloesems) http://www.38bachbloesems.nl/rockrose.html

Edit: ik ben zelf ook anti medicatie, slaappillen en pijnstillers al helemaal, maar dit helpt echt goed bij mij!

waar zou je dit kunnen halen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:02

Ik had als kind heel veel problemen met nachtmerrie's en daarbij hallucineer ik vaak als ik erg moe ben. Ik heb last van slaapverlamming, dromen terwijl ik tussen wakker en slapen zit.. en dat is naar.. heel naar. Bijkoment voordeel is dat ik ook 'last' heb van lucide dromen, en als ik heel naar droom weet ik dit vaak. Ik begin dan de droom te sturen, of word gewoon niet bang van wat er gebeurd omdat ik weet dat het nep is.

Dit is natuurlijk wel langsaam gegaan kwa ontwikkeling, maar mijn nachtmerrie's zijn nu gewoon spannende films waarin ik de hoofdrol speel. En reageert iets engs niet op wat ik wil? Dan zeg ik gewoon "Zeg!! jij bent dood nu.. je mag niet valsspelen!" En POEF.. probleem opgelost.

Zo droomde ik niet zo heel lang geleden dat ik verdronk.. nu had ik dagen daarvoor gesnorkelt en herrinerde me ik dat ik kon adem halen onder water daardoor. En wat denk je? Elke onderwater droom kan ik gewoon ademhalen :) Wat weer de uitkomst had bij het levend begraven worden.. dat ik gewoon kon ademhalen.. en wat zijn ze dan heerlijk rustgevend.

Ik heb het dus langsaam overwonnen door mijzelf er heel bewust van te maken dat IK de leiding heb in mijn hoofd. En dat iedereen zich aan de regels moet houden, ook enge monsters! Nu laat ik ze lekker gaan, en maak ik er een leuke spannende droom van waarin ik hem/haar te slim af probeer te zijn. Kan je hele verhalen vertellen, over hoe enge dingen leuk zijn geworden :)

Of te wel, neem de leiding! Mijn enge jeugdromen (de dekentrekker, een vrouwelijk 'iets' dat ik niet kan zien. Zodra ik de dekens naar me toe trek trekt ze kwaad terug. Ik hoor haar dan woest worden en word aangevallen. Ik was heel bang voor haar, nu roep ik dat ze maar moet komen, dat ik wel wil vechten. En de schaduw. Waren eerst 2 nu een. Diegene die is overgebleven liep altijd door mijn kamer. Als ik de lichten wou aandoen voel hij aan, drukte me op het bed en gromde) zijn nu bijna weg, en ALS ze er zijn ga ik tegen ze in.

Succes in ieder geval.!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:05

Het enige wat bij mij heel goed hielp, was de dromen uitpraten.

Ik werd altijd wakker, hysterisch huilen zonder dat ik wist wat ik droomde. Wel vaag zegmaar, maar het was echt heel naar. Hier heb ik een jaar of 3 last van gehad. Later probeerde ik ook van die druppeltjes en in combinatie met de droom praten tegen bv je vriend, buurvrouw of wie dan ook, lucht heel erg op!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:09

Bachbloesems zijn behoorlijk duur, en zoals met alle homeopatische middeltjes is de werking (of het gebrek daar aan) een onderwerp voor veel discussie. Een alternatief zijn bijvoorbeeld flesjes olie die je kan verdampen, te krijgen in oa de kruidvat. Google even op aromatherapie, je merkt vanzelf welke jou interessant lijken. En mocht achteraf blijken dat het voor jou niet werkt, dan heb je nog steeds een subtiel en lekker geurtje, wat sowieso ontspannend werkt :-)

Ik had als kind regelmatig nachtmerries (nu overigens bijna nooit meer), maar ik kon ik mijn dromen tegen mezelf zeggen dat ik wakker moest worden. Op een gegeven moment had ik met mezelf afgesproken dat dat kon, en wonder boven wonder werkte dat ook gewoon :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:17

Jezelf vertellen dat jij de leiding hebt helpt inderdaad. Of het nou is door er een andere wending aan te geven tijdens het dromen, of door wakker te worden. Bij mij werkt het om tijdens de droom mijn hoofd te schudden. Ik 'slide' dan naar een andere droom of word wakker. Doordat je een ontspannings mogelijkheid hebt zijn de dromen weer minder eng.

Dromen uitpraten heeft bij mij helaas niet geholpen. Dekentrekker en schaduw zijn er altijd geweest. Heel af en toe (zeg.. 2x per jaar) word ik wakker met angstzweet over mijn rug. Dan is de enige manier om echt eruit te stappen de lichten aan te doen. Wat het enger maakt is dat alleen DAT mijn teken voor de werkelijkheid is. Ik kan bij wijze van spreken 10x 'wakker' worden, maar eigelijk nog dromen. Licht aandoen (daadwerkelijk de handeling) en dat het licht aangaat is zeg maar mijn reality check.. praten met mijn vriend niet. Want die antwoord ook in mijn dromen (of word kwaad.. of vraag me wat ik van plan ben om aan zijn erectie te doen....:S ... dus..)

Of te wel
** vertel jezelf dat JIJ de baas bent in je eigen dromen
** Leer jezelf een reality check
** Leer wat werkt voor jou om te ontsnappen uit een droom.

Juist door er heel bewust mee bezig te gaan, zul je bewuster worden, krijg je de leiding.. of kan het je allemaal niks meer schelen wat er gebeurd ((werkelijk.. ik ben een keer op een bankje gaan zitten tijdens een nachtmerrie omdat hij saai was.. echt.. het was een parkbankje))

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 00:22

Herken het van vroeger.
Engiste wat bij mij hielp is een of andere edelsteen . Zou morgen eens kijken welke ik had.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 06:41

Het stomme is dat als ik op bed lig ik het altijd heel erg koud heb om in slaap te kunnen vallen pak ik mezelf dus echt goed in. Het zou dus wel aan de warmte kunnen liggen, maar niet in slaap kunnen vallen is ook geen goeie optie

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:46

Je kunt de Bach Bloesem kopen bij natuurwinkels.
Het is inderdaad vrij duur maar je kunt er ook lang mee. De werking is niet bewezen maar veel mensen geven aan dat het bij hen goed werkt, het is zeker het proberen waard!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:19

moonsparkle schreef:
Het stomme is dat als ik op bed lig ik het altijd heel erg koud heb om in slaap te kunnen vallen pak ik mezelf dus echt goed in. Het zou dus wel aan de warmte kunnen liggen, maar niet in slaap kunnen vallen is ook geen goeie optie

dan misschien juist gewoon (niet warm) maar op lichaamstemperatuur douchen.. zodat je wel fris bent, maar 'warm' voelt.. net genoeg om rustig in slaap te vallen zonder dik pak dekens.. want dat is als je in slaapt wel lekker op zich, maar wreekt zich in de nacht.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:41

Kaus schreef:

Een mooie tip inderdaad, de Bach Bloesems. Gelukkig heeft Bach er niet 100 verschillende, want dan was de eenvoud van het maken van de juiste remedies eraf.

Je slechte slapen kan door verschillende dingen veroorzaakt worden. Je hebt we typische dromen en het is vaak prettig te achterhalen wat je (hetzij onbewust) bezighoud, dat dit er snachts uitkomt..of heel simpel je bed eens draaien naar een andere plek.

Ik ken dit nog niet, maar wel veel over gehoord en gelezen. Wellicht toch iets om ook even te lezen:

woonbioloog.nl en dan de harmoniser.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:51

Ik herken het ook. Vooral ook dat je dan de volgende ochtend niet uitgerust wakker wordt.
Bij komt het wel vaak in periodes, ik heb niet altijd slechte nachten.

Wat bij mij wel helpt is voordat ik ga slapen m'n hoofd leegmaken.
Een ontspannend TV programma (iets luchtigs/grappigs) kan nog wel. Ook telefoon aan de kant leggen.

Als ik in een droom zit kan ik die tegenwoordig wel redelijk sturen en beseffen dat het een droom is. Dit lukt echter niet altijd.

Ik lees ook nog even mee voor de tips.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:57

Ik lees even mee. Heb al zolang ik mij kan herinneren vrijwel iedere nacht nachtmerries..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:05

Nachtmerries lijk op het moment van de droom eng, maar hebben een betekenis. Schrijf je droom op (ook al word je midden in de nacht wakker) en zoek op wat de betekenis is. Dromen over de dood betekent bijvoorbeeld dat er een verandering plaatsvindt of zal plaatsvinden. Dromen over sex kunnen te maken hebben met geld. Dromen dat je in een labyrinth zit (of ergens een gebouw niet uit kan komen) kunnen betekenen dat je in het dagelijks leven in een probleem vast zit en er geen oplossing voor weet. Dromen waarin je wilt wegvliegen, betekenen dat je voor een probleem of situatie op de vlucht bent of wilt vluchten. Dromen met paarden kunnen te maken hebben met dat je zou willen dat je sterker zou zijn (in een bepaalde situatie). Kom er eerst achter wat de kernwoorden zijn, wat de droom jou wil vertellen en vertaal dat naar je dagelijkse situatie. Zodra je weet waar je aan moet werken en er ook werkelijk wat mee doet, dan verdwijnen deze nachtmerries vanzelf.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:13

Een tijdje geleden las ik een topic van iemand die en zoontje met nachtmerries had.
Ze gebruikte edelstenen en volgens mij hielp het.
Hier is het topic: [MWS] De (on)zin van edelstenen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:55

Shenavallie schreef:
Nachtmerries lijk op het moment van de droom eng, maar hebben een betekenis. Schrijf je droom op (ook al word je midden in de nacht wakker) en zoek op wat de betekenis is.

Ik leerde dit ooit als volgt.
Pen en papier naast je bed, en liefst dus geen radio wekker.
Elke ochtend/ telkens als je wakker wordt: meteen schrijven.

En nou zijn er vast honderd manieren, maar ik ben tevreden met de volgende:
Eerst pen op papier en schrijven maar, geen enkele onderbreking, logica of wat, puur vastleggen.

Twee: wat wel 'dagrest' wordt genoemd: min of meer toevallige restjes van de afgelopen dag/ dagen. Meestal niet belangrijk.

Drie: "de logica" van het verhaal. We hebben het over de associatieve rechter hersenhelft, dus niet te veel censuur! (Vaak droom ik zaken dat ik bijvoorbeeld bij vrienden ben, alleen: zoals deze persoon er uit ziet, ken ik hem of haar totaal niet.)

Daarna kun je de onderdelen van het verhaal onderzoeken. Die lieve vriendin met dat onbekende gezicht, bijvoorbeeld: ik kruip zogezegd in haar huid. Soms ;) ben ik het zelf, soms is het iets of iemand anders - dat zijn toch grappige doorkijkjes.
Of bij nachtmerries: het steviger werk: hoe voelt die bullebak zich? Wat wil hij precies? Of hoe is het gesteld, met die bodem, die opeens in afgrond verandert? (Uiteraard vinden allerlei andere delen van jou dat maar niets, zijn boos, bang, teleurgesteld etc etc. - maar hoe. is het met dit deel zelf?)

En soms gaat het ook over woordgrapjes. Ik las ooit in een boek een verhaal over een meneer die telkens droomde over een 'bulldozer' - tot iemand de opmerking maakte, dat deze meneer toch meer 'a dozing bull' was....
De dag nadat ik een voetbaltrainer de verstandige woorden 'de bal is rond' had horen uitspreken, droomde ik, dat iemand zei: 'een appel kan nooit weten'. Sindsdien geldt 'een appel kan niet weten waar zij terecht komt' als mijn variant op het voetbalgezegde. (Technisch misschien een dagrest, maar toch leuk. )

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:51

De tips van Tinkerloos en Janneke2 zijn ook zeker nuttig. Het is aan jezelf wat het beste bij je past. Bij mij moet je bijvoorbeeld juist geen dromenvanger ophangen, omdat ik daar juist nachtmerries van krijg. Een ander is er wellicht juist weer wel bij gebaat. Ook werken slaapdrankjes bij mij niet: lig ik juist wakker van. :')