Steeds terugkerende blaasontsteking?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Steeds terugkerende blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 13:31

Ik weet even niet zo goed meer wat ik moet want ik word er helemaal gek van.
Ondertussen heb ik al een maand een blaasontsteking.

Eind juli kwam ik terug uit Israel met een blaasontsteking, hier medicatie gekregen. Pil (antibiotica) een keer vergeten en vervolgens waren de klachten veel erger (bloed bij urine wat eerder niet zo was). Bij de dokter nieuwe antibiotica gekregen want de reactie was toch wel erg heftig (kuur van 3 dagen, 1 pil per dag). Toen ik klaar was met die kuur had ik zelf niet het idee dat het 'schoon' was, echter vonden de testen bij de dokter dat dat wel zo was. Ondertussen had ik wel obstipatie gekregen dus daar ook weer medicatie voor (obstipatie heb ik nog nooit eerder gehad). Een halve week verder zat er wéér bloed bij mijn urine en ook weer pijnklachten. Terug naar de dokter (of elke keer de assistente eigenlijk) ja weer een ontsteking en weer medicatie. Medicatie gekregen maar daar werd ik ontzettend beroerd van (weer een andere dan de twee bovenstaande), weer naar de dokter, urine op kweek laten letten en wéér andere antibiotica. :\

Vandaag gebeld voor de uitslag en mijn urine was schoon? Ik snap er echt niets van, ik heb nog steeds last (minder dat wel) maar mijn urine is schoon?
Het antwoord wat ik kreeg was als ik er weer last van kreeg moest ik maar een afspraak maken met de dokter. Maar ik weet eigenlijk niet of ik hier gelukkig van wordt, en als ik dan naar de dokter ga wil ik dat er iets ondernomen wordt ipv weer een antibioticakuur of een kweek waar niets uit komt.

Zijn er meer mensen die hier helaas ervaring mee hebben? Kunnen er andere oorzaken zijn van een blaasontsteking dan een bacterie? Wat is een logische volgende stap?

ingeb0rg

Re: Steeds terugkerende blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:35

Ja hier iemand, nu as we speak weer aan het donderen. Het is niet echt een echte blaasontsteking denken ze, ik plas niet vaak, gewoon normaal maar elke keer na het plassen zo'n raar gevoel bij mijn urinebuis. Zeurend, ik ben me vreselijk bewust dat ik een urinebuis heb zeg maar. Soms zo erg dat ik er niet van kan slapen.

Weer een antibioticakuur. Ik heb nu in de afgelopen 3 jaar 25 blaasontstekingen gehad, sommige heel licht. Sommige met bloed, het kan zo zijn dat het niet door een E coli bacterie komt, een doorgeslagen candida infectie kan ook de oorzaak zijn. Was bij mij ook zo, na de antibioticakuren dus een doorgeslagen schimmelinfectie welke dan weer een blaasontsteking veroorzaakte, na nog veel kuren erop gestaan dat het op kweek gezet werd en toen bleek het dus candida te zijn. Daar weer speciale antibiotica voor.

Ik slik nu al een tijd D manose tabletten, wel van een goede kwaliteit en ik moet zeggen dat dit wel aardig geholpen heeft om mijn blaas een beetje op te krikken. Ik weet hoe vervelend het is en blijf niet zoals bij mij er nog lang mee door kwakkelen, een nierbekontsteking gun ik niemand, en er is niks zo vervelend als een blaasontsteking :(

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 13:41

Maar als ze het op kweek zetten zou een candida infectie er ook uit moeten komen? Of wordt er alleen op bacterie getest? Want mijn kweek was schoon zeggen ze. Ik heb dan ook zoiets van ja ik ben geen dokter en ik weet ook niet waar er op getest moet worden, dus als ze zeggen dat het goed is, is het goed. Toch heb ik het gevoel dat mijn lijf wat anders aangeeft.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:51

Misschien een rare vraag, maar slik je magnesium? Ik krijg blaasontstekingen als ik magnesiumtabletten slik. Stop ik daarmee, dan is mijn blaasontsteking ook binnen een dag weg.
Ik weet niet hoe het bij mensen zit, maar bij katten is er vaak sprake van een blaasontsteking zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak, het kan dus echt zo zijn dat in je urine niks te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:52

Zou het vaginose kunnen zijn? Dat wordt niet getest bij een kweek voor blaasontsteking, moet je volgens mij apart als SOA laten testen.. Het klinkt wel zo in ieder geval.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:56

Candida zit niet in een normale kweek omdat het geen bacterie is maar een schimmel. Krijg je ook blaasontstekingachtige klachten van, vaak terwijl de urine schoon is.

Ik heb ook lange tijd gesukkeld met blaasklachten. Eerst waren het bacteriele infecties, later een keer candida (voelde zelf weinig verschil tussen de twee infecties). Tijd lang D-Mannose geslikt en dat hielp hier heel goed. Op een gegeven moment bleef ik namelijk maar blaasklachten houden terwijl er uit alle kweken niets meer kwam (schimmel/bacterie). D-Mannose deed toen goed zijn werk.
En altijd plassen na de seks, weet niet of je dat doet. Scheelt ook een hoop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:00

Ik heb ook vaak blaasontstekingen gehad. Inderdaad soms net als bij jou, antibiotica gekregen omdat er een ontsteking/bacterie werd gevonden en na een week had ik nog steeds last maar was de urine schoon dus kreeg ik geen antibiotica meer. Geen idee hoe het kan, maar het ging daarna wel meestal vanzelf over. Misschien dat de blaas dan gewoon nog wat geïrriteerd is ofzo?
In ieder geval ga ik tegenwoordig niet meer naar ee huisarts. Ik kan me niet voorstellen dat al die antibiotica kuren gezond zijn en het zorgt er natuurlijk ook voor dat die bacteriën uiteindelijk immuun worden ervoor.
Nu drink ik een paar liter brandnetelthee op een dag als ik iets vol opkomen, en twee keer per dag een vit C 1000 bruistablet, en dat is genoeg om de blaasontsteking helemaal op te lossen, soms zelfs binnen een paar dagen. Maar het is dan wel belangrijk om niet te vaak naar de wc te gaan zodat die thee en vit C in de blaas de tijd krijgt om zijn werk te doen.
D-mannosa heb ik ook nog hier staan maar werkte niet goed genoeg bij mij.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 14:04

Nope ik slik geen magnesium, helemaal geen supplementen oid.
Ik denk wel dat ik gevoelig ben voor een blaasontsteking maar ik heb de afgelopen maand gewoon het idee dat het nooit weg is geweest.

Emma ik lees juist op internet dat het geen SOA is? En ik kom bij de symptomen niet echt verder dan veel en sterk ruikende afscheiding :))

Als ik weer last krijg ga ik Candida ook maar voorleggen aan de dokter. D-Mannose klinkt ook goed daar ga ik ook naar kijken. Het plassen na de seks weet ik inderdaad, weet alleen heel zeker dat het nu niet door seks kan komen.

Heb je dan nog speciale brandnetelthee? En die vitamine C gebruik je alleen als je er last van hebt?

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:05

Hier zeer veel baat (gehad) bij D-mannose. Blaasontstekening bleef terugkomen na meerdere kuren antibiotica. Inmiddels ook aan meerdere mensen aangeraden, die er ook erg tevreden over zijn. Ik zou je echt aanraden een kuur D-mannose te nemen, potje is vaak iets van 30 euro maar zijn geld echt waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:09

Nee klopt, vaginose is ook geen soa. Maar de test loopt (volgens mij) via dezelfde weg als wanneer je je zou laten testen op soa's. Ik heb het zelf niet gehad maar weet dat het voor veel vage klachten in de regio kan zorgen waarvan niemand echt weet wat het is :=

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:13

Precies en wat de meeste hier zeggen klopt, het is op een gegeven moment zo'n vicieuze cirkel, blaasontsteking antibiotica (waar ik me altijd bagger door voel maar nu slik ik er probiotica naast en dit gaat top!) en dan weer die eeuwige poedersuiker candida die de kop op steekt en ja, dat is gewoon waardeloos. Die antibiotica is ook niks, ik loop al drie jaar met klachten, drink ik te weinig ga ik door de grond dan moet ik water drinken of brandnetelthee inderdaad, en dan ga ik opknappen heen. Probeer ook lekker ontspannen op de wc te gaan zitten en je spieren te ontspannen, soms span je onbewust je bekkenbodemspieren aan (het gevoel wat je hebt als je je plas ophoudt) en ontspannen kan ook verlichting geven. Maar hoe dan ook, je bent er mooi klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:17

Overigens kan je candida bij een antibiotica kuur eigenlijk vrijwel voorkomen door suiker en zuivel uit je dieet te schrappen terwijl je antibiotica eet. Suikers voeden schimmels namelijk echt ontzettend. Bij mij is dat de truc geweest om uit de vicieuze cirkel te komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:23

_Micha_ schreef:
Heb je dan nog speciale brandnetelthee? En die vitamine C gebruik je alleen als je er last van hebt?

Gewoon gedroogde brandnetel. Je kan het bij de natuurwinkel kopen, of gewoon uit de tuin de topjes plukken en laten drogen. Ik koop af en toe een zak van 500 gram bij pit&pit, daar is ie heel goedkoop. En dan doe ik er voor de smaak wel eens wat zoethout bij, maar ook puur is ie goed te drinken :)

De vitamine C drink ik inderdaad alleen als ik last heb, en tegenwoordig ook standaard een tablet na seks ter preventie. Dat werkt heel goed :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:29

Naar de letter van de wet: een al dan niet bacteriële vaginose is geen soa.
...maar toont wel na soa testen en niet na testen voor blaasontsteking.

De enige keer dat ik een bacteriële vaginose had, was na een AB kuur.
AB kan je leven redden, maar heeft als werking dat het ook de bacteriën doodt, die jou gezond moeten houden. (Ik vind dat niet eens een bijwerking. )

En wat ook idd zou kunnen: dat de ontsteking weg is, maar dat je slijmvlies nog wat geïrriteerd is. (Zoiets als na een forse keelontsteking nog wat na-hoesten omdat je keel zo gevoelig blijft, de eerste tijd. )

En als je nu last blijft houden, moest er toch maar eens een consult met een echte arts komen, dat hopelijk een verhaal met kop en staart oplevert.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:44

ik heb ook twee jaar met een blaasontsteking gelopen blijkt achteraf.
Had altijd het gevoel te moeten plassen, om de twee uur naar de wc, ook s'nachts. Soms werd het echt erg en dan kreeg ik een kuurtje mee. Dan gingen de hele heftige klachten (buikpijn bloed) weer over en verviel het weer in dat zeurende. Na twee jaar een andere assistente en die heeft het op kweek gezet. Had een andere antibiotica gekregen dan normaal (normaal furabid 5 dagen, nu Amoxilinne clavulaanzuur 10 dagen) dit hielp goed. Bleef toch wat klachten houden dus blaasonderzoek gehad. En nu blijkt dat doordat ik zolang met een blaasontsteking heb rondgelopen dat de onderkant van mn blaas aangetast is. Dar kan operatief verwijderd worden maar daar heb ik geen zin in. Wel is het zo dat in het aangtaste gedeelte sneller bacterien kunnen groeien.