Probiotica - Betere darmwerking - Verminderde angsten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Probiotica - Betere darmwerking - Verminderde angsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 18:00

Hai bokkers,

Iemand hier ervaring mee?
Ik heb zolang ik me kan herinneren al wel darmproblemen. Soort van PDS en sinds kort ben ik er achter gekomen via de allergoloog dat mijn bacteriën in de darmen waarschijnlijk uit verhouding zijn, en ik hierdoor heftig reageer op sommige voedselproducten.
Nu ben ik geattendeerd op probiotica tabletten.
Dit zou dus moeten bijdragen aan een betere darmwerking. (Zou beter moeten zijn voor je dan de flesjes yakult o.i.d.)

Nu attendeerde een vriendin van mij op het volgende: Dat probiotica ook bij kon dragen aan het verminderen van angsten en depressies. Nu leek mij dit een beetje gek.. Maar toen ik ging googelen kwam ik o.a. dit artikel tegen:

http://www.darmgezondheid.nl/profession ... edrag.html

Dus dit vond ik wel interessant, aangezien ik al vanaf kleins af aan kamp met een fobie, en ik echt periodes heb van neerslachtigheid.

Zou het dan hiermee wat kunnen verminderen? (Fobie trainingen helpen mij niet genoeg helaas)

Vandaag dus even de HA gebeld, maar die had er nog nooit van gehoord.. Ook bij de apotheek wisten ze hier niks van.. Maar ik kon het altijd proberen. Het kon iig geen kwaad volgens hun.

Dus nu ga ik morgen beginnen met de probiotica 4x6 Acidophilus. 1 tablet per dag.

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

Merkte je verschil met je darmen?
En misschien voor de mensen die gevoelig zijn voor angsten en depressies: Merkten jullie hierin ook verschil?

Ik ben iig reuze benieuwd!

Catnip

Re: Probiotica - Betere darmwerking - Verminderde angsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:06

Ik volg even, hier ben ik ook wel benieuwd naar :)

Ik hoop dat het iets voor je zal doen!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:51

Ik volg ook even uit interesse! Ik zie dat dit onderzoek niet heel recent is, verwacht eigenlijk ook dat er meerdere publicaties hiervan zijn. Denk dat ik ook even ga neuzen. :)

Wat betreft ervaringen: zelf heb ik ook angsten en een paniekstoornis, en gebruik nu sinds kort (ongeveer 1 week, ben nog niet heel consequent in het gebruik) probiotica. Deze probiotica gebruik ik voor een andere aandoening (psoriasis i.c.m. de bijwerkingen van de medicijnen hiervoor) en dit is eigenlijk een beetje experimenteel. Ben benieuwd of het mogelijk ook een positieve uitwerking heeft op mijn angsten. De pillen die ik heb zijn van het merk Orthica en het zijn gevriesdroogde probiotica, welke ik moet oplossen in lauw water.

Omdat ik nog zo kort bezig ben met de probiotica kan ik nog geen oordeel geven. Mijn buik rommelt de afgelopen dagen vooral 's nachts veel meer, maar mijn ontlasting lijkt normaal. Ben benieuwd naar meer ervaringen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:03

Probiotica heb je in zeer veel soorten en maten, ya*ult is zogezegd een ondergrens. (Mierzoet en 1 enkele bacterie. )

Bepalen welke bacterie/combinatie van bacteriën je nodig hebt, is zo ongeveer een vak op zich. Denk er ook aan, dat als je mogelijk ""gaten"" hebt in je slijmvlies (bloedend tandvlees, maagzweer, zweertjes in je darmen) je beter eerst de glutamine kuur kunt doen, om de "gaten" te dichten.

Wat ik wel kan beamen: goede darmflora produceert onder andere vitamines van het B complex en dat kan zin hebben bij "psychische" problemen zoals angst.
....en oude huisartsen zeiden vroeger al: soms moet het lichaam de geest helpen (of moet de beest het lichaam helpen) - alles wat maakt, dat je beter fysiek functioneert, maakt het voor je psyche ook weer makkelijker.

Het artikel dat je citeerde gaat er zo ongeveer van uit, dat PDS een kwestie zou zijn van een gezonde darm, die om een reden van minder ideale prikkeloverdracht toch pijn doet.
Juist als we het hebben over darmflora is dat een overbodige stelling. (Men neme een patiënt met chronische buikpijn, na een paar onderzoeken is er geen darmkanker en geen cronh en geen colitis ulcerosa - hoepla, dan is "dus je darm gezond"....)
Bij goed onderzoek rond darmflora gaat het er over, of er virulente factoren in de darm aanwezig zijn, of de darmflora goed in staat is, om het slijmvlies te voeden en het immuunsysteem te ondersteunen. Is dit niet het geval, wordt dit gericht via darmflora/ genezende bacteriën en kruiden aangepakt.

Verder sprak je van de allergoloog: juist bij allergie is een goede darmflora belangrijk: niet alleen vanwege vertering, maar ook vanwege de immuunfuncties. (Bijvoorbeeld: wie te weinig sIgA aanmaakt, maakt vaak ter compensatie beta defensine 2 aan. En waar sIgA erg gericht te werk kan gaan, is beta defensine 2 een soort blinde soldaat, die niet alleen ziekmakers aanvalt, maar ook nuttige bacterieen en darmslijmvlies sloopt.)

Pas wanneer dit allemaal eerst onderzocht is... - daarna kunnen we gaan speculeren "waarom een op het oog gezonde darm toch zeer doet".
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-08-15 21:21, in het totaal 5 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:11

Ik drink al een tijdje waterkefir. Dat zit ook vol probiotica en veel mensen hebben er baat bij, zowel tegen lichamelijke klachten als psychische klachten. Op facebook is een waterkefir groep waar je heel veel info kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:05

Ik ben wat kwakkelig na een galblaas verwijdering(operatie)deze winter.
Sneller last van maag en darm.
Lees dus even mee...

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:17

Ik gebruik sinds een maand bio-culture bio-flora probiotica.
Ik heb niet het idee dat mijn paniekaanvallen ervan verminderen of mijn darmen (pds volgens de ha) ervan opknappen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:22

Hier een positieve ervaring met angst en probiotica.

Mijn vriend neemt de probiotica ivm PDS, maar heeft sindsdien ook wat minder last van angst- en paniekaanvallen. Vooral omdat die aanvallen vaak beginnen met een onrustig gevoel in de buik en de probiotica die iets kalmeert. Daardoor komt de angst iets minder vaak voor en is ook wat minder heftig.

Waarschijnlijk is er helemaal geen causaal verband te trekken tussen probiotica en verminderde angst. Misschien werkt het zelfs alleen als placebo, dat zou ik mij ook goed voor kunnen stellen. Maar hij ervaart het zo en dan is het simpelweg mooi meegenomen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:23

Ik heb een tijdje de Probiotica van ActiBalance geslikt. Werkte voor mijn darmwerking echt super.
Of het bijdraagt aan angststoornissen etc kan je niet aan helpen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 22:57

Bedankt voor jullie verhalen.
Ik kreeg ook verschillende pb's en ook daarin herkennen meer mensen de verschillen.
Dus dat is fijn! :)

Ik ben reuze benieuwd of het bij mij ook helpt.. We zullen zien!

(Meer ervaringen zijn trouwens altijd welkom :D )

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:59

Ik weet dat mijn mama ook heel wat darmproblemen heeft/had. Zal haar morgen eens vragen of ze probiotica slikt. :)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:32

Ik reageer overgevoelig op histamine en zit nu op aanraden van de allergoloog& diëtist ook aan de probiotica tabletten. Darmen worden er wel wat rustiger van,maar ik moet nog steeds heel gekke dingen eten ;). Wel kan het zo zijn dat ,dat over een aantal maanden beter gaat door de probiotica.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:10

Ik heb zelf met twee series goede ervaringen, maar als gezegd: uitzoeken wat iemand precies nodig heeft is vakwerk.

Ivm de immuunfuncties van de darmflora heb ik een tijd (pro) symbioflor geslikt, samen met capsules zwarte komijn en tea treecapsules.

En ik ben enthousiast over de serie van bonus*n: 'die begint bij het begin': mogelijk moet je als volwassene nog een tijdje de "infans" darmflora slikken. En: spijsvertering begint in je mond, begin dus met een goede mondflora.
En ook een kwestie van beginnen bij het begin: bij wondjes etc eerst de wondjes dichten, anders komen de bacteriën maar in je bloedbaan en juist voor wie "het immuunsysteem het al druk heeft", betekent dat extra werk. (Pas veel later, if at all een betere gezondheid. )

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:46

Ik gebruik de Probiotica van de tuinen. Deze bevat een mix van zes verschillende bacteriestammen, waaronder Lactobacillus plantarum, Lactobacillus Acidophilus en Enterococcus faecium. De kauwtabletten zijn voorzien van een dubbele beschermlaag, zodat de bacteriën in stand worden gehouden bij inname en zich in het lichaam kunnen vermenigvuldigen.

Ook gebruik ik sinds kort druppels 2x daags zwarte walnoten druppels. link: http://www.orthokennis.nl/nutrienten/zw ... ootextract

Ik ben erg enthousiast over de druppels. Ik merk dat het minder rommelt in mijn maag. Ik ga er dan ook vanuit dat het over een tijdje weer is zoals vroeger. Kalm en normaal!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:17

Waarom gebruik je dan niet gewoon walnootolie in de keuken?

En kauwtabletten met beschermlaag is tegenstrijdig.
Als er een extra laag om zit om door de maag te komen moet je juist niet kauwen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:34

Ik lees even mee. Mijn man heeft ernstige pds...

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:30

Sizzle: Ik gebruik geen walnoten olie in de keuken, omdat ik het zo vaker binnen krijg op een dag. Het wil namelijk ook wel eens zo zijn dat ik buiten de deur ga eten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:21

Sizzle schreef:
Waarom gebruik je dan niet gewoon walnootolie in de keuken?
.

Eh, tinctuur is dat delen van de plant in water en/of alcohol worden opgelost. De vruchten, maar wellicht ook nog de bast, twijgen, etc.
Olie is simpelweg de olie uit de geperste noten.

Aangezien 'een beetje plant' zo 150 tot 200 stoffen aan boord heeft, maakt dit nogal wat uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:37

In de link wordt gesproken van olie met reinigings effecten.
Dus zo raar is die vraag niet :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 18:40

Hoe doen jullie dat als jullie bv. een weekendje weggaan of een vakantie?

Mijn tabletten moeten namelijk in de koelkast bewaard worden, dus lijkt me niet dat ik ze een paar uur in de auto kan bewaren ofzo?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:46

Probiotica zou in staat moeten zijn de balans te herstellen, dus een kuur moet eigenlijk voldoende zijn. Het zijn immers bacterieen die zich delen.
Als je ze altijd moet blijven nemen is er eerder iets mis met je voedingspatroon of gezondheid.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 19:18

Ja nu zit het zo dat ik volgende week dus een paar dagen weg ga. Dus ik zit een beetje te denken hoe ik dit dan ga doen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:41

Gewoon thuis laten.
Het is immers geen medicijn maar een supplement.
Dan eet je daar evt gewoon een bak (lactose vrij) joghurt met bacterie cultuur.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:02

Naamloos1 schreef:
Hoe doen jullie dat als jullie bv. een weekendje weggaan of een vakantie?

Mijn tabletten moeten namelijk in de koelkast bewaard worden, dus lijkt me niet dat ik ze een paar uur in de auto kan bewaren ofzo?

Ik heb het ooit zo uitgeknobbeld dat ik een flesje ophad, op vakantie ging en daarna verder.
Al zijn er tegenwoordig ook wel kuren waarvoor geldt, dat het poeder is, dan je even in water moet oplossen, 15 minuten laten staan en dan drinken.
Maar uiteraard: de ene kuur is de andere niet.

En binnen bepaalde grenzen geldt ook hier "kuur geheel afmaken".
Het gaat dan wel over bacteriën die zich delen, maar steriele darmen bestaan na de geboorte niet meer. Het komt neer op een soort machtsstrijd, waarbij het zin heeft, om die bacteriën die jij nodig hebt, een tijd lang uiterst regelmatig in te nemen. Want de bacteriën die je niet wilt, staan niet liefdevol en zelfopofferend hun plaats af.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:09

Ik lees even mee, wat intressant.
Watvoor probiotica gebruiken jullie en waar haal je dat? Wat zijn de verschillen?