Snel nerveus en heimwee.. Om er ziek van te worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Snel nerveus en heimwee.. Om er ziek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 09:38

En dan echt letterlijk er ziek van worden.

Zo lang ik mij kan herinneren werd ik met elk logeerpartijtje al ziek. Elke avond: Misselijk, overgeven, en daar werd ik natuurlijk super overstuur van. Dus negen van de tien keer ging ik savonds gewoon weer naar huis.. Bij vriendinnen, bij mijn nichtje, of bij mijn oma, het maakte geen verschil.

Ook heb ik dit met vakanties: Zo lang ik mij kan herinneren ben ik elke vakantie STANDAARD minimaal 3 dagen ziek. Meestal ging dit gepaard met overgeven, maar de afgelopen 2 jaren is dit gelukkig niet meer gebeurd. Maar wel bijna elke avond ontzettend misselijk na het eten.

Met school op kamp? groep 8 niet meegegaan, in de eerste wel maar toen ging mijn mama heel lief mee en die bleef daar ook. Niks aan de hand. In de 2de gingen we op zeilkamp. Nee hoor, ben in de eerste nacht opgehaald door mijn ouders rond 1 uur omdat ik mij ontzettend beroerd voelde. In de derde weer zeilkamp, op voorbehoud niet mee gegaan. In de 4de zouden we met de boot naar newcastle gaan. Dit betekende heen, een nachtje slapen op de boot, halve dag in Newcastle en toen weer terug, weer een nachtje op de boot. Huisarts om hulp gevraagd want ik wilde super graag mee. Die heeft mij Valdispert aangeraden en in combinatie met primatour ging dit super, veel lol gehad en nergens last van gehad.

Maar twee maand terug met de bus naar spanje, zelfde combinatie valdispert en primatour.. Maar nee hoor, werkte niet. dus weer drie avonden naar..

Ik word er een beetje moe van. Dinsdag gaan we op introductie kamp. vier dagen. Met mensen die ik niet ken.. Opzich geen probleem, maar ik word er dus super nerveus van. Nu al. En het nerveus zijn is mijn tweede probleem..

Het begon vrijdag ochtend al. Sinds dien, voel ik me elke ochtend naar voor aanstaande dinsdag. Misselijk, diarree, en weet ik niet wat.

Maar niet alleen voor 'vakanties' ben ik nerveus, nee.. 2 maand terug, met de trein naar Emmen met oma. S'ochtends ontzettend misselijk gewoon van de zenuwen.. Intake gesprek? Zelfde probleem. En weet ik niet wat.. alles wat 'nieuw' of 'anders' is word ik gewoon ontzettend nerveus van. Opzich geen probleem, maar het misselijke, diarree, etc hoeft er van mij niet bij. Nou moet ik wel zeggen dat ik PDD-nos heb, wat dit natuurlijk kan verergeren maar het kan gewoon aan mij liggen.

Wie oh wie zit er in het zelfde schuitje, en wie weet misschien oplossingen?

elenaMM77

Re: Snel nerveus en heimwee.. Om er ziek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:43

omdat dit al heel lang speelt denk ik dat het een comibinatie is geworden van nervositeit en 'gewoonte'
een vicieuze circel.. bijvoorbaat ben je al wat over de kook, met gevolg dat je gespannen weggaat, wat bij jou op je lijf slaat, waardoor je de bevestiging hebt dat het dus niet goed is om weg te gaan etc..

ik zou even langs de HA gaan om dit verhaal uit te leggen en vragen om wat kalmerende medicatie..
de kans is groot dat als je ontspannen weg gaat, de heimwee minder verlammend is, je minder fysieke klachten hebt en een volgende keer wat makkelijker weg kunt.. de spiraal moet de andere kant op gaan werken, maar dat gaat alleen lukken je je spiraal eerst kunt breken.. Daar kan medicatie bij helpen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:47

Ik heb dit als puber ook gehad bij alles wat spannend was en later als jong volwassene ook nog op vakanties. Ik was standaard de 1e nacht ziek. De verwachting dat ik ziek werd, maakte me al zo nerveus dat ik daardoor al ziek werd voordat ik überhaupt weg was.

Een echte oplossing heb ik niet voor je. Bij mij is het overgegaan door spannende situaties niet te vermijden, maar juist op te zoeken. En ja, daarbij ben ik regelmatig doodziek op vakantie gegaan. Maar mijn hoofd heeft ervan geleerd dat het nieuwe situaties best aan kan en dat spanning geen fysieke reactie hoeft teweeg hoeft te brengen. Gewoon gewenning dus.

Maar dan moet ik wel opmerken dat ik niet weet hoe pdd-nos te hierbij beïnvloed.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 11:31

@Elena: Klopt, inderdaad een vicieuze circel waar ik dan in terecht kom. Medicijnen heb ik op aanraden van de huisarts, Valdispert. Dit werkt rustgevend. Meer kan ik wel proberen, maar allemaal homeopatisch en veldispert werkt als enige echt voor mij.

@Kaka: Spannende situaties ga ik zoveel mogelijk ook niet meer uit de weg, de laatste drie maand. Eerder deed ik dit wel altijd, maar nu probeer ik het op te zoeken. Maar voor mij word het heel moeilijk om door te zetten als iets niet lukt (zoals niet ziek worden zegmaar) en daar word ik dus heel naar en emotioneel van. En dus word het daar alleen maar slechter van..

Moet er wel bij zeggen dat ik het voor mijzelf niet super erg vind, om misselijk te zijn. Is wel vervelend, maar ik vind het erger voor de rest. Met intro kamp slapen we in tenten, en ben heel bang dat ik de anderen stoor als ik midden in de nacht moet kotsen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:40

Is denk ik gewoon een kwestie van een soort onzekerheid / faalangst, dat je al bang bent voor het misselijk en zenuwachtig worden en de gevolgen daarvan (onhandig en niet fijn in een groep, al helemaal niet tussen onbekende mensen die dan last van je hebben / raar over je gaan denken misschien :(:) ) en juist doordat je bang bent om dat te krijgen...krijg je het :P

Je kan natuurlijk met allerlei rustgevende middeltjes gaan werken maar belangrijker is denk ik dat je inderdaad jezelf gaat her-programmeren. Dat je stopt met bang zijn dat het gaat gebeuren, maar dat je denkt: kom maar op! Mij maakt het niet uit, laat maar komen dan zijn we er maar vanaf :j

En dus echt situaties opzoeken. Al begin je maar klein met dingen die je wat eng vindt, bvb. iets doen, ergens binnenstappen, nachtje logeren ergens of wat je maar kan bedenken, steeds iets moeilijkers zodat die dingen je op een gegeven moment niet zenuwachtig / bang meer maken maar je er juist een kick van krijgt omdat je trots kan zijn op wat je gedaan hebt :j

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 13:37

pmarena schreef:
Is denk ik gewoon een kwestie van een soort onzekerheid / faalangst, dat je al bang bent voor het misselijk en zenuwachtig worden en de gevolgen daarvan (onhandig en niet fijn in een groep, al helemaal niet tussen onbekende mensen die dan last van je hebben / raar over je gaan denken misschien :(:) ) en juist doordat je bang bent om dat te krijgen...krijg je het :P

Je kan natuurlijk met allerlei rustgevende middeltjes gaan werken maar belangrijker is denk ik dat je inderdaad jezelf gaat her-programmeren. Dat je stopt met bang zijn dat het gaat gebeuren, maar dat je denkt: kom maar op! Mij maakt het niet uit, laat maar komen dan zijn we er maar vanaf :j

En dus echt situaties opzoeken. Al begin je maar klein met dingen die je wat eng vindt, bvb. iets doen, ergens binnenstappen, nachtje logeren ergens of wat je maar kan bedenken, steeds iets moeilijkers zodat die dingen je op een gegeven moment niet zenuwachtig / bang meer maken maar je er juist een kick van krijgt omdat je trots kan zijn op wat je gedaan hebt :j

Het komt inderdaad door onzekerheid. Ik ben met alles onzeker: Vreemde plaatsen, mensen.. Zelfs telefoneren etc := Op het moment ben ik daar wel heel erg mee bezig, het zelfstandiger worden. Eerder werd zoveel mogelijk gewoon voor mij geregeld, maar doe het nu zelf. Tandarts, huisarts, bellen naar school etc etc. Eerder deed ik dat echt niet.
Maarrrr.. Ik blijf er ontzettend nerveus bij. Hierdoor ga ik ook nog eens ontzettend stotteren en struikelen over mijn woorden :+
En het overheen zetten.. Tja, ik denk dat het met de jaren moet komen. Maar echt een doorzetter ben ik niet, dat is het probleem :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:03

Ah...hebben je ouders altijd "alles" voor je gedaan soms...? Dat is echt funest :(:)

Beginnen met telefoneren is dan een hele goede, dat kun je makkelijk even tussendoor doen en de drempel is laag. Met dat soort dingetjes moet je dan vertrouwen gaan krijgen, en er lol in gaan krijgen dat je het niet ziet als iets waar je tegenop ziet, maar als iets dat je mooi even kan doen om daarna een goed gevoel er aan over te houden dat je dat toch maar mooi even gedaan hebt +:)+

Probeer echt zoveel mogelijk van dat soort dingetjes aan te pakken dat je gewoon even belt om iets te vragen, gewoon even ergens naartoe gaat. Bvb. spulletjes kopen / verkopen via Marktplaats ofzo, ik noem maar wat :P

En die dan ophalen / brengen / af laten halen. Kom je veel in contact met "vreemde" mensen en je verdient er nog een zakcentje aan als je het goed doet :)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 20:16

Helaas werd alles me toch iets te veel en ben ik dinsdag avond naar huis gegaan, omdat ik tijdens het eten koorts kreeg en misselijk werd etc.

Ben iedere ochtend en avond heen en weer gaan rijden van Apeldoorn naar Zevenaar, maar heb het zeker gezellig gehad.

Min puntje is dat in de opleiding veel stage zit en ik er dus echt vanaf moet komen..

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:49

Misschien een afspraak maken met een psycholoog, je lijkt namelijk nu ook heel erg mentaal al te reageren, nog voordat er fysiek iets aan de hand is. Misschien dat je wat handvatten, oefeningen aangereikt kunt krijgen die je helpen, ook in combinatie met je PDD-NOS?

Yoga helpt ook veel mensen om rust in zichzelf te vinden, dus misschien kun je daarin ook eens een les zoeken met een docent aan wie je je probleem kunt uitleggen?

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:12

Oh dit is herkenbaar. Ik ga je topic even volgen en als ik maandag tijd heb ga ik je mijn verhaal even typen

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:36

Psychosomatische klachten zijn niet fijn.
Ik zou je een fijne psycholoog en een cursus mindfulness aanraden.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 04:32

Wat vervelend voor je. En wat goed dat je je er niet zomaar bij neerlegt en probeert er iets aan te doen!

Ik ben het zeker met bovenstaande eens, maar ik zou het volgende willen toevoegen:

Je hebt inderdaad psychosomatische klachten en je zit volgens mij ook inderdaad in een vicieuze cirkel. Ik zou ook zeggen dat je die kunt doorbreken, maar juist door een combinatie van iets slikken zodat je er niet zo veel last van hebt én dingen doen die je moeilijk vind.

Op die manier leert je lichaam én je hoofd (uiteindelijk zijn ze toch hetzelfde) dat je je ook normaal kan voelen als je iemand belt of een paar nachten weg bent. En dan kan je de medicatie afbouwen.

Als je niet verder komt bij de huisarts, dan zou ik Optimax Super St. Janskruid aanraden. Daar zit St janskruid in, dat is wel stevig spul. Dus lees je even in voor je er mee begint. En passiebloem, daar word je lekker rustig van. En nog allemaal vitamines.
Je kan het gewoon online kopen en je moet het rustig afbouwen als je er mee stopt. En ook wel een tijdje slikken voordat het werkt.

Maar ik zou zeggen: probeer het eerst bij je huisarts en liefst icm met een therapeut. Die kan verstandig nadenken over hoe je de cirkel kan doorbreken

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 06:31

Ik heb het ook maar iets anders, zit oo mobiel dus word nu geen lang verhaal, maar zal zo op mijn laptop gaan en mijn verhaal typen. Ook ik heb erbij PDD-NOS

Edit: Zo zit op de laptop typt toch iets makkelijker,

Bij mij is het vorig jaar januari begonnen, ik was super nerveus, mijn pony had kieswortelontsteking en die dag werd gekeken of haar kies mocht blijven of eruit moest. Ik was echt super nerveus en moest naar de wc. Ik schaam me dood nu ik dit typ, maar de wc bij de kliniek was in de wachtruimte, daar zat de assistenten en een man te wachten, ik ging dus naar de wc en daar kwam zo'n harde scheet uit en diarree. Daarna weer terug naar me pony en die man keek me zo raar aan, toen is mijn "angst"begonnen. Later gebeurde het weer, ik was de eerste 4 uur vrij en deed ik de paarden naar buiten, ik was weer nerveus voor school, ik moest wat inleveren wat ik niet af had. Ik moest eigenlijk dus weer naar de wc, maar der was geen wc, ik werd misselijk, omdat ik me scheet ging inhouden. Toen kwam die toch, en poepte ik in me broek, angst nummer 2 geboren.

Nu ben ik overal nerveus en bang om in me broek te poepen of een scheet te laten. Zelfs bij me vriendin waar ik stond met me paard op moment van in me broek poepen bij die vriendin. Het werd langzaam aan erger, naar vriendinnen gaan, kamp gaan, Horse Event( ben ik nu al nerveus voor, want we gaan op een camping staan. Ik ben ook bang trouwens om ziek te worden als ik ergens ben en mensen je dus gaan aankijken als je bijvoorbeeld moet overgeven (heb ik nog nooit gehad). Het gaat nu al wel beter, ben bij de HA geweest en heb Propranolol gekregen. Ik heb het nooit geslikt, ik durf het niet, omdat je hartslag daarmee vertraagd.Wel heb ik het overal mee. En eigenlijk moet ik ook naar een psycholoog, maar dan denk ik ja zo'n paniek aanval duurt hooguit 20 min, iig heb nog nooit de tijd bij gehouden.

Mijn symptomen zijn: Snellere hartslag, Warm krijgen, Misselijk tot bijna overgeven (durf ik ook niet en kan ik niet, gelukkig) Naar gevoel in me buik dat ik een scheet moet laten, ik houd hem dan in tot ik ergens alleen was. Ik druf trouwens ook niet een grote boodschap ergens te doen ( bang dat mensen tijd bij houden en denken oh die heeft vast gepoept). Op kamp en logeeerpartijtjes lig ik onder de dekens mijn poepgat dicht te houden, want stel je voor dat dan iemand het hoort, want iedereen slaapt en is stil, net als bij toetsen.

Wij hebben tijdelijk een meisje in huis en die haal ik vanavond weer op. Vorige week ook gedaan, nou ik werd zo ziek. Ik ben gaan lopen en ergens alleen gaan zitten, tot haar trein kwam. Dat ga ik vanavond weer doen (ja iknow ik vermijd dan het station) Ik ga eerst gewoon proberen, word ik echt ziek dan loop ik rond

Als er iets is mag je me altijd pben of me verhaal niet snapt :P

Mijn tip: Ga niks vermijden, ik vermijd alleen de bios maar daar ga ik sws al weinig heen :'). Maar als je dingen gaat vermijden, is de stap straks moeilijker om wel te gaan. Ook helpt soms bij mij afleiding, zoals bij Horse Event 2 jaar geleden alweer, was ik ziek, tijdens het fotograferen niet, maar tijdens eten en niks doen voelde ik me ziek.

Bij mij zit het in de familie, mijn tante heeft het, me vader heeft//had het. Mijn vader is bang om ziek te worden als die ergens heen gaat, hij zegt tegen zicht zelf dat het op moet rotten en niks van klopt, want je voelt je zo, maar je bent het niet

Sorry voor het lange verhaal