Twee weken geleden is er iemand in mijn omgeving omgekomen door een zwaar ongeluk, tevens is zijn vader zwaargewond geraakt. Die nacht werd ik geteisterd door nachtmerries. Ik zag het ongeluk in mijn dromen voor mijn neus gebeuren en kon niks doen. Ik werd huilend wakker en huilde mezelf daarna weer in slaap. Zo heeft die cirkel zich een keer of 4 herhaald. Opzich is dit erg logisch, dit ongeluk is zelfs overdag een nachtmerrie en heeft een grote impact op mij gehad.
Echter zijn we nu 2 weken verder en slaap ik alle nachten slecht. Iedere nacht weer heb ik een nachtmerrie waarin een (willekeurige) dierbare verongelukt en ik sta toe te kijken en niks kan doen. Deze dromen zijn ontzettend realistisch en lijken enigszins stuurbaar. In mijn droom ben ik bang voor een ongeluk en probeer het te voorkomen door er een andere wending aan te geven. Helaas heeft dit geen effect, het is een soort Final Destination (film), maar dan in mijn droom.
Iedere nacht weer wordt ik compleet overstuur wakker en door deze nachtmerries is er een angst aan het ontwikkelen om te gaan slapen. Voor het slapen heb ik al angst, maar ook wanneer ik dan wakker wordt door een vreselijke droom durf ik niet meer te gaan slapen. Dit zorgt ervoor dat ik een slaapgebrek begin te ontwikkelen. Gemiddeld pak ik nu een uurtje of 3,5 slaap per nacht, waarvan er dus ook nog een gedeelte zeer onrustig is vanwege de nachtmerries.
Ik heb dus een probleem, en eigenlijk is dat de angst om te gaan slapen. Ik heb het idee dat door de angst om een nachtmerrie te krijgen, ik er teveel mee bezig ben in mijn hoofd en daardoor de nare dromen ontstaan. Dit is een hele nare cirkel waar ik in terecht gekomen ben, maar ik heb geen idee hoe ik daaruit moet komen. Daarbij zit ik ook nog in een periode van rouw, ik ben er niet continue mee bezig maar zo nu en dan heb ik een instortmoment inclusief flinke huilbui. Deze komen het meeste opspelen wanneer ik vermoeid ben aan het einde van de dag, dan is er minder nodig om verdrietig te worden.
Ik droom sowieso ook veelvuldig en kan mijn dromen eigenlijk altijd goed herinneren. Er zijn maar weinig nachten dat ik niet droom en bijna iedere ochtend kan ik mijn dromen nog tot in detail navertellen. Ik ben mij heel goed bewust van deze cirkel, maar zodra ik met een positieve instelling wil gaan slapen, heb ik nog wel in mijn achterhoofd dat ik die positieve instelling moet hebben om niet aan de nachtmerries te denken, waardoor ik er alsnog aan denk.
Ik ben dus uit het ritme en van slag, dat kun je als drummer eigenlijk niet hebben

*grinnik, oké dit woordgrapje schoot me net te binnen. Moest ik toch even neerzetten*
Mocht het probleem aanhouden zal ik ook zeker naar de HA of psycholoog stappen, alleen is het daar nu naar mijn idee nog te vroeg voor. Ik moet mezelf ook de tijd gunnen om het te verwerken en daarbij heb ik nu nog vakantie (een bijbaantje en wat leuke dingen) en de mogelijkheid om rust te pakken. Vandaar dat ik het nog even aan wil kijken. Tevens ben ik bang dat ik dan aan de slaaptabletten moet, en op dat soort medicatie reageer ik heel heftig. Ik heb het al eens eerder moeten gebruiken (wegens teveel spierspanning en ontsteking door overbelasting (knarsen) in kaakgewricht) en het gevolg was dat ik bijna 23 uur per etmaal in mijn bed lag.
Zijn er hier mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Nachtmerries krijgen na een overlijden in de omgeving? Of die niet meer durven te slapen wegens het hebben van nachtmerries en zo in een negatieve spiraal belanden? Of Bokkers die mogelijk tips hebben om de angst voor het slapen te verminderen?