Wanneer allergische reactie na wespensteek?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Wanneer allergische reactie na wespensteek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 13:16

Mijn dochter van 15 maanden is net in haar wang gestoken door een wesp.
Ze huilde even heel hard en ik heb het uitgezogen. Kan ik haar nu in bed leggen zonder bang te zijn op nog een allergische reactie? Ze is een uur geleden gestoken en ik heb haar een half anti histaminepilletje gegeven. Ze lijkt nu weinig last te hebben. Wel is het wat rood en gezwollen maar niet heel erg.

amber15

Re: Wanneer allergische reactie na wespensteek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:24

Een allergische reactie had je al gezien denk ik. Het kan wel heel goed dat het (zelfs enkele dagen later) nog dikker wordt. Een kennis is woensdag gestoken en gisteren zwol het nog steeds.
Persoonlijk zou ik het wel eng vinden..

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:26

Binnen minuten krijg je een allergische reactie, mag ik vragen waarom je gelijk aan de anti histamine bent begonnen? Waarom niet afwachten en later bij veel pijn een pijnstiller geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:27

Ik vraag me ook af waarom je gelijk over bent gegaan op anti histamine zonder eerst aan te kijken of er uberhaupt een allergische reactie kwam. Als kindje nu rustig genoeg is om te slapen dan lijkt dat me prima, even goed in de gaten houden. Het zal wel een flinke bult worden, maar een levensbedreigende reactie was nu al begonnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:30

Bij zo n jong kindje en een steek in het gezicht zou ik zelf eerder de huisartsenpost bellen voor informatie. Zij kunnen als het goed is redelijk inschatten wat je moet doen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:09

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je direct antihistamine hebt gegeven, in heel veel gevallen is dat helemaal niet nodig. Als ze allergisch zou zijn dan merk je dat echt al wel vrij snel hoor. Zeker bij de ernstigere allergieën waarbij je direct moet ingrijpen.
D'r zal wel n bult komen en t zal wat jeuken, maar ik zie zo geen reden waarom je bang zou zijn dat ze allergisch zou zijn, lekker laten gaan dus. :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 21:10

Ik raakte een beetje in de stress en heb daarom antihistamine gegeven. Dit had ik nog vanuit Frankrijk waar ik een behoorlijke reactie heb gehad op heel veel muggenbeten. Had inderdaad niet nodig geweest maar kwaad kan het volgens de hap (die ik toch even gebeld heb) niet.
Het ziet er erg rustig uit, ze heeft totaal geen pijn of jeuk en het is niet dik. Wel lijkt het wat roder en onder haar oogje zelfs blauw. Allergisch is ze in ieder geval niet weet ik nu.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:25

Antihistamine kan idd weinig kwaad, maar ik zou het in het vervolg niet zomaar geven, voor antihistamine kun je ook weer een resistentie opbouwen en als je dan n allergische reactie ergens op hebt ben je niet blij.
Een ding heeft dit avontuur je wel opgeleverd; je weet nu in elk geval dat ze niet allergisch is voor wespensteken. :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:27

Wij zijn op vakantie geweest met een grote groep kinderen waarbij er een aantal door wespen gestoken zijn. Heeft op wat pijn een uurtje verder eigenlijk geen problemen opgeleverd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:28

De eerste keer krijg je in principe nooit een allergische reactie.
Het immuunsysteem heeft het gif namelijk nog niet gezien en heeft dus ook nog geen geheugen cellen daartegen.
Pas bij de tweede beet moet je alert zijn.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:31

Oeps niet zo slim eerlijk gezegd om een kindje van 15 maanden zomaar een antihistamine ook al is het een halve van een volwassenen te geven. Mag ik vragen hoe het heet of nog beter welke werkzame stof en sterkte? Kan ik je zo zeggen of dit wel geregistreerd is voor kinderen en je niet daar de huisartsen post voor moet bellen.

Vast 1 tip geef een kind nooit zomaar een medicijn voor volwassen de stofwisseling bij die kleintjes werkt nog heel anders.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:36

Bij de eerste steek zie je sowieso nog geen allergische reactie. Pas bij de tweede of volgende steek reageert het lichaam (wel of niet) op het gif wat het dan 'herkent'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:38

Groep 1 histamine mag je inderdaad niet zomaar aan jonge kinderen geven ivm kans op versuffing (neurologische werking).

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:41

Sizzle schreef:
Groep 1 histamine mag je inderdaad niet zomaar aan jonge kinderen geven ivm kans op versuffing (neurologische werking).

Geen een medicijn wat voor volwassen is moet je zomaar aan kinderen geven.
Maar ts uit oprechte bezorgdheid kijk echt even op het doosje welke werkzame stof het is. Inderdaad vooral om de versuffende werking die veel antihistaminica heeft .

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:42

Ik ben allergisch aan insectenbeten en als je kind dit is merk je dit zeer snel :)
Door de steek uit te zuigen bereik je het meeste effect denk ik!
Als ik een steek krijg zwelt die meteen op en stopt die niet met zwellen.
Bij mezelf is het dus wel zo dat ik meteen antihistamine moet nemen om een gevaarlijke reactie te vermijden.

@Sizzle geldt dit ook voor insectenbeten onderling?
Ik was al allergisch aan dazen/horzels maar nog nooit een wesp of bijensteek gehad.
Pas beide voor het eerst gehad en toch een ferme reactie...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:45

wat is een ferme reactie bij jou?
Niet iedere heftige reactie is een allergische reactie.
Ik reageer ook heel heftig op insectenbeten, maar ben niet allergisch.

Kun je echt uitsluiten dat je als kind ooit gebeten bent?
Mijn kind is laatst ook geprikt en het is dat ik het beest weg zag vliegen, maar anders had ik niet geweten wat het was.

Er zijn wel cross-reacties, maar bij een heel jong kind is de kans daarop nog erg klein.
Al is het altijd goed om alert te zijn.

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:51

Ja dat is het vreemde, dazen is getest in mijn bloed en ben ik allergisch voor.
Die bijensteek daar zwelde mijn tong bij op maar ik was niet allergisch?
Ik vind dat toch een enge reactie.. Daarbij had ik toen al antihistamine genomen meteen na de steek..
En wespensteek gaf een enorme zwelling zoals dat bij mijn dazenbeten ook het geval is.
Anders moet je even pb sturen zodat we dit topic niet verstoren :+
Als kind wel gestoken door dazen maar nooit door wespen of bijen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:54

Ik kan je niet zeggen hoe de crossreactiviteit is tussen dazen en wespen. Het zou kunnen dat er een cross-reactiviteit bestaat, maar dat durf ik niet te zeggen.
Maar normaal gesproken moet je eerst een keer bloodgesteld zijn om een acute reactie te krijgen.
Dat kan ook geweest zijn als baby waar de moeder dacht dat het krampjes waren bijvoorbeeld.

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:00

Oké, bedankt voor de uitleg!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:34

Ts gaat het goed met je kleine meid?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 21:57

genja schreef:
Ts gaat het goed met je kleine meid?

Dank je wel ☺️
Het gaat uitstekend met haar, niet dik, niet rood, geen pijn of jeuk, helemaal niks. Je ziet zelfs niet eens waar ze gestoken was.
Ben erg blij, na alle verhalen was ik bang dat haar hele gezichtje vandaag opgezwollen zou zijn maar echt helemaal niks.