Zwemmersjeuk en/of iets anders?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Zwemmersjeuk en/of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 23:14

Lichtelijk geïrriteerd typ ik dit verhaal voor de derde keer aangezien bokt het leuk vindt om steeds op auto;blank te springen...

Afgelopen zaterdag ben ik wezen zwemmen in vrij ondiep, warm, stilstaand water. Na het zwemmen was er niks aan de hand maar een paar uur daarna kreeg ik ontzettende jeuk. Douchen en crème hielp niks maar de volgende ochtend werd ik wakker met allemaal bultjes verspreid over mijn rug, nek, buik, schouder en arm.
Deze hadden heel veel weg van muggenbulten. Zwemmersjeuk was de conclusie.

Zondag en maandag had ik ontiegelijk veel jeuk dus belde ik de HA, die raadde antiallergie pilletjes aan. Deze hielpen goed en de jeuk verdween.
Langzaam aan de bultjes ook. Ondertussen zijn dit alleen nog maar paarse sterretjes met een kleine verdikking.

Echter zijn er twee bultjes die bulten zijn geworden. De ene heeft een doorsnee van ruim 5 cm en de ander ongeveer 3.
Nu twijfel ik dus of dit ook zwemmersjeuk is of dat dit misschien wat anders kan zijn...

Normale bultjes, hier had ik er ruim 200 van
Afbeelding

Kleine grote bult
Afbeelding

Grote grote bult Afbeelding

Verhouding
Afbeelding

Soms lijkt het alsof het een stipje met een kring is en soms lijkt het een rode vlek. De kleuren zijn in ieder geval wat feller dan op de foto.

Mocht iemand die er enigszins verstand van heeft de foto's van toen het nog 'muggenbulten' waren willen zien kan ik die via pb sturen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:19

Waarom ga je zwemmen in ondiep warm stilstaand water? :?
Dat is vragen om gedonder.. het zal vast een reactie zijn van iets in dat water..
Kan een plant zijn, een dier.. of iets van bacteriën..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:22

Ben je niet gebeten door een teek? Ik vind het best lijken op een kring van een teek. Al is het dan misschien raar dat je er 2 hebt, dat weet ik niet.

Heeft de huisarts het wel gezien?

o0eefje0o

Re: Zwemmersjeuk en/of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:25

Ziet er uit als teken beet of ringworm dat kan ook even na je huisarts

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 23:25

Omdat daar heel veel mensen, dagelijks met hun paarden zwemmen en nooit ergens last van hebben. We wilden het water proberen voor we er met de paarden in gingen. Maar ik ga er zeker niet meer in en het was inderdaad niet echt slim...

Een teek dacht ik zelf ook maar aangezien het zo bovenop mijn arm zit denk ik dat ik het wel gezien had als daar een teek zat. Als het nou in mijn knieholte ofzo was, maar het zit op een goed zichtbare plek.

Huisarts heeft het niet gezien. Assistente wist niet eens wat zwemmersjeuk was en vond het niet nodig langs te komen.

Ringworm lijkt het wel op maar de plek is absoluut niet schilferig en heeft ook niet zo'n duidelijke rand als ringworm.
De bulten zijn wat dikker en harder dan de rest van mijn huid maar verder niks raars.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 20-08-15 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:29

Watervlooien??

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:30

Ringworm misschien? Mijn dochtertje heeft vorig jaar ook zomaar ineens een keer zwemmersjeuk gehad, helse avond en nacht gehad trouwens toen, op het punt gestaan de HAP te bellen,allemachtig, maar goed... volgende dag was alles over.
Dit jaar 1 x lichtjes (godzijdank aangezien 'ze' op internet namelijk zeggen dat het meestal erger word als je het vaker krijgt), maar beide keren niks van zulke rare grote schijven of bulten hoor. Toch maar rap terug naar de huisarts. Tekenbeet of ringworm was ook het eerste wat mij te binnen schoot.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:35

Ik heb ook de kring gehad op een zichtbare plek. Was overduidelijk maar ook nooit een teek gezien. Soms is dat niet zo overduidelijk.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 23:37

Ik heb niet het idee dat ik ooit eerder in aanraking ben geweest met zwemmersjeuk en vind de huidreactie dus ook vrij heftig...

Zijn er ook andere dingen die besmet kunnen zijn met de ziekte van lyme? Ik denk namelijk dat ik een teek op deze plekken echt wel zou zien zitten en controleer mezelf dagelijks op teken ivm veel in het bos zijn.

Morgen ga ik de HA bellen en hoop ik dat ik diezelfde dag nog langs kan komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:39

Ik zeg een tekenbeet, teken kunnen zo gruwelijk klein zijn dat je hem er zo met je handdoek afgeschuurd kunt hebben. Echt bijna niet zichtbaar zo klein.
Ik zeg hop kuur er tegenaan van minimaal een maand, het nieuws staat er vol mee dus doe er iets mee.
Overigens kunnen muggen, vlooien en dazen ook Lyme overdragen dus het kan best een vlo geweest zijn hoor.
In duitsland hebben ze al met Borrelia besmette muggen gevonden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 23:43

Ik weet hoe klein ze zijn, heb gisteren toevallig nog een lopende van mijn been af geplukt.
Het zou mij verbazen als het door een teek komt maar niks is onmogelijk. Ik hoop dat de HA een goed antwoord heeft en een beetje meewerkt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:45

http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=30

Conclusie van het cerhaal: je arts gaat ontkennen dat het iets anders als een teek kan zijn geweest.
In Nederland moet je op je kop gaan staan om goed behandeld te worden, twee weken antibiotica is onvoldoende!
Een maand minimaal, bij te weinig ontsnap je, of word je mogelijk na zelfs langere tijd toch ziek. Op dat moment klachtenvrij zegt dus helemaal niks!
Ik heb het dus chronisch, terwijl ik met de beet twee weken antibiotica gekregen heb en daar ben ik alles behalve de enige in.
De ILADS richtlijnen zijn het beste, de CBO richtlijn houdt men aan en is onvoldoende.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 23:48

Dan praat ik mezelf eerst we langs de assistente met het verhaal dat ik iets privés wil bespreken, anders kom ik er niet eens in. En dan kijk ik hoe serieus hij het neemt.

Ik heb paar jaar terug teek in mijn hoofd gehad die ik pas 3 dagen later ontdekte (had er toen een stuk of 10 3 dagen geleden eruit gehaald) maar dat was gewoon in de prullenbak en klaar...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:52

Succes, zoek anders de ILADS richtlijnen op, print ze uit en meenemen naar de HA.
Dan gewoon er op staan dat je zo behandeld wil worden en niet anders als hij/zij maar max twee weken wil voorschrijven.
Beter niet populair zijn daar en genezen, als zoals ik met 23 jaar dus 100% afgekeurd zijn, wetende dat ik er nooit meer af kom, met Tramadol voor de pijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:23

Alleen zou die tekenbeet dan wel eerder moeten zijn geweest.
Zaterdag een teek oplopen en dinsdag al kringen hebben, dan is het wel erg snel gegaan.
Ik zou eerder denken aan watvoor ongedierte er ook in dat water kan zitten. Stilstaand ondiep water is gewoon geen goed zwemwater en zeker niet als je al een wat gevoelige huid hebt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 16:42

Ik ben terug van de HA. Hij kon ook lastig zien wat het was aangezien het niet echt een duidelijke kring is maar ook geen vlek.
Ik heb in ieder geval de komende twee weken antibiotica (hij wilde eerst een week doen omdat dat waarschijnlijk ook wel zou werken. Tja, waarschijnlijk..? >;) )