narcose

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

narcose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:03

over twee weken moet ik geopereerd worden en ik vind de narcose ontzettend eng.
Het is niet mn eerste operatie maar het lijkt wel of ik er per keer banger voor word.
Wie stelt me gerust :+

Liselot

Re: narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:09

Waarom vind je de narcose zo eng? Misschien eerst gaan begrijpen waarom het zo is, dan kan je daar mee aan het werk voor jezelf :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:12

Ik vond het ook heel eng, ben in december geopereerd. Maar eerlijk is eerlijk het is me 100% mee gevallen.

Heb rustgevende pilletjes gehad voor ik de narcose in ging en ben ook rustig de narcose weer uitgekomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:14

Met je arts en anesthesist over praten, die kunnen je uitleg geven mogelijk je angst wel wegnemen :) of kiezen voor een epiduraal als dat mogelijk is bij jouw ingreep.

Persoonlijk vind ik narcose best relaxed. Je merkt er niks van. heb het vroeger regelmatig gehad, maar ben wel in de zeik genomen. Als kind mocht ik altijd kiezen uit welke smaak, en ik koos altijd aardbeien smaak. Maar zodra dat kapje op mn mond kwam rook ik nooit aardbeien :')

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:15

Je gaat onder volledige narcose?
Ik moet in oktober ook en zou willen dat het volledige narcose was, daar ga ik veel relaxter in dan een plaatselijke.

Gewoon... lekker gaan slapen :D niks aan het handje!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:17

Cynn schreef:
Je gaat onder volledige narcose?
Ik moet in oktober ook en zou willen dat het volledige narcose was, daar ga ik veel relaxter in dan een plaatselijke.

Gewoon... lekker gaan slapen :D niks aan het handje!

Ja precies dit. Het enige wat je doet is slapen terwijl ze aan je friemelen en peuteren. Wat wil je liever. Slapen en er niets van voelen of helse pijn meemaken??

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:19

Inderdaad volledige narcose.
Ik vind het zo eng omdat je geen controle hebt erover. Ze spuiten dat goedje in en dan voel je dat je niks meer kan doen.

De vorige keer vertelde ik trouwens een verhaal over roze olifanten met rubber hamers toen ze dat eerste spul naar binnen spoten :+ :o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:21

ahhhh, controlfreakje dus. Dat zou ik zelf toch echt met de anesthesioloog of assistent daarvan bespreken. Misschien kunnen hun je wel uitgebreider vertellen wat ze nou precies aan het doen zijn om je zo het gevoel van controle te kunnen geven

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:37

Heel eng is de narcose niet.
Dinsdag ben ik ook geopereerd en ging ik ook onder volledige narcose. Was de 3de x al dat ik geopereerd werd. Je gaat lekker liggen. Krijgt een kapje op en een spuitje en je bent weg binnen 2 seconden. denk aan wat leuks en zo wordt je dan ook wakker.

Ik werd wakker en zei alleen maar: paardrijden ik wil weer paardrijden.

Ts succes!!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:39

Zonnebloem schreef:
Inderdaad volledige narcose.
Ik vind het zo eng omdat je geen controle hebt erover. Ze spuiten dat goedje in en dan voel je dat je niks meer kan doen.

De vorige keer vertelde ik trouwens een verhaal over roze olifanten met rubber hamers toen ze dat eerste spul naar binnen spoten :+ :o

Over controle hoef je je geen zorgen te maken. Je ligt alleen maar te slapen en verder niets. En de artsen weten heus wel wat ze doen :j

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:41

Hoe lang geleden ben je voor het laatst onder narcose geweest?

Voel je echt dat je dan niks meer kan doen?

Ik vind het namelijk voelen alsof ik gewoon in slaap val.... en zo zie ik het ook, lekker een tukkie doen terwijl de artsen doen wat ze moeten doen!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:42

Oh dat herken ik wel. "Eerste" keer (afgelopen maart sinds lange tijd wl geopereerd) vond ik t ook erg eng/spannend, 11 dagen later weer opnieuw een operatie en toen juist gevraagd om geen rust gevend pilletje...

Waarom? Omdat je dan direct alles veel minder mee maakt met zo'n pilletje. Zonder was ik veel bewuster van het hoe en wat en was ik veel rustiger en relaxer. Terwijl het ontwaken uit de narcose de eerste operatie heel erg fout ging. In hele korte tijd 7 operaties gehad (16 maart de eerste en 8 juli de zevende), nu vind ik t juist wel prettig dat onder narcose gaan, haha. Ik vraag heel bewust wat ze doen, etc. en de anesthesist ging daar heel fijn op in. Vertelde alles precies en ook wat hij deed. Chirurg die ik heb ging daar ook direct in mee. Zodra ze de narcose in spuiten moest ik tot tien tellen en ik proberen de tien te halen. Zo hou je toch veel controle tot het moment je echt onder narcose gaat. Door een rust gevend pilletje ben je heel snel al die controle kwijt.

Verder voor af ook even goed aan geven bij de anesthesist, die mensen zijn over t algemeen hele goede praters. :D

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:46

Ik ben afgelopen donderdag geopereerd en dacht heel bang te zijn voor de narcose. Maar is mij 100% meegevallen. Ik zou van te voren zo een rustgevend goedje krijgen. Maar toen ze dat vroegen hoefde ik eigenlijk niet. Ik was wel nerveus maar meer omdat ik ontzettend bang ben voor spuiten.
Nadat ik mijn infuus gekregen had, was ik helemaal relaxt.
Ik moet zeggen dat ik heel relaxt operatiepersoneel had. Alles op mijn tempo, continu vragen of het nog goed ging. Bij het inademen door het kapje dacht ik alleen maar, adem in, adem uit. Ik was supersnel weg. Het enige waar ik voor de operatie bang voor was(en dat ik nog mooi uitgekomen ook :( ) dat ik heel veel pijn zou hebben. Dat was dus ook zo. Nu na een week heb ik de pijn eindelijk een beetje onder controle.
Ze zeiden ook dat ze als slagers bezig geweest zijn. Nou als een orthopeed dat al zegt ;(

Verder succes bij jou operatie en probeer het gewoon over je heen te laten komen!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:59

Prikje? Ik kreeg geen prikje naar mijn weten maar ging alles door het mondkapje.
Eigenlijk valt narcose reuze mee. Voor je het weet ben je al 'weg'. Je zou ook kunnen denken van 'goh, als ik het zonder narcose doe, zal ik heel veel pijn krijgen'.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:05

Dat prikje vond ik ook heel eng, ik voelde dat spul pijnlijk omhoog komen via mijn pols naar mijn schouder, toen het bij mijn schouder was, was ik 'weg' in slaap.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:07

Er zijn verschillende narcose. Standaard is gas narcose, dan krijg je of een kapje op met de narcose of je wordt via het infuus onder narcose gebracht en zodra je weg bent gaat t verder op gas.

Ik wordt heel erg ziek van gas narcose, eerste operatie ook alles via gas gehad en ook onder narcose via gas omdat ze na 9 keer prikken nog geen infuus er in kregen. Tijdens t ontwaken begon ik te braken en kwam ik bij terwijl ik nog aan de beademing en alles lag.

Sinds dien mag ik alleen nog maar propofol narcose, zowel het inleiden, onderhouden als t uitleiden gaat met propofol en niet meer met gas.

Dat is dus eigenlijk t verschil. Inleiden is erg afhankelijk van het ziekenhuis of dat via t infuus gaat of via gas. Gas duurt wel langer voor je weg bent dan via het infuus (met gas kwam ik makkelijk tot tien/vijftien, via het infuus meestal niet verder dan acht).

Infuus vind ik overigens ook prettiger om onder narcose te raken dan gas. Gas stinkt zo! Haha. En van t infuus voel of merk je helemaal niets.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:07

Ik vond het best wel lekker in slaap vallen :o

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:08

Quir schreef:
Er zijn verschillende narcose. Standaard is gas narcose, dan krijg je of een kapje op met de narcose of je wordt via het infuus onder narcose gebracht en zodra je weg bent gaat t verder op gas.

Ik wordt heel erg ziek van gas narcose, eerste operatie ook alles via gas gehad en ook onder narcose via gas omdat ze na 9 keer prikken nog geen infuus er in kregen. Tijdens t ontwaken begon ik te braken en kwam ik bij terwijl ik nog aan de beademing en alles lag.

Sinds dien mag ik alleen nog maar propofol narcose, zowel het inleiden, onderhouden als t uitleiden gaat met propofol en niet meer met gas.

Dat is dus eigenlijk t verschil. Inleiden is erg afhankelijk van het ziekenhuis of dat via t infuus gaat of via gas. Gas duurt wel langer voor je weg bent dan via het infuus (met gas kwam ik makkelijk tot tien/vijftien, via het infuus meestal niet verder dan acht).

Infuus vind ik overigens ook prettiger om onder narcose te raken dan gas. Gas stinkt zo! Haha. En van t infuus voel of merk je helemaal niets.

Een kapje mag bij ons niet meer vanaf een bepaalde leeftijd.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:09

Nayomie schreef:
Prikje? Ik kreeg geen prikje naar mijn weten maar ging alles door het mondkapje.
Eigenlijk valt narcose reuze mee. Voor je het weet ben je al 'weg'. Je zou ook kunnen denken van 'goh, als ik het zonder narcose doe, zal ik heel veel pijn krijgen'.

Je krijgt wel via je infuus een spuit met het middel ingespoten.
Ik moest ook ademen in zo een kapje. Geen idee waarvoor. Zuurstof wrss of misschien ook een of ander gas.

Het enige wat ik van die spuit met narcose middel merkte was dat er een soort druk gezet werd op mijn hand. Dat spul heb ik niet eens mijn lichaam in voelen gaan.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:11

Bij mijn eerste narcose ging er iets 'mis' waardoor ik er wel alweer was maar mijn lijf niks kon en ik kon geen geluid voortbrengen. Gelukkig waren ze al klaar met opereren maar ik had wel heeeeeeeeel erge pijn.

De tweede narcose zou ik zo weer doen. Ik had reteslecht geslapen de nacht ervoor en ik heb het echt als prettig ervaren. Ik werd eerst een beetje agressief wakker omdat ze me wakker maakten ( :') ) maar daarna heb ik nog zoooo lekker liggen soezen en ik was een beetje melig, neehoor, ik zou 't zó weer doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:12

Tabaluga12 schreef:
Quir schreef:

Een kapje mag bij ons niet meer vanaf een bepaalde leeftijd.

Dat is onzin. Bij kinderen wordt bijna altijd via t kapje gedaan zodat t infuus onder narcose pas geprikt wordt. Als je simpelweg niet te prikken bent ga je ook gewoon met een kapje, ookal ben je 80.

Vaak is inleiden via t infuus, kapje wat je dan krijgt is zuurstof. Verder gaat de narcose met gas via de beademing.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:13

Dat zou ook nog kunnen, maar infuus zat er al in dus daar had ik verder geen idee van. Weet wel dat ze ook een stofje in dat kapje hadden gedaan waardoor ik duizelig werd. Maar meende dat narcose ook via mondkapje ging, van wat ik me nog herinner dat ze me verteld hebben.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:14

Nayomie schreef:
Dat zou ook nog kunnen, maar infuus zat er al in dus daar had ik verder geen idee van. Weet wel dat ze ook een stofje in dat kapje hadden gedaan waardoor ik duizelig werd. Maar meende dat narcose ook via mondkapje ging, van wat ik me nog herinner dat ze me verteld hebben.

Van de zuurstof wordt je ook erg duizelig, haha. Kan dat narcose via t kapje gegaan is of via t infuus, kan allebei. :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:17

De narcose zelf vond ik geen probleem, de nasleep er van vond ik echt verschrikkelijk.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:17

Ik ben begin Januari geopereerd. 16 uur onder narcose geweest voor een operatie in mijn hersenen. Ik was heel erg bang voor de operatie zelf, zat al weken aan de kalmeringstabletjes. Die mocht ik ook voor de operatie. Had niet echt het gevoel dat het veel hielp maar goed...
Je wordt met bed en al de holding opgereden, daar moet je wachten tot ze helemaal klaar voor je zijn. Dan wordt je door een anesthesie team opgehaald. Zij zijn erg gewend aan bange mensen en waren erg aardig.
Meestal komen de chirurgen dan nog even met je praten, maar ik gaf aan dat ik te bang was en gewoon onder zeil wilde. Toen hebben ze de neurochirurgen weggewuifd en nog even met me gepraat over mijn paard terwijl ze bezig waren met infusen en dat soort dingen. Daarna weet ik al helemaal niets meer.

Bijkomen vond ik heel naar, maar dat kwam natuurlijk door de lange ingrijpende operatie waar ik ook veel bloed had verloren. Waarschijnlijk totaal niet te vergelijken met wat jou te wachten staat!
Ze kregen me haast niet wakker hoorde ik later en de weken erna had ik nog erge last van somnolentie (heel erg slaperig bewustzijn). Ik had hele nare dromen en was zwaar achterdochtig. Schijnt een ook een bijwerking te kunnen zijn van de dexametason die ik nog een tijd moest slikken.
Ik weet niets meer van de IC waar ik een dag gelegen heb (behalve dat de mevrouw die me steeds moest wakker schudden in mijn beleving echt een gemene demon was die mij al een jaar als gijzelaar hield }:0 , ze herhaalden steeds dat het 2015 was en dat ging nog niet helemaal goed in mijn hoofd geloof ik) en nog maar een paar losse herinneringen aan de high care waar ik daarna heen ging. Pas vanaf dat ik op de gewone afdeling kwam weet ik weer iets.
Ik bleek ook nog meerdere complicaties te hebben opgelopen en moest zelfs nog 2 maanden intern in een revalidatiekliniek. Erg naar allemaal. Maar wat er ook gebeurd, het gaat weer voorbij! Laat je lekker verzorgen en zorg dat je geliefden vaak op bezoek kunnen komen als je nog even in het zh moet blijven. Heeft mij er echt doorheen gesleept en nu kan ik erop terug kijken met een gevoel van: wat een rottijd was dat, maar nu is het voorbij!