Algemeen klinisch-chemisch onderzoek

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Algemeen klinisch-chemisch onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:30

Hey!

Ik ben op zoek naar ervaringen van een Algemeen klinisch-chemisch onderzoek. Ik ben namelijk vegetariër/veganist, ik voel me echt super goed maar ik ben toch benieuwd of ik niet stiekem tekorten heb van iets. Ik eet gewoon evenwichtig dus ik ben er niet bang voor, maar het lijkt me gewoon fijn om te weten.

Wat meten ze precies bij zo'n onderzoek en hoeveel betaal je daarvoor?

Groetjes!

Murthul

Re: Algemeen klinisch-chemisch onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:39

Mocht je het idee hebben dat je vitamine-tekorten zou hebben kun je dit gewoon aankaarten bij de huisarts, dan word er bloedonderzoek gedaan. Het is sowieso verstandig om als vega-zijnde vitaminepillen te slikken, dit omdat je gewoon bepaalde vitamines niet (of niet genoeg) binnen krijgt omdat je geen vlees eet.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:42

Ik heb niet het idee dat ik tekorten heb aangezien ik me veel beter voel dan toen ik vlees at.

Vitamine slik ik nog niet, ik wil eerst kijken wat er dan uit zo'n onderzoek komt. Ik wilde vooral weten wat er precies onderzocht wordt en hoeveel zo'n onderzoek kost.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:49

Het ligt er overigens ook aan of je nog wel melk/eieren eet, veganisten hebben over het algemeen sneller een tekort dan vegatariërs. De belangrijkste dingen zijn b12, dit haal je uit o.a. vlees, melk en eieren, eet je deze niet is het belangrijk een supplement te nemen, je lichaam heeft een voorraad van n aantal jaar, maar als je tekort eenmaal ontstaan is ben je niet blij. Dan heb je nog eiwitten en ijzer. Die zijn wel op te nemen uit niet-vlees producten, maar wel lastig. Maar met voldoende gevarieerd eten zou je die goed onder controle moeten hebben.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:55

Murthul schreef:
Het ligt er overigens ook aan of je nog wel melk/eieren eet, veganisten hebben over het algemeen sneller een tekort dan vegatariërs. De belangrijkste dingen zijn b12, dit haal je uit o.a. vlees, melk en eieren, eet je deze niet is het belangrijk een supplement te nemen, je lichaam heeft een voorraad van n aantal jaar, maar als je tekort eenmaal ontstaan is ben je niet blij. Dan heb je nog eiwitten en ijzer. Die zijn wel op te nemen uit niet-vlees producten, maar wel lastig. Maar met voldoende gevarieerd eten zou je die goed onder controle moeten hebben.

Daar ben ik allemaal van op de hoogte, ben bioloog in opleiding en al een jaar vegetariër/veganist dus heb mijn onderzoek wel gedaan hierover.

Vitamine B12 kan je overigens makkelijk uit niet-dierlijke bronnen halen, wordt namelijk geproduceerd door bacteriën die in de grond leven. Wanneer er dus een beetje grond zit op mijn champignons/groenten gaat dat fijn mee de pan in. Champignons zelf bevatten verder ook B12. Het is al best een tijd achterhaald dat B12 alleen in dierlijke producten te vinden is :j

Een tekort aan eiwitten krijgen vind ik heel knap overigens, dat is juist heel makkelijk. Ijzer iets moeilijker, maar als je gewoon regelmatig nootjes, boontjes en groene groenten eet is er geen probleem :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:24

Het is nogal een vage vraag die je stelt. Ik neem aan dat je bloed gaat prikken via je huisarts? Dan wordt datgene onderzocht wat je huisarts aankruist op het aanvraag formulier :D

Je algemene bloedbeeld (valt onder de hematologie, niet klinische chemie, maar goed, same difference) is de hoeveelheid leukocyten en de differentiatie hiervan, en informatie over de erytrocyten waaronder het hemoglobinegehalte. Hieraan kun je o.a. afleiden of je eventueel bloedarmoede hebt.
Verder is het handig om je ferritine gehalte en vit. B12 te laten testen als vegetariër zijnde. Verder met je huisarts overleggen over andere vitamines.
De kosten zijn vrij laag, iets van 2 euro per test ofzo.
Onder de klinische chemie vallen verder nog veel meer testen om onder andere naar je leverfuncties, nierfuncties enz te kijken.

Ik ben zelf ook vegetariër en vind het toch best moeilijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen, helemaal omdat ik ook veel sport. Dus ik eet me ongans in kwark en eieren haha.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 20:54

Wieke86 schreef:
Het is nogal een vage vraag die je stelt. Ik neem aan dat je bloed gaat prikken via je huisarts? Dan wordt datgene onderzocht wat je huisarts aankruist op het aanvraag formulier :D

Je algemene bloedbeeld (valt onder de hematologie, niet klinische chemie, maar goed, same difference) is de hoeveelheid leukocyten en de differentiatie hiervan, en informatie over de erytrocyten waaronder het hemoglobinegehalte. Hieraan kun je o.a. afleiden of je eventueel bloedarmoede hebt.
Verder is het handig om je ferritine gehalte en vit. B12 te laten testen als vegetariër zijnde. Verder met je huisarts overleggen over andere vitamines.
De kosten zijn vrij laag, iets van 2 euro per test ofzo.
Onder de klinische chemie vallen verder nog veel meer testen om onder andere naar je leverfuncties, nierfuncties enz te kijken.

Ik ben zelf ook vegetariër en vind het toch best moeilijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen, helemaal omdat ik ook veel sport. Dus ik eet me ongans in kwark en eieren haha.

Nja, dit was gewoon de vraag: 'Wat meten ze precies bij zo'n onderzoek en hoeveel betaal je daarvoor?'.

Dat heb je net beantwoord, dus bedankt daarvoor. Op internet stond op verschillende site's dat dit onder een klinisch-chemisch onderzoek viel(op bepaalde waardes na natuurlijk). Maar hier kan ik mee verder, thanks! Binnenkort eens langs de huisarts ^^

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:08

Als je het via de huisarts doet betaal je er niets voor. Verder wordt er onderzocht wat wordt aangekruist op t formulier.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:09

Quir schreef:
Als je het via de huisarts doet betaal je er niets voor. Verder wordt er onderzocht wat wordt aangekruist op t formulier.

Ok! Dankjewel voor de informatie :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:10

Gaat wel van je eigen risico af, dus of je wel of niet betaalt hangt daar wel vanaf.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:11

Nee huisarts gaat ook niet van je eigen risico af, dat is basis verzekering. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:36

De huisarts niet, maar het bloedonderzoek valt niet onder de huisartsenzorg.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:45

Als de huisarts het bloedonderzoek aanvraagt, heb ik dat altijd vergoed gekregen vanuit de basisverzekering.

Dan maar even goed na kijken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:47

Bloedonderzoek moet je voor betalen via je eigen risico (ben je erdoorheen is het 'gratis') :j of het nou is aangevraagd door de huisarts maakt niets uit.

Geeft de zorgverzekering ook aan:

Zorg door uw huisarts
U betaalt geen eigen risico voor behandelingen, consulten en visites van uw huisarts. Maar medicijnen en bijvoorbeeld bloedonderzoek die uw huisarts voorschrijft, vallen wel onder het eigen risico.

Of het moet opgenomen zijn in een Rijks plan ding :+ (zoals bloedonderzoek zwangerschap naar resus factor)

Ts, dit is een voorbeeld van 2015. Max tarief is wettelijk bepaald:
https://www.shl-groep.nl/patient/tariev ... iagnostiek

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:50

Dan zal waarschijnlijk mijn eigen risico op geweest zijn. :+

Grappig die lijst met prijzen! Moet je deze volledig betalen als je dat nog aan eigen risico hebt? Vorige week trombofilie pakket laten prikken (met crp, leuco's, bezinking, d-dimeren en nog wat dingen) om oorzaak voor trombose te vinden/uit te sluiten, maar dat is best een duur grapje dan! Trombofilie pakket is alleen al bijna 220 euro.

Niet dat ik nog eigen risico heb met 7 operaties, tig scans, enz. maar toch. :')

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 19:53

De prijzen zijn goed te doen, voor waar ik nieuwsgierig naar ben. Het ging me erom dat het niet rond de 100 euro kost voor een nieuwsgierigheid bedankt voor de info!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:01

TS ik zou ook vragen of je vitamine D geprikt kan worden :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:06

Waarom als ik vragen mag? :D

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:30

Vitamine D zit ook in veel producten die jij wss niet tot je neemt bv. Vette vis, eieren en laag gehalte in vlees. Daarnaast word het toegevoegd aan smeer en bakboter, wat je dan waarschijnlijk wel weer gebruikt maar dan nog. Natuurlijk maak je het ook aan met zonlicht maar je zal de eerste niet zijn met een vit D tekort waar je niks van merkt, je merkt er namelijk pas wat van als het ernstig verlaagd is..

Spreek helaas uit ervaring, eet zelf wel gewoon vlees etc en kom veel buiten ivm de paarden maar toch ernstig vit D tekort.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:37

Ik denk niet dat dat bij mij het geval is aangezien ik onder de zonnebank ga(omdat ik heel wit ben en ik krijg een winterdip) en omdat ik veel champignons eet(daar zit vitamine D ook in). Bovendien zit er in de (nep)zuivel die ik consumeer ook D toegevoegd. Maar ik zal het voor de zekerheid testen :j bedankt voor de tip!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:49

Tillie20 schreef:
Ik denk niet dat dat bij mij het geval is aangezien ik onder de zonnebank ga(omdat ik heel wit ben en ik krijg een winterdip) en omdat ik veel champignons eet(daar zit vitamine D ook in). Bovendien zit er in de (nep)zuivel die ik consumeer ook D toegevoegd. Maar ik zal het voor de zekerheid testen :j bedankt voor de tip!

Heb je wel een zonnebank die voldoende uv-b straling geeft? :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:53

Ja, ik gebruik de nieuwste zonnebank die er staat, die gebruikt zowel UVA als UVB :j