Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Murthul schreef:Het ligt er overigens ook aan of je nog wel melk/eieren eet, veganisten hebben over het algemeen sneller een tekort dan vegatariërs. De belangrijkste dingen zijn b12, dit haal je uit o.a. vlees, melk en eieren, eet je deze niet is het belangrijk een supplement te nemen, je lichaam heeft een voorraad van n aantal jaar, maar als je tekort eenmaal ontstaan is ben je niet blij. Dan heb je nog eiwitten en ijzer. Die zijn wel op te nemen uit niet-vlees producten, maar wel lastig. Maar met voldoende gevarieerd eten zou je die goed onder controle moeten hebben.
Wieke86 schreef:Het is nogal een vage vraag die je stelt. Ik neem aan dat je bloed gaat prikken via je huisarts? Dan wordt datgene onderzocht wat je huisarts aankruist op het aanvraag formulier![]()
Je algemene bloedbeeld (valt onder de hematologie, niet klinische chemie, maar goed, same difference) is de hoeveelheid leukocyten en de differentiatie hiervan, en informatie over de erytrocyten waaronder het hemoglobinegehalte. Hieraan kun je o.a. afleiden of je eventueel bloedarmoede hebt.
Verder is het handig om je ferritine gehalte en vit. B12 te laten testen als vegetariër zijnde. Verder met je huisarts overleggen over andere vitamines.
De kosten zijn vrij laag, iets van 2 euro per test ofzo.
Onder de klinische chemie vallen verder nog veel meer testen om onder andere naar je leverfuncties, nierfuncties enz te kijken.
Ik ben zelf ook vegetariër en vind het toch best moeilijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen, helemaal omdat ik ook veel sport. Dus ik eet me ongans in kwark en eieren haha.
Tillie20 schreef:Ik denk niet dat dat bij mij het geval is aangezien ik onder de zonnebank ga(omdat ik heel wit ben en ik krijg een winterdip) en omdat ik veel champignons eet(daar zit vitamine D ook in). Bovendien zit er in de (nep)zuivel die ik consumeer ook D toegevoegd. Maar ik zal het voor de zekerheid testenbedankt voor de tip!