Stuitje, wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stuitje, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:32

Even een snelle vraag:

Ik ben gisteren behoorlijk had op m'n stuitje gevallen. Was gestruikeld en kon me niet meer opvangen.
Het lukte me bijna niet op te staan van de pijn en heb vannacht uren wakker gelegen van de pijn.
Vandaag tijdens het werk heb ik de hele dag pijn gehad, ondanks paracetamol. Heb zittend werk, maar tijdens het lopen en liggen voel ik het ook. Ook toiletbezoeken en hurken doen pijn. Zowel stekende pijn als zeurende pijn.

Is het verstandig even een foto te laten maken alvorens ik naar een osteopaat ga? Of is een breuk zo goed als uitgesloten met dit pijnbeeld?

K_im

Re: Stuitje, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:45

Wellicht gewoon even de huisarts bellen en advies vragen? Bellen kost niets en in veel gevallen geeft een HA beter advies dan de gemiddelde bokker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:46

Ja ik bel morgen sowieso de huisarts. Was hier alvast opzoek naar advies of ervaring.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:48

Ik ben ook wel eens op stuitje gevallen.. maanden lang niet kunnen zitten van de pijn... heb destijds wel foto laten maken en was alleen gekneusd... maar als je niet vertrouwt gewoon even huisarts bellen

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:52

Stuitje kunnen ze helaas weinig aan doen. Moet vanzelf genezen. Huisarts voor zekerheid is altijd handig en dan evt osteopaat of chiropractor.
Wat handig is tot de ergste klachten over zijn zitten op een zwembandje zo goedkope ring voor kinderen voldoet meestal prima dan ontlast je het gebied een beetje.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:52

Naar de huisarts, morgen gelijk
Kan gebroken zijn, kan gekneusd zijn. Kan ook zoals in mijn geval scheef staan en dan moet hij zo snel mogelijk recht gezet worden.
Ik heb helaas te lang gewacht (6mnd) en twee keer recht later zetten, echter blijft het niet meer zittenl.
Nu, ruim twee jaar verder, heb ik er nog last van en word het helaas alleen maar erger.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:38

Mwah, om heel eerlijk te zijn zou ik me niet zoon zorgen maken. Vallen op je stuit is altijd uiterst pijnlijk en als het gebroken is doen ze er echt niets aan tenzij er ernstig veel kans is op gevaarlijke situaties dat bv de rug scheef groeit, maar dat is zo onwaarschijnlijk. Het kan, maar goed, vaak heb je van je stuit wel een behoorlijk lange tijd last hoor.
Je kunt bij de zorgwinkel wel een zitring lenen. Dat is een soort donut waar je lucht in blaast waar je op kunt zitten. Ook kun je wellicht een Roho kussen lenen. Daar zitten kussentjes in die je kunt afbinden met touwtjes rond je stuit. Als je daar dan op gaat zitten, verdeeld het gewicht over de kussentjes en heb je minder druk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:57

Je zou een opblaasbandje kunnen gebruiken om op te zitten. Zo ontlast je je stuitje.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:02

Ik ben laatst ook kei hard op straat gevallen op mijn stuitje. Ik heb hem gekneusd gehad, HA zij ruim 6 week dat het kan duren. Nou gelijk had hij, ik ben ongeveer 3 week niet wezen paardrijden en eigenwijs zat er uiteindelijk toch gaan rijden had er 2 week nog last van met rijden. En heb er af en toe nog wel last van, was bij mij gebeurt begin Juni

Als je stuitje gebroken is kun je vaak helemaal niks meer. Ik denk dat je hem gekneusd heb, HA zal sws veel rust adviseren. En zoals hierboven genoemd word een opblaasbadje zal enorm helpen of een kussen met een gat er in.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:05

Toevallig vandaag doorgestuurd door de huisarts naar een manueel therapeut ivm pijnlijk stuitje volgens de huisarts zit de boel vast , ik loop er al even mee ben bang dat ik te laat ben ik volg je topic , sterkte !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:05

Ik zou idd naar de dokter gaan.
Ik ben vorig jaar mei ook gevallen op mijn stuitje en heb er nog steeds last van.
Heel vervelend, ik ben niet naar de dokter gegaan maar wou dat ik dat wel gedaan had.

Zoals hierboven al wordt gezegd is idd zo'n kussen met een gat erin wel handig.
Die heb ik een tijdje geleend van iemand, dat hielp wel.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:12

ik ben een jaar of 5 lelijk gevallen op mijn stuitje, tot op de dag van vandaag heb ik er nog dagelijks last van.
Om te zitten zou je een bandje kunnen nemen. kwa pijnstilling zou ik diclofenac aanraden,hielp bij mij echt super. wel via de huisarts voor laten schrijven dan krijg je de wat zwaardere.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 00:48

Heb mijne gebroken maar ze kunnen er niks aan doen. Rustig wachten tot het overgaat. Bij mij ging dat ook echt vanzelf over tot ik ging bevallen, bleek het naar binnen te staan en brak het opnieuw. Maar is daarmee wel recht gegroeid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:04

Het kan idd gebroken zijn.
Zoals bij ieder gebroken bot geldt: het moet netjes kunnen herstellen.
De makke is, dat er geen gips omheen kan, maar de osteopaath kan in elk geval controleren of het bot in de juiste stand staat en niet opzij, naar binnen, etc.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:10

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:25

Ik ben ook een keer flink op mijn stuitje geknald (van het paard gebokt en landde vol op mijn stuitje). Toentertijd heb ik foto's laten maken omdat ze het toch niet helemaal vertrouwde, gelukkig alleen zwaar gekneusd. Wel maanden flinke pijn gehad, en nu soms krabbelt het nog wat op. Ik zou iig een paracetamolletje aanraden voor het slapen, en verder veel sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:28

tootje71 schreef:
Toevallig vandaag doorgestuurd door de huisarts naar een manueel therapeut ivm pijnlijk stuitje volgens de huisarts zit de boel vast , ik loop er al even mee ben bang dat ik te laat ben ik volg je topic , sterkte !

Manueel? Ik zou eerder aan een osteopaat denken bij een scheef of vast stuitje.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:35

Je stuitje... dat is toch je staartbeen (waar vroeger je staart zat?) (de Coccyx)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:14

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:03

zeker even een foto laten maken dan weet je iig wat er aan de hand is.
ik had mijn stuitje verbrijzeld, deeltjes zweven nog in mijn lichaam, maar omdat ik geen last meer heb laten ze het zitten ipv te opereren.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:22

En? Nog bij huisarts geweest?
Ik ben tien jaar geleden een keer van in volle galop van een paard af gedonderd op mn stuitje. Niet naar dokter geweest ofzo. Half jaar echt ontzettend veel last van gehad en bijna niet kunnen zitten. Had in die tijd een jong paard dat graag bokte dus dat was feest :(
Nu, tien jaar later heb ik daar nog steeds last van, kan niet te lang zitten of op mn rug liggen. En na mn bevalling ook een paar maanden last van gehad.
Ik ben stiekem toch wel benieuwd of ie toen gebroken is geweest.
Dus zou wel ff langs gaan, dit gedoe wil je niet.
(hoewel het een prima smoes is als ik geen zin heb om ergens lang te zitten :D :D )