Touwtje springen, wie nog meer?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Touwtje springen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 15:04

Hoi allemaal!

Regelmatig heb ik gelezen en gehoord dat touwtje springen een zeer effectieve manier is om conditie op te bouwen, spieren te kweken en strakker in je vel te zitten. Nadat ik gisteren het zoveelste artikel langs zag komen over hoe goed touwtje springen wel niet is ben ik naar de winkel gegaan en heb bij de intertoys een springtouw gekocht voor 2 euro :')
Gisteren heel enthousiast een schema opgezocht en gaan springen. Meteen toen ik klaar was voelde ik het: enorme spierpijn in m'n kuiten!

Wie o wie is nog meer aan het touwtje springen? Hoe vaak spring je per week en merk je daar ook verschil van? Ik zou het leuk vinden om met jullie wat ervaringen uit te wisselen.

Groetjes Ella

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:20

Ik doe aan crossfit, en daar is touwtjespringen soms onderdeel van de workout. Als het iets is wat je wil blijven doen en er beter in worden (doubleunders/tripleunders) zou ik over een tijdje gaan kijken naar een 'speedrope', die zijn net wat lekkerder om mee te springen dan die van de Intertoys ;) (http://www.bodyenfitshop.nl/fitness-art ... ingtouwen/ hoeft niet heel duur te zijn, maar inderdaad wel wat meer dan 2 euro :p )

Verder.. Ik vind touwtje springen leuk! Maar inderdaad, je kuiten kunnen er flink van verzuren. Wellicht kun je opzoek naar een manier om die eerst wat los te masseren en op te warmen voordat je begint? Als ik de mogelijkheid had gehad, had ik het thuis ook wat meer willen oefenen (krijg die doubleunders er maar met moeite in en dan max 4 achter elkaar..), maar daar heb ik binnen helaas geen ruimte voor (en de buren zullen het echt niet waarderen) en ik heb geen tuin. Ik mis de lef om buiten aan de gang te gaan :p

EllaBellaah

Re: Touwtje springen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 19:59

Wat zijn doubleunders/tripleunders :') ?
Hoe vaak spring jij dan? Komt dat af en toe voor of regelmatig?
Gelukkig heb ik gewoon een tuin ter beschikking waar ik lekker kan springen. Al had ik gisteren wel binnen gesprongen, ik ga niet voor m'n lol in de stromende regen buiten touwtje springen :+

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:02

Ik heb dit ook een tijdje gedaan toen ik tijdelijk geen paard reed, moet bekennen dat ik wel snel resultaat zag. Uiteindelijk vond ik wel erg saai worden en ben ik toch weer op zoek gegaan naar een paard.
Heb het voor de televisie geprobeerd, met muziek aan, maar het was toch niet echt mijn ding... Zeker naar mate je het langer vol gaat houden.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 20:03

@Rohol: had je een schema voor het springen? Hoevaak per week deed je het en hoe lang? Ik moet nog een beetje uitvinden hoevaak het beste is. De ene keer lees ik over dagelijks kort springen, de andere keer over om te dag zodat de spieren rust krijgen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:01

Afgelopen week kwam het enkele keren voor, maar kan soms ook even duren voor het in een workout terug komt.

Normaal touwtje springen zijn single unders, dan spring je gewoon iedere keer als het touwtje op de grond komt. Bij double unders gaat het touwtje twee keer onder je door, terwijl je één keer springt (je moet dus hoger springen en het touwtje sneller laten draaien). Triple unders: 1 keer springen, touwtje drie keer onder je door laten gaan: krijg ik echt niet voor elkaar :') Wellicht een leuk doel voor jou, als je regelmatig gaat springen :p

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 11:15

3x het touwtje laten draaien en 1x sprongen? Ik ben al blij als ik er 1x overheen kom :')
Eigenlijk wilde ik vandaag weer even springen maar ik heb nog zo erge spierpijn in m'n kuiten dat ik nog maar een dagje over sla := als ik eenmaal aan het lopen ben gaat het wel, maar als ik even stil heb gezeten voelt het aan alsof m'n kuitspier te kort is geworden :')

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:18

Ik heb hier een workoutrope liggen maar kan me er zelf niet toe zetten en mn kamer is er eigenlijk ook te klein voor en om t nou doodleuk in de huiskamer te gaan doen :+
Heb je dat schema op internet gevonden?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:19

Niet echt een fanatiek touwtje springer, maar ik zit op kickboksen en als warming up gaan we altijd 10 minuten touwtje springen.
Ik was er heel erg slecht in :'), maar gelukkig gaat het nu wel steeds beter. Merk wel dat je moet proberen om niet teveel je kuiten aan te spannen, want anders heb ik daarna er altijd heel erg veel last van.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 11:43

@Anke98: ach gewoon als er niemand thuis is eventjes springen :+ gelukkig heb je er niet zo heel veel ruimte voor nodig. Met een oppervlakte van 2x1 ben je er eigenlijk al wel.
@Mjetterd: kan je me uitleggen hoe je er voor zorgt dat je je kuiten niet aanspant? Als ik achteraf elke keer zo'n spierpijn heb is de lol er snel af denk ik :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:56

EllaBellaah schreef:
@Anke98: ach gewoon als er niemand thuis is eventjes springen :+ gelukkig heb je er niet zo heel veel ruimte voor nodig. Met een oppervlakte van 2x1 ben je er eigenlijk al wel.
@Mjetterd: kan je me uitleggen hoe je er voor zorgt dat je je kuiten niet aanspant? Als ik achteraf elke keer zo'n spierpijn heb is de lol er snel af denk ik :')

Ik heb geen idee :') , de ene keer lukt het mij beter dan de andere keer. Hoe meer ik focus op het springen hoe meer last ik er van heb. Ik moet proberen wat meer los te laten dan gaat het wel aardig goed. Het lukt mij namelijk ook niet heel erg goed. Heb elke keer daarna direct pijn in mijn kuiten en dan moet ik gaan hardlopen, dat is geen pretje :').

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:04

Ik heb afgelopen jaar ook een springtouw gekocht maar moet eerlijk zeggen dat ik er na 2 weken niet veel meer mee heb gedaan.
Ik ben er gewoon ook niet zo goed in want ik blijf steeds hangen in het touw. Ik kan maximaal 3 keer over het touw springen en dan hang ik vast (terwijl ik nog lang niet moe ben). Mijn timing is gewoon niet goed en de lol ging eraf omdat ik nooit echt lekker door kan springen.

Dus als iemand daar tips voor heeft, ga ik het misschien wel nog een keer proberen ;)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:05

ooit....lang geleden....was ik hier erg goed in :) :) de dubbeledup heette het toen als je twee keer het touw rond liet gaan in één sprong. Record daarvan lag bij me boven de 100. Nu zal ik waarschijnlijk niet ver meer komen.

Om je kuiten te ontlasten, probeer eens of je kunt hardlopen op de plaats tijdens het touwtje springen. Dus telkens met één voet landen. Dan belast je ook je knieën minder.

Yoshiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:10

Ik ben geloof ik wel goed in de dubble up :D
Record is 67.
Van 3x is mijn record nu 8, maar die vind ik nog erg moeilijk.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:19

EllaBellaah schreef:

Nou mn touw gooit steeds alles van mn kastjes af dus met 2x1 red ik t niet :')

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:47

EllaBellaah schreef:
@Rohol: had je een schema voor het springen? Hoevaak per week deed je het en hoe lang? Ik moet nog een beetje uitvinden hoevaak het beste is. De ene keer lees ik over dagelijks kort springen, de andere keer over om te dag zodat de spieren rust krijgen.

Weet ik niet meer precies, is inmiddels drie + jaar geleden. Weet wel dat ik soms zo'n spierpijn had dat ik wel een dag rust ertussen nam hoor! Ik bouwde het op van 4x 25 sprongen naar 4x 50 naar 4x 100 naar 8x 100 enzovoorts. Merkte ook dat het echt belangrijk was om goed dempend schoeisel te dragen, doe dit echt!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 08:10

@ChristaMoor: bedankt voor de tip! Ik ga dat eens uitproberen.
@Rohol: weet je nog wat voor schoenen je droeg? Meest dempende schoenen die ik heb zijn nike air max en misschien heb ik ergens nog een paar tennisschoenen liggen.

Als jullie spierpijn hebben, springen jullie dan wel volgens je schema door. Of wachten jullie tot de spierpijn volledig over is voordat je weer gaat springen? Mijn kuiten werken nog steeds niet mee :+

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:26

Ik heb altijd geleerd dat je gewoon door moet springen met spierpijn wel meer letten op je eiwitinname op dat moment

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:36

heb wel en springtouw gekocht met het vaste voornemen af te gaan vallen ermee maar hij ligt nog ingepakt in de kast :o :+

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:40

Wij doen dit regelmatig als warming up voor de bokstraining :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:06

oh ja, ik doe het ook op de sportschool, het is niet mijn favoriete oefening :(

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 13:44

@Zonnebloem: nou hup dat touw uitpakken en gaan springen :P er zijn hier genoeg mensen die je tips kunnen geven.

Veel mensen hier die het als warming up gebruiken. Erg knap, van het touwtje springen alleen al moet ik weer een dag bijkomen := ik zou daarna echt niet nog iets anders kunnen gaan doen :')

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:44

Pfhoe.. ik ben gister weer wezen springen en dan de double unders geprobeerd. Moest er 4x25 met tussendoor rennen en andere oefeningen die je schouders doen verzuren.. manman! Ik kan die double unders nog niet zo goed dus was er flink lang mee bezig. Mijn kuiten zijn er nog steeds flink van onder de indruk en ik ben erachter gekomen dat het springen vam double unders ook direct een goede oefening voor je schouders is :j

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:45

Ik volg even. Ik zou hier heel graag mee beginnen. Maar wil wel een fatsoenlijk touw. Nu is t natuurlijk nog maar de vraag of ik het volhoud :D Iemand tips voor een goedkoop sporttouw?

Hoelang springen jullie ongeveer, hoelang duurt een gemiddelde work out? En goeie schema's?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:36

jaa ik doe ook aan touwtjespringen ik spring elke ochtend een kwartiertje in de achtertuin of in garage als het slecht weer is! :) ben al 5kg kwijt en veeeel strakkere benen!!