De hele dag honger!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

De hele dag honger!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 17:31

Ok, laat ik bij het begin beginnen: Ik ben best wel bezig met gezond eten, bewegen etc. In verband met o.a. een lactose-intollerantie kan ik niet alles eten en omdat ik wegens principiële overweging weinig tot geen vlees eet ben ik het spoor even bijster.

Sinds 4 maanden heb ik een nieuwe baan waarbij ik 3 tot 8km per dienst loop, ongeveer 5 diensten per week. 2 maanden geleden is daar ook nog een hond bij gekomen die ook 4x per dag (waarvan 1x een lange wandeling van een uur) uitgelaten wordt. Hiervan doe ik eigenlijk doordeweeks altijd de lange wandeling en 1x een korte (en mijn vriend de andere 2 plus de wandelingen in het weekend). Verder rij ik nog 2/3x per week paard en doe ik het hele huishouden.

Nu begrijp ik dat mijn energiebehoefte wat omhoog is gegaan en dat is ook prima, maar ik weet niet hoe ik het moet opvangen en ik heb het idee dat ik ergens iets te kort kom omdat ik de HELE DAG honger heb en dan het liefst naar suiker en vet. Ik eet in principe suikervrij behalve de suikers die van nature in fruit en groente voorkomen.

Zoals mijn voedingsschema eruit ziet:

O: 60-80gr haver granola met biologische yoghurt (125gr) en een glaasje sap + multi vitaminen pilletje.
L: Of een goed gevulde salade met noten, gekookt ei, avocado, olie, rauwkost, met een koolhydraat zoals pasta/rijst/quinoa etc of 3 boterhammen met hartig beleg (tartex, vega pate, pindakaas) en een stuk fruit.
T: Fruit + handje nootjes of een pakje LU crackers.
A: 1x p/w vis, 2x p/w vlees en de rest meestal vega. Altijd voldoende groente (200+gr per persoon) en ongeveer 60/70 ongekookte koolhydraat pp. De vega dagen vang ik op met bonen/noten of een vleesvervanger van lupine of gefermenteerde soja.

Als ik goed heb gegeten eet ik na het avondeten niks meer en daar heb ik ook geen behoefte aan.

In de eerste 2mnd ben ik 4kg afgevallen, wat op zich ook wenselijk was want ik ben 1.74 en ik woog 72kg. Ik weeg nu dus 68 en daar mag van mij eventueel nog wel 5kg vanaf want normaal ben ik rond de 63kg en dan ben ik gewoon 'goed' (maatje 36/38). (Door blessure tijd stilgezeten en aangekomen.)

Helaas ben ik na die 2 mnd ineens enorm honger gaan krijgen en dan voornamelijk in koek, suikerwafels, cola en andere troep die ik normaal nooit eet. Ik heb dus het idee dat ik ergens iets te kort kom want ik heb normaal gesproken nooit zo'n vreselijk hongergevoel en nu lijkt het wel dweilen met de kraan open. Als ik om 8u ontbijt heb ik om 10u alweer honger. Dan neem ik een stukje fruit en dan krijg ik NOG MEER honger, incl knorrende maag en licht in m'n hoofd. Dan neem ik iets anders bijv. een cracker of een ontbijtkoek of notenreep of iets dergelijks en dan ben ik even een half uurtje van het hongergevoel af maar daarna kan ik wel 6 boterhammen eten. Gevolg: ben weer een kilo aangekomen.

Overige info: ik ben aan de pil, al ruim 1,5jr dezelfde. Verder slik ik nog magnesium voordat ik ga slapen. Ik kan dus geen melk drinken en geen producten eten of drinken met melkeiwit of melk of lactose. Ik ben niet zwanger. :+

Wie helpt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:44

Het lijkt me dat je toch te weinig aan vet/koolhydraten binnen krijgt. Eventueel ook te weinig eiwit. Vooral je ontbijt lijkt schaars te zijn. Wat me opvalt ook is de yoghurt trouwens. Ik heb een lactoseintolerantie en hoef daar echt geen hap van te eten, loop gelijk leeg.

Maakt het voor jou verschil of je die dag of de dag ervoor vlees of vis ophebt? En ontbijt je altijd met hetzelfde? Waarom kies je voor dit ontbijt en niet voor een paar boterhammen met kaas, of pindakaas oid? En eet. Op de dag eens wat meer in jou ogen "slecht eten" in de vorm van vlees of andere hartige dingen, eiersalade oid.

En wat is de reden dat je zo erg gezond en bewust met je eten bezig bent? Je gewicht lijkt me nu al vrij normaal en nog meer afvallen is denk ik niet verstandig.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:47

Je schema klinkt prima, maar ik denk toch niet genoeg....
Ik krijg, als ik al honger heb, van fruit ook énorme honger. Geen idee waarom maar oh my... Dan kan ik wel door blijven eten :oo

Ik neem aan dat je al wel eens uitgerekend hebt met bijv. myfitnesspall wat je verbruik is en je inname?
Zo nee, lijkt me dat een goed plan. Ik denk nl dat je gewoon calorieen te kort komt.....
Laatst bijgewerkt door Sodera op 17-08-15 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:47

Wat bij mij altijd helpt is om eiwitpoeder aan mijn ontbijt toe te voegen(als je yohurt of een smoothie hebt). Gewoon 30 gram (soja/whey)eiwit toevoegen, daar kan je lichaam lang mee doen en daar zit je ook lang mee gevuld. Bij de Tuinen kan je goedkoop soja eiwitten krijgen.

En gewoon wat meer met vet koken en iets meer koolhydraten.

_Nelleke_

Re: De hele dag honger!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:01

Karuna, ik wil niet meer vlees eten dan ik al doe en het maakt geen verschil of ik de dag ervoor wel of geen vlees heb gegeten. Ik eet lactosevrije yoghurt. S'morgens krijg ik geen brood weg en eet al m'n hele leven Brinta/havermout/cruesli etc. bij het ontbijt wat in het verleden gewoon voldoende was om 12km op naar school te fietsen.

Ik eet graag gezond omdat ik PDS heb en met zo 'clean' mogelijk eten heb ik het minste last. Niet als hoofdreden om af te vallen, maar ik vind het wel irritant dat ik aankom van gezond (en in mijn ogen niet te veel) eten. :+

Mijn inname is inderdaad laag, maar nog meer omhoog en ik kom een kg per week (of meer) aan. Ik zal eens uitrekenen hoeveel kcal ik binnen krijg en wat mijn energiebehoefte in kcal is.

Tillie20, ik kan helaas niet goed tegen teveel soja dus het toevoegen van soja-eiwit gaat niet maar iets vergelijkbaars is inderdaad wel een goed idee.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:06

Misschien inderdaad zoals eerder aangehaald eens kijken naar meer eiwitten binnenkrijgen.
Er zijn vele soorten eiwitten, van verschillende oorsprong.
Neem eens een kijkje op bodyenfitshop.nl
Dit is een website met heel veel producten, gezonde snacks, eiwitpoeders in soorten en maten, maar ook eiwitrepen, als goed tussendoortje.
En ik vind de prijzen goed te doen.
Ik weet niet waar je nu je noten en andere gezonde etens dingen haalt, maar misschien niet erg om daar ook eens voor op de site te kijken.

Edit:
[HK] Body en Fit shop
Dat is een topic met mensen met ervaring.
Die kunnen vast wel een aantal goede tips geven :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:12

Ik heb ook PDS en ik eet eigenlijk wel om het uur wat.
Ik kan niet in grote hoeveelheid eten, dus dan maar om het uur.
Als ik met andere mensen vergelijk hoeveel ik eet, eet ik best heel erg veel. Altijd gezond, dat wel.
Mensen zeggen ook altijd dat ze mij altijd zien eten.
Ik weeg overigens 55 kilo al zo'n 15 jaar met 1.68 meter. Ik herken het aankomen van gezond eten dus niet. Maar ik weet dat veel mensen met PDS dit wel hebben.

Ik zou je ontbijt gaan uitbreiden. Een goed ontbijt is heel belangrijk.
Je zou bv. kunnen denken aan bananen/ei pannenkoekjes. Gezond en vult enorm.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:12

_Nelleke_ schreef:
Karuna, ik wil niet meer vlees eten dan ik al doe en het maakt geen verschil of ik de dag ervoor wel of geen vlees heb gegeten. Ik eet lactosevrije yoghurt. S'morgens krijg ik geen brood weg en eet al m'n hele leven Brinta/havermout/cruesli etc. bij het ontbijt wat in het verleden gewoon voldoende was om 12km op naar school te fietsen.

Ik eet graag gezond omdat ik PDS heb en met zo 'clean' mogelijk eten heb ik het minste last. Niet als hoofdreden om af te vallen, maar ik vind het wel irritant dat ik aankom van gezond (en in mijn ogen niet te veel) eten. :+

Mijn inname is inderdaad laag, maar nog meer omhoog en ik kom een kg per week (of meer) aan. Ik zal eens uitrekenen hoeveel kcal ik binnen krijg en wat mijn energiebehoefte in kcal is.

Tillie20, ik kan helaas niet goed tegen teveel soja dus het toevoegen van soja-eiwit gaat niet maar iets vergelijkbaars is inderdaad wel een goed idee.

Het is alleen het eiwit(90% eiwit), dus in feite zou dat niet heel veel uit moeten maken? Maar je kan altijd voor de zekerheid voor whey gaan oid :j

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:23

Hoeveel drink je op een dag? 2 glazen water tussen maaltijden door vult enorm bij mij en zorgt ervoor dat ik mij langer vol voel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 19:07

Ik drink de hele dag water en verder thee, 1 of 2 kopjes koffie, en soms een glaasje Spa rood.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 19:08

Whey is van melk toch? Ik denk dat ik daar doodziek van ga worden :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:14

Je hebt ook vegan proteine poeders, zoals Sun Warrior, or iets van erwtenproteine.

Ik zou zelf proberen om toch iets meer te eten, maar andere verhoudingen. Bijvoorbeeld 50gr granola met 250ml yoghurt, dat soort dingen :)
Meer groenten vallen altijd in te passen. Doe een tl olijfolie over een kommetje komkommers en wat echt zout. Vaak is honger bij een verder goed dieet een teken van vitamine/mineralen tekort.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:19

Ik val door mijn werk ook enorm af. Kreeg van een kennis met kennis van sporten en voedsel de tip om havermout te gaan gebruiken. Ik maak nu dagelijks shakes met 40 tot 50 gram havermout, 250 ml sinaasappelsap en fruit. Fruit kan variëren van bananen tot ingevroren fruit.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:39

Ik vind je lijst best karig hoor, zeker met zo'n intensieve baan.
Ik zou als eerste je ontbijt vergroten. Ga naar 250ml yoghurt en 100gr haver. Eventueel een stuk fruit erdoor snijden.
Je tussendoortjes zijn ook weinig. Als je al trek hebt, en gaat dan fruit eten, krijg je een suikerpiek en daarna weer dal, dan blijf je trek houden (in zoet).
Maak eventueel een shake als tussendoor, of crackers met kipfilet/komkommer.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:46

_Nelleke_ schreef:
Whey is van melk toch? Ik denk dat ik daar doodziek van ga worden :+

Ik gebruik elke dag rijsteiwitpoeder, dat is helemaal plantaardig. Deze is het: http://www.bodyenfitshop.nl/superfood/s ... sqr=rijst& Echt lekker is het niet, maar ergens doorheen (yoghurt, havermoutpap, een smoothie) is het prima te doen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 21:18

Iedereen bedankt voor de tips! Tussendoor rauwkost eet ik wel regelmatig maar geeft me echt totaal geen vulling of energie.

Toen ik m'n lijst opschreef vond ik zelf inderdaad al weinig eiwit dus dat is iets waar ik zeker iets mee kan, evt met een vegan poeder of iets dergelijk.

Voorheen nam ik wel regelmatig juvo en daar zat ik wel goed vol van maar vind ik in de praktijk te duur!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 21:19

BelleTessa schreef:
Ik vind je lijst best karig hoor, zeker met zo'n intensieve baan.
Ik zou als eerste je ontbijt vergroten. Ga naar 250ml yoghurt en 100gr haver. Eventueel een stuk fruit erdoor snijden.
Je tussendoortjes zijn ook weinig. Als je al trek hebt, en gaat dan fruit eten, krijg je een suikerpiek en daarna weer dal, dan blijf je trek houden (in zoet).
Maak eventueel een shake als tussendoor, of crackers met kipfilet/komkommer.

Fruit neem ik eigenlijk altijd na m'n lunch of met een handje nootjes om de suikerpiek juist te voorkomen.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:20

Na je lunch als direct na je lunch of tussen lunch en avond eten in?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 21:21

Nee echt met m'n lunch. Of ik begin met fruit en eet daarna pas brood.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:23

Hmm oke. Ik zou dan sowieso beginnen met je ontbijt te vergroten en kijken hoe dat uitpakt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:24

Begin elke ochtend eens met 1 a 2 gekookte eitjes

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:42

Als enige??

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:46

nee er bij. Eieren vullen enorm voor de hele dag plus dat ze boordevol voedingstoffen zitten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:46

Reken eens uit op internet hoeveel calorieen je nodig hebt met je bewegingspatroon en hou eens bij hoeveel calorieen je eet op een dag.

Ik sport soms 8 uur in de week en dan heb je ongeveer 2600 kcal per dag nodig!

Je eet behoorlijk gezond, maar je krijgt denk ik te weinig kcal binnen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:48

Ja ik ben ouwerwets hoor, maar je komt suikers en vetten te kort. Neem een stuk chocolade of een stuk droge worst en denk wat minder na over wat je eet, dat scheelt al een boel energie.