Morgen naar de tandarts..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Morgen naar de tandarts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:39

... en ik ben doodsbang. Klinkt misschien heel kinderachtig, maar het is echt waar. Morgen gaan ze namelijk een bultje uit mijn wang wegsnijden, en ik zie er echt tegenop. Mijn grootste angst is namelijk dat de verdoving niet werkt.. Ik heb een keer iets gelezen over mensen die tijdens een operatie niet goed verdoofd/onder narcose waren en daardoor nog dingen voelde/meemaakte. Vanaf toen is mijn angst voor verdovingen begonnen. En dan het idee dat ze iets uit mijn wang gaan snijden. :\ Ik word echt misselijk bij het idee.

Ik ben dus opzoek naar iemand die zich hier in herkent en misschien nog tips heeft o.i.d.? Of misschien een keer het zelfde heeft gehad?

Flying_Angel

Re: Morgen naar de tandarts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:52

Heb niet hetzelfde meegemaakt. Maar wat mij altijd wat helpt is denken aan gister. Dat lijkt kortgeleden maar is snel voorbij. Dus tandartsbezoek is ook zo voorbij.
Verder kun je misschien aangeven dat je angstig bent over wat je hebt gelezen, dan kan hij daar rekening mee houden.

Heel veel succes en het gaat helemaal goed komen!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:56

Troost je.. ik moet morgen ook.. voor het trekken van 3 wortelresten én een wortelkanaalbehandeling.
De ellende van een vroegere behandeling (bij een andere tandarts) wordt nu aangepakt..

Maar ach.. er zijn vele mensen voor mij die deze behandeling overleefd hebben, dus dat zal mij ook vast wel lukken.. :o
Laatst bijgewerkt door Casarell op 16-08-15 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:59

Joh, ik neem aan dat je gewoon een plaatselijke verdoving krijgt. Je kan dus nog prima aangeven als je toch onverhoopt wat voelt. Steek je gewoon je hand op en stoppen ze.
De prikjes zal je amper voelen want die zijn echt heel klein.

Gaat goed komen, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:00

Bedankt. Ik moet inderdaad denken aan iets, afleiding is altijd goed. En kiezen laten trekken.. ben blij dat ik dat (voorlopig) niet hoef te laten doen, ik hoor namelijk van sommige dat je dan helemaal gekraak hoor ect.

En een beetje een rare vraag, maar doen jullie altijd je ogen dicht of open bij de tandarts? :') Ik denk dat als ik ze dicht doe het fijner is, want dan zie ik niet waar die mee bezig is, of is dit raar?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:00

Sterkte, het is ook mijn hobby niet! Ik zou ook bang zijn voor de verdoving. Ben ook altijd bang dat ik het boren nog voel na het verdoven. Is ooit bij me gebeurd. Gelukkig heb ik nu een hele rustige tandarts en hij heeft me elke keer nog goed verdoofd. Hij zegt ook: voor geen één behandeling hier hoef je pijn te voelen. Dat stelt me wat gerust.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:02

Ik heb mijn ogen altijd open, aangezien mijn tandarts zo'n plaat op het plafond heeft, waarbij je dingen moet gaan zoeken. Ik kan je verzekeren, dat is genoeg afleiding haha. Hij hangt om de zoveel maanden weer een nieuwe op.
Laatst bijgewerkt door soloro op 16-08-15 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:07

ik herken het . ben als de dood voor de tandarts
heb zelf 2 jaar geleden ook een operatie gehad aan me tanden oa 5 tande laten trekken en 1 geïmplanteerd . ik kan je zeggen de verdoving deed het pijnste van alles terwijl ik dat amper voelde . maak je geen zorgen komt allemaal goed . :(:)

ik had afgesproken met de tandarts als ik me hand omhoog moest doen als ze ff moesten stoppen .
verder mocht ik muziek luisteren met oortjes als afleiding .

en over je vraag . ik doe altijd me ogen dicht :)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:10

[***] schreef:
Bedankt. Ik moet inderdaad denken aan iets, afleiding is altijd goed. En kiezen laten trekken.. ben blij dat ik dat (voorlopig) niet hoef te laten doen, ik hoor namelijk van sommige dat je dan helemaal gekraak hoor ect.

En een beetje een rare vraag, maar doen jullie altijd je ogen dicht of open bij de tandarts? :') Ik denk dat als ik ze dicht doe het fijner is, want dan zie ik niet waar die mee bezig is, of is dit raar?

ik heb zelfs mn ipod aan en zo hard dat ik hun niet hoor misschien ook een optie voor jou en ja ik heb mijn ogen dicht ik ben de 31ste aan de beurt -O- en ik ben ook niet de grootste held maar thank god werkt de verdoving altijd wel :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:15

Als ik muziek hoor, kan ik alleen niet meer stil liggen.. dus dat is voor mij geen optie.. :+
Ik doe gewoon mijn ogen dicht en probeer te ontspannen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:19

Weet je, je krijgt een plaatselijke verdoving, dus als jij het idee hebt dat de verdoving niet goed genoeg is kun je dat aangeven en kunnen bijspuiten. Geen probleem dus. Komt goed ;)

Ik ben ook een absolute angsthaas bij de tandarts en ik ben zo iemand die zo gespannen is dat verdovingen niet inwerken. Bij mij spuiten ze direct al een dubbele verdoving erin en als ik dan nog steeds iets voel krijg ik een derde spuit. Ze houden er altijd rekening mee en ik heb nog nooit een behandeling ondergaan voordat ik vond dat ik genoeg verdoofd was.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:23

Bah niet leuk dat je nu al zo angstig bent. :(:) Spreek inderdaad van te voren even met de tandarts door dat je graag wilt dat hij stopt op jouw aanwijzing. Dat helpt bij mij altijd want dat geeft mij het gevoel alsof ik wat controle heb.

Verder heb ik altijd mijn ogen dicht omdat mijn ogen niet zo goed tegen dat felle licht kunnen en ik neem, bij behandelingen, ook vaak een stressballetje mee om in te knijpen. Sterkte morgen!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:37

Ik denk niet dat je onder narcose zal gaan, zoals hierboven al gezegd, dus je krijgt gewoon een lokale prik en als dat te weinig werkt kunnen ze altijd bij verdoven. Dus je hoeft echt niet bang te zijn dat je de hele ingreep in pijn door moet brengen ;-)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:47

[***] schreef:

Ik heb tanden moeten trekken en word ook bang gemaakt door een vriendin dat je het hoort kraken maar dat is helemaal niet zo. Je tand word namelijk getrokken uit je tandvlees en niet uit een bot ofzo
Ik heb me ogen met gaatjed altijd dicht met controle nooit.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:30

[***] schreef:

Ik heb bij de tandarts altijd mijn ogen open, want hij heeft zo´n tv op het plafond waar ik naar kan kijken. ;)
Bij de kaakchirurg voor het trekken van een verstandskies heb ik mijn ogen dicht gedaan en gewoon ondergaan wat er gebeurde. Gewoon doen waar jij je op dat moment goed bij voelt, dat vinden ze echt niet raar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:54

Ik hou ze altijd open, want ik wil zien met welk spul hij in mijn mond zit.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:11

JoycexEnya schreef:
[***] schreef:

Ik heb tanden moeten trekken en word ook bang gemaakt door een vriendin dat je het hoort kraken maar dat is helemaal niet zo. Je tand word namelijk getrokken uit je tandvlees en niet uit een bot ofzo
Ik heb me ogen met gaatjed altijd dicht met controle nooit.

Ik wil niemand bang maken, maar ik hoorde het wel degelijk 'kraken' toen er een kies getrokken werd (melkgebit). :o
Deed absoluut geen zeer en hij was er snel uit maar ik vond het kraak geluid op dat moment niet heel erg fijn.

Maar over het verdoven, geef het van te voren aan dat je het spannend vind en of ze eerst willen 'controleren' bij jou of de verdoving goed ingewerkt is voordat ze beginnen. Mijn tandarts let altijd goed op m'n gezichtsuitdrukking, als hij ziet dat het pijn doet zet hij nog een verdoving :D En als jij je ogen dicht wilt doen moet je dat zeker doen. Voor je het weet is het voorbij! Succes in ieder geval voor morgen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:23

Heel veel sterkte! Ik weet er alles van, moet al een jaar een afspraak maken ...

Maar eerlijk is eerlijk, het valt uiteindelijk reuze mee! De verdovingsprik voel je natuurlijk wel maar het doet niet mieters zeer. Van de rest heb ik daarna nooit wat gevoeld: kiezen trekken, vullingen, boren, wortelkanaalbehandeling, kroon monteren ...

De angst zit echt gewoon voordat je gaat.
Wat ik wel heel erg akelig vind zelf is het achterover liggen en alleen door je neus kunnen ademen.
Maar dat is mijn eigen 'psychische' probleem, ik heb echt een trauma voor weinig lucht krijgen en denken dat ik stik. Terwijl dat helemaal niet kan bij een tandartsbehandeling!
Dus je zult zien, het gaat meevallen!

Bij mij help heel erg denken aan iets leuks, en dat is voor mij met de paarden bezig zijn. Daar concentreer ik me erg op als ik in de stoel lig.
Verder hoef ik niet mee te kijken wat ze doen ... Laat ze maar gewoon zo snel hun werk doen en opschieten, haha!

Sterkte gewenst! Overmorgen is het allemaal weer voorbij, komt goed!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:43

Nou ik hoorde het niet kraken hoor, okk melkgebit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:49

Bedankt voor alle reacties! Over een paar uurtjes ben ik aan de beurt, en ik ga maar hopen dat het zo snel mogelijk voorbij is, met de ogen dicht en de gedachten proberen ergens anders te houden. :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:55

Veel succes! Vanmiddag is het allemaal weer voorbij! :(:)

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:57

Ahh ik ken het probleem...ben al bang voor de verdoving en ga daarom ook naar het ziekenhuis elke keer.
Normale TA gaat hier gewoon niet :=

Veel succes vanmiddag, je kan het :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:54

[***] schreef:
Bedankt voor alle reacties! Over een paar uurtjes ben ik aan de beurt, en ik ga maar hopen dat het zo snel mogelijk voorbij is, met de ogen dicht en de gedachten proberen ergens anders te houden. :j

Gaat goed komen.. zeg ik heel stoer, degene die zelf ook geen held is.. :')
Hoe laat moet je?? Ik ben om 13.40 aan de beurt... en laat het maar gewoon over me heen komen.. :o

Sterkte iig..!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:56

Bedankt allemaal! :) Ik ben om half 12 aan de beurt, dus nog even wachten, en dan ben ik er mooi vanaf als het goed is. Jij ook succes Casarell!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:14

TS.. hoe is het jou vergaan vandaag?
Hier op zich wel goed, maar ontzettende spierpijn in mijn kaak (heb een klein uur met mijn mond open gelegen).. :x