Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Cinnepin schreef:spastische darmen?
ziekte van crohn?
Ik heb spastische darmen en herken het wel....
MairiMacBran schreef:Je hebt geen coloscopie gehad(een darmonderzoek waarbij ze met een camera je darmen bekijken)?
Een aantal aandoeningen, waaronder de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa, zijn alleen op die manier te diagnosticeren, niet alleen met een bloed-en ontlastingonderzoek.
PDS is inderdaad een verzamelnaam, maar mag pas gediagnosticeerd worden als andere aandoeningen zijn uitgesloten, door bijvoorbeeld zo'n coloscopie.
Over het algemeen krijg je zo'n onderzoek als bloed en ontlasting niets opleveren. Is dat helemaal niet ter sprake gekomen?
MairiMacBran schreef:Je hebt geen coloscopie gehad(een darmonderzoek waarbij ze met een camera je darmen bekijken)?
Een aantal aandoeningen, waaronder de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa, zijn alleen op die manier te diagnosticeren, niet alleen met een bloed-en ontlastingonderzoek.
PDS is inderdaad een verzamelnaam, maar mag pas gediagnosticeerd worden als andere aandoeningen zijn uitgesloten, door bijvoorbeeld zo'n coloscopie.
Over het algemeen krijg je zo'n onderzoek als bloed en ontlasting niets opleveren. Is dat helemaal niet ter sprake gekomen?
MyrtheJ schreef:Stap één lijkt me dan het bijhouden van een eetdagboek. Wat gaat goed, wat eet je wanneer en op welk moment krijg je buikpijn? Dit helpt je ook bij de diëtiste komende week.
Margee schreef:Diverticulitis?? Google het even.
Doordat je verstopt raakt, raak je daarna aan de diarree en daarna weer verstopt. Begin eens met b.v. lijnzaad of zemelen. Dat kun je heel makkelijk door yoghurt of drinken (sap) doen zonder dat het vies is. Zorg dat je regelmatig naar de wc kunt, raar onderwerp wat je niet snel met iemand zult bespreken maar o zo belangrijk voor je gezondheid. Heb je al een echo gehad?
Brood kan inderdaad de trigger zijn en heel veel andere voedingsstoffen zonder veel vezels.
dblijham schreef:Psyllium haal je oa bij de tuinen en is geen medicijn. Het is een vezeltje dat je stoelgang reguleert. Helpt bij zowel obstipatie als diarree. Toevallig weet ik dat een huisarts het een kennis van mij heeft voorgeschreven bij diverticulitis, zal dus weinig kwaad doen.