langere tijd darm problemen, tips gevraagd

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xjewillemijn

langere tijd darm problemen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 17:22

hoi,

aangezien wij thuis ondertussen geen idee meer hebben wat er aan de hand is en we
ik het ziekenhuis al de nodige testen hebben gehad besluit ik hier maar een topic te
openen in de hoop dat iemand hier een idee heeft.

de situatie;

sinds 2 jaar heb ik af en aan last van buikpijn, diarree en verstoppingen.
Meestal begint het met verstoppingen waarna de buikpijn volgt en op het moment dat
ik compleet verstopt ben krijg ik heel veel diarree waardoor ik weer leeg ben en
dan begint het weer van voor af aan.

Alleen de afgelopen 3 a 4 maanden is dit steeds erger geworden en is de buikpijn erger
geworden waardoor ik steeds minder trek kreeg en minder ben gaan eten, hierdoor ben
ik het nodige afgevallen; van 59 kg naar een kilo of 43.

ondertussen hebben we in het ziekenhuis de nodige bloedonderzoeken gehad, weet niet
precies waar ik allemaal op ben getest, in elk geval op gluten allergie, coeliakie en lactose
intolerantie en hebben we een echo van de gehele buik gehad, hier is allemaal niks uitgekomen.

Ondertussen lopen de spanningen hier in huis ook steeds veder op; mijn moeder neemt dit allemaal
heel erg emotioneel op en mijn vader geeft mij het gevoel alsof ik dit ''expres'' doe om mijn ouders
lastig te vallen. Hierdoor word de sfeer in huis er niet beter op en voel ik me nog slechter (ik ben heel
gevoelig voor stress/druk)

A.S. maandag heb ik in het ziekenhuis een afspraak bij de diëtiste zodat we in elk geval er voor kunnen gaan zorgen dat ik niet nog meer afval en als het kan weer ga aankomen richting een gewicht van 53 kg.

hopelijk hebben jullie bokkers nog ideeën wat het zou kunnen zijn of dingen waar ik me nog veder op zou kunnen testen.

sorry voor het lange verhaal en hopelijk is het nog een beetje leesbaar.

Cinnepin

Re: langere tijd darm problemen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:26

spastische darmen?
ziekte van crohn?

Ik heb spastische darmen en herken het wel....

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 17:30

Cinnepin schreef:
spastische darmen?
ziekte van crohn?

Ik heb spastische darmen en herken het wel....

de huisarts kwam al met prikkelbaar darm syndroom, maar het enige
wat ik daar eigenlijk over kan vinden is dat het een verzamelnaam is
voor darm problemen waar ze geen oorzaak voor kunnen vinden

de ziekte van crohn was uitgesloten d.m.v. bloedonderzoek en
ontlastingonderzoek

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:49

Oh dat kan best dat het een verzamelnaam is, wist dat zelf niet.

Maar vaak liggen de klachten allemaal wel heel dicht bij elkaar..

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:56

Je hebt geen coloscopie gehad(een darmonderzoek waarbij ze met een camera je darmen bekijken)?
Een aantal aandoeningen, waaronder de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa, zijn alleen op die manier te diagnosticeren, niet alleen met een bloed-en ontlastingonderzoek.
PDS is inderdaad een verzamelnaam, maar mag pas gediagnosticeerd worden als andere aandoeningen zijn uitgesloten, door bijvoorbeeld zo'n coloscopie.
Over het algemeen krijg je zo'n onderzoek als bloed en ontlasting niets opleveren. Is dat helemaal niet ter sprake gekomen?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:59

MairiMacBran schreef:
Je hebt geen coloscopie gehad(een darmonderzoek waarbij ze met een camera je darmen bekijken)?
Een aantal aandoeningen, waaronder de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa, zijn alleen op die manier te diagnosticeren, niet alleen met een bloed-en ontlastingonderzoek.
PDS is inderdaad een verzamelnaam, maar mag pas gediagnosticeerd worden als andere aandoeningen zijn uitgesloten, door bijvoorbeeld zo'n coloscopie.
Over het algemeen krijg je zo'n onderzoek als bloed en ontlasting niets opleveren. Is dat helemaal niet ter sprake gekomen?

Die kijk onderzoek heb ik dus wel gehad idd. Leuk als je terwijl je een roesje hebt gehad, tijdens de ingreep bij komt :')

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:02

Wat is je eetpatroon? Zijn voedselallergieën al uitgesloten?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:07

Die kijk onderzoek heb ik dus wel gehad idd. Leuk als je terwijl je een roesje hebt gehad, tijdens de ingreep bij komt :')[/quote]

Ik kreeg het roesje pas halverwege het onderzoek, kon best zonder volgens de arts. Niet dus, ik lag te gillen van de pijn. Nooit meer zonder roesje voor mij. Ik ben overigens helemaal niet volledig weg geweest, weet me nog behoorlijk wat te herinneren.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:10

Ben je op dit moment al bewust met je voeding bezig en weet je mogelijk waardoor het verergert? Je zou een voedingsdagboek bij kunnen houden. Veder is suiker erg slecht voor eventuele schimmels die in je darmen huizen, net als gist dat oa in brood zit.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:10

Ja klopt, toen ik bijkwam tijdens de ingreep heb ik gegild dat ze moesten stoppen ( gek genoeg weet ik dat nog ). Ton verdween ik weer.

maar het is erg pijnlijk idd

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:13

MairiMacBran schreef:

dinsdag moet ik terug naar de kinderarts en zouden we daar vervolg stappen gaan besluiten,
zo'n coloscopie kan ik idd nog voorstellen

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:14

MyrtheJ schreef:
Wat is je eetpatroon? Zijn voedselallergieën al uitgesloten?

op dit moment is mijn eetpatroon beroerd, doordat ik elke keer dat ik iets eet buikpijn
krijg ik steeds minder ben gaan eten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:15

Cinnepin schreef:
Ja klopt, toen ik bijkwam tijdens de ingreep heb ik gegild dat ze moesten stoppen ( gek genoeg weet ik dat nog ). Ton verdween ik weer.

maar het is erg pijnlijk idd

Dat klinkt echt als een horror verhaal!

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:18

brr, word zo'n coloscopie standaard zonder verdoving gedaan? :wow:

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:19

Stap één lijkt me dan het bijhouden van een eetdagboek. Wat gaat goed, wat eet je wanneer en op welk moment krijg je buikpijn? Dit helpt je ook bij de diëtiste komende week.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:25

MyrtheJ schreef:
Stap één lijkt me dan het bijhouden van een eetdagboek. Wat gaat goed, wat eet je wanneer en op welk moment krijg je buikpijn? Dit helpt je ook bij de diëtiste komende week.

dit heb ik ook een tijdje gedaan, daar merkte ik vooral dat ik slecht tegen vet eten, zetmeel (aardappels), pasta, brood en geconserveerde producten kan.

Helaas kom ik in dat opzicht uit een echt hollands gezin;
'' je kan niet leven zonder brood en aardappelen''

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:29

Diverticulitis?? Google het even.
Doordat je verstopt raakt, raak je daarna aan de diarree en daarna weer verstopt. Begin eens met b.v. lijnzaad of zemelen. Dat kun je heel makkelijk door yoghurt of drinken (sap) doen zonder dat het vies is. Zorg dat je regelmatig naar de wc kunt, raar onderwerp wat je niet snel met iemand zult bespreken maar o zo belangrijk voor je gezondheid. Heb je al een echo gehad?

Brood kan inderdaad de trigger zijn en heel veel andere voedingsstoffen zonder veel vezels.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:35

Margee schreef:
Diverticulitis?? Google het even.
Doordat je verstopt raakt, raak je daarna aan de diarree en daarna weer verstopt. Begin eens met b.v. lijnzaad of zemelen. Dat kun je heel makkelijk door yoghurt of drinken (sap) doen zonder dat het vies is. Zorg dat je regelmatig naar de wc kunt, raar onderwerp wat je niet snel met iemand zult bespreken maar o zo belangrijk voor je gezondheid. Heb je al een echo gehad?

Brood kan inderdaad de trigger zijn en heel veel andere voedingsstoffen zonder veel vezels.

heb net even gekeken naar diverticulitis, het gedeelte wat jij beschrijft klopt inderdaad, maar wanneer
ik veder kijk op internet kom je nog meer symptonen tegen zoals koorts, bloed bij de ontlasting.

Dit is zeker iets wat ik mee zal nemen naar de kinderarts aangezien een van de symptonen ook een lage
bloeddruk is en dat is iets waar ik ook al lange tijd(+2 jaar) mee loop, dit is ongeveer op het zelfde
moment begonnen als de buikklachten

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:08

Probeer eens een tijdje psyllium te nemen. Doet wonderen voor mijn spastische darm.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:08

Ik denk niet dat je zomaar zonder overleg met ha dingen moet gaan slikken

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:11

Ik zou eerst de definitieve diagnose afwachten voordat ik met allerlei middeltjes ging experimenteren. Wat voor de ene aandoening een hele goede oplossing kan zijn, hoeft niet zo te zijn voor een andere.
Of in ieder geval eerst overleggen met de kinderarts.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:12

Psyllium haal je oa bij de tuinen en is geen medicijn. Het is een vezeltje dat je stoelgang reguleert. Helpt bij zowel obstipatie als diarree. Toevallig weet ik dat een huisarts het een kennis van mij heeft voorgeschreven bij diverticulitis, zal dus weinig kwaad doen.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 19:15

dblijham schreef:
Psyllium haal je oa bij de tuinen en is geen medicijn. Het is een vezeltje dat je stoelgang reguleert. Helpt bij zowel obstipatie als diarree. Toevallig weet ik dat een huisarts het een kennis van mij heeft voorgeschreven bij diverticulitis, zal dus weinig kwaad doen.

als het inderdaad een soort vezel is dan heb ik het waarschijnlijk al gehad, heb maand terug
van de huisarts van die zakjes met vezels gekregen die ik moest innemen, helaas hebben die
ook niet al te veel geholpen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:15

Ik weet wat psyllium is. Ik gebruik het zelf al jaren. Maar ik zou het toch niet zonder overleg gaan gebruiken, ook al is het vrij verkrijgbaar. Je kunt bij de Tuinen genoeg krijgen wat toch echt niet zo geweldig is als je aan bepaalde aandoeningen lijdt of zelfs hartstikke gezond bent. TO heeft nog niet eens een diagnose.
De psyllium bij de Tuinen heeft bijvoorbeeld als bij-ingrediënt inuline, waar een hoop mensen met darmklachten extra last van krijgen, het spul wat je bij de apotheek haalt zit bomvol E-nummers, zoetstoffen en smaakstoffen terwijl dat helemaal nergens voor nodig is (en zelfs klachten kan veroorzaken), het is toch wel smerig.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 19:20

Op dit moment gebruik ik trouwens op aanraden van de kinderarts
laxeermiddel om te verkomen dat ik weer verstopt raak, deze moet
ik 2x per dag slikken, het voorkomt inderdaad de verstoppingen maar
of het nou de bedoeling is dat ik constant aan de diarree ben ...