PDS! Ik word er kriegel van

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

purny

PDS! Ik word er kriegel van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 22:45

Ik heb een prikkelbare darm. Ik gebruik hiervoor metamucil zakjes waar ik er 1 per dag van moet nemen. Dit doe ik dan ook braaf sinds ik bijna kroop over de vloer van de pijn. Maar d'r is een ander probleem dat zich voort blijft doen. Als ik een wind moet laten ruikt het alles behalve naar violen. Eerder violen die verrot zijn. De geur is niet te harden. Ook moet ik nog steeds boeren.
Wie heeft dit ook en eventuele oplossingen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:52

Slechte vertering.
Al eens aan enzymen gedacht?
Bij elke maaltijd innemen.

Ontlasting al onderzocht?

Daarnaast intoleranties.

purny

Re: PDS! Ik word er kriegel van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 22:56

Ik ga zoiezo vrijdag naar de dokter toe. Ik ben al eens eerder geweest en die schoof het op me pds af. Enzymen heb ik niet van gehoord

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:19

Pds heeft altijd een oorzaak!

Schimmels, parasieten, intoleranties enzovoort.
Testen daarop is het minste wat je huisarts kan doen.
Blastocystis hominis, dientamoeba zijn twee parasieten. Candida is een schimmel.
Enzovoort.

Heb je jezelf al eens ontwormt?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:23

Ooit gemerkt dat het na bepaald eten heftiger is? Pds geloof ik niet in. Althans, ik geloof wel dat je darmen van streek zijn, maar geloof niet dat het een op zichzelf staand iets is.

Probeer eens een voedsel dagboekje bij te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:28

Herkenbaar :') , ik ben verrot van binnen . Gas van achter en gas van boven, wat voedsel vermijden je herkent vanzelf de aanstichters . Al raak ik overal verrot van := , voeding aanpassen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:34

Rebecca schreef:
Herkenbaar :') , ik ben verrot van binnen . Gas van achter en gas van boven, wat voedsel vermijden je herkent vanzelf de aanstichters . Al raak ik overal verrot van := , voeding aanpassen?

En waarom reageert je lijf tegenwoordig zo extreem?

Altijd een oorzaak Rebecca! Jij zeker ook nooit behoorlijk onderzocht door een arts?

Het is onderhand om te kotsen hier op bokt. Echt sneu.. Het gehalte aan kennis van huisartsen. We worden hier dood gegooid met bokkers die onbehoorlijk gediagnosticeerd worden met pds.
Trouwens.. Ook veel bokkers met deze klachten.
Parasieten? Wormen? Schimmels? Daardoor leaky gut? Extreme reacties etc?
We werken immers veel met beesten, hooi, stront en onze handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:43

Omdat ik dingen eet die ik niet eten moet , ik moet mijn voeding weer omgooien en eet alleen maar dingen die darmen niet leuk vinden en of gas van produceren.

Ik ben nooit onderzocht , vanaf mijn 14de last van mijn darmen. Kramp zomaar of na een maaltijd , spontaan heftig reageren op bepaalde dingen die ik tot de dag ervoor gewoon consumeren kon . Soms bij beweging weer de broek vol , nog steeds haal ik geregeld de wc niet. Ook wel dagen dat ik juist niet kan , en vandaag kramp dag met de bijhorende races naar de wc.

Heb zeker goede dagen , maar die slechte had ik liever niet... Heb ik trek dan ben ik er vaak misselijk van , en dan rommelen de darmen al van kom op stop er wat in en dan aansluitend buikpijn tot ik eten ga.

Ik weet niet beter eigenlijk

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:45

Klinkt goed :')
Dan zijn er iig nog mogelijkheden te over voor jou om te beginnen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:32

Daarom :+ , weet niet beter en weet ook de gebruiksaanwijzing vrij goed. Stempel geeft niks extra's in feite

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:41

Stempel niets, vooral pds niet, wel een behandeling. Zou toch fijn zijn als je eventueel niet meer hoeft te rennen voor nummero twee?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 07:37

Ik heb in het verleden allemaal onderzoeken gehad. Toen dachten ze bij de mdl arts aan colitis ulcerosa. Dat werd later teruggebracht naar pds. Ik merk bijvoorbeeld bij bepaalde voeding dat ik ga boeren. Zelfs van die metamucil ga ik boeren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:08

Ik herken het bij mijn man. Maar sinds we goed opletten wat we eten gaat het heel erg goed :) met name varkensvlees (ws vanwege het grote aantal witte vetten) is een grote boosdoener, dat komt er hier dus niet meer in. Ook witbrood, witte pasta en witte rijst is vervangen door volkoren brood, pasta en zilvervliesrijst. De klachten zijn sindsdien echt wel een heel stuk verminderd :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:16

Je kan ook is 12 weken glutenvrij eten. En/of lactosevrij

Zo ben ik er achter gekomen dat ik lactose intolerant ben. Sinds ik daar op Let is het 85% verbeterd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:20

Natuurlijk is er altijd een oorzaak, het probleem is alleen dat onze darmen zo'n ongelooflijk onbekend gebied zijn dat men er helaas zo weinig vanaf weet en heel veel nog niet kan diagnosticeren. De darmen zijn "de nieuwe hersenen" zoals dat gezegd wordt tegewoordig :) Vergeet niet dat je darmen he enige gedeelte in ons lichaam zijn dat in rechtstreeks contact staat met de buitenwereld..

Allereerst is het goed om het plakkertje PDS goed te krijgen, dus uitgebreid doorgelicht worden door een internist, MDL arts enz. PDS betekend niks anders als "darmproblemen zonder duidelijke oorzaak". maar dat betekend wel dat een aantal ziektebeelden eerst uitgesloten moeten worden. Een huisarts die meteen roept dat het PDS is schiet niet op.

Als dat gebeurt is zit je dus met een plakkertje PDS. Je hebt dus niks "ernstigs" aan je darmen (waarmee ik de klachten die je wel hebt niet wil bagatelliseren, maar ik doel meer dat er geen sprake is van coeliakie, darmkanker enz. PDS is in principe onschuldig). De volgende stap is kijken of je dmv voeding nog winst kan halen. Met het FODMAP dieet worden heel veel goede resultaten behaald bij PDS, 80% van de mensen heeft er baat bij.
De gedachte hierachter is dat mensen met PDS meer last hebben van fermentatie van bepaalde koolhydraten in de darmen. Vaak komt dit na bijvoorbeeld een voedselvergiftiging of iets anders in het verleden. Met het FODMAP dieet kun je uitzoeken welke koolhydraten bij jou problemen op kunnen wekken, bijvoorbeeld lactose, maar ook fructose e.d. kunnen problemen opleveren. Dit is een streng dieet van enkele weken waarna je langzaam de FODMAP's opnieuw gaat introduceren in je voeding om te kijken wanneer je klachten krijgt :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:48

Ik zit ook te denken aan een arts die goed is in enzymen. Dwz: verrotte lucht is meestal eiwitvertering. Daar heb je een zure maag voor nodig, de juiste bacteriën en enzymen. (Dit is eenkorte samenvatting voor een gezond mens.)
En wellicht heb jij nog iets extra's nodig, bijvoorbeeld tea tree capsules om de huidige rotting binnen de perken te houden en L-Glutamine om je slijmvliezen te herstellen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 15:16

Vanmorgen bij de dokter geweest. 2 weken lang 2 maal daags vezels en 1 maal daags omeprazol 40 mg. Dan moest het beter gaan

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:20

Wat een koekenbakker.
Geen gedegen onderzoek?
En waarom omeprazol?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 15:24

Tegen het boeren

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:20

Hmm, ben bang dat omeprazol je daar niet bij gaat helpen... Of heb je zuur branden of iets?

Omeprazol is een maag beschermer (protonpomp remmer) die de zuurgraad in de maag verhoogd (dus minder zuur maakt).

Vezels is denk ik movicolon?

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:26

komt mij helaas bekent voor ...
ik loop hier ondertussen bij de kinderarts voor, omdat
ik in zeer korte tijd meer dan 20% van mijn gewicht
verloor. In het begin kreeg ik ook vezels maar die hebben
helaas niet geholpen bij mij, hopelijk bij jou wel

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 20:44

Ik heb veel opboeringen. En ik gebruik metamucil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:58

Het grote punt met omeprazol is, dat de arts hoort te onderzoeken of je zuur opgeeft, omdat je maag hetzij te zuur is - hetzij te weinig zuur.

Als je het aandurft, kun je ook zelf een proefje nemen.
Zet een glas melk neer (soya kan ook)
en een borrelglaasje met 1 of 2 slokken appelazijn.

Als je voelt dat je moet boeren, begin dan met 1 slok azijn en merk op, of het ietsje verlichting geeft.
Zo ja, een minuut later oid de 2e slok.
Voelt het niet goed, meteen blussen met de melk.

In geval van blussen is noodzaak kan een zuurremmer zin hebben, bedenk wel, dat je darmen dan harder moeten werken: ze krijgen slecht voorverteerd voedsel aangeboden. En je maag heeft haar zuur nodig, om eiwitten te kunnen splitsen / verteren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:28

smurfje schreef:
Je kan ook is 12 weken glutenvrij eten. En/of lactosevrij

Zo ben ik er achter gekomen dat ik lactose intolerant ben. Sinds ik daar op Let is het 85% verbeterd

Heb zelf een glutenvrij dieet gehad en dat was niet om blij van te worden: mijn buik zette enorm op, deed heel erg pijn en ik kreeg er juist heel nare, stinkende gasvorming van. Toen ik het een tijdje later opnieuw probeerde was het idem dito. Om verdrietig van te worden. In mijn geval is het eten van meergranen producten een aanzienlijk verschil, plus niet meer elke dag een banaan eten (deed ik al jaren trouw dagelijks). Ook eieren moet ik zoveel mogelijk zien te vermijden. Verder gaat het goed.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:40

Ik geloof ook niet in pds. Vraag een verwijzing voor een internist en als dat niets oplevert door naar de allergoloog.