Verloskundige "bemoeienis" weigeren, toch hulp bij bevalling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Verloskundige "bemoeienis" weigeren, toch hulp bij bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:01

Ik ben 4,5 maand geleden bevallen, en vond de tijd rondom de geboorte èrg vervelend....al die bemoeienis!

Er zijn dingen gebeurd die ik ab-so-luut niet wilde, maar ik heb me laten overbluffen door de situatie en de verloskundigen...die ik heb gesmeekt om het anders te mogen doen maar die daar niks van wilden weten. Ik moest me maar aanpassen aan hun protocollen en ze hebben van mijn bevalling hùn bevalling gemaakt.

Waardoor precies datgene is gebeurd dat ik niet wilde: het natuurlijk proces werd zo verstoord en de ene medische "ingreep" volgde op de andere _-:(

Natuurlijk weet ik niet hoe het anders gegaan zou zijn, maar ik ben er heel erg van overtuigd dat de bemoeienis van de VK meer kwaad dan goed heeft gedaan voor mij en die kleine...en ik baal er enorm van dat ik me zo heb laten overbluffen -O-

Ik lig er nu serieus nog regelmatig wakker van, stel nu dat ik nog eens zwanger wordt...dan wil ik AB-SO-LUUT niet nogmaals in zo'n situatie terecht komen.

Maar dat wist ik deze zwangerschap ook al, en toch heb ik me laten overbluffen, met het idee: als ik me niet aan hun protocollen houd.... willen ze dan de bevalling nog wel begeleiden?

Weet iemand hoe zoiets werkt?

Uiteraard kan niemand je dwingen om bepaalde onderzoeken e.d. te ondergaan, maar stel dat je niet naar controles zou gaan of niet mee gaat in paniekzaaierij over bloeddruk of wat dan ook en gewoon wilt wachten totdat de bevalling begint / je zelf aan de bel wilt trekken als je hulp nodig hebt, helpen ze je dan nog wel fijn tijdens te bevalling of krijg je dan zo'n nukkige verstandhouding dat je als "de eigenwijs" wordt gezien...?

Daar zit je namelijk ook niet op te wachten tijdens je bevalling :=

Anoeska27

Re: Verloskundige "bemoeienis" weigeren, toch hulp bij bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:02

Ik denk niet dat je hier op Bokt daar een zinnig antwoord op zal krijgen. Ben je al bekend met de geboortebeweging?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:06

Ik herken overigens wel je gevoel en ben echt aan het shoppen geweest voor de begeleiding zoals ik die graag wilde (wat in mijn omgeving vrijwel onmogelijk is). Je hebt zorgverleners die een heel eind met je mee willen denken en je hebt zorgverleners die het nodig vinden een AMK melding te doen als je buiten de protocollen om wilt gaan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:08

Als je facebook hebt denk ik dat ze je bij vrije geboorte nederland (groep) wel kunnen adviseren, daar zitten ook verpleegkundigen en kraamverzorgenden bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:10

Hmm het is voor ons op deze manier lastig in te schatten of het ingrijpen van de verloskundigen medisch noodzakelijk is geweest.

Hebben ze je kunnen uitleggen waarom er bepaalde keuzes gemaakt zijn?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:12

Ik denk dat je een andere praktijk moet zoeken, eentje die bij je past. Bespreek van te voren wat je wensen zijn en wat je absoluut niet wil en vertel over je ervaring
En misschien is een Doela iets voor jou tijdens de bevalling?

Daarnaast zou ik een klacht indienen want zij mogen helemaal niet zomaar over jou heen walsen, mits natuurlijk je kindje in gevaar komt
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 10-08-15 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Het is je eigen goede recht om te beslissen om wel of niet naar controles te gaan, er zijn genoeg kinderen gezond geboren zonder alle prenatale checks. Wat je alleen wel goed in je achterhoofd moet houden is dat een verloskundige die controles niet voor niets doet, en ook als je zelf niet voelt dat er iets niet klopt, aan die controles kan zien hoe het met jou en je kindje gaat. Ga eens in overleg met je huisarts,kijk wat die voor je kan betekenen en welke ervaring hij/zij heeft met de verschillende verloskundigen.

Liselot

Wat zonde dat ze hun ideeën en protocollen zo door je keel hebben gedrukt. Had je geen geboorteplan gemaakt? Schijnt dat als je het allemaal al op papier hebt ze daar een stuk minder snel van afwijken.
En anders een andere vk de volgende keer? Eentje waarmee je meer mee op 1 lijn ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:14

Volgens mij is het wél verplicht om bij verloskundige, gynaecoloog of huisarts onder controle te staan trouwens.

Volgens mij valt dat onder dezelfde dingen als controle tijdens de ontwikkeling. Maak je er geen gebruik van dan worden er vragen gesteld ivm zorgplicht.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:18

Lente schreef:
Volgens mij is het wél verplicht om bij verloskundige, gynaecoloog of huisarts onder controle te staan trouwens.

Volgens mij valt dat onder dezelfde dingen als controle tijdens de ontwikkeling. Maak je er geen gebruik van dan worden er vragen gesteld ivm zorgplicht.

Het is alweer even geleden dat mijn kinderen zo klein waren dat ze nog naar het consultatiebureau gingen, maar ik heb bij mijn jongste alleen de inentingen gehaald, en de controles overgeslagen. Ik voelde me zo kinderlijk behandeld dat ik echt geen behoefte meer had aan hun goedbedoelde adviezen. Heb nooit problemen daarmee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:19

Maar je kwam waarschijnlijk wel regelmatig bij een huisarts toen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:22

Ik ben altijd braaf naar de CB's geweest, maar als mijn dochters nog eens een oproep krijgen voor de schoolarts, weet ik echt nog niet of ik daar wel heen ga hoor... En ik geloof niet dat daar een haan naar gaat kraaien :)

Ik heb overigens even zitten googelen op 'verloskundige controle verplicht', maar ik krijg er echt helemaal NIETS bruikbaars uit.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 10-08-15 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:23

Ik ga ook alleen voor entingen
Niet te aardig doen met: ik zou liever niet zus of zo, gewoon zeggen het gebeurt niet dan is het heel snel duidelijk
Ze wilden mijn zieke zoontje eens enten, desnoods thuis. Ik ga daar geen discussie over voeren (want die krijg je anders) waarom ik dat niet wil, gaat gewoon niet gebeuren, klaar.

Ik mis je partner even in het bevallingsverhaal, heb je die ook goed op de hoogte gebracht van je geboorteplan?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:26

Lente schreef:
Maar je kwam waarschijnlijk wel regelmatig bij een huisarts toen?

Nee hoor, ook niet, alleen als het noodzakelijk was.

Blue_Eyes schreef:
Ik ben altijd braaf naar de CB's geweest, maar als mijn dochters nog eens een oproep krijgen voor de schoolarts, weet ik echt nog niet of ik daar wel heen ga hoor... En ik geloof niet dat daar een haan naar gaat kraaien :)

Mijn kids zijn al wel groot genoeg voor de schoolarts. We kregen een brief van school waarin stond dat het om een LICHAMELIJK onderzoek ging: lengte, gewicht, gehoor etc. Tot mijn verbazing zat er ook een vragenlijst bij de brief met allerlei psychische vragen, zoals: voelt je kind zich alleen, heeft hij/zij veel vriendjes, kan hij zijn woede goed uiten etc. Totaal geen lichamelijk onderzoek meer dus. Ik heb geweigerd die vragenlijst in te vullen, was geen probleem.
Laatst bijgewerkt door kleinvosje op 10-08-15 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:27

Ik ga met mijn kids ook niet naar het CB en niemand die daar moeilijk om doet. Uiteraard ga ik wel naar de ha als er iets is, maar ik loop daar niet de deur plat.

Het hangt echt van de zorgverlener af. Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik heb bij de eerste een ks gehad en moest dus voor de 2e in het zh bevallen. Ik had maar 2 eisen: geen ruggenprik en geen schedelelektrode. Het zh hier wilde daar niet in mee gaan en vond mijn bevalplan belachelijk en veeleisend. Het zh waar ik bevallen ben vond mijn bevalplan heel normaal en hadden geen problemen met mijn eisen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:30

kleinvosje schreef:
Mijn kids zijn al wel groot genoeg voor de schoolarts. We kregen een brief van school waarin stond dat het om een LICHAMELIJK onderzoek ging: lengte, gewicht, gehoor etc. Tot mijn verbazing zat er ook een vragenlijst bij de brief met allerlei psychische vragen, zoals: voelt je kind zich alleen, heeft hij/zij veel vriendjes, kan hij zijn woede goed uiten etc. Totaal geen lichamelijk onderzoek meer dus. Ik heb geweigerd die vragenlijst in te vullen, was geen probleem.

De mijne ook, eentje gaat naar groep 7 en de andere naar 2 gymnasium. Maar de vorige controles bij de schoolarts waren zo'n ongelooflijke aanfluiting dat ik er echt geen zin meer in heb hoor... De jongste werd zonder pardon stokdoof verklaard (lees: 'Ze heeft aan beide zijden 35dB gehoorsverlies, mevrouw!'), terwijl ze jaarlijks onder controle van een KNO-arts staat en die me nog net niet uitlachte toen ik het verhaal vertelde. Bij de oudste was het andersom: ik moest de scoliose zelf constateren, want de dokter zag het eerst niet. Terwijl het toch vrij overduidelijk te zien was.
Dus neuh... Ik hou ze zelf wel in de smiezen.

Pmarena, ik zou inderdaad overwegen een andere vk-praktijk te zoeken, als dat mogelijk is waar jij woont. En als je vantevoren duidelijk je wensenlijst op tafel gooit, zie je vaak snel genoeg wie er wel en wie er niet oren naar heeft. En dan heb je ook nog het feit dat een tweede bevalling totaal anders kan verlopen dan een eerste...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:32

Precies. Ik kan zelf heel goed beoordelen of mijn kinderen gezond en goed in hun vel zitten, en als er wat aan scheelt, trek ik zelf wel aan de bel. Ze wilden ook toestemming om de bevindingen uit de vragenlijst te delen met school en de GGD, nee hoor, danku.

Ach, ik ga nog even uitzoeken hoe het zit met de inentingen die ze nog moeten krijgen, wij gaan emigreren en zullen dus die entingen in het buitenland af moeten maken.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:40

Bij mij was de schoolarts ook altijd ene groot probleem.
Lieten mij altijd weer op controle komen omdat ik volgens hun normen te klein en te licht was.
En in de 2e moest ik ook zo'n vragenlijst daar invullen, ook over je gedrag ed.
Daar had ik bijvoorbeeld bij '' ben ik snel afgeleid'' de optie ''ik ben heel snel afgeleid'' gekozen.
Legt die vrouw op de vragenlijst daar zo'n chabloon op, en gaat kijken welke vakjes ''fout'' waren.
Dat vond ik al veel te ver gaan. En toen ging ze mijn kruisje van snel afgeleid zijn ook nog veranderen, gewoon waar ik bij stond. Want ik was tijdens het onderzoek niet veel afgeleid geweest dus de zette het maar naar ''ik ben soms afgeleid'', toen viel mijn mond nog net niet open. En ook nog een paar andere vragen heeft ze zo veranderd -:(- . En ik had al aangegeven aan het begin van het gesprek dat ik met lezen geen last had van mijn dyslexie omdat ik dat heel veel geoefend heb. Zei ze: ik zal toch maar een uurtje extra inplannen voor de vragenlijst :') Ik dacht echt, pardon? Wat zeg ik net?

Maar daardoor had ik wel een uur minder school 8-)
Daarna ben ik nooit meer gegaan, het was echt te gek voor woorden.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:44

pmarena schreef:
helpen ze je dan nog wel fijn tijdens te bevalling of krijg je dan zo'n nukkige verstandhouding dat je als "de eigenwijs" wordt gezien...?

Daar zit je namelijk ook niet op te wachten tijdens je bevalling :=

Ik vrees dat als jullie ideeën over wat een correcte balans is tussen veilig/verantwoord en "comfortabel" (voor zo ver bevallingen dat ooit zijn dan :+ ) te ver uit elkaar liggen, dat je dan inderdaad een foute verstandhouding krijgt. Als je terecht komt bij iemand die elke mogelijke controle vanzelfsprekend vindt, en het beeld krijgt dat jij nog net niet in je eentje midden in het bos wil gaan bevallen, dan gaat dat gewoon niet werken.
Gewoon goed op voorhand filteren, en durven doorvragen en desnoods vragen herhalen, dan kom je volgens mij al een heel eind.

Maar vergeet alsjeblieft niet dat controles er niet zijn om jou te pesten en op stang te jagen, ze hebben wel degelijk hun nut. Wellicht was jij een van de pechvogels bij wie een verhoogde bloeddruk uiteindelijk niks heeft betekend, maar normaal gezien is zoiets wel een signaal dat er iets mogelijk niet helemaal goed zit. Verder onderzoek of zelfs maar het controleren van je bloeddruk weigeren grenst voor mij aan "wellicht niet verstandig". Tussen weigeren en meegaan in paniek zit uiteraard nog een groot verschil, maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel.
Het zou gewoon heel erg jammer zijn als er bij de volgens iets toch niet goed loopt, wat perfect voorkomen had kunnen worden door zoiets simpels als bloeddruk, suikertest of liggingsecho.

Daar nog aan toegevoegd: als ze recht tegen jou duidelijk aangegeven wensen ingaan, dan lijkt me dat een heel goeie reden om daar nooit meer heen te gaan. Dat kan gewoon écht niet!
Laatst bijgewerkt door bakkabouter op 10-08-15 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:46

Het gaat hier totaal niet over het CB hoor, daar geen enkel probleem mee :) Gaat puur over VK eigenlijk :)

Ik had deze VKpraktijk ook uitgezocht met het idee dat ik graag gewoon een natuurlijke bevalling & borstvoeding wilde, tenzij er ècht iets aan de hand zou zijn. Ook allemaal in geboorteplan gezet en besproken :j

Maarja puntje bij paaltje had ik de pech dat ze in de laatste weken zijn verhuisd, en in nieuwe gebouw was het bloedheet. Ik kan daar niet goed tegen en kreeg daar een warmteklap van, waardoor bloeddruk ineens een stuk omhoog ging. Dat heb ik al zo lang als ik me kan herinneren en had NIETS met de zwangerschap te maken, maar dat wilden ze absoluut niet van me aannemen -O-

Verloskundige "wilde me niet laten gaan" want protocol dicteert dat het oei-oei wel eens een aanloop naar zwangerschapsvergiftiging zou kunnen zijn :=

Nouja dan dus even bloedprikken en urine controle, en inderdaad gewoon niks aan de hand, het enige dat ik nodig had was gewoon weer dat gebouw uit kunnen :j In plaats daar van zat / lag ik daar uren....

En ondanks dat ik heel duidelijk nergens last van had zolang ik maar niet daar binnen in die warmte was, er elke keer de uitslagen van bloedprikken en urine ook prima waren, MOEST ik om de dag terugkomen voor steeds weer diezelfde onderzoeken.

Ik snap helemaal dat ze dat graag willen en dat ze geen risico willen nemen, prima :j
Maar ik ga dat een eventuele volgende keer dus ab-so-luut NIET meer doen :n

En dan wil ik geen gezeik.... dat ik ineens geen (fijne) hulp meer krijg tijdens de bevalling, of erger nog: dat ze me ergens gaan rapporteren o.i.d. omdat ik in hun ogen dan onverantwoorde risico's neem ofzo... -O-

We zitten hier dus eigenlijk met een verschil van mening over wat noodzakelijk "ingrijpen" is.

Ik ben wel benieuwd hoe dat bij verschillende verloskundigen zou werken in zo'n situatie...er zitten er vast wel een paar op Bokt :)

Overigens zover ik weet hoef je helemaal geen VK in de arm te nemen, en kun je ook gewoon bvb. alleen maar de echo's / onderzoeken laten doen die je wilt doen. Er schijnen toch vrouwen te zijn die er allemaal niks mee van doen willen hebben. En dat is hun goed recht ook lijkt me :j

Maar bij mij zit het hem er dus in, dat ik geen gezeik over mijn bloeddruk meer wil hebben.
Die alleen maar omhoog gaat door de bezoeken daar, waarna ze mijn lijf zo in de stress jagen dat die hele bevalling "on hold" gezet wordt door mijn lijf en ze uiteindelijk de boel gaan inleiden _-:(

Ik wil een eventuele volgende keer gewoonweg geen polonaise aan mijn lijf, ik zoek wel hulp als ik het nodig vind :j

Maar zijn ze dan nog wel een beetje gezellig in de omgang vraag ik me af...... wil een VK wel op een fijne manier helpen bij de bevalling of bij problemen, als je niet mee gaat in al die protocollen.... ik ben toch vast niet de enige die onnodige medische bemoeienis buiten de deur wil houden :=

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:53

Ik denk dat t goed is om bij een volgende zwangerschap dit bespreekbaar te maken. En laten zij maar aan jou uitleggen wanneer ze wat doen. Als jij het daar niet mee eens bent dan zoek je een ander. Op het moment van de bevalling ben je te laat en helpen ze je op de manier dat zij gewend zijn. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze stappen die niet in jullie voordeel is. Was dit je eerste zwangerschap? Deze is vaak
heftiger. De volgende gaat vaak veel soepeler en wanneer die voorbij is is het appels met peren vergelijken.

Edit typoos

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:54

Lente schreef:
Hmm het is voor ons op deze manier lastig in te schatten of het ingrijpen van de verloskundigen medisch noodzakelijk is geweest.

Hebben ze je kunnen uitleggen waarom er bepaalde keuzes gemaakt zijn?

Dat is dus het euvel, voor mij was het overduidelijk NIET noodzakelijk, er was NIKS raars aan de hand.

Maar de VK / gynaecoloog gaan er dan een beetje interessant over lopen doen en dicteren je om om de dag terug te komen...terwijl je hele lijf alleen maar schreeuwt dat het met RUST gelaten wil worden omdat het bezig is om naar een bevalling toe te werken -O-

Ik weet bijna zeker dat die bevalling uiteindelijk niet ingeleid had hoeven worden als ze me gewoon met RUST hadden gelaten _-:(

Heb er nu gewoon een hele nare nasmaak aan over gehouden. Het vertrouwen is ook weg.
Nogmaals: vanuit de VK snap ik het helemaal :j

Maar de beslissing hoort bij MIJ te liggen: ik ken mijn lijf het beste :j

En vraag me af of het praktisch gezien mogelijk is om bij zoiets gewoon te zeggen: ik snap je zorgen, maar ik ga hier niet in mee en je hoort wel weer van me als er ècht hulp nodig is :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:56

Ik heb er verder helemaal geen verstand van, maar zag vanochtend op facebook een bericht langs komen dat bevallingen te snel worden ingeleid, ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:00

Je hebt vrije zorgkeuze als dat in je verzekering zit, dus ook vrije keus in verloskundige. Ik zou eens bij andere moeders informeren en kennis maken bij andere praktijken.

Wat ik wel zie is dat het binnen Nederland nog een wereld van verschil is, uit welke omgeving je komt. Je mag maar in een straals van x km kiezen, dus kan niet zomaar naar een praktijk 100km verderop.

Wij hadden eerst een verloskundigen praktijk met 4 of 5 verloskundiges die je om de beurt leert kenne, omdat je niet weet wie er dienst zal hebben tijdens je bevalling.
Uiteindelijk bij gynaecologe terecht gekomen en er niks meer mee te maken. Ook daar zit verschil in, maar wat een wereld van verschil.

Heb overigens bij ziekte ook weleens een co-ass weggestuurd bij mn bed en een keer een verpleegkundige, dat hebben ze echt gewoon te accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:04

Voor jou is het misschien handig om aan te geven als je dicht bij het ziekenhuis woont dat je zo lang mogelijk thuis wilt rond te lopen zodat het proces goed op gang komt, ik weet niet of je in het ziekenhuis moet of wilt bevallen? Mss zit er een kleine praktijk bij je in de buurt waar je kan kennismaken met ieder VK die daar werkt en je bij hun je verhaal al kan doen

En bij een tweede weet je wat beter wat je te wachten staat en ben je dus waarschijnlijk een stuk mondiger