(slecht) Gebit verbeteren door suikerarm te leven?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

(slecht) Gebit verbeteren door suikerarm te leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:31

Het is zo ver, ik heb straks weer een "heerlijke" behandeling bij de tandarts...
Al mijn hele leven, heb ik naar mijn weten, een slecht gebit.
Mijn vader heeft dat ook en ik weet dat iedere controle ronde, een 2e afspraak oplevert.

Nu vraag ik mij af:
Stel ik ga suikerarm leven, zou dit terug te zien zijn in mijn gebit?

Ik twijfel hier erg over, aangezien niet alleen de "slechte suikerzuren" het gebit aantasten, maar ook appelzuur of zelfs sinaasappelsap.

Nu drink ik eigenlijk nooit fris (geen cola, sinas, appelsap etc.), ik drink voornamelijk water, thee en koffie (met suiker).
Alcohol is ook zeer weinig.
Wel snoep ik geregeld, maar voornamelijk chocola (zo lekker, zo fout!), karamel.
Geen zoete spekjes, geen lolly's of winegums.

Ook poets ik braaf 2x per dan mijn tanden en stoker ik tussen de tanden en kiezen (sinds een paar maand).
En toch, heb ik iedere keer "jackpot" als ik in de stoel zit bij de tandarts...

Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Aangezien ik iedere afspraak weer nadenk over "plan van aanpak", hoe ik mijn gebit beter kan onderhouden.

Brand los! *\o/*

Winged

Re: (slecht) Gebit verbeteren door suikerarm te leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:37

Hoe vaak ga je naar de mondhygiëniste? En heb je het er al een keer met de tandarts over gehad? Welke tandpasta en tandenborstel gebruik je?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:41

Winged schreef:
Hoe vaak ga je naar de mondhygiëniste? En heb je het er al een keer met de tandarts over gehad? Welke tandpasta en tandenborstel gebruik je?

Mondhygieniste, 2x per jaar :) en met de tandarts heb ik het er al heel vaak over gehad.
Ze werd de vorige keer een beetje "pissig" toen ze weer wat ontdekte.
Ik heb het idee, dat ik niet geloofd word over mijn eetgewoonten.

Ik gebruik een electrische tandenborstel (van Oral B) en wissel van tandpasta iedere 2 maanden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:44

Heb je gaatjes of ontstekingen waardoor je terug moet naar de tandarts?

Mijn man heeft jaren gerookt en zijn pockets waren niet goed.
Door goed poetsen, tanden stoken, 2x per jaar tandarts en 2x per jaar mondhygieniste gaat het nu beter.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:47

Gaatjes inderdaad :) twee jaar geleden een vette ontsteking gehad, dat was echt geen pretje...

Ooh en ik rook niet :)
Wel at ik jaren lang veel harde broodjes (luxe broodjes ;) ), maar daar ben ik nu sinds een jaar ook mee gestopt.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:59

Hier ook al jaren een slecht gebit. Terwijl ik werkelijk mijn best doen ook het oké te houden. Dus hier de gouden tip nog niet gehad. Ik lees even mee

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:10

Hier al zo lang als ik me kan herinneren een slecht gebit. Ben nu sinds ruim een jaar aan het flossen en bezig met ragertjes en sindsdien nog geen gaatje weer gehad :) Terwijl ik er bij elke controle (halfjaarlijks) minstens 4 had

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:14

Het ligt aan de samenstelling van je speeksel.
Ik heb bijvoorbeeld al jaren geen gaatjes meer gehad, maar ik heb wel heel veel last van tandsteen. Dit moet elke keer verwijderd worden. Mijn vader heeft dit ook en die poets en flost en gaat 3 x per jaar naar de mondhygienist.

Jij hebt een andere samenstelling van je speeksel en hebt dus veel last van gaatjes.

Ik heb geen idee hoe je dit kan voorkomen

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:31

En wat adviseert je tandarts qua tandpasta? Elke 2 maanden wisselen lijkt mij niet heel fijn!

Voor mij (gevoelig voor aften en wondjes) had mijn tandarts het advies om paradontax of zendium te pakken, ik zweer nu bij zendium, kan het goed merken als ik een week met wat anders heb moeten poetsen!
Misschien heeft je tandarts ook wel zo'n advies? (ik hoor veel goeds over sensodyne, maar of dat specifiek voor gaatjes geld weet ik niet)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:39

Wanneer je tandarts vervelend reageert mag je haar daar best op wijzen. Je betaald voor haar dienst, mag ze ook normaal tegen je doen.

Hoe poets je? Heb je al eens 'poetsles' gehad? je hebt ook tabletjes die het tandplak kleuren zodat je weet waar je (extra) moet poetsen. Maar ook te hardhandig poetsen of stokeren is weer niet goed voor het gebit.

Suikerarm hoeft trouwens niet de oplossing te zijn. Zuren zijn ook erg slecht. Drink bijvoorbeeld nooit citroen in water zonder een rietje. Om maar iets te noemen.
(ik drink vrij veel met een rietje zodat het mijn tanden allemaal niet raakt)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 16:13

Winged, ja klopt. alleen bedoeld zij het ook alleen maar goed :) maar ik word er wel "stront vervelend" van, als ik het voor de zoveelste keer hoor...
Als of ik het expres doe ;)

Poetsles heb ik van meerdere mensen gehad. Daar ligt het hem ook niet aan.
De tandplaktest was ook vrij schoon :) en de puntjes die verkleurden, heb ik nu zeer goed onder controle.
Rietje- tip is een hele goeie!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:30

Een vriend zoeken met een goed gebit :D

Ik heb ook altijd al last gehad van slechte tanden, als kind al. Alles is gevuld en heb 2 kronen. Maar waarschijnlijk dankzij flora uitwisseling (om het netjes te zeggen) heb ik nu al enkele jaren geen problemen meer _O-

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:37

Ik had jarenlang geen problemen met mijn gebit en binnen een paar jaar kon ik na elk tandartsbezoek een 2e afspraak maken om meerdere gaatjes te vullen. Mijn tandarts gaf zure producten zoals fruit en vruchtensappen de schuld en behandelde me alsof ik een kleuter was (informatiekaart in de wachtkamer verplicht moeten lezen en geen printje mee naar huis mee mogen nemen).

Dit is mij zo in het verkeerde keelgat geschoten dat ik naar een andere tandarts ben gegaan. Daar hebben ze er nog een keer naar gekeken. Oke, vruchtensappen etc. zijn niet goed, maar ik bleek dus mijn gebit kapot te knarsen in mijn slaap. Ik heb toen een bitje voor 's nachts aan laten meten en sindsdien heb ik veel minder gaatjes. Wel af en toe een vulling kapot geknarst, maar verder geen gekheid meer.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:40

Ik had nooit gaatjes ed. Nu ben ik sinds afgelopen jaar gezonder gaan eten. En zowaar afgelopen februari 2 gaatjes. Ze vroeg of ik anders ben gaan eten, als ik slechter. Maar toen ik vertelde dat ik juist gezonder ben gaan eten keek ze wel even raar op.

Ik zag laatst wel op een reclame voorbij komen dat gezonder eten je glazuur sneller aantast. Maar of dat nu een reclame praatje was weet ik niet precies

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:44

Setteli schreef:
Ik heb bijvoorbeeld al jaren geen gaatjes meer gehad, maar ik heb wel heel veel last van tandsteen. Dit moet elke keer verwijderd worden. Mijn vader heeft dit ook en die poets en flost en gaat 3 x per jaar naar de mondhygienist.

Jij hebt een andere samenstelling van je speeksel en hebt dus veel last van gaatjes.

Wel grappig om te lezen. Mijn tandarts vertelde onlangs dat mensen die veel last van tandsteen hebben, vaak weinig gaatjes hebben, terwijl mensen met veel gaatjes meestal weinig tandsteen hebben :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:16

Cayenne: ik heb zowel veel last van tandsteen en ook altijd enorm veel gaatjes. 14 stuks in een jaar is mijn record :')

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:27

Fluoride fluoride fluoride!
Fluroide 1450 ppm in je tandpasta
mondspoeling met 250 tot 440 ppm fluoride er in ZONDER alcohol!
Elke dag stokeren of rageren.
Speekselsamenstelling is ook wel iets.
2x daags poetsen en na het poetsen 's avonds niets meer eten en alleen water drinken. En daarna spoelen met het spoelmiddel en niet spoelen met water zodat het in de nacht kan inwerken.
Het is erg belangrijk om met een goede schone mond naar bed te gaan en als je dan spoelt met het spoelmiddel en daana niet spoelt met water of wat dan ook dan kan de fluoride de hele nacht zijn werk doen.
Hoop dat het op den duur beter gaat!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:27

Cayenne schreef:
Setteli schreef:

Wel grappig om te lezen. Mijn tandarts vertelde onlangs dat mensen die veel last van tandsteen hebben, vaak weinig gaatjes hebben, terwijl mensen met veel gaatjes meestal weinig tandsteen hebben :)

Dat is dus precies wat er bij mij gebeurd is.
Ik had nooit tandsteen maar overal gaatjes. Nu heb ik de tandsteen bacterieen van mijn man gekregen en heb ik nooit meer gaatjes :D

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:56

Het hebben van tandvleesproblemen, tandsteen en gaatjes is niet enkel en alleen te wijten aan de samenstelling van je speeksel. Wanneer je dagelijks alle plaque op/langs/tussen alle tanden en kiezen verwijdert, zul je geen tandsteen of ontstekingen aan je tandvlees ontwikkelen.

Het verhaal van de gaatjes gaat iets anders. Belangrijk in het voorkomen van gaatjes is het beperken van het aantal eet- en drinkmomenten op een dag. Ieder eet- of drinkmoment telt mee, dus iedere slok drinken en iedere hap eten die je neemt. Het enige wat niet als moment telt zijn water, thee en koffie ZONDER suiker! Beperk het aantal eet- en drinkmomenten tot maximaal 7 keer per dag. Dus 3 hoofdmaaltijden en maximaal 3 tussendoortjes, waarbij je eten en drinken (muv dus water/koffie/thee combineert). Fluoride uit tandpasta (en eventueel mondwater) helpt je glazuur om tussen de eet- en drinkmomenten door te herstellen. In tegenstelling tot wat SummerLess zegt, heeft het geen enkel nut om na het tandenpoetsen nog met mondwater te spoelen. Wat wel helpt, is je tandpasta niet uit te spoelen met water. Mondwater is alleen van toegevoegde waarde wanneer je het op een ander moment van de dag toepast, bijvoorbeeld na de lunch (wanneer je niet poetst). Naast 2x per dag grondig poetsen is het ook van belang dagelijks tandenstokers en/of ragers te gebruiken. Het merk tandpasta dat je gebruikt maakt ook niets uit, zolang er maar fluoride in zit.

Natuurlijk kan het nooit kwaad om het suikergebruik terug te dringen (al is het niet voor je gebit dan is het wel voor je algehele gezondheid). :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:04

hoi ik heb ook vaker gaatjes komt ook door medicijnen bij mij waardoor ik een drogere mond heb . sensodyne heeft mondwater zonder alcohol die kan je makkel;ijk in je mond houden, vooral zuren in sappen zijn het ergst en cola. en poets je mond pas een half uur minsten na het drinken van sap en eten want dat tast je glazuur laag aan. andersom ook pas na minstens een half uur pas eten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:43

Minder suiker is altijd een goed idee natuurlijk, maar voor je tanden zal het weinig helpen :) . Ik dacht ook altijd dat ik een slecht gebit had, maar achteraf bleken het toch vooral slechte gewoontes te zijn.

Wat welk belangrijk is om het aantal 'zuurmomenten' te minimaliseren. Elke vorm van eten is een zuuraanslag (dus de hoofdmaaltijden maar ook tussendoortjes zoals chocola, koekjes of fruit) mensen die 3 keer per dag wat meer eten hebben doorgaans dan ook betere gebitten dan mensen die de hele dag door kleine beetje eten.

Ook veel dranken zijn een zuuraanslag, koffie is zuur (ook zonder suiker), frisdrank en sapjes uiteraard ook, maar ook spa rood (koolZUUR) is zuur en dus niet zo goed voor het gebit. Elke keer dat je iets zuurs drinkt is dat dus weer een aanslag op je gebit.

Je kunt dus beter na het eten met een glas vruchtensap metéén een stukje chocola eten dan eerst eten, een uurtje later een glaasje sap en weer een uur later een chocolaatje. Na het eten een glas water drinken helpt ook.

Ook een mythe die veel problemen veroorzaakt is dat je direct na het eten moet tandenpoetsen, dit is echt niet waar. Door meteen na het eten te poetsen poets je terwijl je het zuur van het eten nog in je mond hebt (dit maakt het glazuur zwakker) en zo poets je het glazuur er als het ware af. Je kunt dus beter na het opstaan en bij het slapengaan poetsen en zeker een uur voor je naar bed gaat niet eten.

Tot slot kun je beter geen hele harde tandenborstel gebruiken, zeker niet als je iemand bent die hard poetst.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:50

Minderen met suiker is sowieso goed, maar of je het terug gaat zien in je gebit vraag ik me af.
Ik eet en drink vergelijkbaar met jou (alleen doe ik geen suiker in mijn thee) en ik heb mijn hele leven (ben nu 24) maar èèn klein gaatje gehad en verder nooit iets. Denk dat het merendeels met aanleg te maken heeft :)

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:03

Even stipje, zal later uitgebereid reageren! :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:04

Volgens mij is het ook een deel genetisch.
Ik heb bijvoorbeeld jarenlang op redbull en zoete snoepjes geleefd, heb ooit in mijn leven 1x een gaatje gehad. En vriendinnen deden een stuk gezonden en hadden minimaal eens in het jaar een gaatje.. Volgens mij kun je er weinig aan veranderen. Alleen aan het uiterlijk, dus witter krijgen door geen aanslag te krijgen van bijv. thee, sigaretten, koffie en of wijn.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:06

Cayenne schreef:
Setteli schreef:

Zou best kunnen kloppen :j ik heb nog nooit een gaatje gehad maar ik heb wel heel snel tandsteen.

TS, ik heb niet echt een tip voor je. Maar ik heb inderdaad ook gehoord dat je van zoenen gezonde bacteriën uitwisselt die ook helpen bij bescherming van je gebit :P geen idee of het waar is haha