Ik weet dat er een heleboel mensen zijn op bokt die met hetzelfde probleem kampen als mij, PDS.
De vorm van PDS die ik heb hebben de meeste (gelukkig) niet. Vaak gaan de darmklachten gepaard met diarree.
Bij mij werkt het anders, ik kan helemaal niet meer naar toilet, ik raak dus verstopt. Dan eet ik iets waar ik niet goed tegen kan en gaan mijn darmen over compenseren waardoor ik dus enorme kramp krijg. Het enige wat tot nu toe werk op de pijn van de krampen te verminderen is warmte, een kruik bijvoorbeeld.
Nu ben ik samen met mijn vriend een reis aan het plannen naar Vietnam in oktober, de tickets zijn binnen

Ik heb er erg veel zin in maar ik zie er, op een bepaalde manier, ook tegen op... en dat is dus het eten, mijn lichaam.
Mijn darmen raken vooral van streek bij het eten van vetten (ook de gezonde vetten uit bijv. advocado's), suikers, zuren (ook appels, sinaasappels, citroen enzo) en stress.
In mijn dagelijkse bezigheden gaat het erg goed met mijn darmen omdat ik eindelijk een routine heb gevonden wat werkt.
Nu bestaat het eten in Vietnam voornamelijk uit rijst dus je zou denken dat gaat goed.
1,5 jaar geleden ben ik 2,5 week in India geweest en gelukkig was dat maar 2,5 week want ik ben 2 weken niet naar toilet geweest

Met als gevolg dat ik ook twee dagen ziek ben geweest van de spierpijn in mijn lijf en kramp in mijn darmen. Ik zou graag die herhaling niet meer hebben.
Nu ben ik dus drastisch opzoek naar tips van mede PDS-ers die ook reizen naar verdere landen.
Want, zou kunnen is dat ik in Inda teveel ORS heb genomen? Ik dronk wel heel veel daar maar zweten ook veel omdat het 40 graden was overdag. Dit heb ik genomen op aanraden van de reisarts en vriendin.
Medicijnen heb ik niet. Wel de oer oude vezelzakjes maar die zijn de prullenbak in gegaan want dat verergerde alleen maar.
Wat wil ik sowieso meenemen:
- Movicolon voor als ik al een paar dagen niet ben geweest. Dit geeft wel extra kans op een dag(deel) goed ziek zijn.
- Paracetemol tegen de hoofdpijn die komt met de krampen
- een kruik. Ik weet niet of er opvouwbare reiskruiken bestaan?
hebben jullie nog tips voor mij?