Heb ik last van verlatingsangst?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Heb ik last van verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 00:01

Een stukje nachtwerk typen, aangezien ik de laatste tijd steeds vaker deze vraag door mijn hoofd hoor rondspoken..
Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen te vertellen, al ben ik daar niet echt goed in (mijn hoofd zegt zoveel maar het uittypen is nog altijd wat lastiger :+ )

Ik ben nu inmiddels bijna 15 jaar, maar heb vanaf mijn 10e tot aan mijn 13e twee maal een periode gehad waarin mijn moeder een doodsbedreigende situatie heeft meegemaakt. Toen ik 10 was werd er borstkanker geconstateerd waaraan ze gelukkig is genezen. Maar helaas kreeg ze 3 jaar later een ongeluk, ze is op 7 meter hoogte naar beneden gevallen. Ik heb dit zelf gezien wat gewoon zo ontzettend pijnlijk was. Maargoed, kort samengevat; na een hele flinke drama van 2 jaar revalidatie heeft ze het overleefd en brengt ze nu de rest van haar leven door in een rolstoel. Dit is iedere dag nog moeilijk maar inmiddels heb ik er vrede mee, het zij zo.

Inmiddels heb ik het leven weer op de rit voor mijn gevoel, ik heb 'buiten' een grote vriendengroep waarmee ik veel doe 'hangen' om het zo maar even te noemen. Ik heb een jongen in mijn dorp waarmee ik een beetje doe flikflooien en een paar goede vriendinnen. Ik ga aankomend jaar mijn examenjaar in. Soms lijkt het leven zo perfect te lopen, maar tegelijkertijd doemt er de hele tijd een enorme angst op.
Dat ik die vrienden ineens kwijtraak, dat er weer iets ernstigs gebeurd met een dicht bijstaande/familielid, dat ik de komende jaren nooit een 'echte' leuke liefde zal vinden. Ik ben gewoon zo bang dat ik iets kwijtraak en dalijk de tiener word die ik nooit had willen worden. Ik wil jong zijn, ik wil plezier maken. En dat doe ik dan vaak ook, maar ik heb ook zoveel momenten dat die angst komt dat ik het kwijtraak.

Of dit echt verlatingsangst is weet ik niet, omdat ik vaak hoor dat het samengaat met bindingsangst. Terwijl ik geen bindingsangst heb. Maar het spookt gewoon constant door m'n hoofd; Wat als ik een van hun kwijt raak?

Om even een voorbeeldje te noemen, ik ben dalijk op vakantie voor 2 weken. Dan kan ik niemand zien van de vriendengroep bijvoorbeeld. Ik baal daar op de een of andere manier zo ontzettend van, ik heb het gevoel dat ik daar constant moet zijn. Als ik daar ben voel ik namelijk geen enkel probleem. Ik ben daar het liefste en het grootste deel van de tijd. Dat is ook de rede waarom ik zo bang ben om ze kwijt te raken. Ik heb ook in het verleden zo vaak dingen gemist. Ik denk dat ik het rotste gevoel wat er bestaat dat wel is, iemand missen.
Ik geniet ook gewoon van de aandacht die ik altijd van ze krijg, ondanks dat heb ik het gevoel dat dat fout is, teveel genieten van aandacht.

Ik zit gewoon zo ontzettend in de knoop hiermee de laatste tijd, ik voel me totaal niet zelfstandig. Alsof ik 24/7 afhankelijk ben van die aandacht van hun terwijl hun natuurlijk ook gewoon een eigen leven leiden met nog andere vrienden. En natuurlijk doe ik dat ook, ik heb ook nog geweldige andere vrienden maar die wonen zo ver weg. Ik ben daarnaast ook pas 15 dus ik heb niet heel veel meer dan een fiets..

Ik ben daarnaast ook een stuk vrolijker en ga veel liever door het leven als ik bijvoorbeeld een leuke avond heb gehad met vrienden, of die jongen. Terwijl als ik dat een aantal dagen niet heb ik gewoon als een chagrijnig wrak me opstel, zowel tegen mezelf als tegen bijv. mijn ouders

Het valt lastig uit te leggen, maar het voelt zo ontzettend oliebol..
Weet ook niet waar het vandaan komt, het zou natuurlijk kunnen vanwege het bijna 'verlaten' van mijn moeder, maar ik heb los van dat ook gewoon het gevoel dat ik nu ik jong ben het perfecte leven moet leiden alleen dat dat niet lukt.. Alleen al van het idee 'aan alles komt een eind' steekt het aan allerlei kanten.

Als je dit herkent, of hulp of advies kan bieden, alles is welkom. Vond het iig al fijn dat ik even (heb geprobeerd) mijn verhaal uit te typen. PB staat ook altijd open. :j

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 01:09

Wat een heftige jaren heb je achter de rug zeg. Maar fijn dat het weer goed gaat en dat je alles weer aan het oppakken bent.

Zelf herken ik me er ook wel deels in. Vanaf groep 8 begon het een beetje ik was de enige van mijn klas die naar een andere school ging helaas zijn alle contacten verbroken. Ook het zelfde in mijn vmbo tijd, nieuwe vrienden gemaakt en na 4 jaar alles weer weg aanzien ik weer als enige naar een andere school ging, behalve 1 in 2011 was ik klaar met het vmbo en heb nog steeds met 1 contact dat noem ik dus een goede vriendschap.

Ik zat er heel erg mee met vrienden kwijt raken en het is heel erg jammer, maar als je weet dat het echt hele goede vrienden zijn dan zijn dat de gene die je zeker weten niet kwijt raakt hoe dan ook. En gelukkig ben je nog jong dus dat perfecte vriendje kom je echt nog wel tegen!

Je moet maar onthouden, echte vrienden verlies je niet. Geniet van je leven wat je hebt, en hoe lastig het ook is maar probeer niet meer te denken aan de vervelende dingen die je omschrijft. Mocht je daar aan denken probeer dan afleiding te zoeken misschien dat dat helpt.

Pben mag altijd! :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 01:57

Heel herkenbaar wat je schrijft.. Ook erg heftig met je hebt meegemaakt met je moeder zeg. :(:)
Of de angst dat mensen je verlaten daar aan gelinkt is kan ik natuurlijk moeilijk zeggen, iedereen heeft het vast wel een beetje maar sommige mensen (helaas) feller dan anderen.
Ik zou nu echt proberen te genieten van die twee weekjes vakantie, natuurlijk mis je wel iets met je vrienden, ze zullen met elkaar afspreken en leuke dingen doen zonder dat jij erbij bent, maar als je niet op vakantie gaat mis je ook iets, wie weet wat voor leuke dingen je daar allemaal gaat tegenkomen.
Je vrienden zullen je ook echt niet verlaten omdat je twee weekjes weg bent.

En de perfecte partner vind je nog wel, je weet helaas alleen niet waar en wanneer, maar het komt wel, echt.^^ Ik moet altijd eventjes lachen als ik me bedenk wat mijn toekomstige partner op dit moment aan het doen is.xD (Slapen probably x) )

Misschien dit ook eens lezen, voor mij lag het echt erg gevoelig en echt om moeten wenen:

Het leven is als een treinreis.
Mensen stappen op en mensen stappen af. Er zijn haltes met een gelukkig weerzien, en haltes met een droevig afscheid.
Als we geboren worden stappen we op de trein en ontmoeten onze ouders. En we denken dat ze de hele reis bij ons zullen blijven. De realiteit is echter anders.
Ze stappen uit op een station. Ze laten ons achter in de trein, zonder hun gezelschap, liefde en genegenheid.

Maar er stappen andere mensen in. Mensen die tijdens de verdere reis voor ons heel belangrijk zullen zijn. Het zijn onze broers en zussen, onze vrienden en al de andere mooie mensen die van ons houden. Voor sommigen is de reis een leuke uitstap. Voor anderen is het een vervelende reis met zware bagage. Anderen staan klaar om te helpen.

Sommigen laten naar het uitstappen een grote leegte achter. Herinneringen zijn alles wat ons rest. Anderen stappen in en onmiddellijk weer uit en geven ons enkel de tijd om hen slechts vluchtig te kennen. Soms zijn we verrast dat bepaalde medereizigers waarvan we houden in een ander rijtuig gaan zitten en ons verder alleen laten reizen. Natuurlijk houdt niemand ons tegen om hen in het andere rijtuig te gaan opzoeken. Soms kunnen we echter niet naast hen gaan zitten, als die plaats al is ingenomen. Dat is niet erg, zo is de reis nu eenmaal: vol dromen en verrassingen, vol ontmoetingen en afscheid nemen, mee- en tegenvallers.

Maar er is geen terugreis. Laat ons de reis zo aangenaam mogelijk maken. Laten we proberen onze reisgenoten te begrijpen, en laten we zoeken naar de mooiste kanten van elk van hen. Weet dat er op elk moment van de reis één van onze reisgezellen ons begrip nodig kan hebben. Ook wij kunnen op een bepaald moment behoefte hebben aan iemand die ons begrijpt. Het grote mysterie van de reis is dat we niet weten wanneer we moeten uitstappen.

We weten ook niet wanneer onze reisgezellen uitstappen. Zelfs niet degene die naast ons zit. Afscheid nemen van alle mensen die je ontmoet kan pijnlijk zijn. Vrienden, laat ons er een mooie reis van maken! Droom van de bestemming. Geniet van de fascinerende reis en je medereizigers en zie de schoonheid van het nu. Versuf niet door de cadans van de trein. Ben alert en laat anderen in levenskracht delen. Laat ons ervoor zorgen dat we mooie herinneringen achterlaten op het moment dat we uitstappen.

Paisano

Re: Heb ik last van verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:41

LZP -> MWS