Ik word volgende maand 25. Als klein meisje altijd problemen met de oren gehad (zeg maar elke maand twee keer oorontsteking vanaf een jaar of 3/4). Amandelen geknipt toen ik 4 was, een jaar later kreeg ik in één oor een buisje.
Dit heeft zeker geholpen! Maar zolang als ik me kan herinneren heb ik elk jaar twee á drie keer enorme oor- en keelpijn. Ik ben 's ochtends nog topfit, maar in de middag begin ik last te krijgen met slikken. De volgende dag lig ik zeg maar superzielig op de bank. Alles doet zeer, maar feitelijk heb ik alleen maar een oorontsteking (denk ik nu, na wat lezen) en kan ik niet goed praten door de pijn in mijn keel. Eén dag op de bank en de volgende dag ben ik weer helemaal in orde, met nog wat lichte napijn.
Dit jaar kwam daar echter ook nog holteontsteking bij. Dit begon in januari voor het eerst. Gelukkig voor mijn baas in het weekend. In maart en mei had ik het weer en wilde ik koste wat het kost aan het werk. In mei ging ik ermee naar de huisarts, van haar kreeg ik een AB kuur omdat zij chronische holteontsteking vermoedde. Ik ben niet zo van de AB, zeker niet met zoiets kleins waar van wordt gezegd dat AB niet helpt. Maar goed, verder nog nergens op aan gedrongen. Het lijkt te hebben geholpen. Maar begin deze maand begon mijn oor weer op te spelen. Het begon op 8 juli en bleef meerdere dagen op de achtergrond aanwezig. De dinsdag daarop ben ik naar de huisarts geweest die mijn dossier had gelezen (ik ben vaker met oor klachten naar de huisarts geweest) en me meteen wilde doorverwijzen naar de KNO arts. Hij heeft ook in mijn oren gekeken, ene oor is perfect (gek genoeg de kant waar ik altijd pijn krijg) en het andere oor is waarschijnlijk chronisch ontstoken, dit is ook een loopoor en ben ik eerder mee heen geweest.
De eerdere keer dat ik voor mijn loopoor heen ging, kreeg ik beclometason en dit mocht ik ten alle tijde 2 keer per dag gebruiken. Na zes weken ging ik op controle en moest mijn oor schoner zijn geworden. Had toen een andere huisarts en die zag nog steeds veel rommel achter mijn trommelvlies, maar vond het niet ernstig. Ik moest maar gewoon doorgaan met de neusspray en dan zou het vanzelf wel goedkomen.
Vorige maand zij (weer een andere, PA) dus dat ik juist daarmee moest stoppen, want dat was de reden van de korsten en bloedingen in mijn neus. (die heb ik dus ook, maar sinds het bezoek veel minder).
Huisarts/PA gaf aan dat het gewoon weer eens tijd werd (ja mag eigenlijk wel na bijna 20 jaar) voor een bezoekje aan de KNO arts. Hij gaf zelf de optie van een neuspoliep. Maar als ik Google, lijkt het me ook niet zo gek als ze mijn middenoor willen saneren of een buisje willen plaatsen. Ook het knippen/verwijderen van de amandelen zou me niet verbazen.
Maar hoe gaat het in zijn werk? Heb je eerst een kennismakingsgesprek en worden er dan nieuwe afspraken gemaakt? Waar moet ik vooral om denken?
Ik kom maar weinig in een ziekenhuis, normaal gesproken had ik m'n moeder mee genomen (die weet ook alles nog van vroeger, ik niet meer. Alleen ijs en ziekenhuismacaroni). Maar die gaat morgen op vakantie. Dus dat wordt een beetje lastig