Naar de KNO arts, wat moet ik verwachten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Naar de KNO arts, wat moet ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 17:30

Omdat ik graag goed voorbereid (en alleen heen ga) toch maar even een topic.

Ik word volgende maand 25. Als klein meisje altijd problemen met de oren gehad (zeg maar elke maand twee keer oorontsteking vanaf een jaar of 3/4). Amandelen geknipt toen ik 4 was, een jaar later kreeg ik in één oor een buisje.

Dit heeft zeker geholpen! Maar zolang als ik me kan herinneren heb ik elk jaar twee á drie keer enorme oor- en keelpijn. Ik ben 's ochtends nog topfit, maar in de middag begin ik last te krijgen met slikken. De volgende dag lig ik zeg maar superzielig op de bank. Alles doet zeer, maar feitelijk heb ik alleen maar een oorontsteking (denk ik nu, na wat lezen) en kan ik niet goed praten door de pijn in mijn keel. Eén dag op de bank en de volgende dag ben ik weer helemaal in orde, met nog wat lichte napijn.

Dit jaar kwam daar echter ook nog holteontsteking bij. Dit begon in januari voor het eerst. Gelukkig voor mijn baas in het weekend. In maart en mei had ik het weer en wilde ik koste wat het kost aan het werk. In mei ging ik ermee naar de huisarts, van haar kreeg ik een AB kuur omdat zij chronische holteontsteking vermoedde. Ik ben niet zo van de AB, zeker niet met zoiets kleins waar van wordt gezegd dat AB niet helpt. Maar goed, verder nog nergens op aan gedrongen. Het lijkt te hebben geholpen. Maar begin deze maand begon mijn oor weer op te spelen. Het begon op 8 juli en bleef meerdere dagen op de achtergrond aanwezig. De dinsdag daarop ben ik naar de huisarts geweest die mijn dossier had gelezen (ik ben vaker met oor klachten naar de huisarts geweest) en me meteen wilde doorverwijzen naar de KNO arts. Hij heeft ook in mijn oren gekeken, ene oor is perfect (gek genoeg de kant waar ik altijd pijn krijg) en het andere oor is waarschijnlijk chronisch ontstoken, dit is ook een loopoor en ben ik eerder mee heen geweest.

De eerdere keer dat ik voor mijn loopoor heen ging, kreeg ik beclometason en dit mocht ik ten alle tijde 2 keer per dag gebruiken. Na zes weken ging ik op controle en moest mijn oor schoner zijn geworden. Had toen een andere huisarts en die zag nog steeds veel rommel achter mijn trommelvlies, maar vond het niet ernstig. Ik moest maar gewoon doorgaan met de neusspray en dan zou het vanzelf wel goedkomen.

Vorige maand zij (weer een andere, PA) dus dat ik juist daarmee moest stoppen, want dat was de reden van de korsten en bloedingen in mijn neus. (die heb ik dus ook, maar sinds het bezoek veel minder).

Huisarts/PA gaf aan dat het gewoon weer eens tijd werd (ja mag eigenlijk wel na bijna 20 jaar) voor een bezoekje aan de KNO arts. Hij gaf zelf de optie van een neuspoliep. Maar als ik Google, lijkt het me ook niet zo gek als ze mijn middenoor willen saneren of een buisje willen plaatsen. Ook het knippen/verwijderen van de amandelen zou me niet verbazen.

Maar hoe gaat het in zijn werk? Heb je eerst een kennismakingsgesprek en worden er dan nieuwe afspraken gemaakt? Waar moet ik vooral om denken?
Ik kom maar weinig in een ziekenhuis, normaal gesproken had ik m'n moeder mee genomen (die weet ook alles nog van vroeger, ik niet meer. Alleen ijs en ziekenhuismacaroni). Maar die gaat morgen op vakantie. Dus dat wordt een beetje lastig :P En ach, ik moet dat toch ook zelfstandig kunnen lijkt me :P Dus alle tips en ervaringen zijn welkom. Operaties kan ik me nog niet druk over maken, enkel hoelang ik daarna niet kan paardrijden :')

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:35

Snap dat je het spannend vind alleen :j
Bij mij ging het om het bekijken van mijn keel. Ik moest volgens mij eerst naar binnen en kreeg toen een neusspray die het allemaal een beetje verdoofd. Dit moest ik toen in de wachtkamer om de zoveel minuten insprayen. Vervolgens werd ik weer binnen geroepen en ging de arts met een buis via m'n neus in mijn keel kijken. Ik had dus geen kennismakingsgesprek oid.
Van een vriendin die in een ander zh ook bij de kno was geweest hoorde ik echter dat zij geen verdovingsspray kreeg, dus ik weet niet wat standaard is..

amen

Re: Naar de KNO arts, wat moet ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:41

Ik heb wel zelfde ervaring als speechless. Via neus in mn keel kijken, en toen ze hebben ze bij operatie, huig beetje verbouwd en amandelen verwijderd....nu iig geen keelonstekingen meer ivm amandelen en ik snurk ook niet meer!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:44

Vraagje heb je een verminderd gehoor aan je loopoor?

Ik had namelijk ook enorm vaak oorontstekingen een loopoor die ook begon te stinken en pijn met steeds pieptoon of een bonkende toon. Bij de nko-arts (op mijn 8jaar) onder een scan geweest nu bleek ik een huidcyste achter mijn trommelvlies te hebben. Ik ben geopereerd toen ik 10 jaar was want ik was nog te jong en woog ook te weinig (?). Dit is een zware iperatie van 5uur geweest. Tijdens de operatie bleek niet alleen mijn trommelvlies beschadigd maar ook mijn 3 gehoorbeentjes waren onherstelbaar beschadigd. Ik heb nu donor trommelvlies en gehoorbeentjes.
Ik hoor nu rechts 65% voorheen was dat maar 35%
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-08-15 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:45

Bij een eerste consult heb je inderdaad eerst een soort kennismaking, je verteld wat je klachten zijn en dan wordt er wat onderzoek gedaan door de KNO arts. Ik vermoed dat er dan een CT scan wordt gemaakt van je holten en/of oren (meestal op afspraak) en naar aanleiding daarvan wel of geen operatie of dat het te behandelen valt met medicatie. Je zegt dat je keelamandelen al eens geknipt zijn, deze groeien zelden weer aan maar het kan zijn dat er een rest is blijven zitten waar je ook klachten van kunt hebben. Verder hoef je denk ik nergens rekening mee te houden hoor, evt van te voren in laten schrijven in het ziekenhuis als je dat nog nooit gedaan hebt. Sterkte en succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 19:56

SpeechLess schreef:
Bij mij ging het om het bekijken van mijn keel. Ik moest volgens mij eerst naar binnen en kreeg toen een neusspray die het allemaal een beetje verdoofd. Dit moest ik toen in de wachtkamer om de zoveel minuten insprayen. Vervolgens werd ik weer binnen geroepen en ging de arts met een buis via m'n neus in mijn keel kijken. Ik had dus geen kennismakingsgesprek oid.
Van een vriendin die in een ander zh ook bij de kno was geweest hoorde ik echter dat zij geen verdovingsspray kreeg, dus ik weet niet wat standaard is..

Dat doen ze zeker niet bij kinderen? :D Ik kan me zoiets griezeligs niet herinneren namelijk _O-
Werd jij heel gericht doorverwezen misschien? En wat was het euvel bij jou?

sigrid1182 schreef:
Ik heb wel zelfde ervaring als speechless. Via neus in mn keel kijken, en toen ze hebben ze bij operatie, huig beetje verbouwd en amandelen verwijderd....nu iig geen keelonstekingen meer ivm amandelen en ik snurk ook niet meer!

Op wat voor termijn werd jij geopereerd? Grappig, ik heb dus sinds enkele jaren wel eens keelontsteking, wat me tot 2011 nooit gebeurde. Ik heb sinds 2010 ook voor het eerst in ik denk wel meer dan 10 jaar koorts gekregen als ik ziek was. Huisarts heeft mijn temperatuur in mei ook opgemeten en ik bleek dus lichte verhoging te hebben en naar haar vermoeden in de avond zelfs koorts. Terwijl ik zelf niet het idee had dat ik koorts zou hebben.
Ik weet niet of ik snurk, zou heel goed kunnen. Want ik word wel eens wakker met het idee dat ik stik. Gewoon even geen adem kunnen halen. Drie weken geleden ook een huig die dubbelgevouwen op mijn tong lag :') Begreep meteen waarom ik het idee had dat er wildvlees in mijn keel groeide :')

MaricoGraphy schreef:
Vraagje heb je een verminderd gehoor aan je loopoor?

Ik had namelijk ook enorm vaak oorontstekingen een loopoor die ook begon te stinken en pijn met steeds pieptoon of een bonkende toon. Bij de nko-arts (op mijn 8jaar) onder een scan geweest nu bleek ik een huidcyste achter mijn trommelvlies te hebben. Ik ben geopereerd toen ik 10 jaar was want ik was nog te jong en woog ook te weinig (?). Dit is een zware iperatie van 5uur geweest. Tijdens de operatie bleek niet alleen mijn trommelvlies beschadigd maar ook mijn 3 gehoorbeentjes waren onherstelbaar beschadigd. Ik heb nu donor trommelvlies en gehoorbeentjes.
Ik hoor nu rechts 65% voorheen was dat maar 35%

Ik heb geen idee, volgens mij niet. Ik ben in ieder geval nog nooit getest, niet sinds ik een buisje heb gehad. Daarvoor had ik wel een verminderd gehoor, wat ook merkbaar was na de operatie. Dingen als een wasmachine had ik nog nooit gehoord. Ik hoor nog wel eens dingen verkeerd, door ruis in mijn omgeving. Dan denk ik dat ik een helikopter hoor, maar dan is de computer aan het ventileren bijvoorbeeld. Maar ik denk niet dat ik serieus verminderd gehoor heb.

Pasamba schreef:
Bij een eerste consult heb je inderdaad eerst een soort kennismaking, je verteld wat je klachten zijn en dan wordt er wat onderzoek gedaan door de KNO arts. Ik vermoed dat er dan een CT scan wordt gemaakt van je holten en/of oren (meestal op afspraak) en naar aanleiding daarvan wel of geen operatie of dat het te behandelen valt met medicatie. Je zegt dat je keelamandelen al eens geknipt zijn, deze groeien zelden weer aan maar het kan zijn dat er een rest is blijven zitten waar je ook klachten van kunt hebben. Verder hoef je denk ik nergens rekening mee te houden hoor, evt van te voren in laten schrijven in het ziekenhuis als je dat nog nooit gedaan hebt. Sterkte en succes!

Een CT scan doen ze zeker ook niet bij kleine kinderen? Want dat kan ik me dus ook niet herinneren. Is wel iets dat ik heb gelezen inderdaad. Al mijn amandelen zijn geknipt vroeger. Wat er precies aan kan groeien weet ik niet, weet wel dat de pijnklachten die ik elk half jaar heb het meest overeen komen met keelamandelen.

Inschrijven ken ik inderdaad, was afgelopen februari bij een dermatoloog in ziekenhuis A en nu ga ik voor de KNO naar ziekenhuis B :')

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:09

Janine1990 schreef:
SpeechLess schreef:

Dat doen ze zeker niet bij kinderen? :D Ik kan me zoiets griezeligs niet herinneren namelijk _O-
Werd jij heel gericht doorverwezen misschien? En wat was het euvel bij jou?

Ik was geen kind meer, dus dat zou zomaar kunnen :P Ja, bij mij was het inderdaad gericht doorverwezen. Ik had een bult bij m'n keel (aan de buitenkant) en ze gingen dus kijken of er in m'n keel zelf ook iets raars zat of niet. Uiteindelijk bleek het lymfeklierkanker, maar ik denk niet dat jij je daar zorgen over hoeft te maken :+ :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 20:15

SpeechLess schreef:
Ik was geen kind meer, dus dat zou zomaar kunnen :P Ja, bij mij was het inderdaad gericht doorverwezen. Ik had een bult bij m'n keel (aan de buitenkant) en ze gingen dus kijken of er in m'n keel zelf ook iets raars zat of niet. Uiteindelijk bleek het lymfeklierkanker, maar ik denk niet dat jij je daar zorgen over hoeft te maken :+ :Y)

Jeetje, ben/was je daar niet heel erg jong voor?
Nee, daar maak ik me absoluut geen zorgen over. Hier geen rare bulten.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:17

Uhhh ja opzich wel, ik was 20. Ik had ook nog eens een soort die vooral bij mensen van 40+ voorkwam en dan ook nog vooral mannen. Maarja er zijn natuurlijk uitzonderingen en dat was ik blijkbaar -O- Maar gelukkig was het wel goed te behandelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 00:01

Tjee wat naar zeg...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 15:04

Nou ik zit nu op radiologie te wachten tot ik een ct scan kan maken van mijn holtes.

Hij heeft mijn loopoor een beetje schoongemaakt met een stofzuiger. Daar krijg ik oordruppels voor. Daarna ging hij met zo'n slangetje in mijn neus kijken, maar daar ging ik bijna out door. Dus die er snel uit en hoofd tussen de knieën. Op bed liggen en wachten. Moet zo nog ff terug naar KNO om te bespreken.

In ieder geval een allergietest over twee weken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:14

Goh wat vervelend zeg, zeker als je geen idee hebt waar het door kan komen.
Ik had als baby heel vaak oorontsteking. Ik kan me er zelf niets meer van herinneren, maar ik was toendertijd ook behoorlijk overgevoelig voor koemelk, en dat leek er ook verband mee te hebben.
Succes! Ik hoop dat er iets uit de tests komt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 16:52

Ik weet niet of ik het als baby had, wel als klein meisje inderdaad. Zat ook een stel met een heel erg jong babytje in de wachtkamer, vond ik zoo zielig! Kindje had ook echt pijn aan het gekrijs te horen. Was geen gewoon gehuil. :(

Reden voor de allergietest weet ik nu ook. Mijn neusamandel is wel wat geïrriteerd. Keelamandelen zijn niet aangegroeid na mijn operatie gelukkig. Maar om uit te sluiten dat het door een allergie komt, dus een test.

Ik weet wel dat ik de volgende keer niet alleen ga, stel dat hij weer met dat slangetje wil kijken. :') Ze vonden me heel erg relaxed, dus het lichaam reageerde er vooral op. Terwijl ik gewoon prima kon blijven doorademen. Werd gewoon ineens kotsberoerd en nog draaieriger dan ik al was door het uitzuigen van mijn loopoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 19:02

Nog een week tot ik weer naar het ziekenhuis mag, ik moet nog twee dagen druppelen met Sofradex tegen mijn loopoor. Het loopt niet meer, maar ik heb niet de indruk dat ik meer ben gaan horen (ook niet minder hoor!). Als mijn oor zo vol rommel zit, is het alleen wel bijzonder...
Ik begin ook het idee te krijgen dat het niet echt goed aanslaat, omdat ik heel af en toe felle steken in mijn oor heb. Op (volgens mij) de plek van de ontsteking.

Gisteren nog met m'n moeder gehad over de operatie aan keel- en neusamandelen. Iets dat er totaal niet toe doet, maar mijn vader is er ook aan geopereerd en diezelfde arts heeft mij een jaar of 30 later dus ook geopereerd.
Wat er wel toe doet, is dat ik in de eerste instantie alleen mijn keelamandelen geknipt zou krijgen. M'n moeder zei toen tegen de arts: "Nou, ik denk dat de neusamandel ook een nare boosdoener is." De arts heeft gezegd dat hij tijdens de operatie zou kijken of dit ook het geval was, want hij dacht van niet. Na de operatie vertelt hij aan mijn moeder dat de neusamandel ook geknipt was en dat mijn moeder gelijk had. Die was bijna nog erger dan de keelamandelen.

Wat het frappant maakt... mijn huidige KNO-arts (ander ziekenhuis en weet ook niet of gegevens van meer dan 20 jaar geleden nog wel op te vragen zijn, of überhaupt gedigitaliseerd :') ) gaf echter aan dat mijn keelamandelen duidelijk geknipt waren. Maar mijn neusamandel was wel geïrriteerd.
Ik krijg nu achteraf het idee dat voor hem niet duidelijk was of en dat mijn neusamandel ook geknipt is.

Ondertussen heeft mijn vader ook wat last van de luchtwegen en is hij na lang zeuren geprikt en blijkt hij een huisstofmijtallergie te hebben. Hij krijgt er niets voor, alleen een neusspray.
Opzich niet zo raar, ware het niet dat wij in het hele huis maar één stuk tapijt hebben liggen, en dat gewoon een halletje is, en geen verblijfsruimte. Daarnaast zijn al onze meubels van leer en wordt huis gewoon hartstikke schoon gehouden (vitrages worden regelmatig gewassen). Iets waar de huisarts een beetje verbaasd op reageerde.

Dus zowel een allergie als gewoon die neusamandel kunnen het zijn volgens mij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 17:15

Vandaag weer heen geweest dus.

Mijn hoofd is helemaal leeg :Y)
Bijholtes en dergelijke is he-le-maal niets aan te zien op de CT scan. Wat overigens super cool is om te zien. Mijn neusamandel is ietsjes geirriteerd op de CT scan, maar niet iets dat apart is.

Ik ben niet allergisch, wat ik ook niet verwachtte eigenlijk.

Maar wat het dan wel is? Dat is afwachten tot ik weer ziek word, dan kunnen ze een kweekje nemen. Kijken of er een goede bacterie verkeerd bezig is geloof ik.

Mijn loopoor heb ik weer druppels voor gekregen want de ontsteking is niet weggegaan en het trommelvlies gaat alweer open. Maar ik weet niet of ik ook op controle moet, dus morgen maar even bellen.

Wat een kleine mogelijkheid is, maar dat had de arts nog maar één keer meegemaakt, is dat er een stukje van de keelamandel is achtergebleven en die weer in de huid is gegroeid, dus niet zichtbaar als ik ziek ben. En sowieso niet zichtbaar als keelamandel.

Vet balen, ik ben intussen alweer verkouden, nouja, erger dan mijn constante loopneus. Nu ook hoesten erbij, weer sneller de keel dicht (benauwd in de keel) en dan ook nog verschrikkelijk kwijlen in mijn slaap. :+