Rugproblemen; waar heen gaan?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rugproblemen; waar heen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:05

Hoi bokkers,

Ik heb regelmatig last van mijn rug. Heb hier een tijdje voor bij de fysio gelopen. Mijn rug is niet helemaal recht, maar loopt in een s.

Fysio; heel leuk en aardig, maar na 1 of 2 dagen heb ik weer last en kan ik opnieuw heen.

Nu ben ik eens aan het rondkijken voor wat anders, iets wat "langer" helpt. Maar wat is er veel keus in soorten therapeuten/therapie.

Wie heeft ook regelmatig rugklachten en wat raden jullie mij aan?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:14

Ik zou een goede osteopaat aanraden. Die werkt als het goed is niet alleen lokaal maar pakt het hele lichaam aan waardoor je compensatievermogen groter wordt en je dus langer klachtenvrij bent.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:15

Heb je ook je Eigen houding onder de loupe genomen? En gekeken of je bed wel goed is voor iemand met jouw problemen? Heb je evt zooltjes nodig in je schoenen zodat je rug minder belast wordt?

Kun je evt met bepaalde (sportschool)-oefeningen je buikspieren meer trainen zodat je minder (snel) last van je rug hebt?

Ik zweer bij mijn osteopate trouwens. En tussendoor kan ik wat oefeningen doen, zodat de tijd tussen behandelingen steeds langer wordt.

evelien11

Re: Rugproblemen; waar heen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:24

Wat was de therapie die je kreeg bij de fysiotherapeut? Mobiliseren, oefeningen, massage?
Het maakt wel uit bij wat voor therapeut je komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:40

Bedankt voor de input!

Mijn houding is ook niet goed, hier heb ik met de fysio ook aan gewerkt.
Mijn matras is niet redelijk, maar ga binnenkort voor een andere kijken. Zooltjes heb ik wel gehad maar hielpen niet helaas...

Ik kreeg meestal wel oefeningen mee en die deed ik ook braaf, maar dan had ik zo weer last.

Wordt een osteopaat vergoed?

Ik deed oefeningen en ze maakte het regelmatig los dmv masseren.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:42

ik had ook altijd pijn in mijn rug de si-gewricht. oefeningen blijven doen als je maar wat voelt hol/bol. en vooral blijven paardrijden is super goed voor je rug .

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:43

Ik loop al jaren bij een acupuncturist. Werkt goed voor mij, afwisselend 'ouderwetse' acupunctuur (met stroom) en neuraaltherapie. Vooral die laatste heeft lang effect merk ik. Als je voor alternatieve geneeswijzen bent verzekerd en naar een arts-acupuncturist gaat (aangesloten bij ned vereninging arts-acupuncturisten), wordt het (deels) vergoed

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:47

Ik zou ook een osteopaat aanraden. Deze wordt afhankelijk van hoe je verzekerd bent deels vergoed.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:50

Dry needling, en dan het liefst gezet die iemand die gelijk voor osteopaath mag spelen. Ik zweer erbij. Toevallig was mijn eigen fysio op vakantie en heb ik nu 3 weken met rugklachten gelopen, en dat is in tegenstelling tot vroeger abnormaal lang. Vanmiddag weer aangeprikt en rechtgezet en ik voel me weer helemaal topfit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:51

Mensendiecktherapeut gaan, die hebben echt kijk op je houding en beweging. Word vergoed via de huisarts.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:55

Een goede chiropractor kan ook enorm helpen. Loop zelf ook jaren aan te modderen met nek en rug klachten. Na een poosje was ik het zo zat dat ik zelf maar opzoek ben gegaan zonder de huisarts erbij te trekken.
Ben uitgekomen bij een Gonstead chiropractor, deed wonderen. Het enige nadeel was eigenlijk dat hij praktijk had in Braband.
Misschien bij zoiets eens gaan kijken.

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:11

Hoi

Ja dat is vervelend zeker als je nog wil paardrijden. Ik heb zelf een hernia dus dat is wel anders. Toch wat tips.

Het kan soms helpen naar een andere fysiotherapeut te gaan. Bij mij eeste manuele had ik ook niks aan. Toen naar een andere praktijk en daar begonnen met dry needling (au) voor mijn verkrampte spieren. Dit helpt goed. Oefeningen kreeg ik mee. Wat later ben ik op de praktijk gaan oefenen op de flexchair en kocht zelf een sissel sitfit om thuis te oefenen. Ik merkte wel kleine verbetering. ( hernia zit er nog) Het is belangrijk om goed je buik en rugspieren te gaan trainen en dit ook blijf doen. Sommige praktijken hebben ook een rugschool misschien is dat wel wat voor jou.
Wat ook goed is is Pilatus dit leer je ook op de rugschool.

Verder is houding, bed belangrijk.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:16

Ik had cesar therapie, dat is voor een betere houding.
In het begin dacht ik; dat heb ik helemaal niet nodig!
Het zit gewoon helemaal vast o.i.d.

Maar het werkt echt super goed!
Meestal krijg je zulke klachten door een verkeerde houding.
En als je weet hoe een goede houding weet je de klachten te voorkomen.

Succes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:26

Ik zeg ook sporten. Doe ik nu een jaar of 8 2 a 3 dagen in de week.
Maar ik moet zeggen dat de ostheopaat het beste heeft geholpen.(3 hernia's gehad met alle oliebol erbij)

Niet alleen buik en rug spieren trainen maar gewoon alles omdat je hele lichaam met elkaar in verbinding staat. Iets optillen komt vanuit je benen zijn die niet sterk ga je weer met je rug lopen tillen.Sinds een half jaar neem ik ook regelmatig een eiwit shake en dit geeft ook een extra bijdrage. Vooral omdat ik eigenlijk chronische spierspanning heb.
Ik kan op dit moment weer 1x per week een stukje paardrijden zonder dat ik 2 dagen met klachten loopt.

Klachten vrij ben ik niet maar ben op dit moment wel tevreden.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:37

Mijn probleem is niet de scoliose (want die heb ik wel), maar de spieren er omheen die zwak zijn. Daar komt mijn pijn vandaan, en dat is echt alleen op te lossen met oefeningen, niet met massages want dan haal je de spanning er wel af.. Maar die komt inderdaad gewoon terug.