Blaasonsteking op vakantie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pluisje1998

Blaasonsteking op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 01:42

Hoi Bokkers,

omdat ik op het moment even niet meer weet wat ik ermee moet ga ik maar even hier raad vragen.

Ik ben nu op vakantie in Frankrijk, nog voor anderhalve week. Nu heb ik al twee dagen dat ik heel veel moet plassen, soms doet het een beetje pijn en het zijn maar kleine beetjes(ook moeite met uitplassen, blijven steeds kleine beetjes komen).

Mijn moeder en ik dachten eigenlijk direct aan een blaasontsteking. Nu begin ik toch te twijfelen omdat mijn urine gewoon lichtgeel tot kleurloos is, niet troebel en geen bloed. Kan dit alsnog een blaasontsteking zijn, of moet ik me meer zorgen maken??

Als het wel een blaasontsteking is wat kan ik er dan tegen doen?? Ik weet dat ik het beste naar de dokter kan gaan, maar als ik er zelf iets tegen kan liever niet. Ben als de dood voor dokters en daarbij spreekt niemand van ons ook maar een woord frans. We zitten ook nog eens in een gebied waar er bijna geen engels gesproken wordt, helaas.

Iemand die tips voor me heeft??

Michelleex

Re: Blaasonsteking op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 01:51

Ik heb dit vorig jaar in Oostenrijk gehad, ik wist het alleen wel 100% zeker. Was naar de apotheek gevraagd, maar ik moest echt een recept van de arts hebben. Dus ik had zelf vooraf al wat urine in een flesje oid meegenomen, en verhaal gelegd bij de Artz. :')
Consult moest ik betalen, was dik 100 euro, en medicatie. Het consult bij de huisarts kreeg ik terug.

Wat bij blaasonsteking helpt is veel drinken, en cranberry, dit is zo zuur, dat het bacteriën kan doden. Maar gezien je twijfel, lijkt het mij toch verstandig om een arts te bezoeken als je het niet vertrouwd.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 02:04

Heb al eerder een blaasontsteking gehad, jaren geleden, toen had ik ook weinig van de symptomen naast het vele plassen en de aandrang om te plassen. De twijfel komt vooral omdat ik een ontzettende hypochonder ben.

Heb ook geen idee wat het zo moeten zijn als het geen blaasontsteking is.

Ga morgen toch maar aan mijn ouders voorleggen om een dokter te gaan zoeken.

Zou het misschien ook een optie kunnen zijn om naar mijn HA in Nederland te bellen morgen?? Kijken wat die ervan zegt??

Ben al heel de avond aan het drinken hahah, zal bij elkaar al wel zo'n 2L hebben gedronken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 03:47

Je gaat niks meekrijgen zonder recept vrees ik. Gewoon naar de dokter, die spreken ook Engels. En anders zoek je even via Translate wat woorden op. Plasje inleveren en je krijgt de antibiotica mee.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 06:23

Wat in elk geval zeer goed helpt tegen een blaasontsteling is cranberrysap. Bij mij geeft dat vrijwel direct verlichting. Als ik jou was zou ik dat zo snel mogelijk halen.
Succes!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 06:32

Ik wil je niet bang maken maar een verwaarloosde blaasontsteking kan leiden tot een nierbekkenontsteking en dan ben je pas echt goed ziek. Naar de Franse dokter dus!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 06:53

even naar de receptie lopen van camping, hotel of appartement en vragen om een arts. Ze weten de weg in de buurt.
Ochtendplas opvangen en bij arts inleveren. Niets om bang voor te zijn.
ze bijten niet, zelfs Frans artsen niet :D :D
zonde van je vakantie als je de hele dag op de wc zit.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:04

Inderdaad via translate even je verhaal opschrijven. Beetje urine mee en dan komt het zo goed.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:38

Bij een blaasontsteking, en dat lijkt het wel zoals jij het schrijft, is toch echt antibiotica nodig. Lapmiddeltjes zoal cranberrysap zijn leuk, maar doden echt niet alle bacteriën en als de ontsteking richting je nieren gaat ben je verder van huis.
Dus toch even een huisarts zoeken en een plasje meenemen in een steriel potje. Uitgekookt jampotje oid doet prima dienst als je niets anders hebt :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:21

Kan zeker een blaasontsteking zijn.
Persoonlijk begin ik niet meer aan antibiotica. Ik neem twee keer per dag een Vit C1000 bruistablet en drink de rest van de dag brandnetelthee. Dan is het bij mij binnen een aantal dagen over :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:24

cranberrysap heeft alleen maar nut ter preventie, daarna doet het niks meer voor de blaasontsteking. Behalve dan dat het extra vocht is en je daarmee de blaas kan helpen doordat hij vaker geleegd wordt. Als je echt een ontsteking hebt en je lichaam kan het niet zelf oplossen zul je alleen nog antibiotica baat hebben. Dus toch eventjes langs de dokter, hij zal niet bijten :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:24

Drink even over de dag een aantal kopjes uitgeperste citroen met heet water, beter is het om een flinke dosis vitamine C tabletjes dus een stuk of 10 een paar keer te nemen..

Zo creeer je een zuur klimaat in je blaas en daar houden de bacterien niet van...

Is geen lapmiddeltje, heb ik van een arts zelf die dat zo doet, is ook een vrouw...

Succes...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:32

secricible schreef:
cranberrysap heeft alleen maar nut ter preventie, daarna doet het niks meer voor de blaasontsteking. Behalve dan dat het extra vocht is en je daarmee de blaas kan helpen doordat hij vaker geleegd wordt. Als je echt een ontsteking hebt en je lichaam kan het niet zelf oplossen zul je alleen nog antibiotica baat hebben. Dus toch eventjes langs de dokter, hij zal niet bijten :)

Cranberrysap werkt bij mij ook niet, maar het is zeker niet waar dat alleen antibiotica een ontsteking kan oplossen. We hebben niet voor niets goede bacteriën en een goed werkend immuunsysteem in ons lichaam :)
Ik heb regelmatig blaasontsteking. Meerdere keren per jaar. Vaak met bloed erbij, en niet meer kunnen lopen. Toch gaat het elke keer vanzelf over met niks anders dan vit. C om de zuurtegraad van de blaas te verlagen en brandnetel om de ontsteking te bestrijden.
Het is trouwens wel belangrijk dat je na het drinken niet te snel naar de wc gaat. Het zuur en de brandnetel moeten even in de blaas blijven zitten zodat ze daar hun werk kunnen doen.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:59

Ook ik had regelmatig flinke blaasontsteking, zelfs zo vaak dat ik niet eens meer langs de dokter hoefde voor een recept... Sinds ik vitamine C slik (140 mg per dag) gaat het perfect. Met een lage weerstand preventief wat meer slikken.

Vitamine C is in mij geval goed voor het tegengaan van de klachten, maar het bestrijd de blaasontsteking niet 100%. Als de dokter echt geen optie is zou ik flink wat vit. C tabletten slikken en thuis gelijk naar je HA gaan. Vitamine kan overigens ook geen kwaad mocht het toch geen blaasontsteking zijn, aangezien je wat twijfelt.

Beterschap!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:03

Heeeeeeeeel veel water drinken binnen korte tijd (liter binnen een uur oid), eventueel een paar glazen cranberrysap en ibuprofen. Als het beginnend is krijg je het zo vaak weg.
Mocht het erger worden toch even langs een arts. Het kan idd een nierbekkenontsteking worden en dat wil je niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:04

Oh blaasontstekingen, ik kan erover meepraten helaas... Heb er denk ik zo'n 30-40 gehad in de afgelopen 5 jaar. Heel belangrijk om er niet mee te blijven lopen, een verwaarloosde baasontsteking kan vervelende gevolgen hebben. Gewoon even een arts je urine laten testen, zo gebeurd en dan weet je het ook zeker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:16

8nnemiek schreef:
secricible schreef:

Cranberrysap werkt bij mij ook niet, maar het is zeker niet waar dat alleen antibiotica een ontsteking kan oplossen. We hebben niet voor niets goede bacteriën en een goed werkend immuunsysteem in ons lichaam :)
Ik heb regelmatig blaasontsteking. Meerdere keren per jaar. Vaak met bloed erbij, en niet meer kunnen lopen. Toch gaat het elke keer vanzelf over met niks anders dan vit. C om de zuurtegraad van de blaas te verlagen en brandnetel om de ontsteking te bestrijden.
Het is trouwens wel belangrijk dat je na het drinken niet te snel naar de wc gaat. Het zuur en de brandnetel moeten even in de blaas blijven zitten zodat ze daar hun werk kunnen doen.

Daarom zeg ik ook als je lichaam het niet zelf op kan lossen. Als je lichaam het zelf wel kan herstellen en je daarbij bijvoorbeeld vitamine C oid nodig hebt is dat prima natuurlijk. Maar de reacties hier dat cranberrysap zo zuur is dat het bacteriën dood is niet juist.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:25

Ik heb helaas ook in Frankrijk een blaasontsteking gehad. In de apotheek ga je geen antibiotica meekrijgen, maar wel dingen als bruistabletjes. Dat was voor mij even genoeg om de reis naar nederland te overleven.

Zoek even van te voren op wat blaasontsteking in het frans is :)