Euthanasie en onmenselijke behandeling

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Euthanasie en onmenselijke behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:17

Mijn oma ligt in het ziekenhuis. Er is geen vooruitzicht dat ze beter wordt. Ze is 83 jaar, links helemaal verlamd. Kan niet slikken, praten. Alleen met een rechterarm bewegen. Ze krijgt geen zondenvoeding meer, niets. Alleen wat vocht om medicijnen tegen epileptische aanvallen te geven (die heeft ze ook steeds).

Uiteindelijk zal haar lichaam dus stoppen met functioneren (de organen).

Er mag geen euthanasie worden uitgevoerd vanwege dat ze hier nooit voor getekend heeft. Maar zie jij dit dan aankomen in je toekomst?

Ze ligt daar nu als een kastplantje. Ze is wel goed bij kennis (vinden wij). Ze mag niets te drinken, maar maakt de hele tijd gebaren dat ze dorst heeft... maar echt de hele tijd. Dit omdat ze niet kan slikken, daarom mogen we haar niets geven. Als er dan gezegd wordt 'nee mam, we mogen je niets geven'. Maakt ze kwade gebaren met haar vinger.

Ik vind het gewoon onmenselijk. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Het kan morgen al gedaan zijn... maar het kan ook nog een week duren en wij gaan er ook aan onderdoor. We hopen allemaal dat ze snel naar de hemel kan.... naar opa.

Goof

Re: Euthanasie en onmenselijke behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:19

Wat een afschuwelijke situatie. Hopelijk duurt het niet te lang. Sterkte.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:21

Hebben ze ook bij mijn vader gedaan... vind walgelijk en onmenselijk om aan te zien.. mijn vader verlangde zo naar eten maar mochten hem niets geven en duurde nog week

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:22

Wat onze dierenarts zij toen onze hond werd ingeslapen: en dit noemen ze een humane manier... bij dieren kan het gelukkig, maar bij mensen niet.

Ik denk dat euthenasie makkelijker moet worden. Als ik zie hoe mijn oma nu aan het dementeren/Alzheimer is, dat zou ik niet willen. Als een leven alleen pijn biedt, slapen we dieren in. Maar mensen niet. Dat heb ik nooit begrepen.

Veel sterkte TS!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:24

vreselijk dit...je kunt beter een dier zijn soms.Dit kan soms wel drie weken duren,arm mensje!
Heel veel sterkte!
Ik hoop dat het snel afgelopen is dit.Is het geen optie om haar aan het infuus te leggen,dan duurt het langer maar dan lijdt ze niet.Uitdroging is niet grappig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:24

Wij hebben dit afgelopen December met mijn oma meegemaakt...
Het probleem is dat als ze dan toch iets drinkt, ze zich kan verslikken en kan stikken.
Maar het is vreselijk om mee te maken en ontzettend inhumaan!
Het klinkt heel rot, maar ik hoop dat de strijd snel over is. :o

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:25

Ik ken het en helaas is hier niks aan te doen.

Mijn moeder heeft leverkanker en wilt nu al die papieren tekenen. De een vindt het vroeg en de ander snapt het! Je bent in artsen hun ogen al snel niet meer in staat normale beslissingen te nemen. Onder behandeling en onder de medicatie kan je dit dus niet meer regelen.

Voor iedereen best belangrijk om te weten.

mika11

Waarom is de sondevoeding/vochttoedining dan gestopt?
Er zal vast één of ander beleid zijn afgesproken, pijnmedicatie etc.
Maar vaak is alleen het 1e contactpersoon of je oma zelf daarvan op de hoogte.
Behalve als ze jou persoonlijk ingelicht hebben.
Er zijn middelen om haar mond vochtig te houden zonder dat ze hoeft te slikken.
Ook hoeft je oma deze weg niet te gaan met veel pijn, heeft ze genoeg pijnmedicatie.
In mijn werk maak ik dit inderdaad mee, dat mensen gaan sterven.

Heel veel sterkte voor je oma, ik hoop ook voor jullie en voor haar dat deze situatie niet lang duurt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-07-15 22:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Grit

Heel verdrietig en pijnlijk om dit te moeten aanzien en niemand schiet er iets mee op ;(
Veel sterkte!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:28

Hele heftige situatie. Niet alleen voor jouw oma maar ook voor jullie als familie wanneer je zo machteloos staat. Er is geen enkele mogelijkheid om een euthanasie traject in te zetten? Las daarstraks toevallig nog iets over de levenseindekliniek, hoewel ik twijfel of het in deze situatie toepasselijk is.

Ik heb gelukkig van dichtbij niet iets dergelijks mee gemaakt, maar een zomer op een afdeling met demente ouderen gewerkt en het einde van die mensen was ook zo triest, niet meer kunnen bewegen en alleen maar levenloos voor je uit staren..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:28

Het versterven ken ik en vind ik zelf geen naar idee mits het fatsoenlijk uitgevoerd wordt.

Ik kan me voorstellen dat ze niets mag drinken omdat de kans groot is dat ze zich verslikt. Wat dan over het algemeen wel gebeurt is dmv een soort sponsje de mond vochtig houden.

Wel ben ik van mening dat als er voor versterving wordt gekozen de desbetreffende persoon ook de kans moet krijgen om weg te zakken. De persoon mag geen pijn of ongemak hebben. Is dit wel het geval dan klopt er iets niet en doen de artsen iets niet goed.

Is je oma veel wakker of niet?

Snap dat het erg naar is om mee te maken en wil jullie dan ook veel sterkte wensen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:29

Bij mijn tante destijds is er morfine gegeven ook ivm pijnbestrijding. Dat versneld de boel ook, maar dan is ze ook daas genoeg om geen last meer te hebben van dorst etc.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:32

Dancie schreef:
Je bent in artsen hun ogen al snel niet meer in staat normale beslissingen te nemen. Onder behandeling en onder de medicatie kan je dit dus niet meer regelen.
Die zijn gebonden aan een zodanige wetgeving dat dit voor hun ook lastige situaties zijn. Onderschat niet hoe zij vrijwillige euthanasie moeten kunnen verantwoorden zonder zelf in de problemen te komen.

Het is helaas een wetgevingsprobleem over een moeilijk onderwerp.

Er is een vereniging waar je veel informatie kunt vinden en ook wat je eventueel zelf al kunt regelen;
https://www.nvve.nl

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:33

Wat heftig! Sterkte.

Vorig jaar is mijn moeder overleden na een strijd van 3,5 week. Daarin mocht ze eerst niets eten, maar kreeg ze alles wel via de lange lijn in haar hals. Toen was er nog de hoop dat ze het mogelijkerwijs kon overleven. Zodra de handdoek in de ring werd gegooid, is ze van de IC naar een gewone afdeling verplaatst en kreeg ze een wensdieet. Ze mocht dus alles eten en drinken wat ze wilde. Helaas bleef dat bij een paar hapjes vla. Ze was te zwak en ze had veel pijn. Met morfine is de pijn 'behandeld'. Op dinsdag hoorde ze dat ze opgegeven was, op woensdag is ze naar de gewone afdeling geplaatst en donderdagavond is ze overleden. De donderdag was ze al niet meer bij kennis.

Het is onmenselijk om je geliefden te zien lijden. Dit was bij ons al verschrikkelijk toen we hoopten dat mam zou overleven. Laat staan dat die hoop er niet meer is.

Maar niet slikken is ook gevaarlijk. Zelfs voor iemand die stervende is, is het dan onmogelijk om toch drinken te geven. Mag je ook haar mond niet wat vochtig houden met een wattenstaafje (spons staafje in het zkh? En heeft ze pijn?

Wat dat betreft zijn de regels voor euthanasie bizar zwaar en wat bij ons leek/klonk, was alsof veel ziekenhuizen het sowieso niet doen. Te veel consequenties mogelijkerwijs. Ze dachten namelijk dat het bij ons mam ook nog dagen kon duren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:40

Mijn ervaring is dat de morfine vaak wel dusdanig wordt opgevoerd dat mensen gelukkig steeds verder wegzakken en het sterven daardoor wel redelijk snel zal gaan. Vaak zijn ze door de hoeveelheid morfine niet meer bij kennis.

Misschien is zoiets nog te bespreken?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:43

Ze is best veel wakker, tenminste als mijn moeder daar is.
Mijn moeder maakt haar mond steeds vochtig met watjes, maar een paar seconde daarna maakt ze alweer gebaren van 'dorst'.

Of ze pijn heeft... dat kunnen ze ons niet garanderen. Ze kunnen dat 'niet zien'. Volgens ons moet ze wel zeker iets gebroken hebben, als jij opeens op de een stenen vloer om valt als je zo oud bent...

Morgen maar weer een gesprek.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:46

Ik vind het verschrikkelijk voor jou, de familie en oma, Laptopmuis... En zoals er gezegd wordt; het klinkt naar, maar ik hoop dat haar strijd snel gestreden is en dat ze rust mag vinden. Heel veel sterkte.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:52

Wat vreselijk. Heel veel sterkte gewenst.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:55

Barbet schreef:
Waarom is de sondevoeding/vochttoedining dan gestopt?

Omdat je het anders nog langer uitrekt? Zo'n besluit wordt altijd genomen na overleg met familie. Vaak gaat het na stoppen met de sondevoeding erg snel.

Ts, ik snap dat het echt heel naar is om dit mee te maken. Probeer alleen te bedenken dat de verpleging/dokters een beleid voeren met een reden. Niet om het voor jou oma nog onmenselijker te maken. Ik heb zelf ook ervaring met palliatieve mensen zoals jou oma (als verpleegkundige- in opleiding) en wij probeerden zoveel mogelijk alles te communiceren met de familie. Als je je ergens niet goed bij voelt zeker een gesprek vragen hoor!

Heel veel sterkte, niet makkelijk dit :(:)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:00

Kunnen ze geen Lemon Swabs of Pagavit voorzien? Dat helpt beter dan een watje met gewoon wat water.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:04

Ashkerlon schreef:
Kunnen ze geen Lemon Swabs of Pagavit voorzien? Dat helpt beter dan een watje met gewoon wat water.

Inderdaad, en haar lippen vet houden met vaseline of iets in die richting.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:15

Ik neem aan dat je ouders en oma vroeger wel eens overlegd hebben wat er gedaan moet worden in een dergelijke situatie. Blijkbaar is ze helder genoeg om te communiceren, en dan is dit lijden. Dat hoeft niet als ze gesedeerd wordt. Ik zou je ouders maar eens een gesprek laten aangaan met de verpleging. Heel veel sterkte.
(hebben hetzelfde meegemaakt met mijn oma...)

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:16

Verschrikkelijk dit.. Zo oneerlijk, en voor jou uiteraard erg verdrietig om te zien. Wellicht is er een reden voor, maar dan zouden ze jou beter mogen informeren. Hopenlijk kunnen de artsen je morgen meer vertellen :)

Wil je veel sterkte wensen :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:21

Allereerst heel veel sterkte ts. Valt allemaal niet mee. Ik vind zeker dat wanneer er in dit soort situaties en in andere situaties bijvoorbeeld als iemand terminaal is er gekozen mag worden voor euthanasie. Want euthanasie is menselijker dan iemand zo laten liggen.
Ik heb het meegemaakt toen ik nog in de zorg werkte. Dat mensen wel aan de morfine en dormicum lagen(excuus als het een ander middel is) en geen eten en drinken meer kregen. Is het humaan om iemand bijvoorbeeld een week want zo lang kan het duren zo te laten liggen. Dat je iemand laat verhongeren. Doe dan euthanasie dan is het voor zowel familie als zorgvrager eerder klaar. Ik vind dat soort praktijken zo walgelijk

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:29

Verschrikkelijke situatie.
Mijn opa had galblaaskanker maar kon ondanks dat goed functioneren en merkte je er weinig van tot hij plots een herseninfarct kreeg. Ook hij was daardoor verlamd aan één zijde, waardoor hij ook niet kon slikken enzo. Hij was niet bij, ze hielden hem niet in coma maar hij 'sliep gewoon'. Hem gaven ze geen behandeling meer omdat de herseninfarct te veel schade had aangericht en hij anders toch zou overlijden aan de kanker. Hem hebben ze dus ook geen sondevoeding of vocht gegeven. Zijn lichaam moest er zelf maar mee gaan ophouden. Vreselijk vond ik dat. Je zag zijn buik echt werken om adem te halen. Het zag er gewoon niet vredig uit en omdat hij niet bij was kon je hem niet vragen of die pijn had. Ik heb in die tijd wel eens gezegd een dier wordt waardige behandeld in deze situatie omdat je die euthanaseren, hoe hard dat ook klinkt maar zoals hij bij lag was echt niks en je weet dan dat hij geen voedingsstoffen of vocht krijgt. Hij heeft het een week volgehouden.
Ik kan mij voorstellen dat het niet altijd makkelijk is dat jou oma nog zo goed bij is omdat ze alles mee krijgt, ook de negatieve dingen als de pijn. Hopelijk kun je toch nog wat 'goede momenten' eruit halen nu ze nog helder en bij is. Idd lippen nat maken doen ze wel. Maar ik vind het echt mensontwaardig dat mensen in Nederland zo behandeld worden. Zit mij al dwars sinds mijn opa, heb wel ens gedacht om een brief te schrijven. Mus waarheen dan? En wat doet één brief.

Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze onmogelijke situatie.