Slapeloosheid

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Smee__

Slapeloosheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 05:17

Ik weet me even geen raad meer.. Sinds twee weken val ik ontzettend slecht in slaap. Zoals nu ook weer, over nog geen 4 uur gaat mijn wekker en ik ben nog steeds klaarwakker. Als ik eenmaal slaap dan slaap ik ook wel door, het is echt puur het in slaap vallen.
Ik heb al van alles geprobeerd. Een kopje thee voor het slapengaan, lezen, muziek luisteren, schaapjes tellen, maar niks werkt. Bijkomend nadeel is ook dat ik uit een soort van verveling maar m'n telefoon erbij pak en dat witte licht helpt ook niet bepaald natuurlijk.
Geen flauw idee waardoor het komt. Het enige wat veranderd is sinds die twee weken is dat ik nu alleen in bed lig omdat degene met wie ik altijd slaap nu op vakantie is. Maar ik kan toch moeilijk tot begin september slecht slapen omdat ik alleen lig? :=

Heeft iemand misschien de gouden tip voor me om weer eens een fatsoenlijke nacht slaap te pakken? Ben het redelijk zat nu :(

magda_90

Re: Slapeloosheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 05:32

Goedemorgen. Probeer eens ademhaling oefeningen. Focus je eerst op je ademhaling en probeer daarbij je buik goed uit te laten zetten. Dan voel je na of er spanning in je tenen zit, in je enkel, kuit etc. Op deze manier ontspant geest en lichaam en dan val je hopelijk zo in slaap.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 05:43

Ik weet niet of deze tip je aanspreekt, maar je lijkt zelf te vermoeden dat je slapeloosheid te maken heeft met het alleen slapen. Misschien kan je bij het in slaap vallen tegen een lang kussen/opgerold dekbed aan gaan liggen zodat je bed minder leeg aanvoelt? Dit valt natuurlijk ook prima te combineren met ademhalingsoefeningen. Ook als je normaliter niet persé tegen elkaar aan ligt 's nachts, denk ik dat het kan helpen wanneer je de illusie creeërt dat je niet alleen bent door dus ergens tegenaan te gaan liggen. Ik ben benieuwd of het je lukt op korte termijn een oplossing te vinden. Slapeloosheid kan zo'n dooddoener zijn voor de rest van je dag :(

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 05:58

Opgerold dekbed heb ik naast me liggen ja :j Aan de ene kant denk ik inderdaad dat het daardoor komt, dat is het enige wat er veranderd is. Maar aan de andere kant sliep ik hiervoor in het weekend ook haast altijd alleen en dat vormde geen probleem.

Ademhalingsoefeningen kan ik wel eens proberen ja, bedankt voor de tip! :j

Bah, nou komt er weer licht door m'n gordijnen en de duiven beginnen weer, helpt ook niet echt :')

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 06:19

Ben je overdag wel actief genoeg dat je lichaam echt rust nodig heeft s avonds ?

Ik merk op dagen dat ik geen moer heb uitgevreten. Dat ik veel lastiger in slaap kom.
Zelf heb ik ADHD, stuiter eeuwen door. Maar s avonds moet ik echt lekker moe zijn.

En wat bij mij invloed heeft, zorgen. Zijn er dingen waarover je zorgen maakt.
Ik had oa onzekerheid over een baan, sliep daardoor minder goed, opstaan met hoofdpijn.
en maak het cirkeltje maar rond.
Sinds Dinsdag weet ik dat ik komende jaar een nieuwe baan heb. En dat geeft dan al gelijk rust.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 06:24

Misschien helpt een warme douche of bad met lavendel (die van Kneipp is het lekkerst :j )
Lavendel is heel ontspannend en het is ook een optie om wat lavendelolie op je polsen te smeren ipv onder de douche te gebruiken.

Oordoppen en een masker kunnen ook uitkomst bieden als je last hebt van licht/geluid.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 06:54

Mobiel (blauw licht) gaat ook de slaap tegen. Gebruik dat zeker niet meer een uur voordat je gaat slapen.

Misschien slaaptherapie bij een psycholoog? Heeft mij ook ontzettend veel geholpen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:42

Goeie morgen :)

Wat voor muziek luister je als je gaat slapen?
Ik heb eigenlijk altijd de radio zachtjes aan. Meer voor het geroezemoes en het idee dat ik niet alleen ben.

Probeer je telefoon (onderste boven) weg te leggen.
Liefst nog zonder wifi, zodat je echt gewoon je rust kan gaan pakken.
Het is even "afzien" maar wellicht helpt het.

Een knuffel in bed? Een hele grote bijvoorbeeld?

slaap je met het raam open of dicht? :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:47

Maanden niet kunnen slapen.
Opgelost door echt iedere avond hetzelfde ritueel te doen
(Kopje slaap thee en daarna douche).
Ging iedere dag exact op het zelfde tijdstip naar bed en zelfde tijdstip eruit.
begon na een week al verschil te merken en kort daarna sliep ik weer normaal

Verder heb ik de App buddhify gekocht.
Ben normaal niet zo zweverig van de meditatie maar dit is iemand die je in slaap praat. Ben binnen 10 minuten weg.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 04:28

Ontzettend bedankt voor de tips allemaal! Heb alles opgeschreven en ga ze allemaal proberen om te kijken wat goed werkt voor mij. Nu ben ik overigens nog wakker omdat ik op stap ben geweest haha :))

@Marjo89, nu in de vakantie is het wel lastiger om echt productief te zijn. Maar ik probeer iedere dag wat te sporten en bezig te blijven :j

@EngeltjeS, meestal zet ik gewoon een rustige playlist van Spotify oid op. Een knuffel is misschien wel een goed idee ja, toch net iets fijner om tegenaan te kruipen dan een opgerold dekbed :D Thuis bij m'n ouders slaap ik met mijn raam open, maar op m'n eigen kamer kan het raam niet goed open |o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:22

Slaap je overdag nu weleens bij omdat je 's nachts te weinig rust krijgt?
Zo ja, niet doen. Blijf aan je normale dag/nachtritme vasthouden, hoe moeilijk ook. Anders zal het alleen maar verergeren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:58

Bestel eens via internet Melatonine 1 tot 3mg. Deze kan je in Nederland niet zonder recept kopen, wij doen dat via Ebay. Melatonine is een natuurlijk slaaphormoon en wordt veel gebruikt bij ploegendiensten of jetleg/ADHD. Ik vind het echt helpen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 11:35

@Cayenne, dat probeer ik zo min mogelijk te doen ja.
@DatBenIkNou, ik heb op huisartsrecept 3 mg staan, maar dat heeft bij mij tot nu toe niet veel uitgehaald -O-