Iemand ervaring met handtherapie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Iemand ervaring met handtherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:24

Afgelopen maart heb ik tijdens een training van korfbal een bal totaal verkeerd op mijn duim gehad, maar gezien ik aan het begin van het seizoen ook al 3 maanden aan de kant heb gezeten vanwege een rugblessure en we nog kans maakten op promotie, had ik niet erg veel trek in rust houden, dus heb ik er toen niet na laten kijken (I know, niet slim, maar zo eigenwijs ben ik nou eenmaal en daar gaat het nu ook even niet om :Y) ).

Gezien ik er na 3 maanden nog steeds niet heel erg veel mee kon heb ik er na afloop van het seizoen toch maar eens na laten kijken. Gevreesd werd eerst voor peesletsel, gezien ik nog maar de helft van de buigfunctie van mn duim heb momenteel.
Na hele rataplan van foto's en bezoekjes aan de plastische chirurg en handchirurg hebben ze gediagnosticeerd dat ik het gewrichtskapsel van mijn duim heb gesloopt, maar dat er inmiddels operatief niet meer veel voordeel voor te behalen is. Door het littekenweefsel loopt er het een en ander vast waardoor buigen bijna niet kan en pijnlijk is.

Nu hebben ze bedacht dat ze het op willen gaan rekken e.d. om daar wat bewegingsmogelijkheden mee terug te halen, daarvoor hebben ze me doorverwezen naar de handtherapeuten van het CWZ (revalidatieartsen, ergo- en fysiotherapie) waar ik morgen met de eerste behandeling ga starten (ik heb mezelf allerlei dingen met links of met andere vingers aangeleerd, vandaar de ergo).

Maar nu heb ik eigenlijk geen flauw idee wat ik kan verwachten, dus was ik benieuwd of hier ervaringsdeskundigen zijn op het gebied van handtherapie :P

RubyRed

Re: Iemand ervaring met handtherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:39

Ik ben een hele tijd bij een handtherapeut geweest, voornaamste wat ie deed was spalken en oefeningen. Uiteindelijk toch geopereerd, daarna nog daar geweest voor oefeningen en soepel houden van het litteken. Was heel tevreden over de gang van zaken. Succes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:47

Ik heb hetzelfde na een ongeluk aan twee vingers. Eerst bij de plastische chirurg geweest en spuiten gekregen, maar dat hielp niet. Ik heb daarna 3 maanden hand therapie gevolgd en zonder resultaat. :j ik geef helaas niet zo'n positieve reactie, maar als iemand de oplossing heeft hoor ik het ook graag.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:53

Dus het is een beetje per persoon afhankelijk wat de ervaring is, lijkt me denk ik ook wel aan je geval en de behandelaar liggen :)
Ze hadden het inderdaad ook erover dat ze misschien een spalk voor 's nachts gingen maken, om het dan ook verder op te rekken :j

Chirurg zei wel dat ik dat oprekken beter wel met iemand kon doen die ik al haatte, want hij zei dat ik die persoon niet aardig ga vinden na een behandeling :') Ben benieuwd haha

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:42

Ja, aantal jaren geleden m'n knokkel verbrijzeld. Ene arts wilde m'n vinger amputeren en handchirurg heeft hem wel weer aan elkaar gezet. Mis 75% van m'n kraakbeen en waren heel wat zenuwen beschadigd. Na operatie de week erna meteen revalidatie/handtherapie gehad. (Grappig genoeg was dat m'n eigen zus :D ) veel masseren om het vocht weg te krijgen en veel oefeningen meegekregen. Door de metingen die wekelijks gedaan werden hoe ver ik kon buigen en strekken bleef het motiverend om de oefeningen te doen.

Na een maand of 4 was ik klaar met therapie en kan m'n hand weer gewoon gebruiken. Hij blijft iets beperkt (sneller stijf) en hij zal niet ingegipst mogen worden als ik m'n arm breek maar hij doet het wel gewoon.

Mijn ervaring was dus super.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:52

Ik heb voor iets heel anders handtherapie gehad: die praktijk deed van alles met pakkingen van neopreen, ultra kort geluid, "coban" (een soort elastisch pleister/ verband) en je hand bewegen in scherpe rijst of juist bruine bonen :P .
Kortom: zaken waar - met alle respect - de meeste artsen weinig ervaring mee of kennis van hebben.
(Wellicht dat er voor beschadigd gewrichtskapsel weer andere "trucen in de trucendoos" zijn!)

Verder zou je kunnen denken aan arnica gel of rozemarijn olie - die kunnen het littekenweefsel "verzachten". Sommige/ de meeste littekens gaan nooit weg, maar als de zaak 'oplost' tot een enkel lijntje of kleurverschil, dan ben je veel beter af dan als er knopen zitten, hobbels en gaten. Gewrichtskapsel is bindweefsel, dus net als met een pees: herstel gaat langzaam, maar kan heel goed.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:02

Beetje laat misschien.
Ik heb handtherapie gehad ivm pols. Deze gebroken gecompliceerd en niet alles helemaal zoals het moest gaan.
Ik heb er wel redelijk resultaat mee gehaald. Ik kon maar tot ong. 25 gr en nu tot 45/ soms op goede dag 55 van de 90 dat het moet zijn. Is het een groot resultaat nee. MAar zonder.....
Als je het niet probeerd weet je het ook niet.
Ik ben daarna ook wel geopereerd maar niet om beweging te bevorderen. Daar was het te laat voor. Ook door verkeerd ingipsen. Had ik beperking naar andere kant (dus na goed ingipsen) was therapie beter gegaan en kon ik mogelijk meer bewegen.
Ik had een prima therapeut en nee niet altijd mijn vriendin want pijn kan het doen.....