Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 22:27

Soms heb je van die vreetbuien.. Lees: 1 week per maand is het op zn ergst ;)
Als ik dat heb, dan kan ik echt alles opeten wat voor mn neus ligt.
Chocola, koekjes, ijs, snoep, gebak.. Maakt allemaal niks uit.
Ik ben net een container op dat moment :')
Daarna ben ik meestal beroerd ervan.. (Goh gek zeg! ;) ) En neem ik me echt voor om het gewoon niet meer te doen! Want het is het echt niet waard!

Want zoals deze foto al zegt:

Afbeelding

Eat sh*t, look sh*t, feel sh*t OR eat good, look good, feel good.

En het is écht zo! Ik voel me veel beter als ik gezond eet, en geen slechte dingen naar binnen werk, maar alleen voedsel waar mijn lichaam echt wat aan heeft.
Maar waarom is er dan toch zo nu en dan de drang om gigantisch lekker te genieten van al het lekkere slechte verrukkelijke 'voedsel' zoals chocola, snoep, koek, ijs, gebak stuff?!

Want je weet dat je je na die tijd weer slecht voelt.. (Ik wel in ieder geval) Maar toch kun je soms die drang niet weerstaan..

Wat is dat toch?

Ik ben vast niet de enige die zich hierin herkent ;) Dus mede-lotgenoten.. Meld u..
En misschien kunnen we elkaar helpen strijden tegen deze aanvallen? :P
Laatst bijgewerkt door Naamloos1 op 21-07-15 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:29

Ik voel me ook slecht na ongezond eten, maar het is zo lekker. Daarom eet ik het haha.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:29

Ik meld me... Herken me 100% in je verhaal

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:31

Omdat het zo makkelijk is! Ik bedoel.. Een bocht naar rechts voor de mac en meteen eten of een heel stuk rechtdoor en eerst nog koken voordat ik kan eten na het werk... Bij mij is het voornamelijk gemakzucht :j. Maar heb mezelf vorige week weer een schop onder mn ass gegeven :D. Mac is verbannen :))

Celiien

Ik heb zojuist een zak naturel chips ribbel weggevreten :9 nu heb ik onwijze spijt.. tjah, ik heb wekelijks wel 2 of 3 vreetbuien, als het niet meer is, het is echt te erg voor woorden.. koekjes, chocola, chips, allles kan er dan in. Terwijl er fruit in de koeling staat :')

Kuggur

Ik denk dat mensen zich meteen een stuk beter zouden voelen als ze niet zo obsessief om zouden gaan met hun eetgewoonten....

femke_harley

:evaw:

Ik meld me! Ik merk heel erg dat als ik veel suikers eet/ongezond, dat ik veel sneller moe ben dan wanneer ik gezond eet. Ik heb sowieso chronische vermoeidheid, maar sinds ik echt op m'n eten let merk ik zoveel verschil. Ik lig soms zelfs wakker ipv dat ik op elk moment van de dag in slaap kan vallen :+

Daarbij voel ik me ook gezonder. Als ik vet gegeten heb, voel ik me ook altijd vies. :\

Gelukkig krijg ik het wel steeds meer onder controle :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:32

Die Doritos waren heerlijk trouwens, net als die pizza van vanmiddag. :9

:')

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:32

Herkenbaar, nu ook weer honger... In trek altijd eerst de chips la open.. Nu gelukkig weten te beheersen en zit ik aan de cup a soup.. Maar ik snaai makkelijk even een lading chips of kaasstengels weg.. En niet meer zien hoeveel slechte dingen ik per dag eet :+

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:33

Oow.... Vooral op de momenten dat ik besluit op mijn voeding te Letten, en dus gezonder wil eten... Kan ik geen patatzaak weerstaan

1 dag in de week werk ik thuis... En die voorraad kast hé... Zo verleidelijk..
Misschien moet vriendlief de sleutel hiervan maar in zijn beheer houden op de donderdagen :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:35

Kuggur schreef:
Ik denk dat mensen zich meteen een stuk beter zouden voelen als ze niet zo obsessief om zouden gaan met hun eetgewoonten....

Kan het hier alleen mee eens zijn.
Voel me niet slecht na een zal chips. Het was lekker. Kan het maar gehad hebben. :+ dat slecht en schuldig voelen na iets lekkers... Heb ander zaken om me mee bezig te houden dan dat.

De 'we' in de titel vind ik ook best overdreven. Spreek voor jezelf. Dan heb je werk zat.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-07-15 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:35

Ik meld me ook, want ik kan er ook wat van... Belachelijk veel eten tijdens zo'n vreetbui, geen rem meer kunnen vinden... En je daarna zo rot voelen, laatste eetbui was afgelopen donderdag, daarna geen drang meer tot gehad :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:36

ja, heel herkenbaar die 1 week per maand -O- . Met eten van chocolade maken je hersenen stofjes aan waar je je gelukkig van voelt, dus beetje drugsideetje ;-). Ik heb dat ook met een frietje, denk...ooooh daar heb ik toch eens trek in.... daarna voel ik me altijd rot en zwaar ( kan vet en de zwaardere koolhydraten uit brood bijv. niet goed verwerken door medicaties) en dan zeg ik ook nog tegen mijn man: dit was de laatste keer hoor, voel me zooo rot/ misselijk etc..hahahahaha
Vreselijk is dat toch, wat dat toch is weet ik niet, maar het lijkt wel een inwendig duiveltje ;-)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:38

Ja, een week per maand is chocola nog lekkerder dan anders....!

Nu, het zij zo!
Ik eet mooie, lekkere donkere chocola en daar word ik blij van.

En uitspattingen op moment X beschouw ik als het goedmaken van een tekort. (Mbt voeding, smaak, calorieën - of troost of wat dan ook. Dus kalm uitspatten en deze waardevolle info meenemen.)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:40

Heeft vaak te maken met de stoffen in 'slecht' eten? Snoep en chips e.d. zitten dacht ik stofjes in, waardoor je er meer van wilt eten. En snelle suikers natuurlijk, waarvan je eerst een boost krijgt en daarna vaak nog meer moe wordt haha.

Eens per maand zal ook te maken hebben met de hormonen denk ik.

Het schijnt te helpen om lekkers in te delen. Dus paprikachips is bijvoorbeeld lekker, terwijl cheese union chips heeerlijk is (noem maar even iets). Spreek dan af dat je alleen het lekkerste eet.
Pak een bakje met chips ipv de hele zak.
Drink twee glazen water voor het eten, leg voedsel buiten handbereik, leid jezelf af...

Ik heb genoeg tips, nu de uitvoering nog :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:49

De oplossing. Gewoon niet meer halen. Ik wilde afgelopen weekend ook lekker snaaien maar had alleen nog noodles in huis. Zijn die maar opgegaan.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 22:51

Hahaha fijn dat jullie je ook herkennen!
Ik heb de buien gelukkig ook veel beter in de hand dan eerst, maar toch blijven ze wel aanwezig en lastig te weerstaan... -O-

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:51

Mensen moeten niet zo moeilijk doen. Eet gewoon 80% van de tijd gezonde dingen, en de rest mag je best 'leuke' dingen. En dan niet van die moderne gezonde dingen (geen gluten, geen suiker, geen koolhydraten). Maar gewoon gezond zoals je moeder voor je kookte. Zoveel mensen zijn zo druk bezig met wat ze allemaal niet mogen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 22:52

purny schreef:
De oplossing. Gewoon niet meer halen. Ik wilde afgelopen weekend ook lekker snaaien maar had alleen nog noodles in huis. Zijn die maar opgegaan.

Ja dit is wel het beste idd!
Ik haal bijna niks meer in huis. Alleen chocola boven de 75%. Daar eet je niet zoveel van.

Maar als ik dan in de stad ben, moet ik de winkeltjes met snoepjes, terrasjes met gebakjes ook kunnen weerstaan :')

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 22:53

Anoeska schreef:
Mensen moeten niet zo moeilijk doen. Eet gewoon 80% van de tijd gezonde dingen, en de rest mag je best 'leuke' dingen. En dan niet van die moderne gezonde dingen (geen gluten, geen suiker, geen koolhydraten). Maar gewoon gezond zoals je moeder voor je kookte. Zoveel mensen zijn zo druk bezig met wat ze allemaal niet mogen.

Dit is niet mijn punt van het verhaal.
Ik vind ook zeker dat je af en toe lekkere dingen mag. Maar ik ben gewoon letterlijk na die tijd beroerd ervan. (Komt ook omdat ik allergisch ben voor geraffineerde suikers) dus vandaar mijn vraag:
Waarom wil ik/mensen toch steeds weer opnieuw snacken/slecht eten als je weet dat je je er niet beter door gaat voelen :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:55

Maar hoe doen jullie dat dan met je hongergevoel? Ik merk soms dat brood me niet genoeg voed

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 22:56

Dan iets van kwark ofzo eten. Stuk fruit. Of havemout! Dat vult goed :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:00

Voor mij is het soms puur gemak.

Voorbeeldje:
Had laats best zin in wat sla met kip met een niet al te vette dressing.
Sla was op. Betekende dus dat ik eerst even moest fietsen om nieuwe sla te halen, het nog schoon moest maken en dan nog in elkaar gooien.

Toen ben ik maar voor een makkelijke voorverpakte wafel gegaan :')

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:01

Ik zit net in een vreetbui -O- *loopt nog een keer naar de kelder* :~ :~

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:02

Ik herken het zo ook! Daarom nu sinds 3 weken maar besloten gewoon niks ongezonds meer te kopen, kan ik ook niks ongezonds eten. Koelkast ligt dus alleen maar vol met gezond drinken, fruit, groente en dergelijke. Als ik trek heb om iets te eten, eet ik maar komkommer, appels of druiven :') Was zondag tot maandag naar vriendin en als avondeten trouw m'n bakkie koude pasta salade mee genomen, was wel een huil momentje toen ik m'n slablaadjes weg werkte en hun lekker aan de patat zaten _O-

Stond vanavond nog in de winkel "Toch maar popcorn mee nemen? .. Neeee, anders eet ik die in een keer op, ik haal nog wel druiven".

Moet zeggen, het gaat best goed. :# En heeeel af en toe eet ik volkoren koekjes met chocola en drink ik een blikje energie.