Cadeau terminale tante

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anoukie88

Cadeau terminale tante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 12:56

Allereerst sorry als het verkeerd staat, wist niet zo goed waar dit onder hoorde.

Mijn tante heeft afgelopen maand na verschillende onderzoeken (langdurig en ingewikkeld verloop) te horen gekregen dat ze een hersentumor heeft en daarbij uitzaaiingen naar de longen. Na een gesprek met de arts heeft ze te horen gekregen dat ze nog zo'n drie maanden heeft.

Ze is hier ontzettend sterk onder en is praktische zaken meteen gaan regelen en ook emotioneel is ze er heel kalm onder. Mijn oom daarentegen is erg emotioneel en is ook geregeld hier om zijn ei kwijt te kunnen. Nou zal ik verder niet op details ingaan want daar gaat het niet over.

Nou wil ze, onder voorbehoud dat ze het aankan, 9 augustus een bbq geven voor de familie en naaste vrienden. Maar nu dus de vraag wat geef je "zo iemand"?
Ze ziet het zelf als een gezellig feestje maar mijn oom gaf ook al aan dat de meeste het zien als laatste keer en afscheid. Omdat zij ontzettend positief is wil ik het voor haar ook zo benaderen. Maar wat zet je op een kaartje?(überhaupt wat voor een kaartje?)
En ik wil graag een persoonlijk cadeau geven maar grof gezegd heeft ze er niet zolang wat aan. Ze houdt van: sieraden, vlinders en de kleur turquose.
Hebben jullie enig idee wat ik haar zou kunnen geven? Gewoon een kleinigheidje maar wel voor haar persoonlijk gekozen.
Dankjewel alvast

Ayasha
Blogger

Re: Cadeau terminale tante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:58

eigenlijk maakt het niet uit of ze er lang wat aan heeft. Als ze er maar 2 weken blij mee kan zijn, heeft ze die twee weken gehad! :) Denk dat je zo meer moet gaan denken.
Eet ze iets erg graag? Iets van snoep of whatever?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:00

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:00

Moeilijk. Ik bedenk maar iets geks, maar kun je misschien ergens aan een mooie (dode) turqoise vlinder komen? Dat vindt ze mooi en daar zit ook een mooie betekenis achter, en kan misschien zelfs mee het graf in of mee gecremeerd, of juist als aandenken bewaard.
Maar goed, dat komt ook maar zo in me op bij de dingen die je noemt. Ik kan me voorstellen dat het erg lastig zis zoiets te bedenken.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:01

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:02

Ik weet niet hoe close je met je tante bent, maar anders en mooie ingelijste foto van jezelf? Ben je toch bij haar..

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:02

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:03

Is er geen tante-variant van 'lieve ..... vertel eens?' .
Ik weet niet hoe close jullie zijn, maar in zo'n boek kun je fijne herinneringen aan elkaar delen.

Sterkte!

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:05

Ik weet niet hoe ziek ze zich voelt, maar iets materialistisch vind ik persoonlijk niets.
Misschien nog een uitje? Lekker uiteten? Sauna? Is er iets wat ze altijd nog had willen doen maar nooit de mogelijkheid voor gehad heeft?

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:06

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:07

Laat ik beginnen bij het kaartje: het mooiste is gewoon een kaartje zorgvuldig uitzoeken. Iets dat bij jou en/of bij haar past. Ik probeer altijd een kaartje te vinden waarbij ik als ik het voor het eerst zie meteen denk: Ja, dat past bij die persoon! Maak je niet zo druk welke tekst er dan op de kaart staat, dat is minder belangrijk (al is gefeliciteerd met je 5de verjaardag mss een beetje gek xD)
Schrijf erop wat je haar wilt zeggen. Misschien is het wel heel mooi om haar via een kaartje te vertellen dat je haar zo sterk en bijzonder vind.

Een cadeautje is moeilijk, want inderdaad ze is er niet zo lang meer. Dat maakt het anders om een cadeautje te kopen. Aan de andere kant is het ongeveer net zoals met je kaartje, het moet iets zijn waar jullie/zij van kan genieten. Iets lekkers, iets gezelligs, iets wat bij jullie past (misschien deden jullie altijd iets samen?)

Wij hebben toen mijn vader ziek werd en hij er nog goed uitzag en hij veel kon hem een fotoshoot voor zijn verjaardag cadeau gegeven. Er hangt nu een hele mooie foto boven zijn bed, waar hij veel kracht uit put. Voor ons zal het als hij er strakjes niet meer is een mooie herinnering zijn. Misschien is dat iets voor je tante? De fotograaf had voor ons speciaal op korte termijn een tijdelijke print geregeld, omdat we op de uiteindelijke foto (geprint op aluminium) een paar weken moesten wachten.
Laatst bijgewerkt door mirriezz op 17-07-15 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:08

misschien vind ze het fijn om (gevulde) envelopjes te krijgen die dan gedoneerd kunnen worden aan deze vreselijke ziekte. bij iets persoonlijks is iets van een vlinder een mooie betekenis

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:13

Susannah92 schreef:
Ik weet niet hoe ziek ze zich voelt, maar iets materialistisch vind ik persoonlijk niets.
Misschien nog een uitje? Lekker uiteten? Sauna? Is er iets wat ze altijd nog had willen doen maar nooit de mogelijkheid voor gehad heeft?

Op een paard zitten? Nou weet ik niet hoe oud ze is, maar mijn oma heeft toen ze al ruim in de 80 was voor het eerst op een paard gezeten. Ze vond het geweldig, en foto daarvan stond zelfs op haar kist, wou ze graag.
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 17-07-15 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:14

Misschien iets lekkers voor haar in te smeren? Een vette bodycreme van Rituals bijvoorbeeld. Is fijn dat ze zichzelf wel kan verwennen. Of anders geurstokjes voor in huis?
Een opgezette vlinder vind ik ook een heel mooi gebaar.

Sterkte..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:15

Als je wat afwijkends wil, maar evt wel passend:

Bestel bij de vlinderstichting koolwitjes.
Je krijgt dan per post eitjes, rupsen en poppen.

De verzorging is erg simpel, en indien nodig over te nemen door man,kinderen,familie.

Als je een grote bak hebt, bv oud aquarium of zoiets, en koolbladeren dan ben je een heel eind. Bovenkant dicht maken met horregaas. (bv wibra heeft dat, bouwnarkt ook)
Evt zelf een geschikte bak maken kan ook, kost niet veel geld en is ook niet moeilijk.

Het is erg leuk om naar te kijken. De knagende rupsen, de fladderende vlinders, de verpopping etcetera.

En tegelijkertijd mooi symbolisch. Allerlei levensfasen die elkaar snel opvolgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:21

ik zou persoonlijk iets geven dat jullie samen kunnen doen of iets wat ze dolgraag ziet/heeft maar dat ze zelden/of nooit voor zichzelf zou kopen.
Zoals hierboven gezegd wordt, alles wat een glimlach of een gelukzalig gevoel kan geven is goed.
Mss kan je alles gaan versieren oid...

op het kaartje een leuke anekdote en als jullie heel close zijn de vermelding dat je er bent voor haar.

Zeggen hoe erg je het vind of dat ze wel zal beter worden is b***t waar ze niet op zit te wachten

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 13:22

Dankjewel allemaal voor het meedenken.
Ik ben op zich wel close met haar maar een foto van mezelf ben ik niet van.

In eerste instantie dachten de artsen dat het tussen de oren zat en dat ze anorexia had omdat ze geen eten kon binnen houden en alleen maar moest overgeven. Hier is ze ook erg mager door geworden. Dus het etentje is een beetje dubbel.

Ze heeft door de bestraling geen haren meer dus ik denk dat ze zelf op de foto niet ziet zitten.

Dat persoonlijke kaartje en benoemen dat ik haar zo sterk vind is een goed idee. En van die vlinder vind ik ook heel mooi.
Weet er iemand misschien een mooi gedicht over vlinders en de dood ofzo? Dat vind ik ook wel een mooi idee om er dan bij te doen.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 13:24

Ze weet ook dat ze niet beter wordt en dat heeft ze geaccepteerd.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:27

Misschien is vlinders en de dood wel een beetje cru... Vlinders staan ook vaak symbool voor vrijheid.
Op het moment dat ze overlijd is ze vrij van haar ziekte. Misschien is dat een mooie combi?
Ik zou zo helaas geen gedicht weten, maar via google kun je soms hele mooie dingen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:31

Ik wil wel voor je nadenken over een gedicht.

Hier op aarde heb ik mijn kleuren laten zien
ik heb gefladderd en gevlogen bovendien
Liefgehad, vreugde, verlies en verdriet
vooral die laatste mis ik niet
Maar dat deze tijd komen zou
is het moment dat ik op mijn tranen vertrouw
Ze maken me lichter met de dag
zodat ik ooit in de hemel vliegen mag

Schud ik zo even uit mn mouw, geen idee of t wat is. Heb m in de 'ik'vorm geschreven maar dat kun je evt nog aanpassen.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 13:48

Wauw Joolien heel mooi. En ook toepasselijk op haar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:09

mooi Jolien, zeker voor even uit de mouw geschud te zijn

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:23

verdorie zit hier gewoon te snikken over dat gedichtje terwijl ik niet eens van gedichtjes hou ... goed gedaan Joolien

TS Sterkte!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:34

Is het een idee om haar bijvoorbeeld twee turquoise vlinders van glas of iets dergelijks te geven? Een voor haar, die ook mee begraven of gecremeerd kan worden en de ander voor haar man (en kinderen?) om als "aandenken" te houden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:47