help, brandwond...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:12

Heb ruim tien jaar gelden kokende bouillon over mijn voet gekregen. Ik droeg sokken van een of andere kunstvezel. voet met sok meteen onder de kraan en sok eraf getrokken. Dat mag je dus nooit doen, maar dat wist ik niet.
Nooit de kleding van een brandwond aftrekken, omdat je huid kapot gaat.

Heb toen twee dagen met mijn voet in een bak koud water gezeten, ook 's nachts op mijn rug in bed met mijn verbande voet naast het bed in een bak.

Echte littekens heb ik niet meer, maar de huid is nog steeds donker paars-rood daar en het wordt erger onder een warme douche.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:08

Quir schreef:
Dat een 2e graads brandwond per definitie geen litteken achter laat is echt de grootste onzin die er is!

Dat is echt per persoon en voor elke huid verschillend, de een krijgt heel makkelijk en veel littekens terwijl andere bijna geen littekens krijgen... Afhankelijk hoe de huid zich herstelt en of er wel of niet veel litteken weefsel aangemaakt wordt. Ook de kleur van de huid zorgt er voor of je een litteken wel of minder goed ziet...

Heb zelf aan de binnen kant van mijn pols tweede graads brandwond gehad (vlees in de pan leggen die enorm begon te spetteren) van 4 cm door snee. Best klein dus, maar nu 5 jaar later zit er nog steeds een mooi litteken op!

Ik zou de wond goed schoon houden, zo veel mogelijk niets er op doen en aan de lucht laten drogen. Als het vies kan worden even afdekken, maar wel met iets dat niet vast plakt want dat is echt vreselijk om er af te halen! Ook niet goed voor de wond natuurlijk.


Dat vind ik dus ook. Ik heb echt een littekens van een tweedegraads brandwonden. De wond is nooit ontstoken oid geweest. Het komt niet vaak voor maar het is absoluut niet uit te sluiten.
Ik heb er een aan de binnenkant van mijn hand, na het vastpakken van een stuk heet ijzer, tweedegraads en toch een litteken. En een op mijn voet, iets heets op laten vallen, tweedegraads en toch een litteken. Beiden wonden hadden een gezond genezingsproces en toch is er litteken vorming.
Ik ben er overigens niet mee naar de huisarts gegaan. Ik heb bij de apotheek wat brandgaas gehaald en binnen no-time was het genezen.

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:13

Vraag om zilverzalf, dat werkt echt heel goed bij brandwonden. Zilversulfatine oid heet het. Daar overheen een gaasje en zorgen dat het echt schoon blijft eronder. Dan is het zo genezen.

Edit:
Afbeelding

Black_Devil

Berichten: 490
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:16

Ik heb ook mijn hand 2e graads verbrand en toen we belden moesten we gelijk komen. Ik heb er hele vette gaasjes op gedaan en ik mocht er absoluut geen zalf op doen.

Edit:is nu een maand geleden en je ziet er amper meer iets van

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:20

Oh, foto's vallen me nog mee, dacht echt dat je gigantisch gat had of zo.
Zo groot is het niet, afdekken met speciaal gaasje dat niet plakt en geschikt is voor brandwonden, dan plakt je kleding er niet aan/in en blijft het schoon.

Dat er wondvocht uitkomt is niet meer dan normaal, mits dat geen groene pus is, helder vocht is oke.

Huisarts of HAP voor dit? zou niet in me opkomen. Koelen en afplakken, geen rommel op smeren.

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:35

Ik kreeg deze zalf van de huisarts :)

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 18:28

Sorry ik leef nog was alleen erg druk. Iedereen bedankt voor het advies. Doe elke avond zalf erop en hou de plek afgedekt voor de zon. Lijkt wel een litteken te worden.


Sandraverl jij bent heftig verbrand! Je gezicht is wel heel mooi gaaf.

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 18:31

Afbeelding
nu
Afbeelding
5dagen terug
Afbeelding
2dagen terug

Paar foto's zoals het nu aan het genezen is. Het jeukt echt flink.
Laatst bijgewerkt door Munnie op 19-07-15 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:37

Ziet er prima uit. Tegen de jeuk kun je wat Azaron, Calendula of het sap van een Aloƫ Veraplantje gebruiken. Genoeg middeltjes tegen dus!

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 18:46

Ik doe nu afentoe een keer er tegenaan drukken een beetje haha. Dat is niet heel fijn maar scheelt.

Heb gemerkt dat van het smeren het nat wordt en dat leek me niet zo goed.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: help, brandwond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:03

Dat het wat nattig wordt kan absoluut geen kwaad, houd de huid vochtig en elastisch. Juist als de huid uitdroogt gaat het jeuken.