Kattenbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Kattenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 21:41

Afgelopen zaterdag ben ik door mijn kat gebeten.
Hij was ontsnapt en was het er niet mee eens dat hij weer naar huis moest.

Ik ben meteen naar de HAP geweest en heb daar een tetanus prik gehad en een AB kuur.

Nou zijn de wondjes toch ontstoken geraakt en maak ik me zorgen.
Ik heb net de HAP gebeld en die zeiden morgen naar mijn eigen HA te gaan (wat ik ook zeker ga doen) en ondertussen de wond open te houden met nat gaas en verband.

Nou ben ik een beetje paranoia betrefd antibiotica gebruik, ik ben erg bang een resistentie te ontwikkelen. Ik slik wel braaf alles volgens schema maar het is ondertussen wel ontstoken.
Nou weet ik dat bokt geen HA is ;)
Ik hoop vooral wat gerust gesteld te kunnen worden en eventueel wat meer tips te ontvangen over de wondverzorging of een schop onder mn kont want ik maak me toch erg ongerust.

Leandra

Berichten: 1598
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Kattenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:48

Wat vervelend dat je gebeten bent. Ik word tijdens mijn werk ook wel eens gebeten door een kat (ben dierenarts assistente) en ik hou die plekjes open met een pleister met een dikke laag betadine zalf. Werkt bij mij goed. Het kan zeker geen kwaad om morgen inderdaad even langs je eigen huisarts te gaan.

Resistentie zal wel meevallen. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Kattenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:53

Ik heb een ontstoken vinger gehad Door een kattenbeet zat ook aan de antibiotica en pleister erop met betadine, daarnaast moest ik 2 keer per dag even in de soda.
Maar morgen gewoon even naar de ha.
Sterkte en Beterschap!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:53

Misschien heb je iets aan dit topic: [MWS] Gebeten door een kat

Ik wil je absoluut niet bang maken, maar het kan geen kwaad om voorzichtig te zijn. Een kattenbeet kan soms flinke ontstekingen tot gevolg hebben.

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 21:58

Soda heb ik idd net ook gedaan, nu is het even onafgedekt om te kunnen luchten.

Ik ben gebeten rechts in mijn muis, echt een hap in de spier.
Dus mijn hele duim doet zeer.

Bedankt voor de link Karin!
Ik heb idd. veel nare verhalen gehoord over kattenbeten, daarom maak ik me ook zorgen.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:59

Wat voor antibiotica heb je? Breed of smal spectrum?

Het kan zijn dat de bacterie al resistent is voor die antibiotica (dat komt dan niet door dit gebruik) of is de antibiotica gewoon niet geschikt voor deze bacterie.

Kom je alleen achter als je het op kweek laat zetten of andere antibiotica proberen. Gewoon rustig morgen de huisarts afwachten, je hebt voor nu gedaan wat je kan doen. :)

Sterkte en beterschap.

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Kattenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 22:11

Het is amoxicilline/clavulaanzuur.
Volgens het bijsluiter voor meerdere aandoeningen te gebruiken, is dat wat je bedoeld met smal of breed spectrum?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:14

Jilletje schreef:
Het is amoxicilline/clavulaanzuur.
Volgens het bijsluiter voor meerdere aandoeningen te gebruiken, is dat wat je bedoeld met smal of breed spectrum?


Er zij AB die maar voor een aantal bacteriën geschikt zijn en er zijn AB die voor zeer veel bacteriën geschikt zijn.
De eerste zijn smal spectrum de 2e breedspectrum.

Als je denkt dat het erger word dan zou ik morgen zeker even bij je huisarts langsgegaan.

RianneH

Berichten: 28240
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:22

Jilletje schreef:
Het is amoxicilline/clavulaanzuur.
Volgens het bijsluiter voor meerdere aandoeningen te gebruiken, is dat wat je bedoeld met smal of breed spectrum?


Dat is een breed antibiotica, helpt tegen veel bacteriën. Maar er zijn ook baterieën die daar (van nature) al ongevoelig voor zijn. Daar kom je het beste achter door de bacterie te kweken, maar daar zal je eerst wel voor langs de HA moeten ;) Kan zijn dat de ontsteking komt door een bacterie uit de bek van de kat, maar het kan ook van je eigen huid afkomen en met de beet naar binnen zijn gekomen. Maar verder niet zo heel veel uit overigens.

Als je je houdt aan de bijsluiter hoef je je niet heel druk te maken om resistentie hoor ;) Daar zijn hele protocollen voor en zal niet de oorsprong bij één persoon vinden ;)

Succes morgen!

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Kattenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:03

Dat is inderdaad een breed spectrum, veel bacteriën zijn daar helaas wel resistent voor. Door het andere middel worden de bacteriën weer wat gevoeliger gemaakt voor de antibiotica.

Hoe en wat precies kan je pas zeggen als je t op kweek laat zetten. Dat zal de huisarts dan verder doen, vaak geven ze eerst gewoon een andere antibiotica en als die niet werkt zetten ze t pas op kweek. Allemaal ook afhankelijk van onder andere de ernst van de ontsteking en waar deze zich bevind. Ook dat kan de huisarts je allemaal vertellen. :)

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Kattenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 16:31

Net bij de HA geweest.
Het is nogsteeds ontstoken maar ze vond het niet zorgwekkend.
Nu juist de wondjes gewoon laten drogen en geen nat verband meer, dat houd de wondjes wel open naar vertraagd het genezen ook heel erg.

xEliesx
Berichten: 766
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Kattenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:15

Amoxicilline is wel een antibioticum waar veel mensen allergisch voor zijn.. Hoorde ik helaas ook pas toen ik een week later onder de rode vlekken zat en verging van de jeuk!

Beterschap met de beet, hopen dat het snel beter wordt..

Boras
Berichten: 9954
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:22