OCD in enkel, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imaginaerum
Berichten: 3712
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

OCD in enkel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 15:14

In oktober 2013 kwam ik thuis van een hardlooptraining en begon mijn enkel binnen enkele minuten zeer te doen en onwijs op te zwellen. Ik ben niet gevallen of gestruikeld, heb helemaal niks doorgehad.
Aanvankelijk werd er gedacht aan gescheurde enkelbanden, maar herstel kwam niet.
Nog altijd heb ik bij inspanning dat mijn enkel opzwelt en ik behoorlijke pijnklachten heb.
Een MRI-scan toonde aan dat mijn enkelbanden intact zijn, maar dat het kraakbeen beschadigd is. De traumatologisch chirurg dacht aan artrose door trauma, maar wist het niet zeker en stuurde me door naar een sportorthopeed.
Daar is de diagnose OCD gesteld. Een stuk kraakbeen is losgekomen met een stukje bot (vermoedelijk door een slechte bloedtoevoer).
De volgende stap is nu een CT-scan en een operatie (als de CT-scan toont dat het weg te halen is, aangezien het op een lastig te bereiken plek zit), maar beide mag ik pas na februari doen in verband met andere medische omstandigheden. In de tussentijd krijg ik een brace.

Zijn er nog meer mensen met OCD in hun enkel? Ik ben vooral benieuwd naar hoe het herstel is verlopen en of je je enkel weer kunt gebruiken.
Ik mis mijn hardlopen en HIIT behoorlijk. Ik hoop mijn enkel weer pijnvrij te kunnen belasten.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: OCD in enkel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:22

Ja ik. Ik ben er ook al eens aan geopereerd. Er is toen o.a. een stuk zo groot als een euro weg gehaald. Bij mij is het inderdaad gekomen door meerdere breuken en uiteindelijk gewoon slechte gewrichten met artrose.

Pijnvrij ben ik dus niet, maar kan hem redelijk belasten. Hij is wel wat stijf en het doet onwijs zeer als er botdeeltjes tussen het gewricht komen. Maar ik laat me pas weer opereren als ik er echt niet meer mee uit de weg kan. Ik heb gewoon geen zin om het hele proces door te gaan nu.

Bij werd er overigens niet gesproken over OCD maar gewoon losse bot deeltjes. :)

Imaginaerum
Berichten: 3712
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 15:33

Wat versta je onder "het hele proces"? Lang herstel na de operatie oid?
Wat valt voor jou onder "redelijk belasten"? Tot in hoeverre kun je sporten?
Merk je veel verbetering sinds de operatie?

De sportorthopeed begon bij mij gelijk over OCD, kwam bij mij dus wel bekend voor vanuit de paardenkennis.
Ik heb mijn MRI-beelden helaas niet mee mogen krijgen, maar volgens mij zit er bij mij ook kraakbeenwoekering. Dat moet volgens mij ook weg, maar weet ik niet zeker. Dat zal denk ik nog wel besproken worden na de CT-scan, alvorens de operatie. Maar daar moet ik dus nog even een tijdje op wachten.

Imaginaerum
Berichten: 3712
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 13:48

Zijn er nog meer mensen die OCD hebben en hun ervaring willen delen?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: OCD in enkel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:19

Ik heb t in mijn knie, wel door trauma (verbrijzelde knie). Niet helemaal vergelijkbaar met enkel.

Bij mij zitten er zoveel losse stukjes in t gewricht dat opereren geen nut heeft. Nu zolang mogelijk uitstellen tot een knie prothese, omdat ik eigenlijk nog te jong ben. Nu 26, maar was op m'n 18e ongeveer zo erg. Op m'n 12e is de knie verbrijzeld. Dus t uit stellen lukt nog best oké. Haha.

De zomers zijn vrij goed te doen, af en toe diclofenac 75 mg, maar verder kan ik redelijk goed mee vooruit. Springen (met en zonder paard :') ) is wel funest en lang staan en lopen ook. Ook behoorlijke op start problemen, vanwege artrose, maar eenmaal op gang gaat t best goed. Wel regelmatig dat m'n knie echt op slot schiet, doordat een stukje of stukjes bot tussen t gewricht gekomen is. Gewoon door lopen lukt dan echt niet en moet wachten tot t weer "van slot" is.

De winters daarentegen... die zijn een hel! Maar ik denk eerder door de ernstige artrose.

Ik heb dus geen ervaring met operaties wat betreft t weg halen van de bot stukjes. Wel heb ik altijd (veel) vocht in mijn knie, ook zit er nog één pin in. Draad en de andere drie pinnen zijn rond m'n 14e of 15e, geloof ik, verwijderd.

Echter denk ik dat de meeste klachten veroorzaakt worden door de ernstige artrose (vergelijkbaar bij ouderen van rond de 80/90 :') ), behalve t op slot schieten dan.

Imaginaerum
Berichten: 3712
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 15:37

Heftig verhaal, Quir!
Je hebt veel pech gehad zo te lezen, hopelijk heb je niet al teveel last voor je je knieprothese krijgt..

Anoniem

Re: OCD in enkel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:24

Ik ook.
Eerst op m'n 15 e ofzoiets, kan ook 14 zijn geweest.
Ben toen van de fiets gevallen en bleek een los stukje kraakbeen in mijn enkel te hebben.
Uiteindelijk meer dan 7 maand met krukken, gips, en een brace gelopen.
De orthopeed wilde niet opereren, enige optie was de enkel fixeren en aangezien dat echt nood is...
( 20 jaar geleden nu dus he)

Jaar of 10 terug na flink ongeval met paard weer de enkel. Hoop onbegrip in ziekenhuis want " ik moest mAr gewoon gaan bewegen"...
Dat kom ik dus echt niet en na veeeeeeel moeite
Ergens een mri geregeld.
Toen bleek dus een los stuk kraakbeen de boel te belemmeren.
Die os operatief verwijderd.

Soms met koude,lang staan gaat t minder.
Hardlopen, snelle draaien maken enzo kan niet. Ronddraaien kan ook niet maar verder weinig belemmering.