ervaringen hersenschudding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dito

ervaringen hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 16:57

Kon geen recent topic vinden hierover.

Een maand geleden ben ik tegen mijn hoofd getrapt door een paard. Fikse hoofdwond (met ambulance naar ziekehuis en gehecht) en hersenschudding.

Nu een maand later merk ik nog steeds last te hebben van hoofdpijn en concentratie problemen. Ik reed gister mijn man naar het ziekenhuis en merkte echt last te hebben van opletten in het verkeer. Ik was s avonds echt nergens....erg moe en hoofdpijn. Ben ook nog niet aan het werk, ik werk in de zorg en dat is momenteel even niet te doen met het vele lopen en bukken. Merk ook dat je aan de buitenkant niets ziet en dat dat voor anderen best lastig is om dan te zien hoe ik me echt voel.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe gingen jullie ermee om en hoe lang duurde het bij jullie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:59

Ik nam rust rust en rust en ben langzaam alles weer gaan doen. Heb er daardoor ook verder niets aan over gehouden.

Hoelang het duurde? 2 week volledige rust iig. Was ook veel aan het spugen.

Als je nog moeite hebt met concentreren, is het verstandiger om geen auto te rijden.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:02

Helaas een ervaringsdeskundige.. Ik heb afgelopen maart mijn 3e hersenschudding gehad in 4 jaar tijd. De eerste 2x ben ik eigenlijk te snel weer dingen gaan doen en heb ik er beide keren ongeveer een halfjaar over gedaan om te herstellen. Afgelopen maart heb ik weer een hersenschudding opgelopen, maar dit keer heb ik echt rust genomen en de eerste 3 weken absoluut geen laptop of tv gebruikt. Ik ben er dit keer 'gelukkig' vanaf gekomen. Na ongeveer 5 weken had ik dit keer geen last meer van de hersenschudding. Helaas alleen van de gevolgen, dat ik zelf mijn schouders en nek vastzet. Daarvoor heb ik nu nog steeds fysiotherapie. Ik schijn helaas gevoelig te zijn volgens de huisarts..
Ga inderdaad absoluut niet over je grenzen heen... Gaat het niet, dan gaat het niet. Luister vooral naar je lichaam wat die nodig heeft. Ik heb inderdaad de eerste 4 weken geen auto gereden, omdat ik merkte dat ik daar nog te weinig concentratievermogen voor had.

Pluttersput

Re: ervaringen hersenschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:14

Denk dat het bij mij zeker 4 maanden geduurd heeft voor ik weer op vol functioneren was :) tv kijken heb ik de eerste maand in het geheel niet kunnen doen, computeren ook alleen maar sporadisch.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:04

Hier ook ja. Viel me echt vies tegen.
De eerste week kon ik echt niks behalve overgeven en veel slapen. Maar na anderhalve week weer dingen gaan doen, maar eigenlijk konhet niet. Uiteindelijk naar mezelf geluisterd en heb echt 8 weken lang last gehad van vermoeidheid en af en toe veel hoofdpijn.
Sterkte!

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:07

Ik heb ook 2 a 3 keer een hersenschudding gehad. Dit was niet zo erg als in jou geval. Na 2 weken rustig aan doen voelde ik mij al veel beter, alleen nog een lange tijd erg moe geweest.

Maar ik heb wel vaker verhalen gehoord van mensen die er echt weken/maanden last van hebben gehad!
Sterkte!

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:09

Hooi,

Hier ook een ervaren persoon.

Heb het laatste jaar 3 hersenschuddingen voor me kiezen gehad (2 zware waar ik echt van het padje af was en helemaal niks meer kon herinneren en geheugen problemen had en een minder zware) Ook als kind nog een hele zware gehad toen werd ik bijna opgenomen in het ziekenhuis omdat ik niet kon/ wilde praten :( Geen pretje...

Veel rust en slapen kan ik je aanraden...

Sterkte!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:27

LZP >> MWS

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:29

Geef je hoofd rust!
,dus niet lezen, geen tv, geen computer, even echt rust aan je hoofd.
dus ook geen concentratie in de auto in het verkeer,even niet doen als je er van af wilt :j

ik heb vroeger een schedelbasis fractuur gehad na een val met paard en dus een zware hersenschudding, heb ook een week in het ziekenhuis gelegen.
daarna echt plat thuis gelegen wekenlang en ik heb er helemaal geen hoofdpijn aan overgehouden.
Concentratieproblemen wel erg lang gehad

Dus echt rustig aan doen, ben je ook bij een fysio thrapeut geweest om te kijken of je eventueel een whiplash hebt en daardoor hoofdpijn?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:58

ik heb ook 2,5 week in het donker op bed gelegen daarna rustig aan. Doe op zich op een dag niet echt veel. Laat de hond uit, doe af ent oer een wasje in huis. Maar hoofdpijn blijft wel een dingetje. Hoor wel van iedereen om me heen dat het echt tijd nodig heeft. Wond is gelukkig goed geheeld, was tussendoor ook nog flink ontstoken daar ze in zh geen antibiotica hadden gegeven dus zand etc is lekker wezen broeien in die wond :( die pijn is gelukkig nu weg! Nee ben niet bij een fysio...is misschien nog wel een idee.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:49

Voor de fysio heb je waarschijnlijk alleen wel een verwijzing nodig van de huisarts, omdat het om een 'ongeval' gaat. Mijn fysio mocht mij niet behandelen, zonder eerst een verwijzing van de huisarts. De kans is er namelijk, dat als er neurologisch wel wat is, dat ze meer schade aanrichten, dan dat ze problemen oplossen. Het kan goed zijn, dat je te maken hebt met spierspanningshoofdpijn, doordat je nekspieren vastzitten... Die spier loopt namelijk vanaf je voorhoofd door in je rug en trekt dan als het ware aan je hoofd, waardoor je ook hoofdpijn blijft houden.
Door het los te maken zal de hoofdpijn vaak vanzelf minder worden.
Daarvoor loop ik nu ook nog bij de fysio.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:04

Hier ook ervaring. Inclusief een hersenschudding die geen hersenschudding bleek te zijn. (Toen wel een klap tegen hoofd gehad, twee nekwervels verschoven. - en soms geeft dat ook duizeligheid en een afwijkend pupilreflex.)(Dat is dat de arts met een lampje in je ogen schijnt - en kijkt hoe snel je pupil dan klein wordt. Is dat te langzaam, is dat een teken van hersenschudding. )

Plat liggen heft voor- en nadelen. De rust is weldadig voor je geschudde brein. Maar ik vond het opvallend hoe snel spieren verslappen. (Ik ben ooit na 3 weken plat liggen op bevel van arts 1 het bed uitgejaagd door arts 2. Beter is, om dingen rustig op te bouwen, eerst een uur ofzo overeind - steeds een uurtje langer op, als dat goed gaat. )

Een tip die ik ooit kreeg, voor wat het waard is: onderzoek of je hoofdpijn een kwestie is van oververmoeide spieren of oververmoeid brein. Doe regelmatig je ogen even dicht - dat geeft je brein al veel rust. En draai met enige regelmaat je schouders los, of trek je schouders helemaal op en laat ze met een diepe zucht weer (zachtjes, of juist stevig - dat is een kwestie van smaak) landen.

En soms zijn er dingen weer goede "alternatieve" therapieën voor zijn. Zo kan een wervel scheef staan, of een of meerdere hersenbotten zijn verschoven. Met als gevolg, dat de vloeistof rondom je hersenen niet meer in staat zijn om hun functie, schokken absorberen, te vervullen. (Te denken valt aan een osteopaath of cranio sacreel therapeut. )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:21

Hier ook ervaring. eerste hersenschudding toen ik 2 jaar was, van de trap af. Kan het mij uiteraard niet meer herinneren :P Tweede keer was 4 jaar geleden toen ik van een paard afviel met mijn gezicht recht in de stenen. Ik heb zeker minimaal een half uur in flitsen gezien en ik kon mij niks meer goed herinneren. Ik had schijnbaar tijdens de val ook een trap tegen mijn been gehad, maar niet gemerkt. Sinds deze hersenschudding is mijn geheugen en concentratie echt een ramp. Ik vergeet dingen de hele tijd en ik kan mij zeer moeilijk focussen. Verder ook heel veel hoofdpijn.

Ik zou als ik jou was het rustig aan doen, niet zoals ik, want ik ging gewoon door met alles de volgende dag :+

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 08:44

het is fijn om meerdere ervaringen te lezen, komen toch allemaal aardig op hetzelfde neer he. Dat je niet met een paar dagen geheel hersteld bent. Naja ik ben nu maand verder...ben benieuwd wanneer ik kan zeggen: ik ben er weer

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:58

Bij mij is afgelopen vrijdag vastgesteld dat ik een zware hersenschudding had. Ik had de week daarvoor een flinke kopstoot van mijn paard gehad en ben een paar tellen buiten westen geweest. Heb mijn voeten nog los voelen komen van de grond maar van de landing weet ik echt niets meer :P . Bij de huisartsenpost werd in eerste instantie niet eens naar mijn neus gekeken. Pas de tweede huisarts vond het nodig om in mijn neus te kijken en me door te sturen naar de KNO arts, waar bleek dat mijn neus gebroken is. Omdat ik na een week nog heel snel moe werd en dan mijn coördinatievermogen en reactievermogen verlies, toch maar eens naar de huisarts. Die heeft me doorgestuurd naar de neuroloog en die vertelde me, na allerhande onderzoeken, dat ik toch echt een zware hersenschudding heb. Het advies was, uiteraard, rust houden. Er is echter niks verteld dat ik niet zou mogen lezen of tv zou mogen kijken, terwijl er duidelijk bij verteld is dat dat momenteel ongeveer het enigste is wat ik doe.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:03

Ik heb inmiddels bijna een maand geleden een flinke hersenschudding en zwaar gekneusde neus gehad. Heb toen 3 weken flink ziek op bank/bed gelegen en niet gelezen, tv gekeken en alles. Het halfjaar erna constant hoofdpijn en moeite met leren en opletten.

Toen door de huisarts doorverwezen naar de fysio. Deze heeft me tips gegeven om zelf spieren in mijn nek los te werken, waardoor het wel wat beter wordt. Maar in tijden van stress en drukte heb ik nog altijd last van mijn hoofdpijn en van mijn neus.

Ik zou er absoluut heel erg de tijd voornemen en ook zeker niet vanuit gaan dat het snel klaar is. Bij mij dachten ze eerst dat het alleen gekneusde neus was en geen hersenschudding, stond 4 weken later weer flink op festivals en alles. Heb ik erg veel spijt van gehad later. Mijn vriend zegt nog steeds dat ik op veel momenten niet meer dezelfde ben als voor die tijd, het heeft dus een flinke impact gehad.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:04

Inoterry schreef:
Bij mij is afgelopen vrijdag vastgesteld dat ik een zware hersenschudding had. Ik had de week daarvoor een flinke kopstoot van mijn paard gehad en ben een paar tellen buiten westen geweest. Heb mijn voeten nog los voelen komen van de grond maar van de landing weet ik echt niets meer :P . Bij de huisartsenpost werd in eerste instantie niet eens naar mijn neus gekeken. Pas de tweede huisarts vond het nodig om in mijn neus te kijken en me door te sturen naar de KNO arts, waar bleek dat mijn neus gebroken is. Omdat ik na een week nog heel snel moe werd en dan mijn coördinatievermogen en reactievermogen verlies, toch maar eens naar de huisarts. Die heeft me doorgestuurd naar de neuroloog en die vertelde me, na allerhande onderzoeken, dat ik toch echt een zware hersenschudding heb. Het advies was, uiteraard, rust houden. Er is echter niks verteld dat ik niet zou mogen lezen of tv zou mogen kijken, terwijl er duidelijk bij verteld is dat dat momenteel ongeveer het enigste is wat ik doe.

Dus je leest nog wel en kijkt nog tv? Dat werd mij sterk afgeraden. Zelfs een halfjaar na tijd nog zo min mogelijk. En dat helpt ook zeker wel. Donker heeft niet zozeer invloed, al is direct zonlicht nog steeds een ramp, maar lezen en tv kijken kost je ogen en hersens zoveel moeite. Ik zou dat echt even laten als ik jou was.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:10

Misschien dat dat ook afhankelijk is van welk deel van de hersenen het zit? Ik heb namelijk 20 jaar geleden ook een hersenschudding gehad en toen had ik zware hoofdpijn en was ik echt de hele dag door misselijk. Moe was ik toen niet echt. Nu ben ik op geen enkel moment misselijk geweest en heb ik maar af en toe een klein beetje hoofdpijn. Ben wel snel moe na lichamelijke activiteiten, die ik niet echt veel doe.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:22

Je kunt beter zo min mogelijk visuele prikkels krijgen. Dus beperkt computeren en beperkt tv kijken. Eventueel lezen is dan nog wel de beste optie van de 3.

Ik heb een verwaarloosde hersenkneuzing gehad dus ik weet er alles van. :)
Luisterboeken zijn ook een goed idee.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:58

je kan er nu misschien niet zo veel last van hebben , maar je kan er later nog wel veel last van krijgen.
ben een aantal jaar geleden op mijn achter hoofd gevallen met een ski uitje van het werk, na een paar dagen toch weer aan het werk gegaan , maar daarna een terug val gehad en daarna ruim een half jaar concentratie problemen gehad

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:43

Ik heb vorig jaar tijdens een voetbalwedstrijd een kopstoot van de keeper gekregen, met als gevolg een gebroken neus en een hersenschudding.
Ik merk nu nog dat ik vaak hoofdpijn heb, en vooral in het gebied bij mijn ogen en bij de brug van mijn neus..
En wat ik hier ook meer lees is concentratie problemen, hier heb ik ook nog heel vaak last van. En ontzettend snel moe..

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:24

Ik heb in Februari een autoongeluk gehad met een klasgenootje, ook met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, vervolgens in het ziekenhuis 2 dagen alleen maar over kunnen geven. Daarna veel hoofdpijn en indd ook concentratie problemen gehad, dingen lezen, ergens op focussen dat ging gewoon niet. Het onzettend snel moe zijn had ik ook, maar dat kwam ook mede door gekneusd borstbeen en gekneusde rug.

Beterschap!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:00

Ik ben nu 12 weken verder met m'n hersenschudding (ijzeren paal van een kilo of 40 tegen m'n hoofd gekregen). Ik heb de 1e week erna weinig gedaan, behalve m'n paard doen (die toen op het land stond). Veel zonnebril en capuchon op. Daarna weer gaan werken, wat echt te vroeg was. Daardoor ben ik nu al zo lang bezig. Ik kan nu halve dagen werken, naar m'n paard gaan en 's avonds tv kijken zonder dat ik onwijs last van m'n hoofd heb. Ik slik ook 2 keer daags een magnesiumpil. Merk het gelijk als ik deze niet op heb 's ochtends.
Nu ben ik nog steeds wel snel moe, soms ook hoofdpijn, slechte concentratie, duizelig of dat het zwart voor m'n ogen wordt.

Als je lichaam aangeeft dat ie wilt slapen, ga dan even lekker liggen en doe je ogen voor bijvoorbeeld een halfuurtje dicht. Dit heeft mij de 1e paar weken er echt doorheen gesleept.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:06

Mijn partner is in februari ernstig van het paard gestuiterd door een vrachtwagen. Ziekenhuis, totaal de weg kwijt (tot vervelens toe vragen op exact dezelfde manier herhalen). Een weekje rustig aan gedaan, drie weken geen paardgereden, hij heeft geen last meer. Soms een beetje moe en vergeetachtig, maar ja daarvoor was zijn geheugen ook al niet zo best :D Hij is er echt genadig vanaf gekomen zo te lezen.

Ik zou gewoon jezelf in acht nemen en zo rustig mogelijk doen. Lekker chillen met een kat op schoot.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:16

Ik heb een zware hersenschudding opgelopen in mijn jeugd door op 1 dag 3 zware klappen (lees oa tegen een paal op lopen) recht op mijn voorhoofd. De laatste klap was vallen met een kleiner kind op rug, vol met mijn voorhoofd op de betonnen zandbak rand. Dit heeft een wondje veroorzaakt wat nu ruim 20 jaar later nog steeds zichtbaar is (het lijkt alsof ik een kleurloze moedervlek op mijn voorhoofd heb)

Ik ben zeker een maand duidelijk beroerd geweest, eerste week mocht ik niet uit mijn bed. Daarna alleen van bank naar bed en weer terug. Na 3 weken mocht ik weer naar school maar ik bleef daarna nog een dikke 1,5 maand last hebben van concentratie verlies. Veel slapen werd mij aangeraden en dat heb ik ook gedaan. Zodra ik moe werd, of als mijn ogen dicht zakte ben ik gaan slapen. Gelukkig had (en heb) ik een liever moeder die mij veel voorlas want ik mocht niks doen waarvoor ik mijn ogen moest inspannen.

En vanaf dat moment ook gevoelig voor migraine (al is dat zich pas gaan uiten tijdens het examen stress)