4 voor de prijs van 1 (peesontsteking)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

4 voor de prijs van 1 (peesontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 15:54

Ongeveer anderhalve week geleden kreeg ik last van mijn handen en pols bij het wandklimmen. Dat heb ik vaker, daarom draag ik ook steundingen om mijn polsen. Maar deze keer was erger dan anders. Dus ik heb rustig aan gedaan en ik dacht ik ga wel een keer naar de huisarts als ik tijd heb.
Vervolgens had ik woensdagavond ineens erg pijn en heb ik donderdag meteen een afspraak gemaakt bij de huisarts. Maandag was de eerste mogelijkheid. Vrijdagavond heb ik 4 uur gewerkt, maar dat ging niet echt, de pijn werd erger. Heb mij ziek gemeld voor zaterdagavond en maandagochtend naar de huisarts gegaan.

Die stelde vrij snel een peesontsteking vast in allebei de pezen in mijn pols en allebei mijn polsen. Advies was rust en 5 dagen lang 3 keer per dag 1 ibuprofen, als ontstekingsremmer. Ik mag niets doen wat pijn doet, maar op dit moment heb ik ook pijn als ik niets doe.

Dus dat is ook een beetje de reden waarom ik dit topic maak. Ik verveel me en vraag mij af of jullie tips of ervaringen hebben. Ik kan weinig doen op dit moment, alleen tv kijken en bank hangen. Kan ook niet veel internetten, maar zonder weet ik helemaal niet meer wat ik moet doen. Gelukkig heb ik sindskort Netflix :P

KellyLytsa

Re: 4 voor de prijs van 1 (peesontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:07

Ik ben toevallig net klaar met mijn behandelingen van de peesblessure in mijn schouder/bovenarm. Ik had hier al eens last van gehad vorig jaar, toen ben ik bij een fysio geweest die mij de welbekende oefeningen meegaf. Nu was het weer teruggekomen en ben ik behandeld met shockwave therapie.

Ik ben echt net klaar met de behandelingen en ik ben nu pijnvrij. Ik had exact hetzelfde als jou, continue pijn zelfs bij de kleinste bewegingen of als ik niks deed. Zodra ik wakker werd begon de ellende meteen.

De shockwave behandeling kan wel pijnlijk zijn en het herstel door de behandeling is ook niet altijd even prettig, maar ik ben nu wel van de pijn af en dat is belangrijk :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 08:17

Bedankt voor je reactie!
Hoe lang heb je er vorig jaar mee gelopen?
Shockwave klinkt idd pijnlijk, maar een injectie of operatie ook. En als je pijnvrij bent is dat wel een heel groot voordeel. Ik ga het onthouden.
Ik heb er nu iets meer dan een week echt last van. Morgen is de laatste dag ibuprofen, maar heb nog steeds continue pijn. Dus ga morgen maar de huisarts en mijn werk bellen als de pijn blijft.
Ik hoop dat de continue pijn wel snel overgaat, komende week oid, maar geen idee hoe lang dit nog kan duren.

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:38

Ik weet het niet exact meer van vorig jaar, maar volgens mij was ik wel een maand of twee bezig met de fysio. Nu dit jaar heb ik wekelijks behandeling met de shockwave gehad en soms een controle scan ter observatie. Kan echt merken dat de shockwave sneller resultaat heeft dan slechts pijnstilling slikken en eenvoudige oefeningen doen.

Succes bij de huisarts!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 10:11

Bedankt :)
Hoeveek weken heb je de shockwave gedaan?

Ik ben (nog) niet doorverwezen naar de fysio, maar heb wel rekoefingen van de HA gekregen. Heb gister de huisarts gebeld, ik ga nog 3 a 4 dagen door met de ibuprofen en dan afbouwen. De continue pijn zou aankomende week wel over moeten gaan, anders moet ik weer een afspraak maken bij de HA. Ik vroeg of ik verder nog wat kon doen, koelgel of braces oid. Hij raadde voltarengel aan, omdat daar ook ontstekingsremmer in zit. Dus dat smeer ik nu ook 3 a 4 keer per dag.

Maar jij raadt dus aan om nu al shockwave te doen? Niet pas als het evt weer terugkomt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:26

Het klinkt erg penny wat ik ga zeggen, maar ik meen het serieus.

De alsof je een paard bent.

Een peesblessure is voor een paard levensbedreigend. Hetzij omdat roofdieren korte metenmaken met een paard op 3 benen - en in onze tijden: nog al wat paarden belanden bij de slager met slecht genezen peesblessures.

Er zijn verschillen: als mens kun je je polsen rust geven, dat is gunstig en moet je vooral ook doen.
Er zijn ook overeenkomsten: peesblessures worden lang niet altijd serieus genomen.
Een pees is weinig doorbloed, dus herstel gaat langzaam.
Een pees heeft weinig zenuwen, dus bij heftige pijn is er per definitie fikse schade.

Als de pijn weg is, dan is dat fijn, maar totaal geen teken van herstel, dus niet terug aan het werk! Bij paarden geldt een ritme van 6 weken rust, scan en op basis van de scan een nieuw regime voor de komende 6 weken - en dan geleidelijk aan opbouwen. Peesweefsel bij een mens kan meer rust krijgen, maar herstelt in ongeveer hetzelfde tempo. (Accoord: shockwave kan dit tempo iets verhogen.)

De beste methode voor pijnbestrijding is lekker ouderwets: koelen. Handen onder de koude kraan, 10 minuten per uur.
Pillen die ontsteking remmend werken: graag zo weinig mogelijk : "een schone ontsteking" zoals een verzwikte enkel of een pees in je handen/ polsen is in feite je lichaam dat aan het werk is, om de schade te repareren.
(Als je lichaam zich overhaast, waardoor je pezen gaan klemmen in de beruchte carpale tunnel - potjeslatijn voor polstunnel - kan het een zegen zijn, maar wat zogezegd geremd moet worden is het overhaasten, niet het repareren.)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:30

Ik heb vorig ook peesontstekingen gehad in mijn polsen. Op aanraden van de dokter heb ik toen in het ziekenhuis een bepaalde test gehad (ben de naam even kwijt, maar ze gaan dan met electrische schokjes je pezen doormeten). Man, wat een rottest. Ik had de neiging om de arts het raam uit te gooien := En je moet ook nog eens stil blijven liggen. Het leek wel alsof ik stroomdraad vast had en niet kon loslaten :')

Maar daar kwam wel uit dat het verder allemaal goed was en dus geen carpaal tunnelsyndroom (was ik bang voor). Ik zou het zeker wel rustig aan doen. Je wordt al meer of min gedwongen. Ik kan ook niet stilzitten, maar het is voor een goed doel! Bij mij kwam het ook door ernstige overbelasting (had het aan beide polsen en voel het soms nog weleens).

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:12

Bedankt voor de reacties!
Eerlijk gezegd vind ik het wel moeilijk om rustig aan te doen. En mijn werk belde laatst al of ik gisteravond weer kon werken. Voor mijn gevoel wordt het inderdaad niet zo serieus genomen, door mijn werk iig. Maar de huisarts wil ook nog niets doen behalve rust en pijnstillers. Hoogstens doorsturen naar de fysio.

Aankomende week zou ik een week vakantie hebben, maar als ik nog constante pijn heb wil ik dat laten omzetten in ziekteverlof. Daarna dan misschien alsnog een week vakantie nemen, als het kan. Dan kan ik nog een beetje herstellen in mijn eigen tijd. En dan opbouwen op mijn werk.

Cayenne, hoe lang ben jij er toen mee bezig geweest? Hoe lang heb je niet kunnen werken en weer moeten opbouwen?
Die test klinkt erg pijnlijk. Mijn huisarts heeft het niet over carpaal-tunnelsyndroom gehad.