Overmatig zweten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Overmatig zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:32

Hoi hoi,

Ik hoop bij jullie bokkers wat advies te krijgen m.b.t. Dit probleem.

Mijn vriend zweet enorm met als gevolg dat hij met warm weer niet echt de straat op durft en niet in bijv. Een supermarkt durft te werken (Fysiek werk).

Als het zonnetje schijnt kan hij gerust zijn kleding uitwringen en is het net of hij een duik in een zwembad heeft genomen.

Het maakt hem onzeker en depressief. Hij heeft al pillen geprobeerd. Deze werkten maar droogde zijn gele lichaam uit tot aan zijn ogen aan toe. Schadelijk dus.

Botox is geen optie omdat hij het overal heeft. Hij kan zich natuurlijk niet helemaal vol laten spuiten.

Ik heb begrepen dat odorex ook niet werkt...

Heeft iemand nog tips of ideeën?

zonnebloem18

Re: Overmatig zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:34

Lastig zeg, er is geen sprake van overgewicht?
Bij zweetvoeten en handen ken ik weken in thee, maar geen idee of dat ook werkt met je lichaam.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:42

Hoe is zijn voedingspatroon? En zijn algemene gezondheid?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:54

Hij heeft een klein beetje overgewicht maar niks schokkend. Toen hij in topconditie was had hij het ook al. Wel heeft hij een spierziekte maar die lijkt niet in relatie te staan met het zweten. Dat zweten had hij al voordat die spierziekte de kop op stak.

Zijn voedingspatroon is mwah... niet echt goed maar ook niet echt slecht. Drastisch veranderen van patroon lijkt niks uit te maken. Hij woont in Zweden en soms zit hij een paar weken of maanden bij mij, dan eet hij heel andere dingen....

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:00

Heeft hij ook medicatie voor zijn ziekte? Van sommige medicatie kan dat ook een bijwerking zijn.
Iig vervelend genoeg voor hem, tips heb ik helaas niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:07

Wat zegt de dermatoloog?

Botox kan wel een optie zijn voor de meest zichtbare plekken; hoofd bv of handen.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:10

Is een medische oorzaak voor het zweten uitgesloten?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:40

Maar drinkt hij veel alcohol/koffie of eet veel bewerkt voedsel? Voedsel kan iig een groot verschil maken!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:56

Wat vervelend dat je vriend dit heeft! Kan me voorstellen dat dit heel erg je zelfvertrouwen schaadt. Ik begrijp dat hij het overal heeft en daarom ook al medicatie heeft gehad. Weet je toevallig welke? Helaas gaan alle medicijnen gepaard met bijwerkingen, maar misschien zijn er andere middelen die beter bij hem passen. Is dit destijds door een dermatoloog voorgeschreven? Had hij/zij nog andere opties behalve botox? Zijn er daarnaast bepaalde lichaamsdelen doorgaans erger aangedaan? Handen of oksels bijvoorbeeld?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:00

hij heeft geen medicatie voor die ziekte, tis iets dat niet te behandelen is.

De dermatoloog heeft hem destijds die pillen gegeven die hem weerhouden van het zweten maar het is heel slecht voor zijn lichaam. Hij gebruikt ze alleen als we een dagje gaan winkelen ofzo.

Ik weet niet of er een medische oorzaak is of niet, ik zal het hem eens vragen! Denk het niet want zijn moeder en zusje hebben er ook last van. Zijn zusje minder erg, die kan dus wel af met botox...

Hij drinkt nauwelijks alcohol, geen koffie en voedsel, hij eet voornamelijk brood met vlees of kaas en wat sla van de supermarkt, hij is gek op vlees die ik zelf bereid met marinades bij een goede slager vandaan, noedels, rijst, wraps, alles maak ik zelf... Als ik kan gebruik ik verse producten, zo niet dan komt het uit een blikje of zakje.

Qua drinken, tsja... Cola cola cola mountain dew cola cola... Maar daar ben ik klaar mee :/ dus gaat ook niet meer gebeuren.
Perioden zonder maken ook niks uit.

Ik zal hem eens vragen welke medicijnen hij heeft gebruikt! En ik schop hem weer eens naar de dermatoloog om te zien of er wat anders op de markt is inmiddels ^^. Ik meen dat ze wel door de dermatoloog voorgeschreven waren. Ik zal ook naar de andere opties vragen.

Het maakt echt niet uit waar, het is echt overal even veel, alleen zijn benen niet. Dus van kruin tot bilnaad is ie doorweekt om zo maar te zeggen. Zijn pet kan hij uitwringen maar ook zijn t-shirt en ondergoed en dat is echt niet overdreven.. Soms moet hij meerdere keren op een dag van kleding wisselen omdat hij er in zwemt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:02

Denk dat weer een bezoek aan de dermatoloog handig is :j wie weet zijn er nu andere inzichten.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:15

Nou, hij is 8 jaar geleden bij een dermatoloog geweest daar heeft hij ook deze medicijnen gekregen. Toen was de enige andere optie botox..
Moet hem toch maar weer even langs laten gaan denk ik zo.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:17

Van cola is bekend dat mensen daar veel van gaan zweten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:57

Hoe lang is hij gestopt met cola? Dit is niet iets wat met twee weken uit het lichaam krijgt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:15

Ik vrees dat er weinig aan te doen is behalve mee leren leven. Ik duim mee dat er inmiddels meer mogelijk is, maar voor zover ik weet niet. Hij kan eens kijken op een hyperhydrosisforum, daar ben ik al een paar jaar niet meer geweest. Daar zitten mensen met hetzelfde en elke mogelijke nieuwe therapeutische methode wordt daar besproken.
Voor zover ik weet heb je de opties medicatie, zalfjes, botox en iontoferese. Dat laatste is met name handen en voeten, dus voor hem niet erg zinvol. Botox is ook plaatselijk, dus medicatie is imo de enige methode die echt zinnig is.
Als hij het zo ernstig heeft en meerdere in de familie ook, is het zeer waarschijnlijk niet het probleem van dieet of andere dingen. Natuurlijk kan alles een beetje meehelpen, maar zo'n probleem blijft gewoon aanwezig. Dus ik ben bang dat de grootste oplossing zit in er psychisch (en praktisch) mee leren leven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:19

Botox. Ik heb namelijk ook Hyperhydrosis. Even 2 keer per jaar een bezoekje aan de dermatoloog en wat vervelende prikken en je bent er zo vanaf

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:20

purny schreef:
Botox. Ik heb namelijk ook Hyperhydrosis. Even 2 keer per jaar een bezoekje aan de dermatoloog en wat vervelende prikken en je bent er zo vanaf

Kan je moeilijk over je hele bovenlijf doen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:23

Oh ja sorry

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:25

Ik weet dat er wel een operatie is voor zweethanden en zweetvoeten, die heeft bij mijn zus heel goed geholpen. Ik weet niet of dit ook werkt bij zweten over het hele lichaam, maar je zou het eens na kunnen vragen bij je huisarts :).

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:28

_Kyarah schreef:
Ik weet dat er wel een operatie is voor zweethanden en zweetvoeten, die heeft bij mijn zus heel goed geholpen. Ik weet niet of dit ook werkt bij zweten over het hele lichaam, maar je zou het eens na kunnen vragen bij je huisarts :).

Dit heeft een vriendin van mij inderdaad ook gehad! Die had ook erge zweethanden en heeft zo'n operatie gehad.
Ik heb ook geen idee of dat ook voor helemaal zweten is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:29

_Kyarah schreef:

Ik denk dat hierbij zenuwen zijn doorgesneden? Ik heb dit nog voor mezelf in gedachten, omdat ik vooral last heb van mn handen. Hierbij snijden ze in de oksel een zenuw door, waardoor je van oksel tot handen niet meer kan zweten. Zitten wel risicos aan: compensatiezweten maar ook kans op kracht en gevoelverlies in je handen. Dat houdt mij tot op heden nog tegen om het te doen. Is het bij jouw zus helemaal goed gegaan?
Voor ts geld hierbij denk ik hetzelfde als de andere methodes: behalve medicatie werkt alles heel plaatselijk... En daarmee is haar vriend nog niet echt geholpen ben ik bang.

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:58

Haar zenuwen zijn inderdaad doorgesneden :j. Ze heeft nu geen last meer van overmatig zweten en ze heeft ook geen last van gevoelsverlies. Volgens haar dus wel echt een aanrader!

SMGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:06

Allereerst wat vervelend voor hem...
Ik heb met hem te doen.
Over een week word ik voor het eerst behandelt in het ziekenhuis voor mijn zweethanden, hier heb ik erg veel last van.
Ik krijg elektrice schokken door mijn hand, dit moet ik volgens een behandelplan van 9/10 keer doen.
D.m.v. mijn handen op een vochtige spons en dan 15 minutjes knetteren om het zo maar te zeggen. Het schijnt gelukkig geen pijn te doen, hooguit jeuk of irritatie. Succes!